Se fuld version : Rygsæk
Kan det betale sig at pakke i en gammel kuffert og så købe en rygsæk i Manila?
Hvis ja, hvor i Manila skal man så kikke efter en god og billig rygsæk?
Kan man købe alt til en vandre/rygsækstur der ude og spare penge og igen hvor går man hen for at købe det?
hey
god og billig ? de to ting hænger sjældent sammen, men selvfølgelig er det muligt at købe en rygsæk i manila omend min egen erfaring siger at det ikke er den bedste kvalitet.
men hvornår skal du rejse? evt køb en i go kvalitet til januar når der er udsalg i danmark plus det andet du skal bruge
god tur
tap
God og Billig ja det har du ret i dette hænger someregl ikke sammen. Vi flyver den 3. jan. så intet udsalg.
Jeg ved at i Kina og i Thailand er det muligt at købe en rimelig rygsæk, det samme gælder tøj ect. spørgsmålet er om man kan købe ligende vare på Filippinerne, og hvor i Manila man går hen?
den skal ikke holde til hård backpacking, men bare til at transpoterer vores baggage i 3 måneder.
ok i tager bare hen til et af de mange malls i manila de har nogen af de største indkøbscentre i verdenen feks robinsons,SM malls eller det kæmpestore Mall of Asia,der vil i snildt kunne finde noget
har i en dag eller to i manila når i ankommer?
mvh tap
Hej tblokhus.
Vi kan tydelig se, at du er på vej til den første tur til Filippinerne.
Bare rolig, du kan få alt du behøver, og mere end det i Manila. Det er som at besøge de større indkøbscentre i Danmark, de er bare størrer og meget billigere i Manila.
Ha` en rigtig god tur. Det bliver højst sansynlig ikke den sidste til Filippinerne.
Hej tblokhus
Hvis du tager en overnatning i Ermita /Malate (Manila) kan jeg anbefale Robinson. Kommer du fra P. Faoura og drejer hen af M. Adriatico St. bruger du den første indgang til Robinson du møder. Følg væggen langs venstre side og du kommer direkte hen til alle milig former for tasker.
Hilsen
PNO
Tag en overnatning i Manila. Hvis i er på budget rejse, så prøv Swagman Hotel i Ermita. Det er lige overfor den Amerikanske ambassade. Det er billigt og ret enkelt. Maden i restauranten er ok.
Derfra kan i tage en taxi til enten Robinson eller Mall of Asia, hvor i vil finde alle de muligheder, i har brug for.
Jan
LarsKyhnau
15-12-07, 09:23
Jeg har ikke forsøgt at købe en stor back-packer rygsæk på Filippinerne, men umiddelbart er jeg en smule skeptisk overfor ideen. Mange af de produkter, som sælges på Filippinerne, er fremstillet billigt i Kina, og ofte er kvaliteten af en art, hvor man havde været bedre tjent med at betale 2-3 gange så høj en pris og så til gengæld få en vare, som holder i 5-10 gange længere tid.
En elkedel koster f.eks. under 50 DKK, men så holder den også højest i 6 måneder. Efter at have været igennem en 3-4 stykker på mindre end 2 år skiftede vi til en gammeldags fløjtekedel. Den virker stadig.
En kinesisk fremstillet proptrækker til under 10 DKK nåede at åbne èn!!! flaske vin, før den gik i stykker og måtte smides ud. Det er den dyreste proptrækker jeg nogensinde har købt.
Vi har i flere omgange købt mindre rygsække, og disse har generelt heller ikke holdt tilfredsstillende. Hvis I er ude efter en rygsæk, som I vil bruge i 3 måneder og herefter smide ud, er det dog sikkert fint nok at købe den på Filippinerne.
Hvis I vil have en rygsæk eller andre produkter, som er af en fornuftig kvalitet, så skal I som hovedregel gå efter en autentisk mærkevare. F.eks. sælges der i de store malls masser af mærkevaretøj, som er af en glimrende kvalitet. Men så får man heller ikke en T-shirt for 10 kroner. Stadig er prisen dog noget / en del lavere, end den ville være for en tilsvarende kvalitet i Danmark.
tak for alle de gode råd, tror vi pakkker let og køber så lidt tøj nå vi når frem.
Kan det betale sig at købe dykker udstyr på Filippinerne eller er priserne de samme som hjemme?
LarsKyhnau
17-12-07, 08:00
Der kan nok spares lidt ved at købe dykkerudstyr på Filippinerne, men husk at du dermed reelt giver afkald på garanti m.m. Kan du få en god rabat i en dansk butik vil det som hovedregel være lige så billigt.
LarsKyhnau
18-12-07, 08:05
Ang. køb af dykkerudstyr skriver du jo ikke, præcis hvad I vil købe, eller hvad det skal bruges til.
Det lyder som om I er på budgetrejse, og et komplet dykkerudstyr er i sagens natur både ret kostbart og også tungt at slæbe rundt på. Hvis man ikke dykker hele tiden er det derfor et udmærket alternativ at leje udstyr i stedet for at købe.
Man skal også tage stilling til, om udstyret skal kunne bruges til dykning i koldt vand, i hvilket tilfælde der stilles nogle lidt andre krav til regulatoren, og en sådan er nok ikke let at finde på Filippinerne.
Det mest "personlige" udstyr er det dog rart at have selv, d.v.s maske, finner og evt. våddragt. Foruden naturligvis en computer. Jeg kender et par stykker, som har købt computere på Alona Beach, Panglao, Bohol, og det var en pæn besparelse i forhold til den samme computer købt i Danmark.
Jeg har selv købt det meste af mit udstyr i en butik, som ligger på F. Ramos St. i Cebu. Det var også relativt billigt, men dog fortrinsvis fordi jeg som "lokal" instruktør får 30% rabat i butikken. Det får du næppe, hvis du bare vader ind fra gaden som turist.
Jævnfør en anden tråd er det jo iøvrigt forbudt at medbringe udstyret til Danmark, hvis det har kostet mere end 1450 DKK.
Jeg har dermed selv overtrådt loven flere gange uden egentlig at tænke så meget over det, idet jeg som bosat halvt i DK og halvt på Filippinerne naturligvis tager nogle af mine ting med frem og tilbage når jeg rejser, såsom f.eks. dykkercomputer og digitalcamera. Eller bare tøj, hvis samlede værdi jo også hurtigt kan løbe op i mere end 1450 DKK.
Som et kuriosom kan jeg nævne, at indtil for nylig skulle man som turist også udfylde en deklaration, hvis man ved indrejse på Filippinerne medbragte ting, som var mere end cirka 500 DKK værd. Hvis jeg skulle overholde begge landes love til punkt og prikke skulle jeg altså købe alle mine ting i Danmark, og herefter omstændeligt deklarere det hele hver gang jeg rejste ind og ud af Filippinerne.
Rend og hop.
Du skal nok ikke rejse ind i Danmark med 10 dykkercomputere eller 10 digitalcameraer i din bagage, men så længe de ting du køber er til personligt brug og ikke til videresalg, er det jo svært for tolderen at bevise, at det er noget du har købt på rejsen og ikke medbragt hjemmefra. De kan jo ikke forlange, at du skal medbringe danske kvitteringer på alle de genstande, som befinder sig i din feriebagage.
LarsKyhnau
18-12-07, 08:44
Blokhus, jeg skriver jo til jer igen og igen, men jeg ser lige, at du skriver, at I flyver 3/1. Det vil jo sige, at I lander lige efter nytår.
Så skal I altså så hurtigt som muligt se at få reserveret jeres første 1-2 overnatninger hjemmefra, da de fleste hoteller og pensioner helt sikkert er fuldt booket hen over jul og nytår, som er absolut peak-sæson for turisme i landet.
Hvis I vil starte med et par dage i Manila for at købe tøj, rygsæk, dykkerudstyr m.m. har Samarjan allerede givet jer et forslag til hotel. Se at få ringet til dem så hurtigt som muligt, hvis det er jeres plan. Eller find et andet sted. Hvis I ikke allerede har købt den i Danmark, så skal I også straks efter jeres ankomst få fat i en udgave af Lonely Planet i en boghandel i en af de store malls eller evt. i lufthavnen.
Hvis jeres fly lander i Manila kan I alligevel overveje, om ikke I bare skulle tage videre til Cebu med det samme og så ordne indkøb m.m. der. Cebu er måske ikke ligefrem nogen voldsomt charmerende by, men den er en langt mindre skræmmende og overvældende oplevelse end Manila, især hvis det er første gang man er i landet. Prisniveauet på hoteller og restauranter er også en del lavere i Cebu end Manila, og jeg vil ikke være overrasket, hvis det gennemgående prisniveau på tøj m.m også er lidt lavere i Cebu. Mine personlige erfaringer med at handle i Manila er dog begrænsede.
I kan købe en indenrigsbillet hjemmefra med Cebu Pacific online og med betaling med Visa-kort. En enkeltbillet koster cirka 200 DKK og de har utallige afgange til Cebu hver dag, så det er bare at tage deres gratis shuttlebus fra NAIA til indenrigslufthavnen, og så direkte videre til Cebu, medmindre I lander meget sent om aftenen i Manila. Kan I ikke finde shuttlebussen koster en taxi heller ikke alverden. Hvis I kører fra NAIA til indenrigslufthavnen i minibus eller taxi har I allerede set noget af Manila, og tro mig, I går ikke glip af noget videre ved ikke at se resten.
Hej Lars
Pas lige på hvad du fortæller om den danske toldkontrol.
Jeg vil gøre opmærksom på at der er omvendt bevisbyrde i en dansk toldkontrol. Det er den rejsende der skal bevise at han/hun overholder loven. Derfor kan Told og Skat kræve kvittering som bevis på at varen er købt i DK/EU.
Hilsen
PNO
Tak for det,
Jeg er selv dykkerinstruktør, og tanken var at lade min våddragt og bcd blive hjemme da det vejer for meget. Så evt købe en ny shorty eller fullsuit til en rimelig penge, jeg påtænker mig at tage min regulatorer og maske med.
Vi gør nok som du siger Lars.
Vi lander i Manila rimelig klokken 20.00 og tager nok en overnatning på lufthavns hotelet i manila og flyver så videre til Cebu den 4.
du nævnte i en anden tråd et billigt hotel i Cebu, har du et website eller mail adress så vi kan hører om de har et værelse.
Detefter skal vi have forlænge vores visum, har du adressen på det sted i Cebu hvor det bliver gjort, og kan man få det lavet express så vi ikke skal vente for mange dag inden vi tager videre, vi påregne at blive ca 5 uger på filippinerne.
Når vi har fået købt en rygsæk og div ting vi skal bruge går turen videre på egenhånd, og vi benytter den sidste del af det du beskrev i tråden om god og billig dykning. Det var super godt fortalt, mange tak for det. turen skal også bruges til at finde ud af om Filippineren er et set hvor jeg gerne vil arbejde en sæson eller to.
Du har ret i at det er en budget rejse, men ikke det mest primitive vi kan finde :-)
LarsKyhnau
18-12-07, 12:33
Palazzo Pensione har ikke nogen website, men I kan ringe til dem fra Danmark på tlf:
+63 - 32 - 2550105 eller +63 - 32 - 2550159
Der kan sagtens være udsolgt allerede, men det er da værd at prøve. Stedet ligger på en sidegade til Sikatuna St. Det er værd at betale et par hundrede peso mere for deres "de luxe" rum, hvis I kan vælge.
Det er selvfølgelig billigst at ringe via Skype eller en anden IP telefon-udbyder. TDC´s takst til Filippinerne er vel 17 kr / min eller noget i den retning.
De første 2 cifre er landekode, de næste 2 er områdekode og de sidste 7 er selve telefonnummeret. Områdekoden for Manila er 2, Cebu altså 32 og Dumaguete 35. Man skal altid dreje disse cifre med mindre man ringer fra en fastnettelefon i samme by. Bemærk at Lonely Planet altid kun skriver de sidste 7 cifre og altså ikke områdekoden (i hvert fald i min lidt ældre udgave). Ikke voldsomt brugervenligt.....
Jeg kender ikke adressen på immigration i Cebu, men den ligger i nærheden af lufthavnen (Mactan). Det er standard at få udstedt en Visaforlængelse med det samme mod at betale 500 peso i "express lane fee". Med mindre man udtrykkeligt fortæller, at man ønsker noget andet, vil de altid gøre sådan. De 500 peso er inklusiv i de cirka 2.000, som er Visa-forlængelse koster.
En ven har forlænget sit Visa i Cebu og det var en ret dårlig oplevelse. De klarede det ikke, medens han ventede, så han måtte derud 2 gange samme dag, og det er en ret lang taxitur hvis man bor i selve Cebu. Desuden var der en fyr, som forsøgte at rage penge til sig ved at tilbyde "hjælp", og han skulle være "passende påklædt" med lange bukser og sko.
Det er dog et par år siden, så måske har forholdene ændret sig til det bedre siden hen.
Ellers kan jeg varmt anbefale at forlænge visum i Dumaguete. De er utroligt søde og venlige på immigrationen der, og det tager aldrig mere end cirka 10 minutter. At forlænge Visa behøver ikke være det første I gør efter ankomsten - det skal blot klares indenfor de 21 dage for at undgå at få en bøde.
I det hele taget er Dumaguete en langt mere charmerende by end både Manila og Cebu. Ja, jeg er faktisk ikke stødt på nogen som helst anden by på Filippinerne, som jeg vil kalde charmerende, udover netop Dumaguete. Det er derfor jeg har valgt at slå mig ned netop det sted.
I Cebu foregår natteliv ved, at man kører i taxi fra sted til sted, og nogle af de bedre steder ligger inde i shoppingmalls (f.eks. Ratsky i Ayala). Mange af de bedre restauranter ligger også inde i shoppingmalls, og skal man bare have noget billig og god mad er de såkaldte "food courts" i shoppingmalls faktisk nogle af de bedste steder at gå hen. Der er tale om en form for cafeterier med selvbetjening og forud tilberedt mad. Altså god og billig mad, men specielt hyggeligt kan man næppe kalde det. Det er i sagens natur som at spise i Magasins cafeterie.
Som kontrast er Dumaguete en by, hvor man kan gå fra den ene restaurant, bar eller butik til den anden, og det falder nok lidt mere i de fleste danskeres smag. Indkøbsmulighederne er dog langt bedre i Cebu, så vi tager jævnligt dertil for at købe især tøj. Er man interesseret i at møde nogle af damerne fra det lette kaveleri er Cebu også bedre, men det er vel næppe aktuelt for dig, hvis du rejser sammen med din kæreste...... :-)
Hvis du overvejer at søge arbejde som dykkerinstruktøj på Filippinerne er der nok bedst muligheder i de mere turistede områder, hvilket primært vil sige oppe på Mindoro (Puerto Galera, Sabang m.m.), til dels Alona Beach på Panglao (Bohol), samt selvfølgelig Boracay.
Den liste af dykkersteder, som jeg har nævnt, var valgt ud fra den opstillede forudsætning om, at det gerne måtte være relativt billige steder uden megen turisme, altså steder, som kunne være interessante at besøge som erfaren dykker, der ikke stiller alt for store krav til luksus og komfort.
Problemet rent arbejdsmæssigt er så bare, at de andre dykkere, som kommer sådanne steder, normalt også er rutinerede, og dermed er der ikke noget stort behov for instruktører. Dette er f.eks. i høj grad tilfældet i Dumagute / Dauin.
I modsætning til Thailand er der også en del lokale, der arbejder som divemaster/diveguide, og i lidt mindre omfang som instruktører. Det er derfor ikke specielt let for en udlænding at få arbejde som divemaster, og et instruktørbevis i lommen er absolut det mindste, der skal til.
Sea Explorers ansætter af og til udenlandske instruktører for en sæson af gangen, og er man villig til at tage til en hvilken som helst af de 6 lokaliteter, som måtte passe dem, kan det være en udmærket mulighed. I dette firma er det en meget stor fordel, hvis du snakker tysk, idet firmaet er ejet af Schwichere, og hovedparten af gæsterne er som følge heraf tysksprogede.
Som ved andre dykkerfirmaer er chancen for at opnå ansættelse langt større hvis man møder personligt frem og gør et godt indtryk, fremfor blot at sende en email.
Til orientering har jeg taget min instruktøruddannelse hos Sea Explorers, men er ikke på nogen måde tilknyttet firmaet i dag.
Tak for det endnu engang.
Hovedformålet ved vores rejse er ferie, dykning, afslapning og eventyr. så det med at finde job kommer absolut i 4 eller 5 række.
Visa skal vi nok finde udaf på den ene eller anden måde, vi vil bare gerne have det ordnet inden vi havner på en Ø hvor det ikke er muligt at forlænge det. Kan man ved indrejs til Manila bede og at få 59 dage med det samme eller skal man forbi et imigrationskontor?
Jeg har fundet dette hotel er det ikke det du taler om http://www.palazzopensionne.net/
LarsKyhnau
18-12-07, 16:17
Jamen minsandten, Palazzo har jo fået sig en hjemmeside i 2006 :-)
Du kan ikke få ordnet 59 dages visum i lufthavnen - du skal en tur forbi et immigrationskontor.
Endnu engang: God ferie!
Mvh. Lars
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.