Se fuld version : Visum ansøgning
Saginglangangmaypuso
15-12-07, 15:34
Hej forum,
Jeg er nyt medlem her på forummet og jeg har et par spørgsmål jeg håber i kan være behjælpelige med. Jeg regner med at skulle til Filippinerne sidst i januar måned for at besøge min kæreste, men jeg er lidt i tvivl om, hvor lang tid det tager at søge om visum. Jeg mener at have læst et sted, at det kan tage op til en måned? Tager det virkelig så lang tid eller kan jeg ånde lettet op? (jeg håbede, det ville tage et par uger). Mht. selve visum ansøgningen så vil jeg også gerne høre, om det er absolut nødvendigt at være i stand til at oplyse om, hvilket fly man rejser med, hvis man endnu ikke har købt billet?
Hvis det er dig, der skal til Filippinerne og ikke din kæreste, der skal til Danmark, skal du bare købe en returbillet, der er gyldig i den periode, du regner med at skulle være i Filippinerne.
Du får et 21 dages visa ved indrejsen. Indenfor disse 21 dage skal du igennem et immigration office søge om en Visa Waiver, der koster ca. 2000 Peso. Dette vil forlænge dit visa til 59 dage. Derefter kan du gøre det samme igen og få yderligere forlængelse.
Du kan læse flere indlæg angående visaforlængelser i de seneste indlæg.
Jan
LarsKyhnau
15-12-07, 15:59
Hvis du på forhånd ved, at du skal være afsted i mere end 21 dage, så er det også muligt at købe et 59 dages Visa hjemmefra på konsulatet på Amager.
Det tager cirka en uge og kræver 2 besøg på konsulatet, der kun er åbent et par timer hver dag. De vil kræve, at du kan fremvise en gyldig returbillet, før de udsteder et Visa.
Jeg synes det er nemmest at ordne det på Filippinerne, men det afhænger lidt af, hvor i landet du vil opholde dig efter de 21 dage (hvor langt der er til nærmeste immigration office m.m.)
Bare til info. Så er det pr. den 1 Jan. 08 ikke længere muligt at sæge visum igennem det filippinske konsulat i DK. Det skal fremover foregå via ambassaden i Norge.
Til spørger: Så det også en mulighed at booke en billet du kan ændre hjemrejsen på. Så kan sætte en hjemrejse indenfor 21 dage. Og så selv søge visum på destinationen.
Jeg må nok indrømme, at jeg kun en eneste gang har ansøgt om et visa via det Filippinske konsulat i København. det var vist i 1997.
Jeg har ellers altid ordnet mine visa ting ude i Filippinerne.
Det er faktisk let, bare man ved hvor man skal gå hen.
Jan
Hej Jan,
ja nemt. Men stadig vigtigt at vide at det ikke er tilladt at rejse ud på en billet der er gyldig længere tid end visum strækker sig.
Søren,
Det har jeg nu aldrig haft problemer med. Jeg havde altid en 1 års billet, når jeg rejste ud fra Dk. Det er ikke noget problem idag, da jeg som regel rejser ud fra Filippinerne.
Bare fordi du rejser ud fra Danmark på en 1 års billet, behøver det jo ikke betyde, at du vil tilbringe et år på destinationen. Det betyder jo bare, at du har i sinde at retunere fra destinationen indenfor et år. Du kan jo rejse rundt til næsten alle andre lande herude og få visa ved indrejse i mellemtiden.
Jeg er kun blevet stoppet en eneste gang i Manila uden en returbillet. Der gik jeg bare over og købte en enkelt billet til Hong Kong. Så var den høne plukket og immigration var tilfreds.
Jeg ved ikke, om det hjalp at have 82 stempler fra Filippinerne i passet, men den venlige mand betragtede det ihvertfald som en bagatel.
Jan
LarsKyhnau
15-12-07, 17:44
Jeg har fået at vide af det Filippinske konsulat på Amager, at det ikke længere er noget problem at rejse ind i landet med en billet, hvor hjemrejsedatoen ligger mere end 21 dage fra udrejsedatoen. Og jeg har da heller ikke haft antydningen af problemer ved indrejse på Filippinerne de 2 gange, hvor jeg siden da har gjort det. Der er ikke engang blevet spurgt til forholdet af de officerer, som har stemplet mit pas ved indrejsen.
Hej Jan og Lars,
Jeg ved dette af faktum.
Flyselskaberne må ikke sende dig afsted på en billet hvor du ikke kan bevise visum for hele perioden. Skulle de gøre det og du bliver afvist i Filippinerne, så må de filippinske myndigheder sende dig hjem igen, på flyselskabets regning. Er der kun plads på businessclass, ja så er det en dyr omgang.
Det her trick med at gå hen og købe en enkeltibllet til Hong Kong er jo fin. Men vel ikke noget man bør anbefale på et forum som dette! Det kræver vel lidt erfaring, og står man med hele familien brunsovs fra villakvarteret i Ballerup, vel næppe en god løsning.
LarsKyhnau
15-12-07, 19:52
Hej Marven
Når jeg tænker efter er det vist rigtigt, at den flinke dame på konsulatet kun kunne "garantere" mig, at jeg ikke ville få problemer i immigrationen i Manila, hvorimod hun ikke kunne tage ansvar for, hvad flyselskabet kunne finde på at gøre. Så teoretisk set har du sikkert ret.
Sagen er nok den, at både Jan og jeg har opholdt os så meget på Filippinerne, at vi ikke længere går så meget op i, hvordan tingene teoretisk skulle være, men mere hvordan det fungerer i praksis.
Filippinerne vil gerne have flere udenlandske gæster, hvilket bl.a. har resulteret i, at man har udvidet den periode, hvor en udlænding kan få forlænget sit visum fra 12 til 24 måneder. Immigrationen ved indrejse i Manila er i forlængelse heraf blevet en ren stempelmaskine, hvor de bare kigger hurtigt på ens papirer og indsamler de "arrival cards", som ingen alligevel bruger til noget som helst.
Forhåbentlig / formentlig vil næste skridt blive, at de snart udvider den automatiske visumperiode fra 21 til f.eks. 30 eller 59 dage, så "almindelige" turister helt slipper for at bekymre sig om alt det visumpjat. Indtil det sker bør man betragte visumkravet som det, det er, nemlig en metode til at opkræve en beskeden "turistskat".
Fillipinerne har således intet imod, at vestlige turister tager til eller bliver længe i landet - tværtimod. Med mindre man render ind i et totalt fjols i lufthavnen i Danmark, så ved han jo også det, og dermed har flyselskabet ikke noget som helst incitament til at skabe bøvl og ballede ved at afvise almindelige turister, som skal en tur til Filippinerne.
De reelle problemer ligger i den anden retning, altså når Filippinske statsborgere gerne vil besøge Danmark - som der også er skrevet vidt og bredt om i mange andre tråde.
Hvad angår det med en enkeltbillet til Hong Kong opfattede jeg det som om den person, der spurgte, var en back-packer type og ikke "familien brunsovs fra villakvarteret i Ballerup". Sidstnævnte ved nok godt, hvor længe de vil blive i landet, og overvejer derfor ikke at rejse ind på en enkeltbillet..... :-)
Du siger jo så nu, at et visum hjemmefra fremover skal klares af Ambassaden i Norge. Det kan man vel ærlig talt heller ikke forvente, at "familien brunsovs" skal ligge og bøvle med, bare fordi de skal en tur på ferie, så dermed signalerer de Filippinske myndigheder vel også, at man helst ser, at visumforlængelser er noget, som turisterne ordner under deres ophold i landet.
Vil man være 110% sikker på ikke at få problemer er løsningen dog naturligvis stadig at få ordnet visummet hjemmefra, hvis man skal være afsted mellem 21 og 59 dage, og ved ophold udover 59 dage rejse afsted på en billet, hvor hjemrejsedatoen kan ændres, og med en "showbooking", som ligger inden for 21 dage fra indrejse.
Men ærlig talt er det da noget bøvl, både for en selv og flyselskabet, med alle de "showbookings", som efterfølgende skal aflyses, når det nu i praksis ikke længere er nødvendigt.
Jeg var også inde og overveje om dig og Jan måske havde siddet derude i for lang tid :-) Og gud hvor man kan misunde jer det.
Det er da komplet latterligt at man blot kan få 21 dage. Og endnu mere strengt at man nu skal kontakte Norge for at få dette.
Men er det ikke bare sådan, som så mange andre ting, så er Filippinerne bare 10 år bagud i forhold til mange andre asiatiske lande. På godt og ondt!
Jeg kunne da godt frygte at man ikke forlænger denne periode for hvornår folk skal søge visum. De ser ikke længere end til spidsen af deres og der ser de, penge som kommer i kanssen når folk forlænger visum, og ikke at folk måske ville vælge at holde et par ekstra dages ferie, hvis det ikke var nødvendigt at søge visum til dette.
Hmm, who knows.
LarsKyhnau
15-12-07, 20:47
Ja man er generelt god til at skyde sig selv i foden på Filippinerne. Mere fremsynede borgere har i årevis kæmpet for, at landet skulle gøre noget reelt for at udnytte sit turistpotentiale i højere grad, i stedet for bare at snakke om, at man gerne vil have flere turister.
Men tingene går trods alt langsomt i den rigtige retning. Man har f.eks. fået styr på statsfinanserne og inflationen, og man har investeret en del i at renovere vejnettet i de senere år. Da jeg kom til landet i 2004 tog det 3 timer at køre de 40 km fra Cebu til Carcar, idet vejen var totalt ødelagt, men efter en omfattende renovering tager det idag kun 1-1½ time afhængig af trafikken.
Og senest har man altså så udvidet den periode, hvor et turistvisum kan forlænges. Det ville formentlig have haft en langt mere positiv effekt på landets økonomi, hvis man havde udvidet den automatiske visumperiode fra 21 til 30 dage, men det har man åbenbart ikke kunnet indse eller blive enige om.
Noget helt andet er jo så, at landet ville miste en del af sin charme, hvis det blev lige så overrendt at turister, som f.eks. Phuket i Thailand er blevet det. Men ok, det ville selvfølgelig, som i Thailand, kun komme til at gælde for nogle få udvalgte områder, og resten af landet ville vel stadig være mere eller mindre som det er.
Det er jo det store dilemma altid. På den ene side kunne jeg godt tænke mig, at der kom flere turister (og især flere skandinaver) til "min" by Dumaguete, men omvendt kan jeg ikke udstå at være i områder som f.eks. Makati eller Ermita i Manila, hvor der virkelig ER mange turister. Ikke p.g.a. turisterne, men mere p.g.a. den strøm af ludere, lommetyve, trækkerdrenge, ursælgere, tiggere og andet rakkerpak, som en kraftig tilstedeværelse af turister altid fører med sig i et fattigt land.
hej vil bare sige at ud af de 12-13 gange jeg har rejst til filippinerne har jeg kun en eller 2 gange haft en billet med hjemrejsedato inden for de 21 dage,jeg er altid afsted 4-6 uger og har aldrig haft problemer med immigration og heller aldrig med nogen flyselskaber, held? eller...
mvh tap
Jeg må jo nok indrømme, at jeg nok har været herude for længe ha-ha. Jeg har jo tilbragt mere tid herude end noget andet sted siden 1989.
Jeg må indrømme at med alt mit rejseri over årene, kan jeg selvfølgelig ikke sammenlignes med "Familien Brunsovs fra Ballerup", da jeg betragter al den flyvning som at tage bussen.
Jeg må også indrømme, at jeg altid gør opmærksom på, at jeg bare kan få et Balikbayan visa, hvis det bliver nødvendigt, hvilket får de forskellige flyselskaber til at acceptere situationen. Jeg har altid en NSO kopi af vores vielsesattest med mig.
På grund af mit arbejde, opholder jeg mig sjældent mere end 4 uger ad gangen i Filippinerne, da jeg normalt arbejder 28 dage efterfulgt af 28 dages ferie.
Jeg har dog været her konstant siden 21. Maj denne gang kun afbrudt af en uges forretnings rejse til Dubai i Oktober.
Jeg får forlænget mit visa hver måned og min "Special Work Permit" hver 3. Måned i øjeblikket.
Det er rigtigt som Lars skriver, at de er igang med at forbedre infrastrukturen her i landet, men de har desværre også på den konto haft en masse korruptionssager. De helt store projekter som den nye express forbindelse fra Subic via Clark til Tarlac vil åbne i Marts næste år. Selv denne forbindelse har været noget kontroversiel.
Som Lars betragter jeg Manila som jordens røvhul. Jeg kommer der kun, når jeg skal rejse.
Jeg anbefaler altid mennesker, der kommer her første gang, at flyve til Mactan (Cebu) første gang. Som en præsentation af mad, er det første synsindtryk vigtigt, når man kommer til et nyt sted, og der taber Manila med flere længder. At sidde i en bil eller van og blive kørt fra NAIA til sit hotel er skræmmende, især hvis man ankommer i dagslys.
Hvis man vil se og opleve "det rigtige Filippinerne" skal man ihvertfald holde sig fra Manila.
Hvis man gerne vil shockeres, kan man bede om at blive kørt igennem Tondo og videre igennem Malabon (hvis man kan finde en chauffør, der er villig til at våge pelsen).
Det er jo svært at begribe, at 60000 mennesker kan leve på toppen af en losseplads.
Når vi holder fiesta hos os, er der åbent hus. Vi slagter 3-4 grise, en masse kyllinger, får en masse seafood og køber for en halv formue SMB (San Miguel Beer) og Tanduay Rom. De plejer jo at drikke Tuba (fermenteret kokospalme brændevin), men det er jo ikke altid særlig sundt, så vi tilbyder dem ordenlig sprut.
Det plejer at være temmelig festligt med det uundværlige videoke. Vi har aldrig haft problemer. Der kommer vel et par hundrede lokale forbi for at få gratis mad og en gratis skid på.
Jan
LarsKyhnau
16-12-07, 07:52
Hvad angår det med at flyve til Manila eller Cebu, så er det afhængig af ens destination lidt af et dilemma.
Cebu er helt sikkert en mere charmerende by at ankomme til, hvilket selvfølgelig er vigtigt hvis man skal have en overnatning eller 2, før man tager videre eller i forbindelse med hjemrejsen.
Omvendt er der så et langt mere fintgrenet net af indenrigsflyruter fra Manila, og med de meget lave priser, som indenrigsfly er kommet ned på, så taler det i høj grad for at lande i Manila og så rejse videre herfra. F.eks. kan man ofte spare sig selv for noget land- eller søtransport ved at flyve fra Manila til sin første feriedestination og retur til Manila fra den sidste, hvis ferien omfatter ophold på mere end èn destiation.
Da jeg sidst havde en overnatning i Manila på vej hjem til Danmark tænkte jeg dog alvorligt over, hvad jeg skal gøre, når/hvis mine gamle forældre igen kommer på besøg i Dumaguete. For at undgå en anstrengende og tidskrævende land- eller søtransport fra Cebu til Dumaguete bør de helt klart lande i Manila og rejse videre med indenrigsfly derfra.
Men jeg nægter simpelthen at indlogere dem på et hotel i turistområderne i Makati eller Ermita. Jeg kan slet ikke have, at min mor skal se alle pigerne i korte skørter, som står udenfor diverse karaokebarer m.m., diverse touts, ursælgere, tiggere og hvad der ellers er i området. Og tænk hvis min 66-årige far går en tur ned på gaden alene, og èn eller anden alfons så spørger ham, om han kunne tænke sig at møde "a sexy girl". Eller en ladyboy tilbyder ham "massage". Nej, nej, nej, det går bare slet ikke.
Skulle det blive aktuelt må løsningen nok blive at indlogere dem på et hotel i "business" kvarteret og så i øvrigt fortælle dem, at de skal tage hen i Mall of Asia, hvis de får lyst til at se noget andet end deres hotel. Der er jo således også områder i Manila, hvor det kun er over- og middelklassen, som kommer, og som dermed giver et helt andet indtryk af byen og landet.
Hvis nogen kender en godt hotel i Manila i en "rent" kvarter, hvor man kunne indlogere sine forældre eller andre sarte gæster, ville det være fint, om de ville poste navn, adresse og telefonnummer her.
LarsKyhnau
16-12-07, 08:02
P.S. Det med Fiestaen lyder ret festligt. Du kunne jo give et praj næste gang - så var det jo muligt, at der kom et par gæster fra Dumaguete også.... :-) :-) :-)
Hej Lars,
Med hensyn til dine forældre, kunne du jo rive dig og enten indlogere dem på:
Peninsula (Makati). Der kommer jo kun pansrede mandskabsvogne brasende ind i lobbyen nu og da. Det er i sikker afstand fra P.Burgos Street.
Shrangri La Makati: Dyrt men dejligt. Lige over gaden til Glorietta.
Dusit Nikko Makati: Også meget rart med nærmest direkte adgang til Glorietta.
Det tidligere New World Renaissance Hotel (Nu Ejet af Marriott). Lige ved siden af Greenbelt 3. Ikke nogen piger fra den lette brigade der.
Endelig kan du også prøve Manila Hotel overfor Rizal Park. MacAthurs gamle hovedkvarter. De har en rigtig god morgenbuffet. Din far skal nok ikke gå en tur i det område.
De nævnte hoteller i Makati ligger langt nok fra Skrigegaden (P. Burgos), så med mindre din far er meget atletisk, tror jeg ikke han ville finde derned, med mindre nogen peger ham i den rigtige retning.
Jan
Lars,
Det med fiesta kan godt arrangeres. Jeg skal nok smide en update på her, når vi holder et æde & drikke orgie igen.
Jeg er nok lidt kedelig, fordi jeg ikke drikker alkohol mere. Jeg får maveproblemer af det. Jeg levede for længe i overhalingsbanen, da jeg var yngre (drak for meget alkohol).
Det går heller ikke så godt i spænd med mit arbejde, hvor vi skal igennem drug & alcohol tests hele tiden.
Men derfor kan jeg nu godt more mig over at se de lokale mishandle div. sange på videoken, når de er blevet godt stive.
Jan
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.