PDA

Se fuld version : Tiggende børn

Samarjan
16-12-07, 05:32
Vi har nok alle været udsat for det på et eller andet tidspunkt: Et eller flere børn, der kommer og forsøger at tigge penge. De ser som regel lidt forhutlede ud, og det er svært ikke at få ondt af dem.
Dette sker mest i de store byer, eller hvor der er store koncentrationer turister eller udlændinge i al almindelighed.

Først og fremmest: GIV DEM ALDRIG KONTANTER!

Disse børn er næsten altid styret af voksne. Hvis man giver dem kontanter, render de straks over og giver pengene til den voksne, der kontrollerer dem.
Hvis man absolut vil gøre noget for dem, så slæb dem hen til et sted på gaden, hvor man kan købe dem noget at spise, men fortæl dem på forhånd, at de kun får noget, hvis de spiser det, mens man ser på det.

Jeg opholder mig i øjeblikket i Subic Bay, hvor jeg er involveret i et offshore projekt på Subic Ship Yard.
I dette område ser jeg fænomenet dagligt, og jeg ser ligeledes, hvordan udlændinge giver børnene penge. Lige så snart udlændingen har vendt sig om, løber ungen over til en voksen og giver ham pengene.

Et andet typisk eksempel foregår i de store shopping malls. En Filippinsk mand kommer op til en turist eller et turist par og begynder med det typiske "Hello my friend, long time no see"!
Hvis i ikke kender ham, så bare sig "I dont know you, sorry". Hvis han bliver ved, så bare fortæl ham, at i vil tilkalde en vagt, hvis han ikke fordufter.
Dette foregår selv i Mall of Asia, Glorietta og lignende steder.

Den ægte Filippinske gæstfrihed går i al enkelhed ud på, at selv en fattig familie vil give jer det bedste værelse i huset, den bedste mad o.s.v. De vil hjælpe uden at forvente noget til gengæld. De vil betragte det som en hån, hvis i tilbyder dem penge for deres gæstfrihed. Man prøver som regel alligevel at få dem til at acceptere noget.

Jan

PNO
16-12-07, 14:22
Hej Jan

Efter at jeg for 16 år siden så en forhutlet kvindelig tigger på Kreta smide forklædningen og sætte sig ind bag rattet i en funklende ny BMW har jeg været påpasselig med den slags.
I dag er den slags helt ude af mine hænder på Filippinerne. Det styrer min kæreste fuldstændig. Hun giver aldrig børn penge, men hun kan godt finde på at give en handicappet nogen mønter.

Hilsen

PNO

Kim P. Nyberg
16-12-07, 20:16
Må nok indrømme, at jeg ikke har bemærket den fremgangsmåde, som Jan beskriver ovenfor. Måske fordi min bedre halvdel har forbudt mig at give penge til tiggere derude. Det er bedre at det er de lokale, der gør det, siger hun. Så undgår man også, at fordi man har givet én, kommer der lige pludselige en skov af hænder frem fra alle sider.

Men kan da helt tilslutte mig, at man giver dem noget at spise under den af Jan beskrevne forudsætning.

Kim P. Nyberg