PDA

Se fuld version : En lille jule historie

Samarjan
03-01-08, 10:50
Godt nok lidt sent, men hvad pokker.

24. December om morgenen, NAIA terminal 2 indenrigs. Folk står i en næsten 50 meter lang kø for at komme ind i terminal bygningen.
Vi står der, 3 voksne, 1 baby, 2 kæmpe Balikbayan bokse og 7 kufferter, ialt 3 bagage trolleys.
Vi når endelig indenfor og tjekker ind. Selvom vi har 68 kg overvægt, rynker de ikke engang på næsen (jeg elsker dette sted!). Pris: 1600 Peso, eller omkring 200 kr. Havde det været i Dk, ville det have kostet mere end flybilletterne.
Normalt flyver vi direkte til Calbayog på Samar med Asian Spirit (we bring you closer to your spirit), men vi var for sent ude, så vi måtte tage til takke med billetter til Tacloban, Leyte med Philippine Airlines (PAL = Plane Always Late). I dette tilfælde var det dog en god ting, da hele processen i terminal 2 lader til at gå lettere med så meget bagage end fra den gamle nedslidte indenrigsterminal nede i blindtarmen af NAIA.

De var dog lidt unødvendigt emsige ved sikkerhedstjekket, da de bad mig om at køre mine flip-flops igennem gennemlysnings apparatet, men hvad pokker man var vel i julehumør.

Fordelen ved at have en baby er at man kan vade ombord næsten før alle andre, business class dyrene undtaget, der hellere end gerne optræder som om, man vil tage deres pladser på vej til flyet. Hvorfor de i det hele taget har business class på disse flyvninger er en gåde, da der ikke er særlig forskel mellem economy og business.

Selve flyvningen forløb fint. Landingen i Tacloban var endda til tiden (usædvanligt).
Den arrangerede transport ventede på os i Tacloban, så efter at have lirket al bagagen ind med et skohorn, kunne vi starte på vores ca. 200 km lange tur til San Joaquin, Samar.

Turen over San Juanico broen til Samar er altid fornøjelig med glimrende udsigt. Vejen efter broen er blevet asfalteret, så man får en fornemmelse af, at denne køretur skal nok blive overstået hurtigt, så hvorfor snakker chaufføren om 5-6 hours Sir? Havde ikke været på de kanter siden 2002, hvor det gik meget hurtigere, så hvad snakkede han om?

Efter ca. 40 Km begynder det at dæmre, hvad han mente! Det vi forstår ved en vej slutter og afløses af en vej, der mere minder om landskabet i ingenmandsland mellem fronterne under 1. Verdenskrig. Den første halve time er det meget sjovt, men efterhånden bliver det noget anstrengt at prøve på at klamre sig til et eller andet for at forhindre hovedkontakt med vogntaget hele tiden.

Det tog lidt over to timer at nå til Catbalogan (ca. halvvejs), hvor vi gjorde holdt for at indtage lidt føde. Efter lidt søgen, besluttede madammerne at vi skulle spise hos Jolibee, da de ikke mente, der var meget andet, der så appetitligt ud, og hvor chancerne for at undgå leverbetændelse sikkert også var bedre (vi er dog vaccineret, men alligevel).
Efter veludført spiseri, skulle vi alle lige en tur på det lille hus. Nu er Filippinske offentlige toiletter jo ikke ligefrem af en beskaffenhed som dem i Singapore, men alligevel mener jeg ikke, man bør stå i døren ind til toilettet og sigte efter toiletkummen, fordi rummet sejler i adskillige menneskers kropslige væsker! Jeg har flere gange over de seneste år spurgt min hustru, hvorfor den Filippinske mand/dreng ikke bare sætter sig ned og tisser, hvis de ikke kan ramme kummen alligevel. Svaret kan vel ikke overraske......Mahal, det er fordi det ikke er macho at sidde ned og tisse!

Videre gik det mod Calbayog, men næppe var vi kommet udenfor Catbalogan, før den vilde rutchebane startede igen med fornyet styrke.

Da vi nåede Calbayog, mente jeg, at jeg måske havde mindst en løs nyre. De sidste 30 Km, som jeg tidligere har bandet meget over, føltes nærmest som nylagt vej med nogle få bump.
Som chaufføren havde sagt, tog hele turen lidt over 6 timer.

For at gøre en lang historie kort, forløb julen planmæssigt. Huset lignede en reinkarnation af et setup fra en Amerikansk musical fra 30erne.
Nytårsaften forløb også planmæssigt. Det lykkedes os næsten at kappe en kokospalme over ved ivrig brug af adskillige Judasbælter (alle vores hænder og fingre er endda intakte).

2. Januar. Tidlig morgen. Vi har arrangeret samme transport tilbage til Tacloban. Hele svigerskabet samt en tante og onkel med unger og min bagage skal stoppes ind i denne Hyundai van (6 voksne, 7 børn og en baby) samt mine to kufferter. Det var lidt af et kunststykke. Min svigermor havde været fremsynet og købt 100 affalds poser.

Afsted kørte vi imod Calbayog, hvilket var hurtigt overstået. Derefter kørte vi mod Catbalogan og indenfor en time havde de første 3 unger afleveret deres morgenmad et par gange i de dertil medbragte affaldsposer.
Lidt udenfor Catbalogan punkterede dytten, så ud i regnvejr og skifte dæk med det værktøj der nu var til rådighed. Donkraften var ikke original og ikke i stand til at løfte højt nok så vi måtte rundt og lede efter flade ting vi kunne putte ind imellem donkraften og baghjulsophænget!
Efter endt dækskift kørte vi ind til Catbalogan og fandt et sted, hvor de kunne fikse vores flade dæk i en ruf.

Denne gang besluttede vi os for ikke at spise i Catbalogan, så vi fortsatte det vilde ridt. En time efter punkterede bilen dog igen (samme hjul), så ud igen og skifte hjul, men denne gang i regn og mudder.
Det blev også ordnet. Jeg var ved at blive lidt skeptisk med hensyn til mine chancer for at nå mit fly, så chaufføren gav den gas også på de mere håbløse strækninger, hvilket medførte flere forudsigelige opkastninger fra sæderne bagved.

Da vi endelig nåede lufthavnen i Tacloban gjorde jeg status over, hvem der ikke havde ørlet på vejen.
Resultat:
Undertegnede (man er vel sømand!)
Min frue (tæt på men dog ikke)
Vores datter (babyen, hun sov bare)
Svigerfar (intet kan ryste ham, har redet meget på Carabau)
Onkel (til fruen, se svigerfar)
Tante (til fruen, har nok redet meget med hendes mand)
Onkel og tantes ældste søn (slægter nok faren på med hensyn til Carabau)
Fruens ældste bror (aner ikke hvorfor. Han har aldrig redet Carabau)
Fruens yngste bror (se ældste bror til fruen)

5 børn og voksne havde på turen brugt 17 poser til at brække sig i, så de ser nok ikke frem til at skulle samme vej tilbage om en uge (hæ-hæ). Så meget for julegaver!!

Godt Nytår,

Samarjan

LarsKyhnau
03-01-08, 12:30
Hej Jan

Mange tak for den fine beretning. Jeg har jo godt hørt, at vejene på Samar skulle være temmelig ringe, men troede egentlig, at de nok var i gang med at udbedre dem også, ligesom det er tilfældet i resten af landet. Men i stedet kan du så altså fortælle, at hovedvejen nordpå fra Tacloban faktisk er ringere end den var i 2002......

Det er da nyttig info, hvis jeg skulle finde på at komme på de kanter. Taler for at lade den pæne Toyota Corolla blive hjemme og måske endda flyve ind til det nordlige Samar via Manila i stedet for at rejse over land og sø :-)

Egentlig undrer det mig lidt, at man ikke har gjort noget ved denne vejstrækning endnu. Den er da vist endda en del af den overordnede hovedvej, som løber hele vejen fra Manila i nord til Davao i syd.

Længere sydpå, på Mindanao, har man udbygget nogle strækninger af denne vej til en decideret fremragende standard efter lokale forhold. Specielt strækningen syd for Butuan er en bred 2-sporet vej med vigespor og helt ny asfalt - svarer nærmest til dansk motortrafikvejs-standard.

Cirka 50 km syd for Butuan stopper asfalten imidlertid brat, og herefter er der så tale om grusvej, hvilket efter hvad jeg har hørt fortsætter en stor del af vejen til Davao.

Jeg må indrømme, at jeg undrede mig meget over, at man havde brugt penge på at bygge noget der minder om en motortrafikvej i et område, hvor trafikken var yderst sparsom, og min undren blev bestemt ikke mindre, da belægningen så uden varsel skiftede til grus midt inde i junglen.

Men der er nok tale om den klassiske Filippinske mangel på planlægning: store ambitioner men intet overblik, og pengene strækker ikke til at føre ambitionerne helt ud i livet....

Skulle nogen finde på at komme på de kanter kan jeg fortælle, at hovedvejen langs kysten på det nordlige Mindanao har fået ny belægning på alle de strækninger, hvor det var tiltrængt. Dette gælder hele vejen fra Surigao til Dapitan og formentlig også videre ned imod Zamboanga.

Her er der derfor ikke brug for brækposer. Men vest for Cagayan de Oro må det til gengæld anbefales at henlægge pauser og evt. overnatning til de større byer på ruten jævnfør de problemer, der stadig er på Mindanao, og som de fleste vel har hørt om.

tap
03-01-08, 12:33
hahaha fed historie specielt den med at klamre sig til et eller andet for at forhindre hovedkontakt med vogntaget hele tiden.
minder mig om turen fra puerto princessa(palawan) til el nido i den lokale bus,10 timers helved, er selv 195cm høj og så mig nødsaget til at købe et ekstra sæde for at få bare en lille smule komfort ellers havde jeg nok haft to knuste knæskaller idag :-)
mvh tap

PNO
03-01-08, 12:42
Hej Jan

Skøn historie.

Glæder mig især over at føden indtages hos Jolli Bee. Det er jo altid en stor fornøjelse at se -:) -:) -:)

Hvis nogen kender til hvordan vejen er fra Tacloban nordpå til Babatngon, så må man gerne lade et ord falde om det. Frygter det værste

Hilsen

PNO

Samarjan
03-01-08, 12:51
Lars,

De er faktisk igang med at udbedre vejstrækningen fra Tacloban op til Calbayog, men de hakker 5-10 Km af den gamle betonvej op ad gangen og kommer grus på. Så begynder det at regne, hvorefter det hele ligner et månelandskab. De steder hvor den oprindelige betonvej stadig er intakt, er den i så dårlig forfatning, at det trodser enhver beskrivelse.
Problemet er underminering af vejen på grund af vand. Vand trænger ind under den oprindelige vejbelægning hvorefter betonen enter synker og knækker ved egen vægt eller bliver knust under vægten af de mange lastbiler og busser, der kører der hver dag.
Det tager nok et år eller to at færdiggøre det projekt, måske længere hvis pengene forsvinder ned i lommerne på korrupte embedsmænd.

Med hensyn til den moderne motortrafikvej på Mindanao, så kan vi da også derhjemme. De byggede jo motorvej i Nordjylland (kan svagt huske et masse hysteri omkring den sag), hvor der vist ikke var grundlag for det, men det handlede jo om politik etc.

Jeg skal give dig besked, når min lille knaldhytte er færdig (inkl. generator), så du kan komme forbi.
Jeg vil dog være i Singapore fra sidst i Februar til engang i Juni.

Hilsen,
Jan

Samarjan
03-01-08, 13:10
Thomas,

Ja, du ville have nydt denne tur. Jeg kan lige forestille mig dig sidde der klemt inde imellem børn der brækker sig og knæene i højde med ørerne!
Jeg sad heldigvis på forsædet, så jeg ikke kunne lugte brækorgiet bagved.
Alle kan blive "havgale" eller køresyge. Det er kun et spørgsmål om de rette omstændigheder.

PNO,

Jeg tror ikke du skal gøre dig de store forhåbninger med hensyn til vejen, men jeg kunne tage fejl Jeg mener, vejen fra San Juanico broen på Samar siden nordpå de første 40 Km var stort set ok, men efter den strækning....frem med brækposerne.
Hvis man har masser af tid og kan køre langsomt, er det ikke noget problem, men efter to punkteringer, skred min planlægning jo hastigt. Jeg havde jo ikke regnet med at skulle spilde 90 minutter på det. Jeg skulle jo tilbage på arbejde. Jeg kunne selvfølgelig bare have udskudt det en enkelt dag, men en hel del folk og 350 mails ventede på mig efter 10 dage hjemme, så det ville bare have givet mig dårlig samvittighed.

Hilsen,
Jan

Hilsen,
Jan

Niels
03-01-08, 20:49
Hej Jan

Tusind tak for en sædvanlig meget veloplagt historie.

Du har iøvrigt ret. Efter sigende kan man stadig køre på de nordjyske motorveje uden at møde et øje, endsige en bil. Only in Denmark :-)

Så vil det formentlig til min dødsdag undre mig, hvorfor asiater har så let til køresyge. De skal jo bare se bagenden af en busstation og de begynder at brække sig. Jeg lytter gerne til forklaringer også de mere farverige :-)

PNO og jeg kom engang til at tage turen fra Puerto Galera til Sabang overland. Den er selvfølgelig vand ved siden af dette du beskriver, men vi var godt bulet i hovederne og gik da også ud og kiggede efter de manglende to nyrer og en lever. Fandt dem ikke, så de må jo sidde der et eller andet sted :-) Bortset fra det var historien at strækningens asfaltering var betalt 4 gange, men den var nøjagtig lige så ringe som i 1993.

Så er der jo lige Jollie Bee. Jeg ved ikke hvorfor filippinere elsker det, men jeg synes det er det værste løbesod de serverer. Det smager bare dårligt.
PNO og jeg har dog fået en let perverteret fornøjelse, nemlig en Jolly Hotdog. Den har de aldrig og de sindsyge undskyldninger vi har fået er i en klasse for sig selv. Den smager bestemt ikke godt, men prøv at bede om en. Du vil ikke blive skuffet :-)

Jeg er jo lidt ked af at du ikke fik 'nakket' palmen med de Judas bælter og jeg gik nytårsaften og tænkte søde tanker om en Pla Pla Sawa, men verden er af lave :-)

Håber ikke nogen tager dette indlæg for seriøst. Blev bare en anelse opstemt af Jan's historie.

Bedste hilsner

Niels