PDA

Se fuld version : Et par blandede spørgsmål ???

Niels
05-01-08, 16:43
Hej med jer.

PNO og jeg sidder og tegner lidt på en maj-tur og der er dukket lidt blandede spørgsmål op.

1) Hotel i Makati.
Er der nogen der kender et godt et, sådan indenfor 1800-1900 php
som maksimum ?
Vi plejer jo at bo i Ermita og vil jo savne både kontoret (G-point) og
Munchen, men omvendt er vi ret trætte af Mabini Street og omegn.

2) Et resort på Boracay.
Er der nogen der kender noget til en 35 USD, som er rart ?
Jeg har kun været på Boracay en halv dag og der havde jeg tømmermænd, så jeg lytter meget gerne til al mulig info om øen.

3) Asian Spirit til Baguio.
Er der nogen der har erfaringer med den rute ?
Jeg synes ved selvsyn at have set i Domestic airport at de var mest delayed eller cancelled og Jan havde vist også et noget anstrengt forhold til dette flyselskab.

Håber I kan hjælpe lidt på vej.

På forhånd tusind tak.

Bedste hilsner

Niels

Kim P. Nyberg
05-01-08, 17:28
Med hensyn til punkt 1 siger min bedre halvdel, at du ikke får hotel i Makati for under P2.000. Der må du nøjes med en kro eller lignende. Vil du alligevel gerne have anbefalet hoteller i Makati, peger konen på Shangri-La og Dosit-Nikko.

Kim P. Nyberg

Harly
05-01-08, 18:20
Asian Spirit. Det er da et ganske " udmærket" selskab at flyve med.
Jeg har dog ingen erfaring med ruten Manila - Baguio, men derimod med ruten, Manila - Carticlan ( Boracay )
Vi tog turen i november 2005. 10 min. før estimated afgang, fik vi besked på at flyet ville blive lidt forsinket, så det tog vi da bare helt roligt, det er vi jo vant til på filippinerne. Vi gik da lidt rundt i terminalen og satte så så, så vi kunne kigge lidt ud på banerne. Lidt udenfor stod der et fly, hvor et par mekanikkere sad på skrevs over motoren og hamrede lidt med en stor hammer. Efter en halv times tid kravlede de ned igen, prøvestartede motoren, der gik igang med et par pæne og røgfyldte host, for så at dø ud igen. Op og hamre lidt, skruer lidt her og der, prøvestarte igen, samme resultat, host og hakken. Så måtte de bide i det sure æble, fremskaffede en reservedel, hamrede og skruede igen i en halv times tid. Ny prøvestart, denne gang gik motoren i lidt længere tid, men satte så ud igen med et suk.
På ny lidt skruen og hamren, ny prøvestart, denne gang lykkedes det at holde motoren igang.
Nu var det så, at vi lidt senere , efter godt tre timers ekstra ventetid blev kaldt til afgang. I gætter jo nok, hvilket fly vi skulle flyve med, ikke sandt ?
Det skal så lige bemærkes, at jeg sad ud for den reparerede motor på turen og observerede ikke en mislyd.
Turen tilbage en uge senere var problemfri, kun 10 - 15 min. forsinkelse.

marven99
05-01-08, 18:36
Jeg har aldrig boet et "ordentligt" sted i Makati for under 2400 PHP. Jeg forestiller mig hvorfor i gerne vil væk fra Mabini og det kan jeg så sandeligt godt forstå. Men for 1500 - 1700 PHP havner i lignende sted i Makati er jeg bange for.

Jeg har svært ved at anbefale et bestemt sted på Boracay, da jeg kun har været der en gang af korterer varrighed. Men det bejler til at man stiller sin kuffert i sandet og så ellers bare går på jagt. Med hvad jeg anskure et sted imellem 20 og 50 resorts på en og samme strand invitere det til handel ;-)

Jeg har selv fløjet med Asian Spirit og udover at vi selv skule fragte bagagen til og fra fly samt at jeg sad med ryggen mod flyveretningen, så var alt helt fint.

tap
05-01-08, 19:32
hej niels
hotel i makati: citadel inn makati, 5007 P. Burgos St. Makati City, Metro Manila, Philippines udemærkethotel med priser fra 40 us$
ellers best western astor hotel
7835 Eduque Street corner Makati Avenue, Makati City, Philippines
rigtig godt med priser fra 56us$
tror ikke man kan komme længere ned end 40 dollars for noget "ordentligt"
i makati
mht boracay så bliver det nok ikke et beachfront resort til 35US$ i får men det kan godt lade sig gøre at finde noget lidt mere tilbagetrukket fra stranden der ligger en del små hyggelige resorts til en 20-30 dollars mange af dem findes ikke på nettet så det er bare at gøre som marven siger:stil kufferten i sandet så går der ikke længe inden i blir omringet af commisioners,hvis ikke de allerede har fået fat på jer i jettyport i caticlan,og sig til dem at i leder efter resorts til omkring 35 dollars,og ellers bare spørg hvis du vil vide mere om boracay
ang. asian spirit så er det efter min mening og erfaring kun at bruge dem når alle andre muligheder er udtømt
god tur,hvis tegningen blir færdig selvfølgelig,vi ser frem til rejsebeskrivelsen
som altid
mvh tap

Samarjan
06-01-08, 01:41
Hej Niels,

Som TAP skriver får i nok ikke meget hotel i Makati til under 40 USD. Hvis i kan holde ud at bo i "skrigegaden" P. Burgos med alle barerne, pigerne af det lette brigade samt tiggere er der Citadel Inn, Oxford Suites (mindste pris 70 USD), Makati Palace (også omkring 70 USD), Bellagio, City Garden Hotel, Durban Inn (er vist nok billigt). Er i villige til at punge ud på de dyre hoteller hvis i kun skal bo der 1 eller 2 dage, er der Mandarin Oriental, Peninsula, Shangri-La, Intercontinental, Dusit Nikko, Oakwood Premier og New World Renaissance Hotel (Marriott).

Det skulle være muligt at finde noget til 35 USD pr dag på Boracay, men ikke i første række. Når vi tager til Boracay, bor vi som regel på Friday's, men vi opholder os ikke på Boracay så længe ad gangen. Mit job gør os i stand til dette, uden at lave en større bule i vores økonomi.

Asian Spirit er sådan set godt nok især på de ruter, hvor de flyver med Bae-146 jets. Problemet med de mindre ruter med piskeris er, at de enten er forsinkede ved afgang, er sarte overfor vejret med hensyn til kraftig regn eller blæst. Hele proceduren i den gamle udslidte indrigslufthavn i Manila er et stort kaos. Som regel er det kun Cebu Pacific, der flyver nogenlunde til tiden (og mange gange også SeaAir). Asian Spirit kalder som regel først folk til gaten for at boarde på det tidspunkt, hvor flyet egentlig skulle afgå. Derefter får man mange lov til at sidde i flyet indtil de før tilladelse til at starte op og rulle ud til start, hvilket kan tage noget tid, hvis de allerede har misset deres start tid. Inden de kan starte op, sidder man så og fedsveder inden i cigarrøret.
Selve ruten Baguio er der ikke noget i vejen med. Jeg kan ikke huske, om SeaAir også flyver derop, men det kan i tjekke på deres website. Det er trods alt kun en kort tur, men jeg kan ikke anbefale at flyve meget tidligt om morgenen, da der så kan være tåge deroppe, så i skal cirkle en halv times tid eller flyve tilbage til Manila (dette sker mest på denne tid af året).

Hilsen,
Jan

LarsKyhnau
06-01-08, 06:31
Hvad angår Baguio var det jo også en mulighed at rejse over land fra Manila. Det er trods alt ikke nogen vildt lang tur, og så er der større fleksibilitet m.h.t. afgangstidspunkt. Måske ser man endda noget interessant undervejs i bussen, det gør man med sikkerhed ikke i et fly.

Samarjan
06-01-08, 07:13
Hej Lars,

Tjah, kører man om natten, tager turen kun ca. 3-4 timer, men vælger man en fredag middag, så kan turen godt tage 6-7 timer eller mere.
Man kan jo gøre et lille stop i Tarlac, hvis man har lyst.
På den anden side, hvis man tager til Baguio, kan man jo også kigge på muligheden for at tage turen helt op til Vigan. Det er en charmerende by med masser af spansk islæt.
SeaAir flyver ikke til Baguio.
Asian Spirit koster omkring 2500 Peso for en retur. Flyveturen tager ifølge deres schedule 50 min. Det vil sige, at den nok nærmere tager 35-40 minutter.

Hilsen,
Jan

Niels
07-01-08, 19:50
Hej med jer.

Tusind tak for de sædvanlig meget vidende svar og ideer. Jeg må nok sige at 'the result of the rhumba is' : Vi bliver i Ermita på godt og ondt :-)

Jeg chekede for sjov skyld Shangri-La og det kostede 9.500 php pr. nat. I første omgang er man jo ved at få et hjertestop, men når man tænker lidt på det. 1.200 kr i runde tal. Det er jo ikke så galt igen, men vil nok reservere det til den helt specielle aften/nat :-)

Jeg har det dog med de meget dyre hoteller at de gør mig lidt nervøs. Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal gøre af mig selv, så det er nok godt nok med Ermita.

Hvad angår Boracay er vi lidt i tvivl og kigger lidt videre, men jeg svinger nok dig Tap en mail ved lejlighed, så vi lige kan få det 'basics'. Tak for tilbuddet :-)

Kæresten og jeg tog faktisk turen med fly til Laoag og var der en nat. Næste dag til Vigan og en nat der. Det er helt sikkert meget charmerende små byer, især Vigan og vi havde mange fine oplevelser der, men jeg tror godt at jeg kunne have levet mit liv uden. Sagt på en anden måde. Er man i området er det et must, men jeg ville ikke løbe efter det.

Rent transportmæssigt var vi ikke ret heldige. Jeg erindre busturen fra Vigan til Baguio, som ret lang. Turen fra Baguio til Manila var en sand katastrofe og tog knap 9 timer til Avenida bus stationen og så tog det vel en time derfra til Ermita. Nej, jeg tror vi prøver at flyve til Baguio og tilbage.
So help us God :-)

Jeg vil dog ikke undlade at slå et slag for Baguio. Den ligger ca. 1500 meter over havet og der er faktisk koldt. Afgrøderne er pludselig 'danske'. Jordbær, løg, kartofler, gulerødder osv. Der er ingen mango osv. Meget underligt. De er iøvrigt også berømte for deres blomster og har en stor blomster festival vist i februar. Baguio er bestemt et besøg værd.

Bedste hilsner

Niels

kim
07-01-08, 21:05
Hej Niels,
jeg tror jeg har det lige som dig, dyre hoteller, fint tøj osv. det gør mig en anse nervøs. Det husker jeg da jeg boede et par dage i Makati i forbindelse med at søge om opholdstilladelse til min daværende kone.

Jeg har boet et par gange på Mabini pension i Ermita. Der er ikke det bedste, men billigt. Ikke at misforstå man skulle være nærig. Men vi skulle jo bare sove der. vi spiste næste altid på Munchen, ellers over i Robinson. Datteren kunne godt li Mc donald’s og man kunne jo betale sig fra et besøg der.

Når vi har været på Boracay, har vi boet på et lille hotel ved navn Amanda. Det kan ikke findes på nettet. Det var et dejlige stort aircon room, varmt vand og lige ned til vandet. Prisen var i første omgang 1800 php men efter en lang forhandling fik jeg det til 1400 php per dag, det var i april 2006.

Jeg sad dengang tit og kiggede efter hoteller på internettet, men som reglt fandt jeg kun de dyre. Jeg tror, den dag i dag man stadigvæk bare kan tag der til og finde noget billigt, selv om der skyder mange store ressorter op..

Nu siger du det vare en ” sand katastrofe og tog knap 9 timer ” hi jeg skulle engang fra Manila til Ligao det tog 14 timer. chauffør var en ung gut, der var spise pause 4 eller 5 gange, fuld skrue på musikken i alle 14 timer, selv om jeg bad ham flere gange om at skrue ned, så varede det kun kort. Normalt tager denne tur 9-10 timer.. Jeg fløj dog tilbage til Manila :)

Hilsen Kim

Niels
08-01-08, 17:33
Hej Kim

Tak for rådene. De er noteret.

Ja, det var nok lidt store ord med katastrofe, men det begyndte nu rigtig skidt med en punktering inden vi var begyndt at køre nedaf fra Baguio.

Denne chauffør havde dog på ingen måde det fart gen, som filippinske buschauffører ellers er udstyret med. Han kørte så langsomt så man troede det var løgn. Han overhalede kun meget nødigt trikes og så er der sgu' langt fra Baguio til Manila.
Passagerne var rasende og skældte og smældte. Han var helt is afkølet.

Turen blev dog ganske mindeværdig, da det skvadderhoved kort før toll stedet ind til Manila åbenbart havde kørt for stærkt og fik en fartbøde. Han havde kørt 103, men måtte kun køre 100. Ingen pardon. Jeg havde jo svært ved at holde tårene tilbage af grin. Det tog en god halvtimes venten at få udredt dette, men det var det hele værd :-)

Bedste hilsner

Niels

henrik
08-01-08, 22:38
Hej niels

vedr.Boracay så ligger der et hav af resorts og hoteller der,men stil din kuffert i en bar eller la en shop passe på dine ting mens du undersøger dine resorts,som du ved er stranden rigtig lang og lækker og under vejs kan man jo få en forfriskning...hehehe
Jeg var der sidst i julen og nytår 2005-06 Der ligger nogle rigtige lækker rooms/apartments helt nede i den venstre side på øen som jeg helt sikkert vil kigge nærmere på næste gang,detsvære var alt booket da jeg var der men det ligger helt ned til stranden og der er kun 6 rooms en dejlig lille bar hvor jeg sad og nød en lille en mens udsigten brændte i mine pupiller..hehehe

mvh.henrik

Samarjan
08-01-08, 22:48
Ha-ha, at stoppe ham for at have kørt 103 Km, når de stadig lukker faldefærdige vrag ind på NLE hver dag.
Se på nogle af de busser og lastbiler der rumler afsted på Northern Luzon Express Way!!!

De stopper sjovt nok aldrig køretøjer, der konsekvent ligger i overhalingsbanen, så overhaling må foretages indenom.
Jeg spurgte nogle af mine Filippinske kolleger forleden dag, hvor mange mennesker, de mente havde modtaget køreundervisning og fået deres kørekort på normal vis.
Svaret var 10-15%. De mente, resten havde betalt sig til et kørekort på et af LTO kontorerne og kun havde lært at køre af en onkel eller lignende.

Da jeg engang skulle have et Filippinsk kørekort, udfyldte jeg alle papirer, og selvom disse sagde, at jeg havde undergået en drug test, blev denne aldrig foretaget.
Jeg fik mit kørekort express, betalte 2000 Peso og modtog en kvittering på 370 Peso! Kun i Filippinerne!

Med Northern Luzon Express Way er meget bedre nu, end den var før 2004. Dengang kunne det blive temmelig vildt. Nogle gange så man meget grimme busulykker, hvor en havde haft en dækeksplosion og havnet ude på marken med mennesker spredt rundt omkring (sker stadig engang imellem).
Det sker også nu og da, at 2-3 bevæbnede mennesker stiger ombord, og plyndrer alle ombord på vejen, for derefter at tvinge bussen til at stoppe midt i det hele, hvorefter de stiger af og forsvinder.

Der løber et gammelt rygte om, hvordan et jobinterview foregår hos et busselskab, når en person søger job som chauffør:

Busselskabet: Er du parat til at dræbe?
Chaufføren: Hvad?
Busselskabet: Er du parat til at dræbe? Hvis du kører en person over, må du sikre dig at den person er død, da det er dyrere for selskabet, hvis personen kun er kvæstet og har brug for længere hospitals behandling.
Chaufføren: Det er jeg ikke sikker på, jeg kan gøre.
Busselskabet: Så har vi kun stillinger ledige som buskonduktør til dig.

Hilsen,
Samarjan

LarsKyhnau
09-01-08, 10:27
På Cebu og Negros køres de fleste busser af selskabet Ceres Liner. Samme selskab kører også på det nordlige Mindanao, men under et andet navn.

Min oplevelse af disse busser er, at deres chauffører er ganske kompetente, om end de af og til kører lidt stærkt (i modsætning til de fleste andre trafikanter i denne landsdel). I hvert fald kan det være svært at overhale en Ceres Liner bus på landevejen, medmindre den stopper for at sætte passagerer af. Min opfattelse er, at man roligt kan køre med disse busser uden at frygte for sit liv.

Visse mindre selskaber, specielt de busser, som kører mellem Cebu og Carcar, har dog chauffører, som kører fuldstændig sindsygt. På denne strækning ligger disse kulørte busser med billeder af Jesus og Jomfru Maria malet på siden hele tiden og overhaler i den modkørende trafiks baner, uanset om der er modkørende trafik eller ej, og uanset at der er fuldt opstribede linier og dermed totalt forbud mod at benytte de modkørende baner (4-sporet vej). Jeg har en eller to gange været tæt på at blive slået ihjel af disse idioter, når jeg har kørt i bil mellem Cebu og Dumaguete. Hvis jeg var guvernør på Cebu ville jeg inddrage kørekortet fra samtlige disse chauffører, da de er livsfarlige for deres omgivelser. Men ham der ER guvernør har åbenbart mere travlt med at flytte rundt på resortenes bungalows oppe på Malapascua og lignende "vigtige" ting.

Det er rigtigt, at de færreste filippinere har modtaget køreundervisning eller været til køreprøve. Såvel min kæreste som alle, jeg kender, har blot fået deres kørekort på LTO. Jeg er slet ikke sikker på, at der overhovedet findes nogen formel køreprøve i Dumaguete i praksis.

Formelt set skal LTO også inspicere et køretøj for at undersøge, om det er i sikkerhedsmæssigt forsvarlig tilstand, før de fornyer en registering, altså noget der svarer til det danske bilsyn. Der findes faktisk et ret omfattende skema, som inspektøren skal krydse af på og herefter underskrive.

Jeg har èn gang haft min bil til "inspektion" og den bestod af, at fyren bad om at få åbnet motorhjelmen såvel som døren til kabinen, og herefter kiggede ned / ind. Hvad det skal gøre godt for ved jeg ikke, og de andre gange har de da heller ikke spildt tiden med det, men blot fornyet min registrering uden overhovedet at se bilen.

PNO
09-01-08, 11:28
Hej Lars

Jeg har nu prøvet Ceres Liner nogen gange på Cebu Island.
Både fra Cebu til Maya (Malapascua) og retur og fra Moalboal til Liloan(Santander) handlede det om at holde rigtig godt fast i de håndtag man kunne finde og støde imod på diverse ryglæn i svingene. Hensyntagen når man passerer en skole er et ukendt begreb. Hornet og pedalen i bund.

Når I kører i taxi i Manila så prøv at bemærke dækkene på de Jeepnee I passerer. Slidbane er der intet af og ofte hænger dækkene helt i laser.
Ret betrykkende transportform. Har flere gange set Jeepnees ligge på siden Northern Luzon Express Way.
Ufatteligt at der ikke er mere respekt for menneskeliv i verdens mest katolske land. Men det er vel den gamle historie med at 1-10 dødsfald er sørgeligt, 10-100 er en katastrofe, 100- ? er statistik

Hilsen

PNO

LarsKyhnau
09-01-08, 12:22
Efter hvad jeg har læst er det ikke Ceres Liner men "Rough Riders", der kører mellem Cebu og Maya. Det er dog rigtigt, at Ceres Liners chauffører ikke tager specielt meget hensyn til bløde trafikanter. Det er, som du skriver, hornet i bund, og så må folk og fæ bare flytte sig. Farten bliver ikke sat væsentligt ned, bare fordi de kører gennem en landsby. Dette er måske usympatisk set med danske øjne, men det er ikke farligt for passagererne. Man er meget mere sikker i en stor bus end man er i en lille easy-ride, tricycle eller lignende.

Jeg kører som regel noget langsommere end Ceres Liner busserne gennem landsbyerne, da jeg ikke har lyst til at køre nogen ned, men kan så til gengæld "tage" dem på de åbne strækninger nogle gange, hvis vejen overhovedet tillader overhaling.

Underligt? nok har jeg faktisk aldrig set en alvorlig trafikulykke på Filippinerne, udover et par folk, som var væltet på motorcykel, og som ikke havde brugt hjelm.

Jeg har på små 4 år kørt 3 vilde hunde og et par høns ned (naturligvis ikke med vilje) og har flere gange fået småskader på min bil efter nærkontakt i byerne med andre køretøjer. Men heldigvis har jeg heller ikke selv været involveret i egentlige uheld.

Samarjan
09-01-08, 13:52
Lars,

Du må være en lykkehans. Jeg har set flere meget grimme uheld med busser, jeepneys og trikes i min tid herude.
Den værste var en jeepney, der var blevet kvadret mellem en stor lastbil og en bus på landevejen mellem San Fernando (Pampanga) og Olongapo (Zambales). Jeepneyen var fuld af mennesker, men der var vist kun et par overlevende.

Jeg har kørt den strækningmellem San Fernando og Olongapo mange gange i bil og på motorcykel, og der stopper alle trafikregler. Folk kører fuldstændigt tosset der. Man skulle tro, at den strækning havde set døde nok (del af Bataan dødsmarchen), men folk dør stadig som fluer der på grund af dumhed og ubetænksomhed i trafikken.

Motto:
Det er bedre at komme 20 minutter for sent i dette liv end 20 år for tidligt ind i det næste!

Jan

LarsKyhnau
09-01-08, 14:46
Jan, jeg tror trafikken er en del farligere oppe på Luzon eller i hvert fald i de tætbefolkede dele af Luzon. Som sagt kører busser m.m. også som sindsyge i de tætbefolkede områder omkring Cebu by, men i de mere tyndtbefolkede områder på det sydlige Cebu og på Negros kører de fleste trafikanter - bortset fra nogle få busser og lastbiler - meget langsomt og forsigtigt. Det er nærmest ren morfarkørsel faktisk. Så det er nok derfor, at der ikke sker så mange alvorlige ulykker i disse områder.

Strækningen mellem Cebu og Carcar betragter jeg dog som sagt som værende meget farlig, og jeg kører nødigt denne tur igen efter mørkets frembrud.

dkpinoy
09-01-08, 17:40
Personligt lærer jeg aldrig at forstå folks manglende evne til at tage ansvar. Det uanset hvor i verdenen jeg møder den. Mange handler med hovedet under armen og forholder sig ikke til de konsekvenser deres handlinger kan have.

Der er mig meget ubegribeligt, at så mange chauffører kan køre vildt uden hensyn til passagerers og øvrige trafikanters liv og helbred. Personlig ville jeg da nødigt skulle risikere hver dag, at kigge mig selv i øjnene og vide at havde jeg tænkt mig mere om, ja så var en eller flere personer stadig i live. Ikke at det ikke ville kunne ske for mig alligevel......

Jeg har oplevet mange steder at blive taget som "ufrivillig gidsel" af en tåbelig chauffør. Såvel herhjemme hvor taxa chauffører drøner ud af en mørk landevej med 150 km/t, men i endnu større stil på Filippinerne (ja og også andre steder).

Jeg føler mig lidt magtesløs når jeg sidder i en bus, som i sommers fra Cebu til Hagnaya. Jeg mener det var ved Bogo, hvor der var noget omlægning af ruten pga. vejarbejde. Her endte vi ud på en støvet sand/grus vej. Bla. kørte vi ned af en enddog meget stej vej for ca. 50 meter nede at skulle køre op igen. Det var nærmest en slugt. Så for at være sikker på at komme op, ja så satte han sømmet i bund. Så da vi nåede bunden var "landingen" så voldsom at begge ender af bussen slog mod hver sin side af "slugten" med en voldsom skrald og en bræt oplevelse for alle os "gidsler". på vejen op var han tæt på at miste herrerdømmet. For først gang så jeg Filippinere så kraftig over for en chauffør give udtryk for hvad de mente.

Når man sidder blandt mange andre kan det føles lidt grænseoverskridende at skulle blande sig.

Den modsatte vej lejede vi en Van med aircon sammen med 4 koreanere. De lagde sig til at sove (utroligt at de kunne). Denne chauffør var endnu værere. Op til 110 forbi skoler og i områder med en grænse på 50. Hurtig kørsel i sving og ved stejle kanter. Overhaling uden om i selvsamme sving m.m. Jeg bad konen bede ham sætte farten ned. Han startede at skændes med min kone at det var måden man kørte på. Så efter et par minutter brød jeg ind og sagde at holdte han sig ikke til hastighedsgrænsen samt kørte meget mere sikkert, så ville jeg tvinge ham til standsning og give ham et lag tæsk..... det hjalp. (vil f... ikke finde mig i, at andre bringer mig i så stor farer - skal der tages risici, så skal jeg nok selv beslutte at tage dem).

Selv har jeg oplevet rigtig mange "tæt på" situationer og også set en række ulykker. Ved Compostella kørte 2 motorcyklister sammen. De begge var dog i stand til at rejse sig, blot for få sekunder efter, hvor den ene blev trumlet ned at en hurtiggående bus. Hoved og involde overalt..........

Det er mig ubegribeligt at man ikke skrider ind over for det. Med den store fattigdom og arbejdsløshed, da vil det ikke være nemmere at stoppe det med megen kontrol og konsekvenser i form af bøder og inddragelse af kørekort. Herunder bør man også straffe ejerne af buslinierne, hvis det kan bevises at de ligger et unødig pres på deres chauffører. Jo, jeg kender godt en masse af forklaringerne på, at det ikke finder sted....

Jeg vil, som det nok tydeligt fremgår, ikke finde mig i at andre, i hvis hænder jeg ligger mit liv, blot skødesløst tilsidesætter alle former for sikkerhed. Så skridder jeg om muligt ind. Det ville være ønskeligt at alle turister ville gøre det, så man kunne give dem et økonomisk incitament til at køre mere sikkert. Det kunne derfor være en opfordring.

Samarjan
09-01-08, 18:04
Jeg er bekendt med, at de fleste busselskaber på Luzon betaler deres chauffører pr. tur, hvilket er grunden til, at de kører som gale.

Jeg må nok indrømme, at jeg grundet min økonomiske situation, aldrig kører i bus, men enten tager egen bil, låner andres bil, eller lejer bil med chauffør, hvor jeg altid gør dem opmærksom på, at de skal køre ifølge mine anvisninger, hvis de vil have penge i den anden ende.

Jeg har ikke ret tit haft chauffører, der kører vildt. Jeg har dog haft en del chauffører, der ikke kan finde ud af, at koordinere kobling og speeder, så kørslen foregår i ryk (meget normalt i Asien). Jeg tror, det bunder i, at de aldrig har lært at køre bil med manuel gear.

Samarjan

LarsKyhnau
09-01-08, 19:41
Ceres Liners busser på Cebu og Negros kører efter en fast køreplan, hvilket måske er årsagen til, at de nok kører strækt, men for det meste ikke direkte uforsvarligt (efter min mening og erfaring).

Min første køretur på Filippinerne var med en lille bus til cirka 25 personer, som Sea Explorers havde arrangeret til at køre os fra lufthavnen i Cebu til Moal Boal. Det meste af turen kørte chaufføren meget langsomt, først p.g.a. trafik, vejarbejde og dårlig vej, herefter fordi det gik op af bakke. Da det gik ned igen fra bjergene kørte han imidlertid alt for stærkt. Han manglende tilsyneladende helt fornemmelse for, at bremselængden er længere, når det går nedad, og at der er grænser for, hvor hurtigt svingene kan/bør tages, når man kører i en bus og ikke i en Porsche.

Senere kørte jeg et par gange med taxi på samme rute, og der var klart chauffører, som slet ikke kunne finde ud af, hvordan de skulle bruge gearene i deres bil. Specielt at man skal gå ned i gear, når man skal op ad en stejl bakke. Det var noget med sejtræk i 4. gear indtil bilen nærmest var gået helt i stå.

Den manglende køreuddannelse i landet giver sig altså, ikke specielt overraskende, udslag i, at mange selv professionelle chauffører er teknisk set dårlige. Som Jan har jeg dog ikke oplevet mange, som kørte decideret vildt. Det problem synes jeg klart er større i andre lande som f.eks. Thailand eller Tyrkiet.

LarsKyhnau
10-01-08, 07:56
I en helt anden boldgade er det også sjovt at konstatere, at Filippinernes smag og prioriteringer inden for biler er mildt sagt anderledes end i Europa. Og på mange måder nok ret sigende for, at landet mentalitetsmæssigt befinder sig på et stade, som svarer til vestlige lande i 50`erne eller starten af 60`erne.

I Europa og specielt Danmark er selv den billigste nye bil i dag udstyret med en stribe airbags, ABS-bremser og andet sikkerhedsudstyr. Det er på ingen måde tilfældet på Filippinerne. Her er billige husholdsningsbiler som udgangspunkt strippet for enhver form for sikkerhedsudstyr, og bevæger man sig lidt op af prislisten bliver ting som elektriske spejle og ruder, fuldautomatisk klimaanlæg i stedet for manuel aircon, samt et stereoanlæg med mange højtalere, typisk puttet i bilerne inden ABS og airbags.

Man kan ikke som i Danmark kombinere udstyr, motor og gearkasse frit, så ønsker man bare 2 airbags og ABS-bremser i sin bil, så bliver man ved mange modeller nødt til også at vælge en stor motor, automatgear og lædersæder. Disse ting er således noget, som de filippinske købere prioriterer meget højt, hvis de har råd til det, og lidt større og dyrere biler kan som regel slet ikke fås med manuelt gear. Alt i alt er det tydeligt, at en bil for dem først og fremmest er et statussymbol, hvor den for mig og de fleste andre danskere primært er en brugsgenstand.

Præferencen for automatgear kan man måske forstå, idet mange af dem simpelthen har svært ved at køre med manuelt gear, og desuden bor de fleste, som har råd til at købe bare lidt dyrere biler, i store byer som Manila eller Cebu, hvor bilen mest bruges til at sidde i kø dagen lang.

Så meget mere grotesk er det til gengæld, at den absolut skal have en kæmpestor motor, når farten alligevel sjældent kommer over 50 km/t og kun undtagelsesvist over 100, da landet ikke just flyder over med motorveje.

I Danmark kan man f.eks. vælge sin Honda Accord med en 2,0 liters benzinmotor eller en 2,0 liters diesel. På Filippinerne kan man kun vælge en 2,4 liters benzin eller en 3,0 liters benzin, og begge naturligvis med automatgear, selvom en Honda i Europa betragtes som en udpræget "drivers car". Tilsvarende kan man i Danmark vælge sin Toyota Yaris med benzinmotorer på 1,0 eller 1,3 liter samt en diesel på 1,4. På Filippinerne kan man vælge mellem en 1,3 eller 1,5 liters benzinmotor, og 1,3`eren er stort set strippet for såvel sikkerheds- som komfortudstyr. Ønsker man lidt udstyr i sin Yaris SKAL man tage den med 1,5 liters motor, så man kan brænde noget mere benzin af, hver gang man holder i kø og venter eller kryber fremad med 10-20 km i timen bag en tricykel.

Man skulle tro, at de voldsomme prisstigninger på benzin de sidste 5-6 år (fra 24 peso/liter i 2004 til 45 peso/liter i nov. 2007) ville få folk til at foretrække mere økonomiske motorer, men det er der indtil videre intet som helst, der tyder på.

Samarjan
10-01-08, 09:51
Lars,

ja, der er en grund til, at de fleste Diesel biler med store motorer oser af helvede til. En 3000 ccm Diesel motor er ikke bygget til at køre i tomgang de mest af dens liv.
Alle biler trænger til at blive blæst igennem, ellers soder de til. Dette gælder også benzin drevne biler, men i mindre grad end Diesel drevne.
Til gengæld er der mere moment i en Diesel øse.
Jeg går og leger med tanke om at købe en Toyota Fortuner. Jeg har prøvet alle 3 modeller (2.5 L Diesel, 2.7 L Benzin, 3.0 L Diesel).
Grunden til, at jeg kigger på denne type er, at jeg har behov for en bil med høj frigang, da vi skal kunne køre op til vores kokos palmer.
Jeg regner med at købe en 2.5 L Diesel, med mindre jeg får et godt tilbud på 3.0 L modellen.
Som dig tror jeg ikke sikkerhed er noget, man går særligt meget op i her, når der skal købes bil, og miljø ligger vist endnu længere nede på listen.

Jan

dkpinoy
10-01-08, 10:24
Airbags er vel ikke at foretrække i byer som Manila og Cebu. Med den tætte trafik og de mange små sammenstød man ser, så vil jeg tro at den forholdsvis hurtig risikere at blive udløst.

Og Filippinerne går da meget op i sikkerheden.......... :-)

Om det er huse eller biler så får de jo ofte en præst til at velsigne det.

Og i stedet for sikkerhedsudstyr. så har de et kors hængende eller en række andre religiøse genstande. Og i enhver bus, jeepnee eller taxa med respekt for sine kunder, der har de jo skilte a la "God bless our trip" osv.

Som jeg gav udtryk for tidligere, så måtte de godt drosle lidt ned på deres tro på, at der er én der holder hånden over dem.... så ville jeg føle mig mere tryg.

Men ellers må jeg jo give jer ret i, at det er underligt at der ikke er mere fokus på økonomisk biler. Og det ville være endnu mere skønt om regeringen ville have fokus på miljø og sundhed. Og det er lidt underligt at de netop ikke beskytter og plejer deres natur, da det bl.a. er et af de store trækplastre for turister. Men hvad, selv mange af deres turistattraktioner forstår de ikke at holde vedlige eller i det hele taget gøre ret meget ved. Stor synd og skam for landet.

LarsKyhnau
10-01-08, 10:26
Vi kunne også sagtens bruge en bil af denne type, både fordi familien for længst er vokset ud over den størrelse, hvor den kan være i en lille japansk sedan, men også af hensyn til når vi besøger familien på Mindanao og lignende. De fleste danskere vil nok have svært ved at tro på, hvilken form for "veje" det er lykkedes mig at passere i Corollaen, men godt af det har den jo ikke.

Desværre ligger det helt uden for vores budgetmæssige muligheder at gå ud og bruge 1,3-1,6 mio. peso på en ny bil på nuværende tidspunkt, og den du nævner har været så kort tid på markedet, at brugtpriserne ikke rigtig er kommet ned endnu. Den er jeg ellers også ganske lun på.

Jeg har prøvet nogle af de brugte japanske 4-hjulstrækkere på markedet, som man kan få for omkring ½ mio peso. Men de kører efter min mening af pommern til, og desuden har de et heftigt brændstofforbrug, så indtil videre beholder vi nok bare Corollaen.

LarsKyhnau
10-01-08, 10:56
Et airbag er nu indstillet sådan, at den kun udløses i tilfælde af et sammenstød, der er så hårdt, at den er nødvendig. Så det burde ikke være noget problem, hvis bilen er involveret i et par småsammenstød, som alle taxier i Manila og Cebu vel er det med jævne mellemrum.

Lige så snart trafikken åbner op stiger farten i specielt Manila til et niveau, hvor airbags klart ville have en positiv effekt, men der er nok større trafiksikkerhedsmæssige problemer i landet end mangel på airbags i bilerne så længe den offentlige transport for en stor del består af jeepneys, og så længe mange kører på motorcykel uden hjelm.

Det er altid en stor kamp for mig at få mine Filippinske passagerer til at spænde sikkerhedsselen i min bil. Det er dem af èn eller anden grund inderligt imod, og selv min forlovede skal mindes om det gang på gang. I Dumaguete køres der så langsomt, at jeg blot har resigneret og lader dem gøre, som de vil. Men skal vi ud på landevejen insiterer jeg på, at bæltet bliver spændt, da jeg ved, hvor stor en livreddende effekt det vil have, hvis uheldet skulle være ude.

En anden ting, der altid har undret mig, er, at personbiler i Asien absolut skal køre på benzin. Hele taxiflåden i Manila, Cebu, Davao og så videre kører på benzin eller autogas, og der kunne spares enorme pengebeløb, som kunne komme enten chaufførerne, kunderne eller staten til gode, hvis man skiftede over til diesel (autogas til taxier er subsidieret). Men de japanske producenter tilbyder simpelthen ikke dieselmotorer i deres personbiler, selvom de samme biler sælges lystigt med dieselmotor i Europa. Også på dette punkt virker indstillingen uhensigtsmæssigt gammeldags.

dkpinoy
10-01-08, 11:52
Hej Lars

Du behøver ikke forklare en airbag's funktion :-)
Jo, absolut har den sin berittigelse. tror dog at mange vil blive udløst og så sætter de nok ikke bare lige en ny i.

Det her med sikkerhedssele kan jeg da lige kommenterer. Min kone og søn har her i Danmark hurtig taget det til sig og bruger den uden at tænke over det. Men det skyldes nok, at de kender min utrolige stædige indstilling.

Men jeg ser da Filippinere i Danmark, der har svært ved at lære den vane at bruge sele. En holdning som deres små børn tager til sig. Køre de med mig så bruger de den ellers bliver de sat af :-)

På Filippinerne lukker jeg lidt øjnene for det. Det er svært at påvirke og samtidig er man ofte for mange i bilen. Jeg har desuden ofte oplevet at selerne er i stykker.... Men jeg prøver at påvirke dem. Det samme når man køre på de her hurtig knallerter eller motorcykel.

Men sikkerhedsbevidstheden er altså mærkelig. Ofte oplever jeg at folk bare vader ud på vejen uden at se sig for. Det er som om man ikke tager varer på sig selv. Man overlader det til gengæld til trafikanterne at give et lille dyt. En underlig tilgang til sin egen sikkerhed. I mine øjne er det jo direkte dumt ikke at passe på sig selv. For mig er der ingen logisk forklaring på en sådan adfærd, men man er velkommen til at forsøge at forklare det......

LarsKyhnau
11-01-08, 11:18
Ja man oplever ofte, specielt i landområder, at folk bare vader ud på vejen uden at se sig for, både i dagslys og sågar også i mørke. Kørte engang med omkring 70 km/t på landevejen mellem Dauin og Dumaguete for pludselig, til mit store chok, at se en gammel kone, som var på vej over vejen, dukke op i mit - indrømmet ikke specielt gode - nærlys alt alt for få meter foran bilen.

Hun kiggede overhovedet ikke i trafikkens retning for at se, om hun kunne nå over, men stirrede blot stift frem for sig. Heldigvis har min bil gode dæk og bremser, da jeg naturligvis sørger for, at disse ting er i orden. Jeg tror hovedårsagen er, at folk er "from the mountains", som min forlovede kalder det, altså dårligt uddannede og uvidende folk fra landområderne.

Hvad der næsten er mig mere ufatteligt er, at en del motorcyklister ikke skifter deres forlygtepære, når den er brændt ud. En ny koster vel omkring 50 peso, men det er altså åbenbart bedre at spare disse penge, som da også kan købe en hel liter benzin eller 1½ liter billig øl, og så til gengæld risikere liv og lemmer ved at køre rundt på motorcykel i mørke uden lys på!

Specielt for 3-4 år siden var dette meget udbredt i Dumaguete, men jeg synes faktisk ikke man ser det helt så ofte mere, så måske er fornuften trods alt ved at slå lidt igennem efterhånden.

Skal man være helt ærlig har vi dog lidt af det samme i Danmark, idet mange cyklister her ikke tager ordentligt vare på deres egen sikkerhed. Mange kaster sig f.eks. hæmningsløst ud foran en højresvingende bil fordi "han skal jo holde tilbage" uden først at sikre sig, at chaufføren faktisk har set dem.

Jeg har selv cyklet i mange år og er aldrig blevet kørt ned, men det er da kun fordi jeg altid har taget vare på min egen sikkerhed i stedet for blindt at tro på, at andre trafikanter altid har set mig. Specielt i København er der også en del cyklister, som kører for hurtigt efter forholdene, for "det er kun bilers hastighed, der er farlig og derfor skal ned". Også her tror jeg problemet ligger i manglende uddannelse og viden, men en del af det er nok også holdningsmæssigt.

De fleste danskere ser jo efterhånden meget strengt på bilisters spirituskørsel, hvilket er helt rimeligt, men mindre logisk er det så, at mange specielt unge mennesker samtidig finder det helt ok at køre hjem fra fest på cykel, selvom de har en ordentlig brandert på. Indrømmet, jeg har også gjort dette i mine unge dage, men efterhånden blev jeg da heldigvis klogere, og i mange år har jeg ikke kunnet drømme om at tage cyklen, hvis jeg forventede at få en del indenbords, inden jeg skulle hjem.

Retfærdiggørelsen af spirituskørsel på cykel er ofte, at man jo ikke er til fare for andre, når man kører på cykel, og dette er da også delvis rigtigt, men man bør vel også tage vare på sin egen sikkerhed.

Det belaster jo også samfundet, hvis man er kommet til skade eller blevet invalid p.g.a. spirituskørsel på cykel, foruden at det bestemt ikke er sjovt for en bilist at køre en cyklist ned, heller ikke selv om dette evt. er cyklistens egen fejl, fordi vedkommende har dalret rundt på cyklen i fuld tilstand.

Man kan også ved spirituskørsel på cykel blive skyld i, at andre trafikanter kører sammen, hvis en bilist f.eks. forsøger at undvige for ikke at køre den fulde cyklist ned. Så det er efter min mening ikke så uskyldigt, som mange gerne vil gøre det til, og i grunden finder jeg det utroligt, at der stadig ikke er lovgivet på dette område i Danmark i betragtning af, hvor meget andet vi efterhånden lovgiver om.

Harly
11-01-08, 22:18
Hej Lars.
Vedr. dit sidste indlægs sidste del, er det ikke helt korrekt, idet hvis du bliver taget for spirituskørsel på cykel, så ryger dit kørekort, hvis du er besiddelse af et sådan. Det er der bare ikke så mange, der er klar over.

Samarjan
12-01-08, 00:04
Harly,

Det er rart at vide, at cyklister kan blive straffet ved spirituskørsel. Problemet er bare, at det anstrenger politiets resourcer, hvis de også skal tjekke cyklister for spritkørsel, men jeg synes nu det er helt i orden.

Jeg tror aldrig, jeg har set nogen blive stoppet for spirituskørsel herude, selvom jeg har set masser af spritbillister.

Jan

Carsten
24-01-08, 21:58
Nej politiet kan ikke tage ens kørekort hvis man køre spiritus på cykel det er en skrøne. Færdselsloven om spiritus kørslel giver kun frakendelse hvis man laver sprirituskørsel i et motordrevet køretøj som der krævers kørekort til og en cykel er ikke under denne kategori.

Med det ulovligt at køre fuld på cykel giver bødestraf og så er det iøvrigt meget dumt og farligt.

Mvh

En kørelærer

Vesti
27-01-08, 12:06
til Nils !

Der er tonsvis af billige små hoteller i Makati men hvis du skal fra Makatti/ Manilla til Bagio Så lej en bil det er en rigtig dejlig tur jeg har kørt til ris terrasserne det var en hård men dejlig tur men turen fra Bagio er slet ikke noget problem du kan tage kystvejen den ene vej god tur. Vesti

Kim P. Nyberg
28-01-08, 16:00
Har også lige et par spørgsmål til de velinformerede. Kan man ikke ansøge om forlænge ophold på PI andre steder end Manila og Cebu? Min bedre halvdel er fra det centrale Mindanao, så det vil lidt langt at rejse, bare for det.

Kim P. Nyberg
Herning

LarsKyhnau
28-01-08, 16:08
Hej Kim

Du kan finde en liste over samtlige immigrationskontorer på dette link:

http://immigration.gov.ph//index.php?option=com_content&task=view&id=128&Itemid=72

Som du kan se er der også èt i de fleste større byer på Mindanao.

Mvh. Lars

Yeahski
31-01-08, 07:57
Vi to et par overnatninger i Makati til pesos 1370 (ca. 170 danske kroner) Hotellet hed Oka og var ikke noget specielt, men rummet var ok, der var aircon og varmt vand.
Vi er lige nu paa Boracay, bor som de fleste andre gange vi har vaeret her paa Hotellet De paris. Hotellet ligger i foerste raekke til vandet. I december betalte vi 1200 pesos nu er prisen gaaet op til 2000 pesos grundet det kinesiske nytaar som er undervejs. Ok hotel, men traadloest netvaerk, aircon og varmt vand. :-)
Med de fleste hoteller paa Boracay gaelder det at det er en dyrere hvis du bestiller paa forhaand.

Kim P. Nyberg
04-02-08, 00:44
Har lige et ? mere:

Der er noget med, at hvis man er ikke er gift med en filippiner, så kan man være i Filippinerne 21 dage uden visum. Men er man gift med en filippiner, er der helt andre grænser. Jeg har hørt, at det så hedder 365 dage. Og at der skulle et særligt stempel i passet. Hvor får man det gjort og hvordan foregår processen?

Kim P. Nyberg
Herning

opjm2105
04-02-08, 15:05
Hej Kim
Hvis Du følges med din kone ved indrejsen får du automatisk stemplet
balikbayan-1.year.
Ankommer du alene er det ikke nok at du er gift, i SKAL følges ad.
Venligst Ole.