PDA

Se fuld version : vedr.hundred island

henrik
07-01-08, 14:19
Da jeg nu 2 gange har rejst rundt i visayas og brugt ca 3md på ø-hop er turen nu kommet til at vende blikket mod det nordlige i filippinerne,sammen med kærsten er vi så småt begyndt at planlægge vores lange ferie på ca 5md.... :) Hvor der både skal besøges venner og sviger mor/far tanter, kusiner, søskene,ovs for første gang i området omkring ilocos norte.Men inden vi havner der oppe har vi et ønske om at se Hundred Island (Pangasinan)
Alle som har gode råd og kenskab til stedet er meget velkommen til at dele ud af deres erfaring.

Samarjan
07-01-08, 14:49
Var forbi for 10 år siden. Der var ikke rigtig noget dengang, men jeg skal ikke kunne sige, hvordan det ser ud nu. Har vist stadig en t-shirt deroppe fra.
Området er dog fyldt med historie. Japanerne invaderede Filippinerne fra Lingayen bugten i 1941.
I 1945 gjorde Amerikanerne landgang samme sted for at bevæge sig mod Manila fra Nord.

Hvis i alligevel skal nordpå, kan jeg anbefale Vigan, hvor der er flotte Spanske bygninger.
Ilocos Norte er jo Marcos country (såvidt jeg kan huske).

Hilsen,
Samarjan

JanHansen
07-01-08, 18:55
Så kom dagen for mit første indlæg på denne fremragende side.

Jeg var i august/september 2007 på Filippinerne 20 dage, for at se om den kvinde jeg havde snakket med og var faldet for, virkelig var det samme når vi var sammen -og det var hun heldigvis :)

Men vi var også en tur nordpå med bus fra Manila til Tarlac, hvor vi boede i et privat hus. Derfra havde vi så privat transport til Hundre Islands (der er vist kun 99 ø'er tilbage nu..).

Men det skal lige siges at det mest eksotiske jeg havde oplevet før Filippinerne var meget sparsomt, men Hundred Island er virkelig et rigtig paradis. Vi tog den "lille" pakke med en lille båd, to til at styre den og besøg ved tre ø'er. De fik så prakket os et par redningsveste (selvom der var gemt nogle i båden) og dykkerbriller med luftrør på. Nu kan jeg desværre ikke svømme, men ellers et fint tilbud. Der findes vist flere forskellige pakker, men hvis man ønsker at komme lidt ekstra rundt, så spørger man bare kaptajnen pænt, så kan man få en lille ekstra tur.

Men vi startede ved den første ø, hvor der, efter en lille klatretur, var et rigtig godt udkig ud over dette paradis. Derefter sejlede vi videre til den anden ø, hvor vi lejede et sted, hvor vi sad og spiste den medbragte. (Der lå nogle små butikker i en lidt gemt baggård på havnen hvor man starter med at sejle ud fra, men spørg efter det når i booker en båd.)
På den ø er der også mulighed for at komme ud og svømme lidt i det dejlige vand. Desværre trak det op til uvejr her, så vi var nødt til at vende snuden og båden hjemad igen. Meningen var at vi skulle have været igennem(!) en ø med båden, men nåede det ikke denne gang pga. vejret.

Selve turen har vel taget 4-5 timer fra vi sejlede ud, men hvis man bare vil slappe af, så kan man sagtens bruge en hel dag derude. Det skal lige siges at der dér i august måned var meget få mennesker derude, så man fik lidt en fornemmelse af at være alene på en ø til tider, men vejret kan som sagt drille lidt i den periode :S

Men kan helt klart kun anbefale at tage derud!

Jeg kan fremskaffe billeder derfra, hvis der er nogen der ønsker :)

Hilsen
Jan Hansen

PNO
07-01-08, 20:21
Hej Jan

Velkommen ombord

Du må meget gerne vise foto. Det gøres på "søsterkanalen"
www.filippinernefoto.dk

Hilsen

PNO

JanHansen
07-01-08, 21:53
Mange, mange tak :)

Jamen, det er hermed gjort.

19 billeder fra Hundred Island:

http://www.filippinernefoto.dk/thumbnails.php?album=16

Hilsen
Jan Hansen

Niels
08-01-08, 20:55
Hej Jan

Også et stort velkommen herfra og så lige en stor tak for billederne.
De er helt fantastiske.
Jeg talte sjovt nok med min kæreste om det og hun havde været der, men
synes ikke det var noget særligt ! Jeg ved ikke rigtig om hun havde begravet hovedet i en sand dynge, men det kan ikke være dette hun har set :-)

Altid rart med et punkt til næste rejse agenda.

Tusind tak og bedste hilsner.

Niels

henrik
08-01-08, 20:59
Hej Jan

Tak for dit gode svar og dine billeder,det er altid godt med lidt inside information :-)

JanHansen
08-01-08, 21:15
Jamen tusind tak og selv tak begge to!

Som jeg nævnte i mit første indlæg, så er det heller ikke de store rejseerfaringer jeg har, og slet ikke udenfor europa..! Men jeg blev alligevel imponeret af denne tur. Alle disse grønne ø'er, selve sejlturen derud og ligge i vandkanten og kigge ud over alle disse grønne ø'er var jo helt nyt for mig. Jeg er måske nem at imponere, men jeg synes det var nogle skønne ø'er. Skal ikke sige, om jeg stadig var påvirket af, at være sammen med min dejlige kæreste for første gang og på vores første ferie, men jeg kunne godt finde på at komme tilbage igen når noget mere af Filippinerne er blevet udforsket :-)

Niels, jeg ved så heller ikke om det er den samme oplevelse hvis man er der midt i turist sæsonen. Men vi havde stort set det hele for os selv, da vi var der i august måned. Tror vi mødte ca. tre-fire familer på den ø, hvor vi spiste og badede i et par timer og en enkelt famile på en anden ø, men jeg kunne godt forestille mig, at en masse dumme turister måske ville trække lidt opmærksomhed væk fra ø'erne.

Men som sagt er der flere forskellige pakker alt efter hvor mange ø'er man ønsker at besøge, så tiden kan man helt sikkert få til at gå derude.

Go' tur :-)

Hilsen
Jan Hansen

dkpinoy
09-01-08, 18:08
Hej Jan

Tak for de gode billeder. Selv har jeg det nordlige Filippinerne til gode også. Sidst ville vi have været deroppe, men kunne ikke nå det.

Hundred Island lyder da som et sted jeg meget gerne ville besøge - og med baggrund i dine billeder vil jeg nok lægge det ind i turen når vi i fremtiden skal op på de kanter.

Vedr. Niels' kæreste, ja så tror jeg ikke filippinere går op i steder på samme måde som os. Min kone og søn vil da meget gerne med rundt og se noget, men de fascineres absolut ikke af naturområder som jeg. Det er vel det samme når vi kigger billeder... de kigger intensiv på billeder af personer de kender andet er kun lidt interessant. Jeg syntes det hele er interessant, ja og dog så er jeg nok aller mest til naturen, landskabet m.m.

Niels
09-01-08, 18:58
Hej dkpinoy

Det er ret sjovt du nævner det og jeg er fuldstændig enig i din 'analyse'.

Det smukke natur sceneri giver min kæreste ikke en dyt for. Det det drejer sig om er trofæ destinationer, som man kan fortælle venner og familie om. Jeg gætter på det giver stort 'ansigt'. Bohol, Tagaytay og især Boracay er toppen. Vigan og Baguio heller ikke dårlig. Der er sikkert flere.
Hendes sidste ide var Dakak.

Jeg er såmænd rigtig glad for det, da jeg har set en masse på Filippinerne, som jeg sikkert aldrig ville have set uden hende. Jeg er med på den værste.

Jeg var dog ved at blive en bønne irriteret, da vi første gang var på Chocolate Hills. Jeg var fuldstændig overvældet af stedet, men det eneste det drejede sig om for min kæreste var at ringe på en åndsvag stor klokke og så blive fotograferet i rå mængder. Åh jo og lige ringe til en veninde og sige hej hej, jeg står på Chocolate Hills, fnis fnis :-)

Det er faktisk lidt besynderligt, da hun ellers er en meget beskeden pige med små fordringer i livet og med begge ben solidt plantet på jorden, men her knækker filmen altså en smule.

Det eneste der naturmæssigt har lukket hendes øjne op er at snorkle og se på de smukke fisk og koraller. Hun lider desværre af noget vandskræk, så modet svigter, når det bliver en smule dybt. Sidste gang fik hun dog egen maske og snorkel og så en sejlervest (virkede iøvrigt meget fint), så det håber jeg over tid kan hjælpe lidt på det.

Bedste hilsner

Niels

dkpinoy
09-01-08, 19:16
Hej Niels

Det er da ikke min kone du har haft fat i, vel....... ha ha

Jo, din beskrivelse svarer også til min kone. Jeg tror det var 2. gang jeg var dernede efter at have mødt hende, da var vi med Coco Explorer og bl.a. på Boracay. HOLD DA HELT OP - hun gik godt nok op i det. Der skulle tages rigtig mange billeder og der skulle tekstes til alle hun kendte. Det var faktisk lidt sjovt at overvære. Boracay er jo noget helt særligt, da det er så stærkt exponeret for den fine sandstrand.

Og, jo det var trofæet der betød mest. Og med turen på Coco Explorer fik hun jo virkelig set noget af Filippinerne som hun aldrig havde set før. Det gav lidt præstige hos venner og familie. Sjovt.

I dag går hun dog ikke helt så meget op i det. Dels er hun nu vant til at komme rundt og dels er fokusen mere på familien når vi er dernede. Så i dag lykkedes det os ikke at se så meget som jeg gerne ville, når vi er på Filippinerne. Der misunder jeg lidt dig Niels, når jeg læser dine beskrivelser, ja så mindes jeg den gang min kone boede dernede og jeg kom på besøg. Jeg skal dog sige at jeg sætter meget stor pris på at være samme med familien, men mit opleve-gen trækker ofte i mig at det skal gå lidt stærkere. Men det er en balance. Konen og sønnens behov for at være hjemme er absolut vigtigst. Og jaloux som de ofte er, så kan jeg mærke at det ikke er så ønskeligt at jeg rejser rundt på egen hånd.

Min kone svømmer som en hund og springer hovedspring på benene (ha ha). Hun gør klar til hovedspring og "går" nærmest i vandet. Svømningen er hun dog ved at komme lidt efter. Hun er dog ikke bange for vand og kan lide at snorkle. Men de to gange hun har været i vandet med dykkerudstyr, der har hun godt nok haft nervøsiteten uden på tøjet. Så dykker tror jeg ikke hun bliver. Dog hjalp det én gang på Coco Beach, hvor vi hoppede i poolen med udstyr, det gav hende meget og til sidst ville hun dælme kysse mig under vandet...... så hvem ved, måske en dag hun er med dykningen.

Niels
09-01-08, 19:47
Hej dkpinoy

Det forbyder min diskretion at svare på :-)

Vi har vist været inde på det før. De to har en del til fælles.

Jeg ville have elsket at tage min kæreste med på Coco Explorer, men det er en saga blot.

Det er helt sikkert en balance, men vi plejer at rejse efter devicen noget nyt og noget velkendt. Min kærestes familie er helt undtagelsesvis på Filippinerne ikke ret stor, så det giver en hvis frihed for os og vi har heller ikke børn.

Ha ha, hvis hun kan kysse dig under vandet, så har hun en stor dykkerfremtid for sig :-)

Lyder åndsvagt, men prøv evt. sådan en sejlervest. Tog toppen af nerverne hos min kæreste.

Bedste hilsner

Niels

Samarjan
09-01-08, 20:10
Jeg kan genkende det meste af de sidste indlæg.
Første gang jeg tog mit frue med til Singapore sad hun i taxi'en fra Changi ind til byen og kiggede ud, uden at sige et ord.
Hun kunne ikke fatte, at der kunne være så rent, og der var jo ingen trikes og jeepneys.
At rejse er ikke længere det store sus, da hun efterhånden har rejste jorden rundt med mig et par gange.
Jeg er dog stadig mere interesseret i arkitektur or kulturelle steder, mens hun vist mere er til strand og sand, selvom det efter vores datters fødsel er familien, det handler om.
At rejse er heller ikke så spændende for mig mere. Jeg skal til at forny mit pas igen for 5. gang på 12 år, så jeg er ved at være lidt træt af at rejse.

Hilsen,
Jan

LarsKyhnau
09-01-08, 20:28
Jeg kan også genkende det meste af det, der er beskrevet i de sidste indlæg. Min forlovede er heller ikke specielt interesseret i at se alle mulige steder. Det vigtige for hende er at være sammen med venner og familie.

Hun vil dog gerne til Boracay, formentlig fordi det er noget alle filippinere snakker om, men også fordi der er (natte)liv og glade dage. Før vi mødtes havde hun været på Malapascua, og det sagde hende ingenting ("its very quiet there"). Flot natur har nok, i det hele taget, ingen særlig interesse. Mennesker er mere interessante.

Udover Boracay er hendes foretrukne rejsemål på Filippinerne Cebu og Manila, fordi disse byer har nogle gode shoppingmalls og noget interessant natteliv. De seværdigheder, der måtte være, har hun derimod ingen særlig interesse i - og det har jeg for så vidt heller ikke.

holgerdk
09-01-08, 20:39
jeg har ofte diskuteret med min hustru fordi jeg helst ikke "spilder" for lang tid i manila. hendes argument for manila er : there are so many big shoppingmalls.....haha ja det er der og hvor bliver jeg hurtigt træt af dem.

når vi har talt om hvor vi skal tage hen foreslår hun boracay. efter at have læst denne tråd forstår jeg hvorfor. det er åbenbart fordi det er populært blandt filippinere.

jeg har dog fået hende med på at næste gang skal vi til palawan (el nido). det står meget højt på min liste. hun bliver så nok skuffet over manglen på malls....haha.

jesper

LarsKyhnau
09-01-08, 21:10
Jesper, man må jo "give and take a few". Måske skulle jeres næste rejse gå til både Boracay og El Nido. Du kan vel også nyde eller i hvert fald overleve nogle dages natteliv på Boracay, og så må din kone efterfølgende finde sig i at sidde og kede sig nogle dage på stranden i El Nido, fordi du synes der er flot :-)

Husk også at give hende lov til at komme ud og shoppe lidt i Manila eller evt. Cebu, selvom du synes det er kedeligt. Det kan alle kvinder jo godt lide....

Jeg elsker vel ikke ligefrem de store malls, men jeg har da vænnet mig til dem, og de har også mange fordele som f.eks. gode biografer og meget andet.

På vores sidste 2-dages tur til Cebu havde vi børnene med, og det meste af tiden gik med at rende rundt i malls og købe tøj til dem såvel som os selv. Det var der ikke meget ferie over, men selvom vi var trætte fik vi da slæbt os sammen til at gå ud og høre noget musik den ene aften, og det var vældig godt.

holgerdk
09-01-08, 21:42
hej lars,

ja da. er selvfølgelig helt enig. jeg undrede mig bare over hvorfor det lige skulle være borocay. og selvfølgelig skal vi dertil på et tidspunkt.

og uha jeg har tilbragt meget tid i div malls især i cebu city. det starter somregel meget godt. jeg følger med rundt så godt jeg kan. men jeg har altså ikke det der shopping gen. så jeg har ofte pit stop på en kaffebar eller resturant mens hun shopper.