Se fuld version : sticker i pas
hej alle,
dette spørgsmål henvender sig nok mest til dem der har erfaring med at få deres hustru/kæreste til danmark. men alle er selvfølgelig velkommen med en kommentar.
min hustru skal til norske ambassade på mandag for at få stemplet sit pas med indrejsetilladelse til danmark. det tager vist 3 dage og det er fint nok.
hun har fået den opfattelse at efter hun har været i manila skal til cebu for at få noget der hedder cfo sticker (commision on filippinos overseas) skulle det vist stå for. ellers kan hun ikke få lov til udrejse siger hun. det lyder bare lidt mærkeligt i mine øre at det ikke kan lade sig gøre i manila.
ikke at det vil undre mig hvis det kun kan lade sig gøre i cebu, det er jo filippinerne....
hvis nogle har prøvet dette og har en kommentar eller ved hvordan det foregår vil jeg meget gerne høre nærmere.
jesper
Dansker_i_Cebu
12-01-08, 15:14
Hvis din kone er fra Cebu, skal hun tilbage til Cebu og have sit seminar her, et CFO-seminar, hvor hun faar en intro til de forhold hvor rejsen gaar hen.
Det er en ny lov der er under et aar gammel, som skal beskytte Filipinoer mens de er udenlands, samt fortalle dem om deres rettigheder.
Jeg vil gerne lige forhorer mig narmere en af de narmeste dage hos den danske konsul her i Cebu.
Generalt kan man sige at alt der vedr. visa er i Manila og resten kan ordnes lokalt, dvs Cebu for den sydlige del af landet.
Onsker jer held og lykke med det hele..
hej dansker i cebu,
tak for dit svar. hun bor i butuan city på mindanao men er født i nærheden af cebu så det er nok derfor hun skal dertil så.
hun har deltaget i et seminar for noget tid siden også i cebu netop omhandlende rettigheder, gode råd etc. og det var vist der hun fik at vide at hun efter at have været i manila skal tilbage til cebu for at få cfo sticker.
jeg har sagt til hende at hun skal prøve at ringe til konsulatet i cebu. dem kender hun og de har altid været meget hjælpsomme - modsat den norske ambassade i manila.
jesper
LarsKyhnau
12-01-08, 15:47
I guder hvor har politikerne på Filippinerne dog travlt med at beskytte folk fra sig selv, og det er da vist kun blevet værre under "gimpens" præsidentperiode. Der er jo ikke andet at gøre end at trække på smilebåndet og tage det fra den humoristiske side, men det er da èt eller andet sted bare for meget.
Hvad med at give folk et TILBUD om at komme på sådan et seminar, hvis de mener, at de har behov for det, i stedet for at stille det som et krav for overhovedet at tillade folk at rejse ud. Hvad er det i det hele taget for en elendig diktaturstats-mentalitet overhovedet at ville blande sig i, om folk rejser UD af landet. Det rager s.. da ærlig talt ikke politikerne.
Gid de dog i stedet ville koncentrere sig om at forbedre landets skoler og infrastruktur samt ikke mindst begrænse korruptionen - ja toppolitikerne kunne jo starte med at holde op med selv at stjæle fra befolkningen.
Bortfra fra det skal der da lyde et stort tillykke til Jesper med, at han nu omsider kan blive genforenet med sin kone her i Danmark.
Hilsen Lars
hej lars,
tak for det. ja det har taget sin tid. vi blev gift i maj og indgav ansøgning sidst i juni.
jeg betragter danmark som langt mindre bureaukratisk end filippinerne lige pånær den danske udlændingelov hvor danmark følger "godt" med. når sådan to bureaukratier mødes så skal der vel gå tid...
jeg forstår det heller ikke helt. i danmark er det svært at komme ind. på filippinerne åbenbart svært at komme ud. det er fint at et land vil beskytte og hjælpe sine borgere men det kan også blive for meget. nå men nu er det ved at lykkedes og jeg kan snart begynde at bestille en flybillet.
jesper
LarsKyhnau
12-01-08, 16:45
"Det er fint at et land vil beskytte og hjælpe sine borgere men det kan også blive for meget."
Ja mon ikke. Som dansker finder jeg det både fornærmende og også latterligt, at de filippinske politikere mener, at det er så "farligt" for en ung pige at komme til vores land som au-pair, at man har valgt helt at forbyde dette. Og naturligvis uden overhovedet at konsultere de danske myndigheder for at se, om man kunne nå frem til en løsning, der ville mindske evt. problemer. Det er i bund og grund en chauvinistisk og uvidende bonderøvsholdning, som ikke på nogen måde står tilbage for Dansk Folkeparti.
Den manglende respekt for borgernes tid og penge irriterer mig også mere og mere. Nu skal din kone altså bruge cirka 500 DKK på at rejse fra Manila til Cebu og tilbage igen, blot for at få et latterligt og ligegyldigt sticker til sit pas. Foruden tidsforbruget. Hun kunne jo også have andre ting at lave.
For jer er dette måske en bagatel i den store sammenhæng, men 500 DKK er gudhjælpemig mange penge på Filippinerne. Efter at have boet i landet i knap fire år og set "systemet" bruge mere end 2 år samt et hav af mine penge på at behandle min kones navne-skifte sag, så er jeg efterhånden blevet noget træt af disse forhold.
Jeg fatter ikke, hvorfor de ikke for længst er begyndt at digitalisere hele deres offentlige forvaltning, så folk kan slippe for at rejse eller sende post fra Davao til Manila, blot for at ordne èt eller andet administrativt ærinde. Hvor længe er det siden vi begyndte på det i Danmark, 30 år eller mere?
Der er et hav af bureaukrater ansat på deres offentlige kontorer, og de producerer absolut ingenting, eller i hvert fald ikke noget, som ikke kunne klares med en fjerdedel af den anvendte arbejdskraft, hvis man fik et effektivt digitalt system op at stå. Det er selvfølgelig godt for de mange offentligt ansatte bureaukrater på Filippinerne, at de har et job, men de spilder skatteydernes penge og ikke mindst deres tid.
Hvor meget tror du lederen for det seminar, som din kone skulle til, vidste om Danmark eller om Verden uden for Filippinerne i det hele taget? Formentlig ingen Verdens ting eller i hvert fald ikke mere end at informationen sagtens kunne have været givet videre i form af en pjece. Men så ville hun jo ikke have noget job.......
hej lars,
ja jeg kan sagtens følge dig, også med tanke på den lange navne-proces du selv har været igennem.
jeg syntes min kone har brugt rigtig meget tid på diverse kontorer rundt omkring - og jeg har brugt mange penge.
flybilletter/færge, hotelophold, transport, div gebyrer - det løber op. og det havde været helt umuligt for min kone eller min familie derude at betale hvis ikke jeg havde overført pengene til hende.
og du har ret. på det seminar hun var på, fik de mere af vide om danmark fra min kone, end de kunne fortælle hende....
LarsKyhnau
12-01-08, 17:11
Præcis. Jeg må indrømme, at jeg synes, den nuværende administration under gimpen Arroyo er mildest talt nævenyttig i forhold til borgere, som ønsker at rejse ud af landet. Før jeg startede med med at læse i dette forum kendte jeg ikke til forbuddet mod at rejse ud som au-pair, og nu kan du så fortælle mig, at man gudhjælpemig også skal gå fra Herodes til Pilatus og deltage i seminarer for at få lov til at rejse ud af landet i det hele taget.
Man bliver da mere og mere forbløffet, jo mere man hører om disse ting.
Man må da håbe, at dette kun gælder, fordi din kone skal til Danmark på et opholds-visum, og ikke for blot at tage på ferie i et andet land.
ja det må man sandelig håbe, ellers er der da ingen som kommer nogle steder. iforvejen er det vel begrænset hvor mange filippinere der har råd til at rejse ud (medmindre det er arbejdsrelateret) men hvis de også skal igennem det cirkus først for en ferie et eller andet sted så er det da helt galt.
Ja, og så siges det ellers "at verdenen er blevet meget mindre"
Dette udsagn skyldes jo netop folks store bevægelighed og de muligheder vi har for at komme runudt i dag. At rejse er muligt for rigtig mange, da man kan sige at det aldrig har været billigere målt i forhold til indkomst.
Men desværre er mange lande ved "at gøre verdenen meget større igen". Danmark har da helt sikkert lagt sig i førerfeltet med de stramme krav til visum, opholdstilladelse og familiesammenføring. Og når vi så kigger på de steder, hvor Danmark ikke gider bekoste at drive en ambassade, ,, der har man indgået aftaler med andre landes repræsentationer - ofte de norske ambassader.
Danmark slipper meget billig for denne service og det gør at de stort set ikke kakn stille krav, herunder klage over langsomt sagsbehandling, papirgang og dårlig service. Dette var hvad jeg fik at vide i sin tid af Udenrigsministeriet, da jeg kontaktede dem for at tage affære over for såvel Udlændingeservice som den norkse ambassade. Vores papirer "var blevet væk". Ambassaden påstod at de var sendt til Dk. Udlændingeservice at de aldrig havde modtaget dem. Jeg var skide ligeglad, da de fælles må tage et ansvar for deres sjusk...... mener jeg. Nå, men papirerne dukkede op efter et par måneder. Alt i alt tog det vel 4½ - 5 måneder at få min kones visum. Et år tidliger var hun også i Danmark, her var vi ikke blevet gift endnu. Da tog visum kun et par uger. Men jeg har talt med flere sidenhen og det tager ofte 6 mdr eller mere. Og de fleste er ude for præcis det samme som os, at papirerne opholder sig månedsvis mellem Manila, Oslo og København og stadig ingen tager ansvar. Det er helt utroligt at man kan acceptere dette i nutidens "veludviklede" Danmark.
At Filippinerne nu også kræver at deres udrejsende borgere skal orienteres om diverse forhold er endnu en sten udlagt på en i forvejen lang og opslidende sti. Jeg kender ikke baggrunden og intensionerne hertil og har svær ved at være hverken positiv eller negativ. Jeg vil dog tro at en medvirkende faktor er, at der er mange eksempler filippinere, der "kommer galt afsted", dvs. kommer i situationer, der er meget belastende og som de vil forsøge at komme hjem fra. Men gætter dog på at det kun er en mindre procentdel om end sikkert for mange.
Hov undskyld Jesper
Kan ikke lige bringe noget viden i den retning, men syntes indlæggets retning gjorde at jeg hoppede på vognen. Hvem ved, måske nogen i systemet en dag får dårlig samvittighed af at læse om vores "forunderlige system", når mange skriver.......... naivt - ved det godt......
Men når det er sagt så vil jeg lige nævne, at jeg glæder mig rigtig meget til at høre det, når I endelig er helt i mål.
Og så generelt.
Mange af vores landsmænd kunne have godt af at læse et forum som dette. Jeg har i længere tid været meget glad for den respekt og kærlighed, der udvises til Filippinerne og ikke mindst vores hustruer. Jeg syntes det tydeligt skinner gennem de fleste indlæg og fortæller helt tydeligt at mange af de fordomme, der ofte er på ægteskaber mellem en dansk mand og en asiatisk kvinde ikke holder.
LarsKyhnau
12-01-08, 17:58
Man kunne godt få den tanke, at de mange nye love, som skal "beskytte" folk, der rejser ud af landet, i virkeligheden har det formål at holde så mange som muligt hjemme.
På helt samme måde som den danske udlændingelov, hvor en del af stramningerne i 2001 blev retfærdiggjort med, at man gerne ville "beskytte" unge piger mod at blive tvangsgift.
Men som Jan Hansen tørt konstaterer i en anden tråd, så skal Udlændingeservice under alle omstændigheder sikre sig, at ægteskabet er indgået efter begge parters frie vilje, så hvad skal aldersgrænser m.m. så gøre godt for? Svar: De er indført for at begrænse antallet af udlændinge, der kommer til Danmark, men det lyder jo pænere at sige, at man gerne vil "beskytte" unge piger.
Man kan nok roligt sige, at det politiske hykleri stortrives både i Danmark og på Filippinerne.
Bekymringen for de unge eller knap så unge filippinske piger, der rejser udenlands på au-pair ophold eller efter at være blevet gift med en udlænding, er jo rørende.
Derimod er der ingen nåde for unge piger, som ved et uheld er blevet gravide før ægteskabet. De må sandelig ikke få en abort, selvom en tidlig børnefødsel forringer såvel deres mulighed for at færdiggøre en uddannelse som deres mulighed for senere at blive gift.
"Sjovt" nok er det derimod tilladt for unge piger, der bliver inden for landets grænser, at lade sig ansætte på barer, hvor de skal danse for gæsterne iført bikini, og hvor gæsterne kan betale en såkaldt "bar-fine" for, at pigen forlader baren sammen med ham i arbejdstiden.
Prostitution er ulovligt på filippinerne, så man forestiller sig åbenbart, at kunderne i disse barer betaler bar-fine, fordi de gerne vil have selskab på en tur i biografen eller en dansepartner til et besøg på det nærmeste diskotek......
En gang imellem laver de så en "raid" på en af barerne, og afslører til stor overraskelse for sig selv og ikke ret mange andre, at der minsandten forgår prostitution på den pågældende bar. Hvorefter ejeren bliver slæbt afsted til kachotten under megen medieomtale.
Man har indtryk af, at disse aktioner mest foretages for, at den filippinske regering kan vise den amerikanske, at den sandelig gør noget for at bekæmpe "menneskehandel", eller hvad man nu kalder det for.
Hvordan de udvælger, hvilken bar der skal raides, det ved jeg ikke, men man kunne forestille sig, at det er den, hvor ejeren ikke har været flink nok til at betale "beskyttelsespenge" til de lokale myndigheder, eller hvad man nu kalder det for.
Ja, ja, jeg kunne jo blive ved. Jeg må indrømme, at jeg både foragter og er bitter over det filippinske "system", men jeg har desværre ingen mulighed for at lave det om, lige så lidt som jeg kan ændre på den danske udlændingelov.
hej dkpinoy,
jeg håber squ ikke den danske stat betaler alt for meget. på den anden side kunne det selvfølgelig være servicen steg hvis man betalte lidt mere.
jeg smider selvfølgelig en melding den dag jeg kan hente min hustru i lufthavnen og vi har overstået de sidste 6-7 mdrs kamp.
jeg er meget glad for dette forum. jeg syntes det er så fedt at der er kommet lidt mere liv. her får man nogle svar og kommentarer fra nogle der har prøvet det før og kan dele af sine erfaringer. og kan kun være enig i at mange kunne have godt af at læse og lære. der er jo ingen tvivl om at selvom der er mange kritikpunkter af det filippinske system så holder man jo alligevel af det land hvor ens kære er fra.
LarsKyhnau
12-01-08, 18:26
dkpinoy, ja der er der helt sikkert filippinere, som kommer galt afsted i udlandet, lige som der hver eneste dag er en masse filippinere, der kommer galt afsted hjemme på Filippinerne.
Jeg kender heller ikke de filippinske politikeres intentioner med at indføre den nye lov om obligatisk seminar og hvad ved jeg. Men jeg er 100% sikker på, at loven er fuldstændig nytteløs, og dermed et totalt spild af borgernes tid og penge, og derfor irriterer det mig.
Som holgerdk skriver, så kunne hans kone på seminaret fortælle "læreren" mere om Danmark end omvendt, og har man været bare lidt i landet er dette jo på ingen måde overraskende, snarere tværtimod.
Det irriterer mig også, at de filippinske politikere har åh så travlt med at hjælpe deres "stakkels" landsmænd, som gerne vil rejse udenlandsk, og som i den forbindelse kunne risikere at komme galt afsted. Der er jo nok af filippinere, som kommer galt afsted eller bare lever et miserabelt liv derhjemme, så hvad med at gøre noget for at hjælpe dem i stedet?
Uanset om noget af denne lovgivning måtte være velment er den for mig at se både udtryk for et utilstedeligt formynderi og for en decideret chauvinistisk holdning, hvor filippinske politikere tilsyneladende mener, at udlændinge og udlandet generelt er noget farligt noget, som borgerne helst burde undgå. Og denne holdning er i bund og grund ikke en pind anderledes end de ting, som Pia Kjærsgaard står for.
Er det største problem på Filippinerne, at 10 unge piger kommer galt afsted i udlandet, eller at 100 eller 1000 kommer galt afsted inden for landets grænser? Ifølge de filippinske politikere og sikkert også store dele af den filippinske presse, er det de 10 og ikke de 100 eller 1000, som er det helt store problem. Dette er jo noget skrækkeligt hykleri og selvbedrag.
Seminar med mere er selvfølgelig bare "endnu en sten på vejen" som du skriver, men de samme politikere har også nedlagt totalt forbud mod at rejse ud som au-pair, og det må vel siges at være knap så uskyldigt.
F.eks. har jeg da overvejet, at et au-pair ophold i Danmark kunne være en god introduktion til at leve i Vesten for min forlovedes 17-årige kusine, enten når hun er færdig med high-school om 1½ år, eller måske når hun har taget den uddannelse som sygeplejerske, hun regner med at gå i gang med bagefter.
Men det må hun så nu ikke for sækken Arroya og hendes slæng, og jeg må indrømme, at dette irriterer mig dybt. Det er da muligt, at vi kan finde en kontakt, så hun kan bestikke sig vej gennem immigrationen ligesom alle de andre, og jeg kan da måske også finde penge til at sende hende 2 måneder på ferie til Thailand, så hun kan få sit visum der uden de filippinske myndigheders nævenyttige indblanding.
Men det er da dybt irriterende og urimeligt begge dele. Ligeså irriterende og urimeligt som at man under visse forhold ikke må bo i Danmark med sin ægtefælle, selvom familien forsørger sig selv og overholder alle landets love, og derfor bliver tvunget til at flytte til Malmø.
Hej Lars.
I read about your gf cousin who wants to apply in Denmark and the difficulties to come here in Denmark. My advice to you is like the way i did it. I started to work as a maid in Singapore and after that i cross country here in Denmark.Because its more easier for your gf cousin to work in singapore while she applying through the dk embassy in Singapore .
LarsKyhnau
12-01-08, 19:13
Hi Henrik (is that your real name???). Thank you very much for your advice. I do not know yet if she wants to come here at all. After all its still 1½ year before she finish her high-school, and many things might happen before then. Perhaps the law has even been changed.
I had thought already about the option, that she could apply for her au-pair visa in another country (e.g. Thailand), but I did not think about the idea, that she could actually work while waiting for the visa.
So once again, thank you for your advice, and I hope you have a nice stay here in Denmark!
Best regards, Lars
Hej lars.
Min kære kærste ville lige give et indlæg her for første gang..:-)
da jeg ad og til læser og oversætter for hende.Og skal lige også sige hun har en dejlig humor og også en masse f ord når hun for oversat div problemer vedr.ph og dk...hehehe....:-)
bor her i dk sammen med min kærste,som snart også skal gennem hele mølen her i landet for at få permanent opholds tilladelse.Jeg vidste heller ikke at det er easier at rejse til singapore for en ph, og så siden hen søge til dk,endnu engang håber det vil hjælpe til at løse problemet når den tid er nær.
MVH. Henrik
LarsKyhnau
12-01-08, 20:58
Hej Henrik
Ja, det forklarer jo en del, og hun er da sød, din kæreste..... :-)
At det med at tage til Singapore (eller f.eks. Thailand) gør det nemmere for en filippiner at komme til Danmark på au-pair visum skyldes, at det er de filippinske myndigheder, som har nedlagt forbud mod, at deres egne borgere tager ud på au-pair ophold, hvorimod den danske stat intet har at indvende imod, at de kommer her.
Problemet er, at hvis de søger det danske visum på Filippinerne, så står der i visum, at de skal på au-pair ophold, og så får de ikke lov at komme gennem immigrationen i Manila. Men mindre altså de kender en, som de kan bestikke, eller som på anden måde kan hjælpe dem gennem immigrationen.
En bekendt har f.eks. en kæreste, som snart skal på au-pair ophold i Danmark, og her er planen, at en luftværnsgeneral skal ekskortere hende gennem lufthavnen. Jeg gad godt være en flue på væggen, når en immigrationsofficer i NAIA klapper hælene sammen og siger "javel hr. general, vi skal nok lade deres niece rejse". Principielt set er det jo dybt forkasteligt, at loven i praksis ikke er lige for alle, men sådan er det på Filippinerne, og nogle gange også herhjemme.
Tager en filippiner derimod til f.eks. Singapore for at arbejde som stuepige, eller bare for at være turist, så har den filippinske regering naturligvis ingen kontrol over, hvor de efterfølgende tager hen eller på hvilke vilkår. Og derfor er det ikke længere noget problem med et visum i deres pas, hvor der står "au-pair". Hverken de danske eller andre myndigheder har i sagens natur nogen som helst interesse i at hjælpe de filippinske myndigheder med at håndhæve denne latterlige regel.
Man kan derfor sige, at der foreligger en situation, hvor loven kan "omgås" ved at tage til et tredie land, hvor den formynderiske regering ikke har nogen jurisdikation. Altså fuldstændigt parallelt til de sindsyge regler i den danske udlændingelovgivning og det deraf følgende behov hos mange dansk/udenlandske par for at bosætte sig i et andet EU-land, typisk Sverige.
LarsKyhnau
12-01-08, 21:11
I forlængelse af ovenstående kunne det da også være lidt interessant at høre, om den filippinske immigration sætter et stempel i filippinske statsborgeres pas ved udrejse fra landet. Det gør den danske jo f.eks. ikke.
Hvis der ikke sættes noget stempel i passet ved udrejse åbner det jo for visse andre interessante muligheder for at omgå denne latterlige lov......
Jeg er helt enig med dig lars,der er meget at kæmpe for og ikke mindst,at holde sin ejen sti ren,og det med at betale for at lave noget krimenelt(betale en general) er ikke just vejen fram,med hensyn til at invitere en ph aupair til dk.
Det er ironisk, at det i Filippinerne ikke er en menneskeret at få et pas (det kan nærmest være besværligt). Hvis alle kunne få et pas og rejse ud, som det passede dem, ville landet nok hurtigt være affolket, fordi folk ville søge ud for at få et arbejde.
De fleste kan ikke engang søge og få et arbejde via Internettet, næhh de skal gå igennem deres tåbelige OFW system, så den Filippinske regering kan være sikker på at beskatte deres indkomst samt at de skal underskrive kontrakter, hvor 80% af deres indkomst skal sendes direkte til en Filippinsk bank, således at de kun kan få råderet over 20% af deres løn, indtil de kommer hjem.
Debatten om et nationalt registrerings system er oppe og vende igen, men bliver nok stemt ned. De rige er ikke interesseret, da det jo ville blive lettere at inddrive skat med sådan et system. Der er selvfølgelig også den chance, at politiet og militæret ville misbruge sådan et system.
Jeg går ud fra, at Holgerdk skal have sin hustru permanent til Dk, siden hun skal igennem det latterlige forløb.
Med hensyn til Den Norske Ambassade, har jeg ikke de bedste erfaringer med dem. De er arrogante og ret ligeglade især nogle af deres højrøvede Filippinske piger. Jeg har gentagne gange måttet tilkalde en Norsk ambassade sekretær for at få hvad jeg kom efter, samt sikre at deres indfødte personale blev irettesat.
På den anden side kan jeg varmt anbefale det Danske Konsulat i Manila, hvor jeg altid er blevet modtaget med åbne arme. De er meget hjælpsomme der efter min mening.
Det er dog ironisk, at Filippinerne lægger hindringer i vejen for at deres borgere kan forlade deres eget land, mens Danmark lægger hindringer i vejen for at de kan rejse ind i Danmark, selvom de er gift med en Dansk statsborger.
Jeg har personligt ingen respekt for hverken det Danske eller det Filippinske system. Jeg mener deres handlinger bunder i uvidenhed, umenneskelighed og mangel på respekt af menneskerettigheder.
Filippinerne har nærmest udviklet sig til et diktatur under Arroyo, men Danmark er ikke meget anderledes, når de så åbenlyst prøver på at bestemme, hvem vi skal gifte os med.
Jeg ønsker Holgerdk og hans hustru held og lykke med deres forehavende.
Samarjan
med hensyn til den norske ambassade har jeg præcis samme opfattelse som samarjan. min hustru ringede til dem 2-3 gange den 4 og 7 januar. de påstod de ikke havde modtaget noget fra danmark. hun skrev email men modtog aldrig svar.
så blev jeg sur. jeg søgte nogle gamle tråde igennem her på forum og fandt en hvor det blev anbefalet at true dem med udenrigsministeriet i norge og danmark. kan kan ikke huske hvem der gav det gode råd - men det virkede.
jeg sendte email til rose wenche finstad som vist er lederen af visumafdelingen. truede med at lade sagen gå videre hvis ikke der kom svar NU. vupti dagen efter lå der svar. det viste sig at de har haft papirerne liggende siden 21 december. nu er min hustru så på vej til manila men det havde hun nok ikke været hvis jeg ikke havde skruet bissen på.
jesper
Min kone's kusine er også i gang med at søge om au-pair til Danmark, men "gimperne" på den norske ambassade vil ikke frigive hendes visa. Hun er rejst flere gange fra provinsen (Panay) til Manila, men hver gang uden held og hver gang mødt med stor arrogance. Processen har vel stået på i 4-5 måneder nu..
Den seneste forklaring er, at de ikke vil frigive hendes visa på grund af au-pairen pige fra Bohol, som døde i det tragiske trafikuheld i Nordsjælland i december. I øvrigt selvforskyldt, men med flere tusinde au-pair piger i DK må der jo statiske set ske sådan noget en gang imellem.
Der lyder den samme historie fra alle jeg hører om, som har været i kontakt med gimperne på den norske ambassade i Manila. Total mangel på service og arrogant behandling. Man burde bombardere udenrigsministeriet med klagebreve over den manglende service - også til danske statsborgere. Der er tods alt os, som inddirekte betaler for "gimpernes " løn.
LarsKyhnau
13-01-08, 10:09
Til Kran: Ja hvor tåbeligt kan det blive? Som om trafikken på Filippinerne var mere sikker end i Danmark..... Men hvad har din kones kusine i øvrigt tænkt sig at gøre, hvis hun får sit visum, for at slippe igennem immigrationen?
Til Henrik: Hvad angår det med at holde sin sti ren, så er jeg ikke helt enig med dig. Når et lands love er så tåbelige, som tilfældet er på Filippinerne, når det er så tungt eller ligefrem umuligt at komme igennem "systemet" af den korrekte vej, og når landet i det hele taget ikke reageres under hensyntagen til befolkningen men alene under hensyntagen til eliten, så er det efter min mening moralsk set helt legalt at overtræde landets love, hvis dette er nødvendigt for at hævde sine rimelige personlige rettigheder.
Hvad angår den pågældende luftværnsgeneral, så er det ikke en, som pigen skal bestikke, men en onkel, som skal hjælpe hende med at "bosse" sig vej igennem immigrationen. Jeg synes personligt, at dette er 100% i orden, og endda en smule morsomt. Jeg skal nok til den tid vende tilbage med en beretning om, hvorvidt det lykkedes eller ej.
Jeg kender flere Filippinere, som har været i udlandet (andre asiatiske lande) og arbejde, og som er rejst afsted på et falsk pas, fordi det af èn eller anden grund var ufremkommeligt at få lavet et ægte. Som Jan skriver er det "sjovt" nok ikke en menneskeret at få et pas på Filippinerne, og selv hvis man kan få det er der en mængde requirements og procedurer, som gør, at det i hvert fald nogen gange kan tage urimeligt lang tid at få et pas af lovlig vej.
Noget nemmere og hurtigere er det at betale nogen for at lave et falsk pas, og moralsk set synes jeg dette er 100% i orden, når forholdene i landet nu engang er, som de er. Men naturligvis skal man overveje de strafferetslige konsekvenser af den slags handlinger, inden man foretager dem, og en filippiner skal næppe forsøge på at rejse til Europa på et falsk pas.
Eksempel på Filippinsk idioti.
Jeg har opholdt mig i Subic siden Maj, hvor jeg har arbejdet med et offshore projekt for mit firma i Subic Ship Yard.
I begyndelsen boede både os managers, supervisors og vores Filippinske ansatte på hoteller og resorts i Barrio Barretto. Da arealet hvor skibsværftet ligger på hører under SBMA (Subic Bay Maritime Authority) skulle vi hver dag kører igennem et tjek for at komme ind og om aftenen igen for at komme ud.
De stoppede hver dag vores van med vores Filippinere og endevendte den, men hverken stoppede eller kiggede i vores bil.
Min Filippinske maskinchef kom til mig og beklagede sig, så jeg gik over for at tale med SBMA vagt lederen. Han fortalte mig, at de ikke stoppede mig, da jeg var VIP.
Da jeg spurgte ham, hvorfor de i det hele taget stoppede biler der, sagde han, at det var grundet sikkerhed!!! Sikkerhed for hvem ved jeg ikke. Med mit kendskab til sikkerhed, er det intet værd, hvis man ikke stopper alt og alle og gennemsøger alt! Det fortalte jeg ham, men intet ændrede sig.
Min maskinchef spurgte mig, om jeg ville tillade, at han fik gjort noget ved sagen. Efter at have sikret mig, at han ikke tænkte på voldelige tiltag, gav jeg ham lov.
Det næste der skete, var at en general fra AFP (Armed Forces Philippines) samt en høj ping fra PNP (Philippine National Police) dukkede op ved gaten en morgen. Det hele endte med, at vagt lederen blev forflyttet sammen med 3-4 af vagterne. Det er faktisk bund ulovligt at gøre, hvad min maskinchef gjorde, men det er sådan systemet virker herude. Enten har man forbindelser eller også har man ikke.
Min frue var højgravid, da jeg begyndte her i Subic. Hun opholdt sig her sammen med mig. Da vi skulle til at finde et hospital, hvor hun kunne føde, søgte jeg high and low og blev anbefalet at flytte hende til Divine Sheppard i Angeles (Privat Hospital med expat management). Det fik jeg gjort med politi eskorte, da jeg jo nu havde forbindelserne.
Jeg ved det er imod vores opdragelser samt opfattelse af god opførsel, men hvis man vil have ting gjort herude, må man engang imellem smøre hjulene lidt.
Når vi køber land og skal have købet attesteret på det lokale rådhus i Calbayog, smider jeg som regel en konvolut på bordet, hvorefter vi kan få vores skøde med stempler med det samme, i stedet for at skulle vente i måneder, hvor den forrige ejer reelt stadig har råderet over jorden, selvom pengene er blevet betalt.
Once in Rome do as the Romans do!!
Jeg har mange gange haft lyst til at klage over den Norske Ambassade i Manila, og jeg har da også mange gange truet med det, hvorefter jeg har fået hvad jeg bedte om. Det er ikke kun os eller vores kærester/koner der bliver behandlet som kvæg der. Det gælder også Nordmænd. Jeg har tit set Nordmænd flippe ud deroppe. Det er som regel de Filippinske ansatte gimper, der laver balladen. Det mener f.eks, de kender den Danske lovgivning bedre end f.eks mig. Der var en pige deroppe, jeg simpelthen ikke ville ekspederes af. Jeg klagede over hende et par gange til den Norske ambassadør. Jeg har ikke set hende siden 2003, så enten arbejder hun et andet sted i ambassaden, eller også blev hun fyret.
Med hensyn til at holde sin sti ren, så tror jeg chancen for at se en Filippinsk embedsmand, der har holdt sin sti ren er ligeså stor som at komme til at se en flyvende carabau.
Jan
LarsKyhnau
13-01-08, 12:53
Hvad angår det med den norske ambassade i Manila, så det er svært at forstå, hvorfor der skal være så mange problemer der. Uden at vide det virker det som om, der er en del af de ansatte, som laver deres egne regler, og som tilsyneladende i bund og grund misbilliger, at deres landsmænd rejser udenlands. Hvilken logisk forklaring kan der ellers være?
Jeg tænkte i sin tid en del over, hvilken interesse den arrogante dommer i Dumaguete kunne have i at trække min forlovedes navnesag i langdrag. Da han ifølge vores advokat absolut ikke kunne bestikkes, må forklaringen næsten være, at han misbilligede hendes livsførelse, herunder at hun havde fundet sig en udenlandsk kæreste, og simpelthen bare ønskede at genere hende/os så meget som muligt. Jeg kan ikke se anden mulig forklaring på hans opførsel.
Hvis noget lignende er tilfældet på den norske ambassade i Manila, så fatter jeg oprigtigt talt ikke, at den norske ledelse på stedet, eller det norske udenrigsministerium, finder sig i det. Det er da i så fald bare at fyre hele bundtet og ansatte nogle andre i steder. Der er helt sikkert mange også fornuftige filippinere, som gerne ville have et job på den norske ambassade i Manila.
Kim P. Nyberg
13-01-08, 13:15
Underlig lov de har lavet derude. Altså den med tvungen seminar, som ikke kan fortælle en pind alligevel. Kan underviseren overhovedet finde DK på verdenskortet? Næppe. Alt udenfor Asien er jo USA for dem. Men for F..... det er da grineren, at eleven kan fortælle mere om et andet land, end underviseren. Det er da komisk.
Men debatten her femkalder så et ? fra mig. Min hustrus pas udløber næste år, og omkring årsskiftet skal der søges om 1. forlængelse af den midlertidige opholdstilladelse. Med den "umulighed" som det er beskrevet at få et pas derude, hvordan er erfaringerne så med at få passet fornyet, så hun om muligt kan blive i DK? Og hvor kan hun få det gjort?
Kim P. Nyberg
Herning
LarsKyhnau
13-01-08, 13:28
Hej Kim
Ifølge en tidligere tråd kan din kone få fornyet sit pas på den Filippinske ambassade i Norge, så det skulle altså ikke være nødvendigt at rejse tilbage til Filippinerne bare p.g.a. det. Det filippinske konsulat på Amager er desværre lukket pr. 1/1 2008, så det er åbenbart begge lande, som ikke prioriterer hinandens borgere særlig højt.
Mvh. Lars
Hej Kim
Da min kone fik fornyet sin midlertidige opholdstilladelse, da ville hendes pas udløbe ca. 8 mdr efter. Og de udsteder kun den nye midlertidige opholdstilladelse til udløb senest 3 mdr. før passet udløber. Så det betød at vi kunne få en ny tilladelse som galdt i ca. 5 mdr før vi skulle papirmøllen igennem igen.
Vi gjorde det at vi trak på fornyelsen af passet, da jeg forventede den typiske meget langsomme sagsbehandling. Og ganske rigtig så brugte udlændingeservice ca. 5 mdr på behandlingen, hvor jeg ca. hver 4 - 5 uge ringede og hørte til sagen....... Skønt med et sådant system og især i betragtning af at vores sag blot er en ekspeditionssag, da vores forhold, herunder økonomi m.m. jo kun havde udviklet sig i opadgående retning.
Nå men hvorom alting er, da de så LANGT om længe kunne sige at ansøgningen var godkendt, så bad jeg dem pr. mail vente ca. 3 uger med at udstede det, da vi var ved at forny passet. De skal jo have passet ind for at indsætte sticker. Således fik vi de 2 år igen.
Og til dit spørgsmål, så fik vi den fornyet hos den Filippinske ambassade i Sverige. I dag er det ændret så du skal have den fornyet på den filippinske ambassade i Norge. Du kan læse herom på deres hjemmeside. Se http://www.philembassy.no/
Dkpinoy
Den seneste forklaring er, at de ikke vil frigive hendes visa på grund af au-pairen pige fra Bohol, som døde i det tragiske trafikuheld i Nordsjælland i december. I øvrigt selvforskyldt, men med flere tusinde au-pair piger i DK må der jo statiske set ske sådan noget en gang imellem.
forklaringen er såmænd god nok,her har vi et eksempel på hvordan andre filippinere ødelægger muligheden for deres landsmænd at komme til danmark som aupair
den pågældende pige var efter hendes kontrakt var udløbet ikke rejst hjem men var gået det de kalder TNT altså under jorden og arbejdede illegalt i danmark,nu vil de filippinske myndigheder sikkert se danmark som et farligt land for deres borgere og skærpe reglerne endnu mere og i danmark vil der sikkert komme et stop for filippinske aupairs på ubestemt tid ligesom der var for et par år siden pga. falske pas og dåbsattester m.m.
mvh tap
Mit indtryk af Filippinerne er at der generelt hersker en fordom om at den vestlige verden er "landet der flyder med guld og honning" og kan vi bare finde en hvid mand som kan tage os væk herfra så er vores lykke gjort.
Jeg siger ikke at alle Filippinere tænker sådan - men man behøver ikke opholde sig ret længe i landet før end man opdager at man pludseligt fra den ene dag til den anden er 20 gange så attraktiv som man var da man steg ind i flyvemaskinen.
Nu er det jo så ikke sådan at det er de svage Filippinere det lykkedes for at komme afsted...det kræver alligevel nogle ressourcer - rent menneskeligt og mentalt - både fordi at man skal omstille sig til at leve i et andet land og en anden kultur, men også fordi at deres europiæske partnere (forhåbentligt) også har nogle krav. De skal have overskud til at lære et nyt sprog, finde arbejde i en ditto anderledes kultur, forlade famillien, og tåle den skuffelse der må møde dem når det går op for dem at vesten ikke nødvendigvis er helt så rosenrød som det de har læst om.
Derfor tror jeg ikke at det er de svage men derimod de mest ressource stærke filippinere der klarer sig ud ag landet.
Så sidder man og tænker, hvorfor indfører Arroyo nu det her seminar pjat. Jeg tror (især fordi at man ved at kræve at det skal være der hvor man er født) er et desperat forsøg på at holde disse ressource stærke personer i Filippinerne, så man ikke står tilbage med et land der er sammensat af svage individer, især i en fase hvor Filippinerne som selvstændig nation stadigt er ung og der derfor er behov for de stærke personer til at bygge landet op og skabe en sund og holdbar økonomi.
Jeg tror så ikke det hjælper stort, for har man resourcer til t lægge sit liv om på den måde, så har man også ressourcer til at flyve hjem for at deltage i et seminar. Men jeg kunne forestille mig at tanken var ihvertfald at gøre det så besværligt som muligt, så nogen af dem måske vælger at blive og finde på noget andet....
....bare en tanke...om det er sandheden ved jeg ikke...
Michael
LarsKyhnau
13-01-08, 18:27
Jeg kan godt forstå, at de danske myndigheder skrider ind, hvis der er mange eksempler på folk fra bestemte lande, som kommer ind som au-pair og herefter bliver illegalt i landet. Det kan man ikke sige noget til, og disse folk ødelægger det ganske rigtigt for deres landsmænd. Det er både dumt og egoistisk, det må jeg give dig ret i.
Stadig kan jeg ikke rigtig se, hvad sagen rager de filippinske myndigheder. En filippinsk pige er omkommet i en trafikulykke i Danmark, og hvad så? Der sker måske ingen trafikulykker på filippinerne eller hvad?
Med den tankegang skulle de danske myndigheder jo også forbyde danskerne at tage på ferie til Thailand, Tyrkiet eller for den sags skyld Filippinerne med den begrundelse, at trafikken i disse lande er alt for farlig for en dansker......
Det er og bliver latterligt, for at bruge et pænt udtryk.
Det er selvfølgelig beklageligt, at nogle filippinere er rejst til Danmark på falske papirer, og jeg vil da heller ikke tilråde, at man medvirker til, at dette sker.
Men jeg kan ved guds gråd godt forstå, at det sker, i betragtning af, at det f.eks. tager mere end 2 år og koster 30.000-80.000 peso at få lavet en ægte fødselsattest, hvis der f.eks. er behov for at ændre fornavnet på denne. Det er der s.. ikke ret mange filippinere, som har råd til at betale for.
Hovedansvaret for, at nogle filippinere rejser til udlandet på falske papirer, ligger således hos de filippinske magthavere og det helt urimeligt tunge og håbløse administrative system, som de har skabt.
LarsKyhnau
13-01-08, 19:12
Til Michael: Jeg er sikker på, at du er inde på noget af det rigtige. Og det er da også et problem for et land, hvis det oplever alt for megen "brain-drain".
Stadig mener jeg ikke dette er nogen undskyldning for at krænke borgernes rettigheder på den måde. Det rigtige måde må i stedet være at forbedre forholdene i landet, så de mere resourcestærke personer frivilligt vælger at blive der.
Jeg mener heller ikke man kan sige, at Filippinerne er en "ung" nation, og dermed kan siges at have et særligt behov for at lukke grænsen af for egne borgere.
Filippinerne har været et selvstændigt land siden 1935, men var i lighed med en række andre lande basat under 2. Verdenskrig. Landet skulle derfor bygges op igen efter japanerne var besejret, men dette gjaldt jo i lige så høj grad for mange andre lande i regionen, ja i hele Verden.
Hvad der er sket er derfor, at landet, i lighed med f.eks. en række afrikanske lande, er blevet kørt i sænk af uduelige og korrupte ledere. En ikke specielt arbejdssom kultur spiller måske også en vis rolle, men det er jo et kontroversielt emne at bringe op.
Samarjan har vistnok skrevet, at Filippinerne som sent som i 1986 var det 3. rigeste land i Sydøstasien, og hvis det er rigtigt, så er det hele altså blevet sat til på cirka 20 år af de uduelige og korrupte ledere, som kom til magten efter at Marcos regimet faldt i slutningen af 80´erne.
Selv kender jeg ikke så meget til deres økonomiske udvikling fra slutningen af 80`erne og frem til slutningen af 90`erne, men jeg ved, at Filippinerne er det af samtlige Sydøstasiatiske lande, som var længst tid om at komme sig igen ovenpå krisen i 1997-1998. Og selv den dag i dag er f.eks. bilsalget på Filippinerne stadig ikke nået op på det niveau det havde for 10 år siden inden krisen ramte.
Folk fra middelklassen eller overklassen, som i midten af 90`erne havde råd til en Toyota Camry må i dag nøjes med en Corolla, og dem der dengang kunne købe en Corolla må i dag nøjes med en Vios (Yaris med udvendigt bagagerum). Ikke i sig selv just nogen katastrofe, men det siger meget om, hvilken økonomisk ørkenvandring landet har været ud på i en periode på næsten 10 år.
"Brain drain" er selvfølgelig et problem for landet, men omvendt kan man spørge sig selv, hvordan levestandard, skatteindtægter og betalingsbalance ville se ud, hvis det ikke var for for de mange milliarder peso, som de 10% af befolkningen, der arbejder i udlandet, sender hjem til familien hvert år.
Så det er vist et tveægget sværd at lægge for mange forhindringer i vejen for dem, som ønsker at rejse ud for at arbejde og tjene penge, som herefter for en stor dels vedkommende bliver spenderet hjemme på Filippinerne.
LarsKyhnau
13-01-08, 19:22
For at runde det sidste af vil jeg gerne tilføje, at den rigtige rækkefølge da må være først at skabe de arbejdspladser, som man gerne vil have, at de resourcestærke personer udfylder hjemme på Filippinerne, og først herefter kan man så - hvis det overhovedet er nødvendigt - begynde at tale om, at man måske "for samfundets skyld" kan blive nødt til at gøre det sværere for dem at forlade landet.
I dag er arbejdsløsheden i landet over 10%, foruden alle de mennesker, der lever på et eksistensminimum af "subsidence" landbrug eller fiskeri. Så længe det er tilfældet, så er det da mildest talt vanvittigt at begrænse folks muligheder for at rejse ud og arbejde andre steder og dermed skabe indkomst til sig selv, deres familie og landet som helhed.
Det er ganske almindeligt, at filippinere f.eks. har taget en læreruddannelse, men herefter finder, at det er stort set umuligt at få et job, hvis de ikke "kender nogen som kender nogen".
Vi kommer jo vidt omkring i denne 'tråd'. Jeg har et par spredte kommentarer. Lars nævnte at rende fra Herodes til Pilatus og så kom jeg til at tænke på Lukas evangeliet :
'Og alle gik hen for at lade sig indskrive, hver til sin by. Og fordi Josef var af Davids hus og slægt, drog også han op fra Galilæa, fra byen Nazaret, til Judæa, til Davids by, som hedder Betlehem'.
Dette skulle jo være skrevet for sådan et par tusind år siden. Jeg mangler ord.
Lars nævner skabelsen af arbejdspladser og det er jo fuldstændig korrekt. Så vil jeg nævne lønnen. Jeg havde netop igår en snak med min kæreste om dette. Hun var blevet sparket ud af sin lejede bolig, da ejeren skulle bruge den. Hun havde fundet noget andet, men det var en del dyrere end den nuværende og der er lidt panik på. Jeg understøtter hende med et månedligt beløb, men kan og vil ikke sætte det op. Hun er en frisk pige, som ikke er bange for at bestille noget. Jeg kan jo tage et arbejde som sales girl. Det giver 150 php om dagen. Så tænkte jeg, hvis hun har en smule transport omkostninger og måske udgift til frokost, så skal hun nærmest tage penge med på arbejde.
Jeg har mulighed for at tage så meget overarbejde jeg lyster og måtte konstatere at jeg kunne tjene hendes årsløn på to weekender. Så ville det dog være tåbeligt at arbejde 10-12 timer om dagen i 6 dage om ugen. Hun har rigeligt at se til i forvejen. Men det er jo helt ude i hampen at en pige der både kan og vil ikke kan få et arbejde, der kaster bare lidt af sig.
Så havde vi jo også den 'fornøjelige' oplevelse da min og PNO's kæreste skulle møde os i Bangkok. Pas og billet og alt andet var iorden, men i emigrationen ud af Manila, fandt man på at de da manglede en hotel voucher, desuagtet at de havde masser af penge og kunne betale for deres ophold. Alt gik vel til sidst, men jeg skrev til den Filippinske ambassade i Stockholm og bad dem forklare mig reglerne. Hørte selvfølgelig aldrig et suk.
Slutteligt blot den lille detalje at alle filippinere der forlader landet lige skal lægge 1.650 php i skat. Selvfølgelig oven i 750 php airport tax i Manila.
Bedste hilsner
Niels
hej niels,
vedr din kærestes arbejde - eller ikke arbejde. ja et er at hun måske ikke kan tjene så meget men at det ligefrem skal koste penge er jo sørgeligt.
min kone har haft det samme problem. hun vil også gerne arbejde. de gange hun har gjort det mens jeg har kendt hende har det været på kontrakter af somregel 6 måneders varighed. for det meste har det været merchandise eller sales girl - og hvergang i en anden by end butuan hvor hun bor. hun havde ikke en klenje til sig selv når husleje (delehus med andre), mad, transport var betalt plus hun var væk fra familie og venner og vist ikke var helt tilfreds med situationen.
men det er jo ikke voldsomt motiverende at knokle jeg ved ikke hvor mange timer om ugen og så opdage at man ikke har noget tilbage til sig selv.
LarsKyhnau
13-01-08, 21:26
Det er rigtigt, at lønningerne i mange jobs på Filippinerne er så lave, at det næsten kan være lige meget at arbejde. Dette er vel et udtryk for udbud og efterspørgsel, altså at der mangler arbejdspladser i forhold til udbuddet af arbejdskraft, og til en vis grad måske også for, at produktiviteten mange steder er meget lav p.g.a. dårlig organisering af arbejdet m.m.
Under alle omstændigheder har landet ikke behov for mere arbejdskraft, men for flere og mere effektive arbejdspladser, og det er det, deres politikere burde koncentrere sig om at fremme.
De oplevelser, som din og PNO´s kæreste havde i lufthavnen i Manila var da vist bare et forsøg på at afpresse et par unge og formodet uvidende førstegangsrejserne for lidt "lunch money".
Hvad angår udrejseskatten på 1650 peso har jeg ikke noget specielt imod denne. At opkræve indkomstskat er meget vanskeligt i et U-land som Filippinerne, og et vist antal kroner skal der jo i skattekassen, hvis landet skal udvikles på nogen måde. Ergo må man finde på andre indtægtskilder til staten, herunder især moms men altså også rejseskat, turistskat (visumafgifter) eller andre "luksusafgifter".
Den slags har vi tidligere haft masser af i Danmark, og enkelte af dem hænger sågar ved endnu, specielt den tårnhøje registreringsafgift på nye biler.
Hej Jesper
Nej, det er vist nærmere stærkt demotiverende. Man må jo blive idiot, når man knokler og når udgifterne er betalt er der intet tilbage i pungen. Især når livsførelsen er meget beskeden.
Jeg tror nok jeg har beskrevet det tidligere, men jeg vil godt lige beskrive det igen. Min kæreste tog for et par år siden et job i en hard-ware store. Jeg så det ikke, men jeg tænkte lidt på et byggemarked. Hun knoklede og jeg mener knoklede 6 en halv dag om ugen 12 timer om dagen og 6 om søndagen. Hun fik 180 php pr. dag.
Det var mest lagerarbejde og hun er stærk som en okse, så hun moslede bare på. Som månederne gik kunne jeg både føle og høre at hun simpelthen langsomt blev nedbrudt. Når jeg ringede var hun bare færdig. Aldrig et grin eller noget. Hun blev heldigvis losset ud, da vi skulle på ferie sammen i 3 uger. Sådan et job skal hun bare ikke igen.
Bedste hilsner
Niels
LarsKyhnau
13-01-08, 22:40
tap, er det denne historie om en filippinsk au-pair pige, der refereres til?
http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-9517661.html?ss
Må i så fald indrømme, at jeg stadig har lidt svært ved at se, hvordan dette skulle kunne retfærdiggøre, at de filippinske myndigheder skærper udrejsekravene endnu mere.
Hvis man i Danmark vader lige ud foran en bil uden at se sig for, så bliver man kørt ned og det kan man evt. dø af. Gud hvor overraskende. Gad vide hvad der var sket, hvis hun havde gjort det samme hjemme på Filippinerne.
Og så er den sag vist efterhånden ved at være uddebateret :-)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.