PDA

Se fuld version : Mindano

cax
13-01-08, 12:43
Hej!

Jeg er af en af mine lokale venner i Manila blevet opfordret til at tage med ham til May Fiesta i hans fødeby oroquieta også kombinere dette med besøg i Dapitan og Dipolog.

Jeg har selv researchet lidt på området og synes det ser rigtigt spændene ud og har sådan set sagt ja tak - men jeg kunne godt tænke mig at høre herinde om der er nogen der har været i området, og om der er noget jeg skal være opmærksom på, eftersom det jo også virker til at være meget mere "Countryside" område end jeg har efaring med at begå mig i (Manila og Cebu City).

I og med at jeg har en lokalkendt med mig - og eventyr generelt ikke bekymrer mig, snare er fascinerende - så føler jeg mig som sådan ikke usikker - på den anden side så er det jo meget godt at være forberedt på evt. ting (kulturelt som praktisk) som man måske ikke lige tænker på når man kommer med storby Filippinerne i baghovedet....

Evt. ideer til ting som skal ses/opleves i de tre byer modtages naturligvis også varmt :)

MVH

Michael

LarsKyhnau
13-01-08, 13:23
Hej Michael

Jeg kender denne del af Mindanao udmærket, idet jeg et antal gange har kørt i bil hele vejen fra Dapitan/Dipolog og til Gingoog, som ligger 125 km øst for Cagayan de Oro i forbindelse med besøg hos min forlovedes familie.

De nævnte byer ligger alle i regionen Misamis Occidental, som er en bjergrig, naturskøn og relativt tyndt befolket region. Denne region har haft sin andel af kidnapninger fra busser m.m. under al den balade, som der er / har været på Mindanao, og i 2000 blev en færge fra Ozamis til Lanao del Norte sænket af en bombe, hvilket kostede mange menneskeliv.

Der er dog blevet mere roligt på Mindanao sidenhen, og regionen Misamis Occidental hører ikke til de værste i området. Der er mere ballade i naboregionen Lanao del Norte, hvor der er en større andel af muslimer, og hvor man af samme grund ser et utal af PNB og army checkpoint langs med landevejen. Jeg har selv i december 2004 været vidne til en episode i Lanao del Norte, hvor folk i en landsby langs landevejen stod og kastede store sten efter hinanden. Det var alvor og meget ubehageligt at være vidne til.

I såvel Lanao del Norte som Misamis Occidental gør jeg helst kun holdt i de store byer, hvor man efter min opfattelse kan føle sig lige så sikker som i andre byer på Filippinerne.

Jeg ville ikke betænke mig på at tage til festival i Oroquita med din ven, og sammen med ham vil det givetvis være en stor oplevelse af besøge denne del af Filippinerne. I de større byer som Oroquita, Ozamis, Dapitan og Dipolog er der for så vidt alt, hvad man som turist har brug for, men man må ikke forvente at finde dyre hoteller af høj standard, ligesom spisesteder begrænser sig til de eateries, som de lokale spiser på, eller den lokale Jollie-bee eller lignende fast-food kæder.

Der er praktisk taget ingen turister i området og derfor heller ingen restauranter, som er bygget til turister, m.m. Små og simple hoteller og pensioner kan man dog sagtens finde i de nævnte byer, men til gengæld nok heller ikke andre steder.

Bortset fra det er der ikke så stor forskel på de nævnte byer og de områder i f.eks. Visayas, som besøges af langt flere turister. Måske er der en anelse mere "hey Joe" her, netop fordi der ikke kommer ret mange fremmede, men jeg synes ikke dette er nær så udpræget i hverken Ozamis eller Dapitan, som det er i min forlovedes fødeby Gingoog på det nordøstlige Mindanao. Oroquita kender jeg ikke specielt, da jeg aldrig har gjort holdt her, men ud fra hvad jeg set ved at køre igennem er det en ganske hyggelig lille by, som også kunne være et mål for mere almindelig turisme, hvis ikke det var for de problemer, der er / har været på Mindanao.

Mvh. Lars

LarsKyhnau
13-01-08, 14:55
Noget helt andet er, hvordan I har tænkt jeg komme fra - går jeg ud fra - Manila og til Oriquita?

Man kan selvfølgelig sejle hele vejen fra Manila og til Dapitan, Ozamis eller måske endda Oroquita selv med Superferrys store skibe, og har man mere tid end penge er det da også en udmærket løsning.

Men ellers vil jeg foreslå, at I flyver med Cebu Pacific til Dumaguete og herefter sejler til Dapitan med Oceanjet. Det passer i begge retninger med, at der er et par timer til at komme fra lufthavn til færgehavn eller omvendt, og turen med Oceanjet fra Dumaguete til Dapitan tager kun 1 time og 40 minutter. Fra Dapitan til Oroquita tager det så yderligere et par timer med bus.

Alternativt kan I flyve til Cagayan de Oro, men at komme derfra og til Oroquita med bus tager formentlig cirka 5 timer afhængig af trafik, forbindelser m.m. og indebærer desuden, at man kører igennem den omtalte og lidt betændte region Lanao del Norte såvel som en tur med den færge, hvis "søster" blev sænket af en bombe i år 2000. Og nej, der er ingen særlig security for at forhindre, at det skulle ske igen - man kører bare lige ombord på færgen.

Så umiddelbart vil jeg foreslå turen via Dumaguete som værende både den hurtigste, den mest bekvemme og den mest sikre, hvis I ikke ønsker at sejle hele vejen fra Manila.

Man kan også tage Oceanjet hele vejen fra Cebu til Dapitan, men det er i så fald en sejltur på 5 timer og 40 minutter, så det er der ingen grund til at gøre, medmindre man alligevel har et ærinde i Cebu.

Skulle I være så uheldige at misse jeres fly eller færge p.g.a. store forsinkelser, så er Dumaguete ikke det værste sted at være strandet for en dags tid....

cax
13-01-08, 16:11
Hej Lars,

Tak for de meget konstruktive svar :)

Vores plan er at vi skal være i Cebu tre dage inden at vi tager til Mindano...så min ven har foreslået at vi sejler fra Cebu til Dapitan også tager en bus til Dipolog (da han alligevel har nogle ærinder i Dipolog og jeg gerne vil opleve Dipolog også) også bus igen fra Dipolog til oroquieta.

Når vi skal tilbage til Manila så er planen bus til Dipolog og Cebu Pacific fra Dipolog til Manila.

Hvis jeg forstår dit svar korrekt så kan jeg forstå at så længe vi ikke begiver os ind i Lano del Norte så er regionen relativt sikker og at det jeg skal være mest bekymret for er bus turene imellem Dapitan - Dipolog og Dipolog Oroquieta?

Jeg formoder ( måske lidt naivt) at det også hjælper lidt på sagen at man ikke fremstår for vestlig (mit mørke hår, øjne og formidable evne til at blive solbrun har før fået mig til at forsvinde i mængden når jeg rejser) og iøvrigt ikke flasher for dyre smykker etc. - det plejer ihvertfald at være min taktik og 7-9-13 har jeg ikke været ude for noget ubehageligt endnu.

Hvordan iøvrigt med penge...?....jeg formoder at Ocean Jet og buser betales kontant og netop når man rejser i busser etc. udenfor turist områderne har jeg altid foretrukket at have så lidt kontanter på mig som muligt....men hvordan ser det ud med at hæve penge fra et Visa, Master eller Electron kort? Kan det lade sig gøre i regionen? Jeg ved nemlig at der er nogle der har haft problemer med dette på Cebu (da jeg boede på Mariott var det ikke noget problem men nu skal vi jo bo privat så den mulighed er jo udelukket) og jeg kunne forestille mig at Mindano er endnu værre med hensyn til at hæve på udenlandske kort end hvad Cebu er?

LarsKyhnau
13-01-08, 17:02
Jamen det er da rigtigt, man kan flyve direkte fra Manila til Dipolog med Cathay Pacipic. Den var smuttet for mig - beklager meget.

Jeg er på ingen måde ekspert omkring sikkerheden i området, men min oplevelse ved at køre igennem Misamis Occidental mange gange og herunder spise frokost i Dapitan, Dipolog eller Ozamis er, at her virker fredeligt og roligt og heller ikke overdrevent fattigt. Området giver et indtryk, som ikke er specielt meget anderledes end landområderne på Cebu eller Negros, og der er i modsætning til Lanao del Norte heller ikke specielt mange check points på vejene. Nogle stykker er der dog.

Men hensyn til at hæve penge på et Visa- eller Mastercard fatter jeg ærligt talt ikke, hvad det er for problemer, som nogen har haft i Cebu. Der er jo en million ATM-maskiner i Cebu, og er den ene nede, så virker den anden vel. Mon ikke det er folks eget kort, som der har været noget galt med, f.eks. fordi de har overskredet den månedlige hævegrænse på 20.000 DKK for et VISA-kort?

Jeg har selv aldrig oplevet problemer med at hæve penge på mit VISA-kort, hverken i Cebu, Dumaguete eller på Mindanao, men det er klart, at der i mindre byer som Dapitan, Dipolog eller Oroquita er noget færre ATM-maskiner at vælge imellem end i Manila eller Cebu.

Man skal dog huske, at specielt et VISA-kort ikke "duer" i alle bankernes ATM-maskiner, men dette er ikke anderledes på Mindanao end i Manila eller Cebu.

Hvis du opholder dig på Filippinerne i længere tid eller jævnligt kommer tilbage til landet vil jeg anbefale, at du åbner en lokal bankkonto og får udstedt et lokalt hævekort. Det virker i alle ATM-maskinerne, og det er langt billigere at overføre et lidt større beløb ad gangen fra en dansk bankkonto til en filippinsk end at betale 30 DKK hver gang man bruger sit Visakort til at hæve 5000 peso i en automat.

Jeg bruger selv Danske Bank til formålet, og her betaler jeg 20 DKK for at lave en overførsel via deres netbank til min Filippinske peso-konto. Hertil kommer, at min filippinske bank tager et gebyr for transaktionen på cirka 300 peso.

I de byer, som du planlægger at besøge, vil du ikke kunne finde ATM-maskiner med en hævegrænse pr. transaktion på mere end 5.000 peso, men du kan godt køre kortet igennem flere gange lige efter hinanden og dermed hæve f.eks. 10.000 eller 15.000 peso. Det koster så bare kassen i form af hævegebyrer.

LarsKyhnau
13-01-08, 17:10
Og ja, du har fuldstændig ret i, at såvel færge- som busbilletter naturligvis skal betales kontant. Og det samme gælder for mad på eateries eller på Jollie-bee samt for overnatning på mindre hoteller og pensioner. Du vil næppe kunne finde nogen steder overhovedet i Misamis Occidental, hvor du kan betale med et kreditkort, så der er ingen anden vej frem end at medbringe kontanter fra Manila/Cebu eller at hæve kontanter i ATM-maskinerne i Dapitan, Dipolog eller Oroquita.

cax
13-01-08, 17:49
Jammen....det med Visa kort der ikke virker i Cebu nåede jeg sådanset aldrig at opleve. Jeg havde bare læst fra andre's rejsebeskrivelser at de gang på gang fik afvist deres Visa kort i atm maskinerne i Cebu. Så derfor valgte jeg at hæve 10.000 Php inden jeg tog afsted også betale hotel regningen med kortet. Så jeg nåede faktisk aldrig at stoppe mit eget Visa kort ind in nogle af de mange ATM'er som du så rigtigt pointerer findes alle steder i Cebu.

Også fik du lige gjort mig nysgerrig....kan man godt åbne en Filippinsk bank konto når man har adresse i Europa? Hvad kræver de af dokumenter for det?

Og mange tak for dine input på Mindano - nu begiver jeg mig i hvertfald ud i eventyret her til Maj - så må vi jo se hvor vildt det bliver :)

Michael

LarsKyhnau
13-01-08, 18:11
"kan man godt åbne en Filippinsk bank konto når man har adresse i Europa? Hvad kræver de af dokumenter for det?"

Principielt set..... nej. Men i praksis kan man godt, i hvert fald i nogle pengeinstitutter. Både jeg selv og en ven har åbnet konto i Bank of Commerce, medens vi var i landet på turistvisum, og vi snakkede bare lidt med dem og viste vores pas.

I Equitable Bank skal man vise kopi af 2 ID´s, altså f.eks. både pas og kørekort, foruden præsentere 2 stk. pasfoto samt en kopi af en "utility bill". Og det sidste kan man selvfølgelig ikke, hvis man blot bor på hotel i landet.

Men her er det så, at managerens flexibilitet eller mangel på samme kommer ind i billedet, for Bank of Commerce har sikkert de samme krav på papiret. Et generelt råd er derfor, at man altså skal bede om at komme til at tale med manageren, hvis de ikke selv foreslår det, ellers hvis man løber ind i den sædvanlige filippinske "sorry sir, not possible". En manager har nemlig, i modsætning til hans underordnede, både ret og pligt til at bruge hjernen og træffe fornuftige selvstændige beslutninger.

Såsom at skaffe banken en ny og muligt profitabel kunde, fremfor at afvise en kunde p.g.a. et eller andet bureaukratisk bla bla bla.

tap
13-01-08, 18:15
ja vil også gerne høe mere om en filippinsk bankkonto og evt hvilke der har netbank ?
var inde i 2-3 banker i juli sidste år for at åbne en konto men opgav da det var alt for besværligt
mvh tap

LarsKyhnau
13-01-08, 18:41
Som sagt, Bank of Commerce er som regel til at snakke med, i hvert fald i Dumaguete og Cebu. Jeg blev også vel modtaget, da jeg for et par år siden forhørte mig hos China Bank, og jeg ved, at mange expats benytter dem. Bank of Commerce har desværre ikke homebanking, men siger, at de forventer at indføre det snart (det har de dog sagt længe).

Equitable Bank har homebanking men er noget mere tunge at danse med. Jeg har også opgivet ævret de to gange, jeg har forsøgt mig der. Første gang fordi jeg havde behov for en dollarkonto, og det kunne ikke lade sig gøre uden at jeg deponerede 500 USD med det samme. Det var ikke godt nok for dem, hvis jeg umiddelbart efter åbningen ville overføre 5000 USD fra min danske konto, hvilket var hele formålet med at åbne en dollarkonto. Og det kunne heller ikke lade sig gøre at veksle peso om til dollars, så jeg kunne hæve penge på mit VISA-kort og klare kravet på den måde.

Anden gang var her for nylig, hvor jeg havde overvejet at åbne en peso-konto, netop fordi jeg var/er træt af, at Bank of Commerce ikke har homebanking. Her gik jeg igen efter at lave læst deres liste af "requirements" og iøvrigt ventet 10-15 minutter sammen med de andre kunder uden at der skete noget som helst.

Principielt kunne jeg sagtens have åbnet en pesokonto hos dem, jeg blev bare træt af requirements og ventetid og valgte derfor at udskyde det til en anden gang. Samtidig håber jeg så på, at Bank of Commerce måske har fået deres homebanking op at køre i mellemtiden.

Havde jeg insisteret på at forsætte var listen af krav dog følgende:

* kopi af 2 slags ID, f.eks. pas og kørekort

* 2 pasfoto

* en kopi af en elregning, telefonregning e.l, hvor ens adresse fremgår

* hvis denne er i kærestens navn, en kopi af hendes/hans fødselsattest

Det var især det sidste, jeg blev træt af, for jeg havde ikke umiddelbart nogen regning med mit eget navn på, og min forlovedes fødselsattest bar stadig et andet navn end det hun bruger og som derfor står på f.eks. elregningen. Det gad jeg ikke diskutere med dem.

tap
13-01-08, 19:33
utroligt at de siger nej til at få nogle penge at "lege" med
kunne forstå hvis man ville låne penge af dem
var bla. i metrobank som har netbank de skulle også have en bekræftelse fra min egen bank i danmark om at jeg var en ok kunde,plus en masse andre requirements,gab jeg gik
tap

LarsKyhnau
13-01-08, 19:56
Igen, det generelle råd på Filippinerne er, at man skal tale med "hovedet" og ikke med "røven". Hvis noget ikke kan lade sig gøre, så bed høfligt, om det er muligt at tale med vedkommendes chef. Herefter kan der ofte, men naturligvis ikke altid, findes en fornuftig løsning.

Eksempel: For 3 år siden ville min kæreste gerne have en "plan" hos mobilselskabet i stedet for at blive ved med at bruge taletidskort. Fordelen ved en "plan" er, som i Danmark, at man får en "gratis" telefon smidt i nakken, at man ikke løber tør for taletid midt i en samtale, og desuden er minuttaksten en smule lavere.

Umiddelbart kunne dette selvfølgelig ikke lade sig gøre, for en "plan" indebærer jo en form for kredit, både fordi man får udleveret en relativt dyr mobiltelefon kvit og frit og herefter betaler denne via abbonmentet i løbet af bindingsperioden, og fordi man først betaler for sine samtaler, når måneden er gået.

Min kæreste skulle derfor kreditvurderes og kunne selvfølgelig ikke leve op til de formelle krav, som enten var en fast indkomst af en vis størrelse, eller at saldoen på hendes bankkonto som gennemsnit havde ligget over en vis størrelse de sidste 3 måneder. Jeg kunne let have opfyldt dette krav, men jeg var udlænding på turistvisum og kunne derfor (forståeligt nok) ikke komme i betragtning til et abbonnement overhovedet.

Vi kunne i princippet have klaret deres krav ved at jeg blot satte nogle penge ind på hendes konto og lod dem stå der, indtil vi havde opfyldt kravet, men det syntes jeg ærlig talt var for åndssvagt.

Jeg foreslog derfor, om vi ikke bare kunne betale forud for de første 6 måneder, hvorved telefonens værdi mere eller mindre ville være dækket ind. Det kunne vi ikke, hvorefter jeg bad om at tale med deres manager, og så kunne det godt lade sig gøre alligevel efter at hun lige havde clearet det med sin chef i Manila.

Da "planen" udløb for et års tid var der ingen problemer for min forlovede i at tegne en "extension plan" og dermed få udleveret en ny dyr mobiltelefon, og denne gang uden at betale noget som helst forud. Men det manglede også bare i betragning af, hvor mange tusinde peso vi havde lagt i deres kasse i de forgangne 2 år......

dkpinoy
13-01-08, 20:28
Til Tap

Vi har oprettet en konto i PNB dog i min kones navn så kender ikke til forholdene hvis det skulle have været i mit navnn.

Der var ingen problemer med oprettelsen. Hun gik i banken med pas, billeder og 5000 pesos og fik oprettet kontoen. En uge efter kunne vi hente hendes kort.

Der er homebanking og er let at betjene. Skulle overføre lidt penge til jul til familien som på vores "opfordring" også havde åbnet en konto. Jeg overførte via homebank og 10 sekunder efter jeg have sendt pengene så modtog svorgeren en SMS fra banken om at penge var gået ind.

Så indtil videre er vi tilfredse.

Samarjan
14-01-08, 07:50
Min frue har en PNB konto og en MetroBank konto. Kontoen i MetroBank er en elektronisk konto, så jeg bruger min Netbank i Danske bank til at sende penge til hendes konto (de store beløb) og den månedlige overførsel til hende og hendes familie.
Jeg har en Dollar konto i MetroBank, hvor jeg kan overføre direkte fra min arbejdsgiver, hvis jeg ønsker det eller igen fra min Netbank i Danske Bank.

Vi har ikke haft problemer med at åbne vores konti, men vi kom også med Pas, Kørekort, Postal I.D og hvad ved jeg.

Sålænge man er høflig og smisker lidt, går det fint. Hvis man er mand og banklederen er en kvinde, skal man bare smile meget og komplimentere hendes påklædning eller andet. Bare man kan gå ud af banken med et godt resultat.
Hvis bankmanden er en mand, skal man være saglig og måske spille lidt på den fordel det vil være, hvis der ryger nogle millioner Peso igennem kontoen over et år eller to. Beløbet behøver jo ikke at passe, bare man får hvad man kommer efter, diba?

Samarjan

cax
16-01-08, 10:18
Hvis jeg lige må vende tilbage til hovedemnet....

Jeg kom lige på en tanke. Når nu jeg skal afsted her i april - maj, så gør jeg nok som jeg plejer. Booker et hotel for hele perioden i Manila som base. Dels for at har en base og dels for at jeg ikke behøver slæbe 20 kg. baggage med til Mindanano. Samtidigt overvejer jeg om jeg udover det ene kredit kort (rejser som regel altid med to så jeg har en back up hvis det ene skulle blive stjålet) også skulle efterlade mit pas i hotellet's box. Nu kom jeg så på en tanke - Lars, du omtaler Checkpoints på vejene i Mindanao.....så nu kommer det tricky spørgsmål - vil de i disse checkpoints kræve at se mit pas eller kan jeg roligt deponere det i Manila?

LarsKyhnau
16-01-08, 11:26
Du må ikke lade dit pas blive i Manila og herefter tage et andet sted hen. Som turist på Filippinerne har man pligt til altid at have sit pas på sig, så som absolut minimum må man være i stand til at sige til politi e.l., at det ligger i safetyboksen på det lokale hotel, hvor man bor, og ikke i Manila, hvis man opholder sig på Mindanao.

En helt tilsvarende regel gælder i øvrigt i Danmark, så det er der ikke noget usædvanligt i. Jeg har aldrig fået checket mit pas i al den tid, jeg har været på Filippinerne, men ovenstående er altså reglerne.

Ang. checkpoints på Mindanao er jeg aldrig blevet stoppet ved dem, men det skyldes givetvis, at de kan se, at jeg er en hvid mand i en pæn hvid bil, og det er absolut slet ikke den slags, de er interesseret i. De er ude efter Abu Sayaf, andre kriminelle - eller at afpresse lastbilchaufførerne for penge for at lade dem fortsætte.

Når jeg skriver, at der er mange checkpoints på landevejen i Lanao del Norte, så betyder det ikke, at man vil blive stoppet i tide og utide, så rejsen tager en evighed. Det skal du ikke være bange for. De fleste checkpoints er på et givet tidspunkt ubemandede, så de giver mest af alt anledning til en lidt mere ujævn kørsel med flere opbremsninger, slalom mellem bommene og efterfølgende acceleration. Men en gang imellem passerer man naturligvis et check-point, som faktisk ER bemandet.

Jeg ved, at de jævnligt stopper busserne, så det kan du sagtens risikere, og du kan nok også risikere, at du i den situation bliver bedt om at vise dit pas. Men jeg ved ikke hvad praksis er, da vi altid har bilen med, når vi besøger Mindanao sammen, så jeg har aldrig selv kørt i bus på Mindanao.

holgerdk
16-01-08, 13:16
jeg har kørt en del bus mellem butuan og cagayan de oro, og også set en del checkpoints. en enkelt gang har jeg oplevet at bussen blev stoppet og blevet tjekket. dog ikke særlig grundigt. et hurtigt kig ned gennem gangen og det var det. jeg skulle ikke vise noget.

jesper

holgerdk
16-01-08, 13:16
jeg har kørt en del bus mellem butuan og cagayan de oro, og også set en del checkpoints. en enkelt gang har jeg oplevet at bussen blev stoppet og blevet tjekket. dog ikke særlig grundigt. et hurtigt kig ned gennem gangen og det var det. jeg skulle ikke vise noget.

jesper