PDA

Se fuld version : Giftes i Danmark ???

Niels
14-01-08, 18:49
Jeg tør jo dårligt at skrive dette indlæg, da vi vist har tærsket en god del langhalm på giftermål her og der, men jeg gør det alligevel og må så tage de slag på hattepullen det giver.

Min kæreste og jeg har gået lidt om den varme grød, selvom vi vist begge meget hurtigt var klar over at det skulle være os to. Det har egentlig mest gået på, hvor vi skulle bo. Kæresten ville helst til Danmark og jeg ville helst bo på Filippinerne. Vi har prøvet at gennemtænke mange muligheder, men er nu nået til den konklusion at det må blive i Danmark vi skal bo.

Lang historie kort. Jeg har inviteret hende til Danmark 3 måneder til oktober 2008 incl. jul og nytår. Ja, I sandhed en rigtig flink mand sådan at hive en stakkels filippina op til det mørke kolde nord. Det var nu hendes eget valg. Jeg anbefalede sommeren 2009, men det skulle være til jul.

Et eller andet sted er det vel også rimelig fair at vise landet fra sin værste side rent vejrmæssigt, når vi har besluttet os for at det skal være i Danmark vi slår vores folder i en god del år.

Det er så her de mange rædselsberetninger fra jer kommer ind om NSO og City Hall og dommerkontorer, norsk ambassade osv. Mit indtryk er også at det har kostet en del penge for dem som har prøvet det og ikke mindst oceaner af frustrationer og galde.

Så tænker jeg. Kunne der være mening i at invitere kæresten herop på et turist-visa. Gifte sig og søge familie sammenføring. Jeg er helt med på at det koster de der 50.000 kr, som er lagt i garanti og kræver selvfølgelig at hendes papirer i iorden.

Jeg skal være den første til at indrømme at smide 50.000 kr i rendestenen er helt ude i hampen. For det første er 50.000 rigtig mange penge, men også det principielle. Det er jo forkasteligt at skulle betale en 'skat', for at gifte sig med den man elsker, men lad nu det ligge.

Mit spørgsmål til jer der har prøvet det gennem den Filippinske maskine. Hvad kostede det, sådan i runde tal ? Ville du gøre det anderledes idag ?
Jeg ved godt at frustrationer er svære at prissætte, men det hører vel også med til historien.

Håber der er et par stykker der vil give sit besyv med.

Bedste hilsner

Niels

LarsKyhnau
14-01-08, 19:28
Må jo erkende min store uvidenhed på området. Skal der ikke stilles bankgaranti på 50.000 DKK, hvis man søger om familiesammenføring, uanset hvor er man blevet gift, og uanset om der søges fra hjemlandet eller fra Danmark?

Der er vel tale om to separate beslutninger, nemlig:

1) hvilket land skal vi giftes i.

2) skal vi søge om familiesammenføring, medens hun er på Filippinerne, eller medens hun er på turistvisum i Danmark.

Hvad angår 1) er dette givetvis nemmest i Danmark, men måske hyggeligere og mere romantisk på Filippinerne, når det nu er det man har mødt hinanden? Det er vel en smagssag.....

Hvad angår 2) så siger Udlændingeforstyrelsen, at der skal søges fra hjemlandet. Men retter man sig efter det er der indrejseforbud i det halve eller hele år, som Udlændingeforstyrelsen er om at snøvle sig færdig med sin sagsbehandling. Hvis det er vigtigt at kunne være sammen i Danmark, medens sagen går sin sløve gang, og papirererne samler nullermænd eller bliver væk, så skal man altså skide på, hvad Udlændingeforstyrelsen siger, og søge, medens fruen er i Danmark på turistvisum. Det er helt klart det, som Ægteskab Uden Grænser altid har anbefalet folk at gøre.

Er de 50.000 kroner i øvrigt tabt for evigt og hvorfor hedder det i så fald en bankGARANTI? Frigives pengene ikke i tilfælde af skilsmisse og hjemrejse eller - mere ideelt - ved opnåelse af permanent opholdstillladelse efter 7 år eller mere???

Folk, som er klogere end mig, må meget gerne falde ind her..... :-)

holgerdk
14-01-08, 19:31
hej niels,

ja selvfølgelig vil vi/jeg det. som du nok ved blev jeg gift på filippinerne i maj.

må jeg starte med at give dig helt ret. at staten stjæler kr. 50.000 hvis du gifter dig med hende du elsker er efter min mening så grotesk at jeg ikke kan beskrive det. det er for de fleste mange penge - ihvertfald for mig.

mit bryllup afholdt i butuan city (ca 200 deltagere) kostede incl. flybilletter og ophold ca. 35.000-40.000 kr. alt incl. og jeg vil gøre nøjagtig det samme om igen - så stort var det.

selvom min hustru var ved at få stress i dagene op til brylluppet har jeg aldrig set hende så lykkelig som på vores bryllupsdag. også for mig var det meget stort men jeg tror generelt det betyder mere for pigerne.

niels hvis du nu gifter dig på filippinerne og søger familiesammenføring umiddelbart derefter så er det jo ligefør hun kan være her nok ikke til oktober men så til jul. så sparer du også udgift til bryllup i danmark som alt andet lige er noget dyrere og "skatten" til staten fordi du er blevet forelsket i en filippiner.

dette var den korte udgave. hvis du vil vide lidt mere eksakt om priser og lign så er det bare at sige til.

nu har jeg ikke prøvet at blive gift og planlægge et bryllup i danmark. men her må der vel også være noget papirarbejde og en masse man skal tage stilling til så selvom der er meget bøvl på filippinerne kan jeg varmt anbefale det.

hilsen jesper.

holgerdk
14-01-08, 19:40
hej lars,

udlændingeforstyrrelsen - udemærket udtryk.

de ca kr. 50.000 man skal stille i bankgaranti for turist-visum stjæler staten hvis man, mens hun er i danmark på turistvisum, gifter sig og søger familiesammenføring. grunden til det er at de så siger at det er en ny sag.

når man så søger familiesammenføring skal man lave en ny bankgaranti på ca. kr 56.500 - her kan vi for alvor tale om topskat....

den nye bankgaranti skal stilles i 7 år hvorefter den bortfalder. når vedkommende har bestået sprogtest kan garantien halveres hvis man søger om det.

ved skilsmisse, hjemrejse eller lign bortfalder garantien.

jesper

LarsKyhnau
14-01-08, 19:59
Hej Jesper

Jeg synes det har været fremme i debatten før (fra Jan måske?) at der ikke skal stilles bankgaranti for at opnå et turistvisum, hvis man er gift.

Hvis det er rigtigt kunne en god løsning jo være følgende:

1) Blive gift på Filippinerne

2) Rejse sammen til Danmark på turistvisum

3) Søge opholdstilladelse medens begge parter er i Danmark

Er der noget, jeg har misforstået her? Synes ikke rigtig jeg kan finde informationer om det med bankgaranti for turistvisum (familiebesøg) på Udlændingeforstyrelsens hjemmeside.....

Mvh. Lars

LarsKyhnau
14-01-08, 20:21
Hos Ægteskab Uden Grænser fremgår bl.a. følgende:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/?p=Sogevisum&m=Organisation

"Der kan ALDRIG kræves bankgaranti i forbindelse med visum til ægtefæller, mindreårige børn, forældre og mindreårige nevøer/niecer."

Endvidere omkring den gruppe af lande, som Filippinerne tilhører:

"Statsborgere fra immigrationslandegruppen uden referencebegrænsning, der omfatter følgende lande:

Benin, Congo (Brazzaville), Filippinerne, Libyen, Moldova, Mongoliet, Niger, Tanzania og Thailand.

For denne kategori gælder der, at der gives visum uanset hvem, ansøgeren ønsker at besøge. Dvs. der gives også visum til besøg hos venner eller bekendte i Danmark. Dog skal ansøgeren have en reference i Danmark, der har inviteret til besøget. Også her kan visummet betinges af, at den danske reference stiller en bankgaranti. Se ovenfor for mere information om bankgaranti i forbindelse med visum."

Bemærk, at der står, at også her KAN visummet betinges af, at den danske reference stiller en bankgaranti. Dette krav vil altså ikke NØDVENDIGVIS blive stillet, heller ikke selv om man "blot" er kærester. Det vil, hvis dette står til troende, afhænge af, hvor troværdige parret og deres historie virker.

Hvis nogen har erfaringer med ovenstående i praksis er de da meget velkomne til at dele dem.

dkpinoy
14-01-08, 20:26
Hej Niels

Ja det er godt nok en svær én at svarer på.

Jesper kommer med de samme overvejelser som jeg vil anbefale at gøre. Bryllup på Filippinerne er stort og flot, det betyder oftest væsentlig mere for hende end det betyder for os. Og et stort kirkebryllup er noget de fleste piger derude drømmer om. Sådan var det vel også for år tilbage i Danmark.

Mit/vores budget, som jeg husker det, matcher også meget Jespers.

Sad jeg i dine sko i dag og med de mange eksempler jeg kender til om sagsbehandlingstid, så ville jeg gøre mine overvejelser (naturligvis i samråd med den udkårne).

På Udlændingeservices hjemmeside skriver de så fint, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstiden er 180. Jesper er jo senest her der kan bekræfte om det holder. Mit kendskab til folk der på det seneste har søgt et banalt turistvisum til kæresten, hvor udlændingeservice siger en gns. behandlingstid på 35 dage, ja der har det i praksis taget ca. 6 mdr. med alt det modstand man møder hhv. på den norske ambassade og i udlændingeservice........ så sagsbehandlingstiderne gøres i statistikkerne ikke op ift, hvornår ansøgningen afleveres og til svar modtages. Men derimod fra udlændingeservice "finder sagen" i deres bunker og stempler den som indkommet og så indtil de stempler svaret. Dvs. tid på ambassade, forsendelse, ophold i Norge inden de sender det sidste stykke til Dk, stranding i indbunken hos udlændingeservice osv osv. ikke tælles med.

Så jeg ville personligt være alvorligt bange for, at skal jeg først vente 6 mdr. på at få hende herop på besøg, derefter efter et stykke tid at rejse derud at gifte mig og så endnu en gang igennem en lang ventetid efter giftermålet på enten nyt visum eller direkte familiesammenføring, ja så snakker vi meget lang tid inden du og hende kan leve sammen. Altså måske op til 1½ - 2 år………

Så tror nok, at min egen beslutning i dag, hvis jeg stod i situationen ville blive at invitere hende herop. Dernæst gifte os på rådhuset uden særligt stor festivitas. Og dernæst søge familiesammenføring og dermed acceptere tabet på de 54.813 kr., som det er blevet til her i 2008.

De penge kan hurtig tjenes hjem igen. Pigerne får jo oftest hurtigt arbejde her i Danmark når de har fået opholdstilladelsen og bidrager dermed kraftig til en forøget indtjening og bedre økonomi. Og man kan jo altid gennemføre et kirkebryllup på en af sine ferier på Filippinerne. Jeg kender da nogen eksempler på at man har gjort det sådan grundet økonomien. Og jo, der er nok aldrig helt det samme at blive gift efter lidt tid, men det er en mulighed for at kunne være hurtigere sammen.

Lige et indskud. Jesper har ret. Du mister pengene. Se kapitel 8.2 i denne pdf fil: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/5FF2E597-9CE7-4037-A41E-E2A337D77D9A/0/notat_om_visumpraksis_12102006.pdf

Vær dog opmærksom på, at i sidste fase lige inden udlændingeservice giver den endelige godkendelse til en familiesammenføring, da vi de anmode om at du stiller en garanti (på ny) som skal gælde i 7 år indtil permanent opholdstilladelse kan opnås.

Ellers er en løsning også, at I kunne gifte jer på Filippinerne når du skal derud næste gang. Dvs. springe den gode intention over, at hun skal op at stifte bekendtskab med kultur, natur m.m. først. Efter I så har giftet jer, ja så kan du enten søge om at hun kommer herop på turistvisa igen. Her skal man ikke stille bankgarantien på visum, da det er til en ægtefælde (se afsnit 8.1 i det dokument jeg henviser til). Denne løsning giver efter statistikken den korteste sagsbehandlingstid til man kan være sammen. Den anden løsning er direkte at søge opholdstilladelse.

Så alt i alt må jeres fælles beslutning træffes på et gensidigt grundlag om, hvor sikker man føler sig på, at dette er det I vil. Herunder også jeres tålmodighed til at acceptere sagsbehandlingstider herunder de meget lange tider, hvor I især vil være adskilt fra hinanden.

Jeg håber du kan bruge svaret til noget. Du skal jo selv træffe beslutningen 
I har da efterhånden kendt hinanden i meget lang tid og må have en god fornemmelse af hinanden. Du har jo været sammen med hende nogen gange derude efterhånden…..

Spændende at se hvad I beslutter.

tap
14-01-08, 20:38
Hvis det er rigtigt kunne en god løsning jo være følgende:

1) Blive gift på Filippinerne

2) Rejse sammen til Danmark på turistvisum

3) Søge opholdstilladelse medens begge parter er i Danmark

Er der noget, jeg har misforstået her? Synes ikke rigtig jeg kan finde informationer om det med bankgaranti for turistvisum (familiebesøg) på Udlændingeforstyrelsens hjemmeside.....

dette er den rigtige måde at gøre det på for det første ville du miste de 50.000 du har stillet i bankgaranti for turistvisaet ligeså snart i indgir en ansøgning om fammilliesammenføring samt at der ingen garanti er for at i får fammilliesammenføring da din kæreste har brudt visum reglerne .
ydermere kommer der så en bankgaranti på 56.000 hvis din kone får opholdstilladelse som så skal gælde i 7 år
gi hende dog det bryllup på filippinerne og hun vil aldrig glemme dig for det :-)
mvh tap

dkpinoy
14-01-08, 20:40
Jesper

Da min kone havde bestået sin sprogtest, ja da henvendte jeg mig til kommunen for at få slået det halve af garantien. De oplyste at ud over bestået test, så skulle man også bevise at i en periode på 3 år har man ikke modtaget sociale ydelser.....

.... så jeg var lige ved at korrekse dig. Men checkede det lige op på udlændingeforstyrelsens hjemmeside og jf. denne så har du da så absolut ret. Så må heller op og bokse kommunen på plads.

Tak for at have ansporet min læsning af reglerne.

dkpinoy
14-01-08, 20:50
Hej tap

Man kan sagtens søge om opholdstilladelse når man opholder sig i Danmark. Så længe man er her på lovlig ophold, dvs. man skal altså søge inden sit turistvisum udløber. Søger man først om familiesammenføring 2 dage efter sit turistvisum udløb, ja så kan fælden klappe, da man så er her på ulovlig vis.

Flg. klippet fra UDLS hjemmeside om familiesammenføring:
----------------------------- klip----------------
En opholdstilladelse skal som udgangspunkt være opnået inden indrejsen i Danmark. En ansøgning om opholdstilladelse indgives i ansøgerens hjemland. I visse tilfælde kan en udlænding, som befinder sig i Danmark, dog indgive ansøgningen her i landet. Det afhænger først og fremmest af på hvilket grundlag, han eller hun opholder sig i Danmark.

Personer, som allerede har en anden opholdstilladelse i Danmark, har et gyldigt visum eller er fritaget for krav om visum, kan som udgangspunkt indgive ansøgningen om opholdstilladelse i Danmark.
----------------------------- klip----------------

Når man mister garantien stillet ved visum (for ikke gifte folk), da er det udelukkende fordi man forbryder sig på de betingelser, der er givet for visumudstedelsen.

Håber det skaber klarhed.

holgerdk
14-01-08, 20:52
hej dkpinoy.

ja der har kommunen da vist taget fejl. jeg har ihvertfald aldrig hørt om det med de 3 år. så de kan godt aflevere.....god kamp.

jesper

dkpinoy
14-01-08, 21:02
Tak Jesper

Og noget andet som jeg mangler at få styr på, men som bliver relevant om nogen år er det her med kravene til sproget.

Min kone startede på niveau 3 men hoppede ned på niveau 2, da det jf. kommunen var nok til at få permenent opholdstilladelse senere- Og min kone ville gerne have mulighed for at arbejde og ikke bare studere hårdt for at lære dansk.

Men jeg tror s... at de i dag har sat kravet op til sprogskoleniveau 3 for at få perm. opholdstilladelse - eller er det for at få statsborgeskab.

Måske jeg blander kortene lidt i denne dag, da det ikke er eller har været relevant for os i nu, så har ikke fordybet mig deri.

holgerdk
14-01-08, 21:44
hej dkpinoy,

iflg forstyrelsens side er det dansk 2 ved forlængelse af opholdstilladelse. kan godt være jeg kigger det forkerte sted. syntes ikke jeg kan finde noget vedr permenent opholdstilladelse.

LarsKyhnau
14-01-08, 22:53
Fra dkpinoys indlæg længere oppe:

"På Udlændingeservices hjemmeside skriver de så fint, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstiden er 180. Jesper er jo senest her der kan bekræfte om det holder. Mit kendskab til folk der på det seneste har søgt et banalt turistvisum til kæresten, hvor udlændingeservice siger en gns. behandlingstid på 35 dage, ja der har det i praksis taget ca. 6 mdr. med alt det modstand man møder hhv. på den norske ambassade og i udlændingeservice........ så sagsbehandlingstiderne gøres i statistikkerne ikke op ift, hvornår ansøgningen afleveres og til svar modtages. Men derimod fra udlændingeservice "finder sagen" i deres bunker og stempler den som indkommet og så indtil de stempler svaret. Dvs. tid på ambassade, forsendelse, ophold i Norge inden de sender det sidste stykke til Dk, stranding i indbunken hos udlændingeservice osv osv. ikke tælles med."

Ja det har man jo desværre hørt mange grove eksempler på, også gennem pressen m.m. En ansøgning er f.eks. afleveret til Udlændingeforstyrelsen i februar, men de påstår, at de først har modtaget den i juni, og derfor er det det tidspunkt, at sagsbehandlingstiden skal regnes fra.....

Og der er vel at mærke også eksempler på dette i situationer, hvor hele sagsbehandlingen har fundet sted i Danmark, så her er der ikke engang nogen undskyldning i, at det er problemer mellem de forskellige lande/kontorer, som er årsagen.

Et råd må vel være at sikre sig èn eller anden kvittering på, hvornår man har afleveret diverse papirer, ved at sende disse pr. anbefalet brev eller på anden vis.

De mange problemer med den norske Ambassade i Manila taler desuden yderligere for at vælge løsningen med at blive gift på Filippinerne, tage til Danmark på turistvisum og herefter søge opholdstilladelsen i Danmark.

Det gør jo det hele lidt mere simpelt, at en ansøgning om opholdstilladelse kun skal behandles èt sted, nemlig i København, fremfor i både Manila, Oslo og København.

Hvis ens kone er bare en lille smule som min forlovede vil hun desuden sætte stor pris på ikke at stå alene med alt dette administrative bøvl. Som vestlige mænd er vi mere opdraget til at optræde med autoritet og sætte hælene i overfor vrangvillige myndighedspersoner end de filippinske kvinder er.

En yderligere fordel ved denne fremgangsmåde er, at ens hustru så slipper for at skulle gennem Arroyas nye tåbelige procedurer med seminar i fødebyen og fanden og hans pumpestok, idet hun jo så officielt kun skal til udlandet for at besøge sin mands fædreland.

At hun så efter at være rejst ud af Filippinerne "pludselig" finder ud af, at hun vil søge om opholdstilladelse i sin mands hjemland, det kan Arroya jo "desværre" ikke gøre noget ved. Og ihhhh hvor er det dog ærgerligt. Not.

Har man mulighed for det kan det sikkert også fremme sagen en del, hvis man selv er på Filippinerne under hele eller det meste af forløbet med at søge om et turistvisum.

Som minimum bør man møde op sammen med sin hustru på ambassaden for at sikre en seriøs og rimelig behandling af sagen, og i praksis kan der sikkert også være behov for løbende at følge op på, hvad der sker eller ikke sker i sagen, hvis man ikke gider at vente i 6 måneder.

Mit råd til Niels vil derfor være, at de skal blive gift, næste gang han er i landet, hvilket så vidt jeg har forstået er i maj 2006. Lige så snart de er blevet gift skal han herefter tage med sin hustru hen til ambassaden i Manila (eller konsulatet i Cebu) og hjælpe hende med at søge om et turistvisum, som hun så kan bruge til at besøge Danmark til efteråret som planlagt.

Ovenstående dog naturligvis under forudsætning af, at de begge er sikre på, at de gerne vil giftes, og at denne beslutning ikke først kan træffes efter, at hun har været i Danmark, og set hvordan her er.

LarsKyhnau
14-01-08, 22:56
Ja mente naturligvis maj 2008 og ikke maj 2006, men det havde de fleste jo nok gættet :-)

Samarjan
15-01-08, 00:11
Jeg må nok indrømme, at jeg aldrig har betalt noget som helst eller lagt nogen garanti for at få et turist visum til min frue, også før vi blev gift i Juni 2004.
Jeg vedlægger hver gang "a declaretion of support" hvori jeg på tro og love sværger, at jeg økonomisk står inde for hende under hendes ophold i Danmark.
Nu er det jo selvfølgelig nemt for dem i statsmoradset derhjemme at kigge på min indkomst, så jeg ved ikke, om det er derfor, jeg aldrig er blevet bedt om at stille nogen garanti overhovedet.

Med hensyn til at blive gift i Dk, skal man sætte sig grundigt ind i, hvad det kan medføre at søge giftermål i Dk på et turistvisum. Teknisk set er det ikke tilladt at blive gift på et turistvisum, mens man er i Dk, da visaet så teknisk set er blevet givet under falske forudsætninger.
Normalt gør de ikke noget ved dette i udlændingeforstyrrelsen, men man kan jo komme til at få en tosset sagsbehandler, der læser hvert komma i loven.

Det Danske system er jo ikke ligefrem kendt for sin fleksibilitet.

Jeg kan dog anbefale at blive medlem af Ægteskab uden Grænser, da man kan få gåde råd fra dem med hensyn til regler og love.

Jan

tap
15-01-08, 00:36
jeg kan kun tilslutte mig jans indlæg :da visaet så teknisk set er blevet givet under falske forudsætninger
men må derfor også sige at der er ingen der kan forbyde nogen ved lov at blive gift,det er alles ret og det har man også lov til selv om man er her under et turistvisum,der hvor det er "farligt" er når man indgiver ansøgningen om fammilliesammenføring medens man stadig er her på turistvisum og er blevet gift her under samme turistvisum så er det at visummet er givet under falske forudsætninger
og til niels ang en prissætning så for mit eget vedkommende har det kostet mig ca.110.000 kr med bryllup og div transport og inkl 52.000 kr som jeg har stillet i garanti og som kommer til udbetaling(hvis alt går vel) her om et lille års tid
mvh tap

Harly
15-01-08, 01:15
Hvis man bliver gift i Danmark, mens man er her på turistvisa og tænker sig lidt om, d.v.s. venter med ar blive gift til den sidste måned inden visaet udløber, så må det vel være myndighederne der skal bevise, at visaet er blevet givet under " falske" forudsætninger. Det skal jo så nok ikke være det store kirkebryllup der skal planlægges halve år i forvejen. Men et bryllup på rådhuset, går jo nok an, hvis men så senere på Filippinerne foretager det store kirkebryllup der. Så kan det romantiske jo forenes med det praktiske og de 50.000 kr. er sparet.

tap
15-01-08, 03:19
hej niels
det jeg ville gøre:
1. fuldfør din tur til maj og bliv gift dernede evt. på rådhuset i kan altid holde et stort kirkebryllup hvis det er senere
i har ca. 4 mdr til at skaffe alle papirer og det skulle være nok
2. du rejser hjem efter brylluppet og din kone kommer som planlagt til oktober hvor der nu ikke skal stilles nogen bankgaranti for turistvisaet da i er gift og i kan derefter indgi en ansøgning om fammilliesammenføring medens hun er i danmark
mvh tap

LarsKyhnau
15-01-08, 05:12
En enkelt lille kommentar, som ikke så meget vedrører det praktiske i sagen, er det der med først at blive gift på rådhuset og så holde det store kirkebryllup med fest og hele balladen senere.

Det kender jeg èt eller to danske par, som planlagde, og resultatet var, at der aldrig blev nogen bryllupsfest. Selv hvis de havde gennemført det tror jeg desuden aldrig, at det vil være helt det samme som at holde festen den dag, hvor man faktisk er blevet gift.

Specielt i betragtning af, at Niels kæreste nu engang er den, hun er, (stærkt katolsk filippinsk kvinde) så synes jeg han skal give hende det store kirkebryllup, som hun drømmer om, og vel at mærke ikke ved en senere lejlighed efter at de først er blevet gift på rådhuset "af praktiske grunde".

Et bryllup i en dansk kirke med efterfølgende fest kunne måske gå an, hvis hun først har læst Niels familie og nogle af hans venner at kende, men det skal nok helst være på Filippinerne.

Hvis ovenstående er udgangspunktet, så må parret jo finde ud af resten derfra, altså hvornår det skal være, hvornår og hvordan der skal søges turistvisum henholdsvis ophold i Danmark, etc.

Samarjan
15-01-08, 06:08
Jeg kan ikke anbefale et kirkebryllup i Danmark, da det vil lugte langt væk af planlægning.
Jeg vil nok som Lars tilslutte mig ideen om et kæmpebryllup herude, også fordi, de som regel er i stand til at fylde kirken med familie, venner og bekendte, så det bliver mere festligt, for ikke at tale om prisen for sådan et arrangement.
Yderligere går jeg ud fra, at Niels' familie måske nok har bedre muligheder for at komme herud og overvære brylluppet, end for hans tilkommendes familie i at overvære begivenheden i Danmark (det er jo ikke et særligt gæstfrit land!). Alle forældre (især mødre) vil jo gerne se deres børn blive gift.
Derefter kan man jo tage en tur til Boracay eller Palawan nogle dage på bryllupsrejse, eller måske kravle rundt på Mayon vulkanen, hvis det er det man har lyst til :o)

Til Tap & Harly,
Det er rigtigt, at det er alles ret at kunne blive gift, men lad os ikke glemme, at den Danske regering jo allerede har besluttet, at de meget gerne vil bestemme, hvem vi skal gifte os med.

Hilsen,
Jan

fattigrøven
15-01-08, 09:12
Hvad med at hun søgte turistvisum til Sverige. Som turist krævers det at hun kan dokumentere tilstrækkelige midler dvs rejsecheck, bankudtog hotelresevation.

Hun opretter bankkonto du overføre det beløb som svenskerne kræver. Hun laver rejsecheck (så for du jo pengene tilbage når hun ankommer)

Svenskerne kræver et fastlagt beløb pr dag (søg lidt efter migrationsverket) der finder du oplysninger om visum link til ambasader etc.

Når hun for sit visum til sverige er alle problemer jo løst, så stopper hun blot rejsen i København, I gifter jer hun har jo lovligt ophold og du søger FS.

Jeg vil tro et visum på 2 måneder burde være nok til at indgå ægteskab og søge FS jo kortere visum jo mindre beløb skal hun bruge til rejsecheck.

Niels
15-01-08, 20:51
Kære alle.

Jeg tænkte jo at jeg ville få en 3-4 svar og så får jeg 21. Det er jo ikke bare 21 svar, men 21 meget fine og fremragende svar. Og indrømmmet nogle ting jeg ikke havde tænkt på og andet jeg helt sikkert havde undervurderet.

Der hersker nu ikke skyggen af tvivl i mit sind om at brylluppet skal stå på Filippinerne. Så kan det godt være at det tager noget længere tid og der skal bøvles med lidt mere, men sådan skal det være. Tror Gina er enig :-)

Det er jo også åbenbart at min familie sagtens kan komme til bryllup på Filippinerne, men den anden vej er der ikke en kinamands chance.

Indrømmet at jeg gik med den tanke at få det 'legale' overstået og så er det på plads, så kunne vi tage det ceremonielle senere. Ja, typisk mandetænkning og det holder ikke en meter.

For pokker, hun stod jo der alene og lidt afsides foran San Augustin i Manila, hvor et par bryllupper fandt sted og tårene stod ned i en lind strøm. Nej, Gina tænkte ikke på de nygifte, men på hende og mig. Bliver det nogensinde min tur ?

Ja, det gør det ! og det bliver på Filippinerne, men det bliver ikke i San Augustin :-)

De gode intentioner. Jo de er der og i teorien en god ide, men det administrative bøvl, gør det jo næsten umuligt også med henblik på det videre forløb.

Jeg skal lige en tur tilbage på tegnebrættet, men jeg tror måske ikke maj turen 2008 bliver helt den jeg havde planlagt :-) og der udestår vist også en længere samtale med Gina. Den glæder jeg mig nu til.

Hvor pokker er min dåbsattest :-)

Jeg takker dybt af hjertet for jeres indlæg.

Bedste hilsner

Niels

LarsKyhnau
15-01-08, 21:07
Niels, hvis jeg er hjemme i maj 2008, hvad der skulle være en pæn chance for, så møder jeg gerne op foran kirken og kaster lidt ris m.m. Du siger bare til omkring tid og sted :-)

Mvh. Lars

dkpinoy
15-01-08, 21:11
Lidt opfølgning (som nu lader til ikke at blive så relevant for Niels)

Jeg ved ikke hvor I får fra, at man ikke kan gifte sig i Danmark. Danmark har faktisk i mange år haft ry for at være ”et nemt” land at få lov at gifte sig i. Jeg ved godt de har strammet lidt op og selvfølgelig skal Niels og andre der skulle overveje dette undersøge sagen. Jo, jeg kender da et enkelt eksempel på et dk-php par, der ikke kunne få lov at gifte sig. Jeg husker ikke lige detaljerne i den pågældende sag. Som jeg ”kender” Niels (gennem hans indlæg), så træffer han nok ikke beslutningen uden først at få styr på enkelthederne så som krav m.m. Jeg har ikke selv undersøgt kravene, da jeg ikke står i situationen.
Et godt udgangspunkt til at sætte sig ind heri kan være: http://www.workindk.dk/aegteskab/0/4/0

Vedr. udsagn: ” Teknisk set er det ikke tilladt at blive gift på et turistvisum, mens man er i Dk, da visaet så teknisk set er blevet givet under falske forudsætninger.”

Så er jeg altså nød til at sige, at dette ikke stemmer. Se blot følgende tekst, som kommer fra UD-forstyrrelsens hjemmeside – altså dokumentet jeg tidligere har henvist til:

---------------------------------klip--------------------
For at give Schengenvisum til kærester kræves det, at det kan dokumenteres, at parret har
haft et sædvanligt forudgående personligt kendskab til hinanden i kraft af et fast kæresteforhold.
Det er således en forudsætning, at parret kender hinanden personligt og ikke blot gennem
telefonisk og/eller skriftlig kontakt. Såfremt parret ikke har større kendskab til hinandens
personlige forhold, meddeles der afslag på Schengenvisum. Samme praksis gælder i tilfælde,
hvor ansøgere ønsker at indrejse i Danmark med henblik på at indgå ægteskab.
-----------------------------------klip----------------------------------

Så ægteskab der indgås i Danmark er ikke en ”forbrydelse” mod visumsbetingelserne.

Skulle jeg mod forventning have forvildet mig på afveje og overset noget, så vil jeg sætte pris på konkrete henvisninger til myndighedernes krav. Det vil under alle omstændigheder bringe tingene i rette perspektiv.

dkpinoy
15-01-08, 21:12
Hej Niels

Lyder spændende. Mit hovedforslag om at blive gift i Dk var betinget af at det var planen, at din kæreste skulle herop førend du skal derned, hvilket jeg tolkede som det første der skulle ske.

Men jeg kan nu se, at du har planer for maj. Er det tilfældet, ja så vil jeg så absolut slutte op om, at du gifter dig mens du er derude. Du har da kendt fruen længe nok, Niels c”,)

Så opnås den bedste løsning. Stort bryllup, nu glad kone. Ingen garanti i forbindelse med visum. Eneste ulempe – hun får ikke set Danmark eller kulturen inden hun siger ja.

Og som svar på et af dine spørgsmål/”bekymringer” i øvrigt. Min kone kom herop på besøg første gang d. 1. februar. Kold blæsende og mørk fornøjelse. Vi kender én der er kommet op på besøg lige før jul. Samme kedelige oplevelse. Men tror altså ikke de tænker så meget over det ”deprimerende” heri. Mange tiing oplever de for første gang eller oplever som meget anderledes end hvad de er vant til. De sammenligner jo. Så en række oplevelser som de syntes er underlige/sjove/anderledes……

…… solen står meget sent op og går ned utrolig tidelig….. hvorfor er det ikke det samme som på Filippinerne. De syntes ofte væres badeværelser er så flotte og rene, at man kan spise derude. Vores hjem er indrettet noget bedre end deres typisk er. Køkkenet er ofte meget anderledes. Blot at støvsuge kan være en oplevelse, da de jo normalt svinger børsten. De lærer meget hurtig at sætte pris på den danske ”hygge med stearinlys”. Stearinlys er ofte noget de kun anvender i kirken eller ved strømsvigt. Det første snefald er en oplevelse. Når man er ude og spørger om de fryser, så svarer de ja på trods af at de er pakket ind i bunker af tøj. Og man tænker, hvordan kan de fryse indtil man finder ud af, at det at de kan mærke kulden bide i kinderne, gør at de svarer ja på spørgsmålet selvom de har det varmt på kroppen…… osv osv….. for dem kan det være en stor oplevelse.

I vores tilfælde kom konen tilbage i maj måned efter vi var gift, hvilket også imponerede hende. Solen skinnede fra en skyfri himmel. De meget lyse grønne farver væltede op ad jorden og på træerne.

Så uanset hun kommer op som ægtefælle eller kæreste og det bliver i de mørke vintermåneder, ja så bliver der så meget nyt og anderledes at forholde sig til. Jeg er lige ved at tro at det kan være en fordel. Hun syntes blot det er spændende. Årstiden udvikler sig jo i opadgående retning med varme og lys.

Dkpinoy

holgerdk
15-01-08, 21:19
hej niels,

godt vi kan hjælpe lidt på vej...haha. hvis i skal planlægge bryllup til maj 08 så skal i nok ikke vente alt forlænge med de forberedne øvelser.

jeg friede til min hustru i november og vi gik så småt igang med planlægning i starten af januar. bare et godt råd om ikke at vente for længe.

jesper

Kim P. Nyberg
16-01-08, 04:46
Jeg har været igennem den mølle, som beskrives i første indlæg i denne tråd. Altså lige bortset fra, at vi blev gift på Filippinerne.

Bankgarantien udgør i dag ca. 58,000 kroner. Altså får du pengene tilbage, med renters rente, efter syv år. Med mindre du har pyntet på noget i den massive stak papirer der skal læses igennem og udfyldes, eller I ansøger om starthjælp eller anden økonomisk hjælp.

Er der pyntet på noget, ryger hele beløbet lodret ned i statskassen. Haps. Det samme gælder i øvrigt, hvis udlændingen foretager sig noget kriminelt i Danmark. Ansøger I om en eller anden form for økonomisk hjælp, modregnes der krone for krone i garantien.

I forbindelse med ansøgning om turistvisum, KAN der stilles krav om bankgaranti, men ikke nødvendigvis. HVIS det stilles for visummet, og I efterfølgende ansøger om opholdstilladelse, forsvinder den første bankgaranti ned i den store sultne statskasse, og du skal stille en ny garanti.

Det er ikke korrekt, at garantien frigives ved skilsmisse eller hjemrejse. Pengene er låst i alle syv år.

Det skal i øvrigt lige bemærkes, at såfremt udlændingen består danskeksamen på en dansk sprogskole, frigives halvdelen af garantien igen kort tid efter beståelsen.

Med andre ord. Kun hvis man laver numre, mister man penge.

Med venlig hilsen

Kim P. Nyberg
Herning

LarsKyhnau
16-01-08, 07:02
Jeg må sige, at netop det med bankgarantien har jeg for så vidt ikke så meget at indvende imod. Som èn vist skrev tidligere er det givetvis med til at holde useriøse elementer ude, og det synes jeg er udmærket.

At en garanti, som er stillet i forbindelse med opnåelse af turistvisum, mistes, hvis der under opholdet søges om opholdstilladelse, er måske lidt strengt. Men man kender jo dette vilkår og kan derfor bare lade være med at gøre det på den måde, hvis man er blevet bedt om at stille garanti i.f.m. kærestens besøg i Danmark.

Som èn vist foreslog kan man f.eks. bare søge et turistvisum til Sverige i stedet, hvor der ikke stilles nogen krav om bankgaranti. Herefter har den danske stat ikke nogen penge, som den kan lægge sin klamme hånd på, og et Schengenvisum gælder jo netop i hele Europa, uanset hvilket land det er søgt til.

Eller man kan, som omtalt i denne tråd, blive gift på Filippinerne, enten før eller efter, at den udkårne har været på besøg i Danmark for første gang. Og herefter KAN der ikke stilles noget krav om bankgaranti i forbindelse med turistvisum.

Der er altså masser og relativt enkle måder at undgå at komme til at lægge de 58.000 DKK direkte ned i statskassen.

fattigrøven
16-01-08, 20:44
Ja men held og lykke med dit foretagne. Jeg er selv ved at planlægge bryllup i Fillip her til påsken. Jeg vil bagefter få min kone herop på et turistvisum da jeg regner med det er hurtigere en at søge visum for FS og FS kan vi jo søge mens hun er her.

Jeg har fremskyndet processen idet jeg frygter de nye regler om FS som indebære at personen som ønsker FS skal bestå en danskprøve inden man kan få FS.

Så tøv ikke med få hende hertil for når disse nye regler træder i kraft bliver det mega svært at få hende herop og bo

Niels
17-01-08, 18:24
Hej med jer

Jeg havde jo lige glemt en vigtig detalje i min iver og det er jo at vi har en annulment sag kørende. Første hørring skulle være ultimo januar, men hvor lang tid der går aner jeg desværre ikke.

Man kan jo godt lave lidt indledende knæbøjninger, men man kan jo meget vel risikere at ens papirer bliver forældet, hvis det trækker ud. Jeg så derfor
helst at denne sag var ude af verdenen, inden jeg sætter alt for meget igang.

De triste oplysninger om indvandringsprøven kan til gengæld jo tale for
at få fingeren noget så grusomt ud af klysset og komme igang.

Bedste hilsner

Niels