Se fuld version : Er 12-13 dage nok til at....
Jeg er en lykkelig mand på 33,som har fundet mit livs kærlighed på Philippinerne,og vi er igang sammen med at planlægge vores bryllup,july 2008.
Vi er ved at finde en dato for july måned,hvor vores livs event skal finde sted,da kirken skal bookes 6 måneder inden,i Tagbilaran!
Hun vil gerne have det bliver en dato der ender på 8 <-- etc den 18 eller 28 july.Og da jeg ankommer først til philippinerne den 5 july(rejser hjem igen til Danmark den 1 august),så går mit spørgsmål på,til dem der har prøvet processen før,om 12-13 dage højst sansynlig vil være nok til at ordne de resterende papir der skal godkendes på den danske konsulat/city hall/nso/besøg i kirken og bryllup seminar,eller om det er lige på vippen til at blive for stresset for os?(selføldig en selfølge at mine papir er ordnet 100% hjemmefra)
Hvis I mener,det er ikke er nok dage til at få det ordnet,så må den lykkelige dato jo blive den 28 july for os,men det kommer til at betyde at vi ikke kan få ret mange dage sammen/honeymoon,inden jeg er nød til at rejse tilbage til Danmark igen!
Og vi fortrækker nok den 18 july,hvis vi bare vidste/havde en god fornemmelse at 12-13 dage vil være ok/nok,til at ordne det resterende papir arbejde der,da vi så vil have 12-13 dejlige dage sammen efter!
Men det vigtigste for os,er trosalt at vi kan nå at blive gift,da det ikke er så sjovt at invitere 125-150 gæster,også melde afbud til dem,en uge inden vores planlagte bryllup!
Jeg kunne virkelig godt bruge lidt feedback på dette,fra dem der har prøvet at blive gift på philippinerne før,om 12-13 dage er nok eller lige på vippen!
På forhånd Tak
/pinoykim
Selv express tror jeg ikke i skal regne med at få jeres vielsesattest skubbet igennem NSO på mindre end 14 dage, med mindre i kender nogen, der kan trække lidt i trådene.
Når i ved hvem der skal sende vielsesattesten ind til NSO, så prøv at spørge vedkommende, om der er mulighed for at speede tingene lidt op. Det kan være, i er heldige.
Jeg synes i skal vælge den 28. Juli (hæ-hæ). Det er vores datters fødselsdag.
HUSK AT FORTÆLLE, AT I OGSÅ SKAL HAVE LAVET 3-4 ORIGINALE KOPIER AF JERES NSO CERTIFICEREDE VIELSESATTEST. DETTE BLIVER OGSÅ GJORT HOS NSO (der skal selvfølgelig betales lidt for denne ydelse).
Hilsen,
Jan
LarsKyhnau
15-01-08, 06:06
Det var da pudsigt. Min 5-årige "pap-datter" har også fødselsdag 28/7 :-)
Lars,
Det skal jeg huske, når jeg skal til at arrangere fødselsdag (i kan jo komme op og deltage).
Det bliver dog nok ikke i år, da fruen skal føde igen midt i Juli.
Jan
fattigrøven
15-01-08, 09:02
Hej jeg har selv planlagt at rejse derned og blive gift med min kæreste. Jeg har i forvejen sendt mine papirer til en bekendt i Cebu som hjælper med retsen han har lidt forbindelse til en dommer i Cebu som ordner giftemål. Vi skal giftes i løbet af ca 12 dage og det burde med hjælp fra dommeren kunne ordnes.
Det er rigtigt, at det hjælper at kende en dommer, men husk at vielsesattesten skal sendes til NSO i Manila, da kun en NSO certificeret vielsesattest kan godkendes til det senere papirhelvede, og der tror jeg ikke en dommer har meget at skulle have sagt.
National Statistic Office i Manila er en kæmpeøgle på lerfødder.
Jan
LarsKyhnau
15-01-08, 09:32
"National Statistic Office i Manila er en kæmpeøgle på lerfødder."
Tjaa, i det mindste blev min forlovedes sag da ikke væk hos dem, da NSO i Dumaguete sendte den til dem i starten af december 2007, og de lavede faktisk hendes nye fødselsattest i 3 originale eksemplarer i løbet af cirka 4 uger, som ovenikøbet strakte sig hen over jul og nytår med de mange helligdage. Så det er vel ikke så galt i betragning af, hvor lang tid ting ellers ofte tager i landet.
Da jeg købte en brugt bil i april 2004 udfyldte jeg efter vejledning fra LTO i Dumaguete en masse papirer, som jeg herefter skulle på posthuset og sende til LTO i Manila, idet det var her bilen oprindeligt var registreret. LTO i Dumaguete kunne derfor ikke omregistrere bilen i mit navn uden at få en "clearence" fra LTO i Manila om, at registreringsattesten var ægte, eller hvad ved jeg.
Jeg hørte aldrig noget som helst fra LTO i Manila, og da registreringen skulle fornyes i november 2004 påpegede LTO i Dumaguete, at bilen stadig stod i den gamle ejers navn. Samme procedure igen, samme (mangel på) resultat.
Herefter gad jeg ikke mere og fornyer nu blot hvert år min registrering i den gamle ejers navn, hvilket ikke længere bliver bemærket af LTO i Dumaguete. De har også fået mere travlt i mellemtiden, så i dag kræver det 3 besøg hos dem at forny registreringen, hvis man ikke har lyst til at sidde og vente en hel eftermiddag.
Som tidligere skrevet ville det hele jo gå fantastisk meget nemmere, hvis de ville se at få oprettet et centralt motorregister, ditto folkeregister - you name it. Men som du tidligere har skrevet er de rige nok ikke særlig interesseret i disse ting, idet det ville gøre det lettere for myndighederne at opkræve skat, afsløre diverse former for snyd, etc.
Ja, de har kun lerfødder hos NSO, mens LTO nok nærmere har store betonklodser på størrelse med en tørdok!
Der er nok derfor de gang på gang finder meget dyre biler med nummerplader fra forskellige vrag fra Cebu og andre steder i landet.
Gad vide hvor længe man kunne køre rundt i en Ferrari i Danmark med en nummerplade fra en 15 år gammel Nissan pick-up uden at blive tjekket?
Jan
hej pinoyKim,
jeg rejste til filippinerne d. 3 maj og blev gift d. 19. maj. og vi havde godt nok travlt med alle papirerne. vi spildte dog et par dage da mine papirer var på dansk og vi måtte en tur til det danske konsulat i cebu for at få det oversat. alt ialt vil jeg mene det burde kunne lade sig gøre meeen det er jo filippinerne så....det er ihvertfald nok vigtigt at bruge de forbindelser i har til at skubbe lidt på ellers kan det gå meget langsomt.
jesper
LarsKyhnau
15-01-08, 14:49
Uden at vide det er det jo også muligt, at tidsforbruget og besværet afhænger lidt af, hvor på Filippinerne brylluppet skal foregå. Jesper blev gift i Butuan, som ligger på det nordøstlige Mindanao, og min erfaring med denne del af landet er, at alting går særdeles trægt her - endnu mere end i Dumaguete, hvor jeg selv bor.
Tagbilaran er jo hovedbyen på Bohol, som er noget mindre "landligt" end Mindanao, men jeg kan selvfølgelig ikke garantere for, at det af den grund går hurtigere der.
Anyway, jeg ville nok personligt foretrække at have lidt mere end 3½ uge i landet, når der står giftermål på programmet. Er det slet ikke muligt at overtale arbejdsgiveren til dette? F.eks. ved at tilbyde at holde ferien på et andet tidspunkt end lige midt i industriferien, og/eller tage en del af ferien som afspadsering af tidligere erlagt overarbejde uden merberegning?
det er muligt det ikke går hurtigere i tagbilaran - men det går ihvertfald nok ikke langsommere....i butuan må tempoet siges at være moderat.
hvis i allerede nu skal fastsætte en dato vil jeg nok også satse på d 28 juli og så måske prøve at forlænge ferien en uges tid.
man kan meget nemt blive stresset og hvis man kan undgå det nyder du turen så meget desto mere. så alt ikke går op i seminar, city hall, nso m.m.
derudover kan jeg bare sige glæd dig. der venter en oplevelse med en fyldt kirke og en fantastisk stemning.
jesper
fattigrøven
16-01-08, 20:48
Tja jeg regner med at mit foretagne er muligt i følge min bekendt har han gjort det før så... og alle papirer er sendt derned der bliver sikkert smurt lidt og bøjet lidt regler af dommeren men jeg satser på mit foretagne.
Nej det er måske muligt at vielsesattesten udfærdigelse tager lidt længere men det sker jo efter vielsen og den kan jo altid eftersendes til min adresse af min kæreste som jo nu er min kone
Hmm for mit vedkommender betyder det ikke noget at vielsesattesten udstedes efter jeg er rejst tilbage til DK Den kan min kone jo bare sende med posten det vigtige må være om vi kan blive gift i løbet af de 10-12 dage jeg har afsat dvs vi kan få udstedt en tilladelse til indgåelse af ægteskab på fx 10 dage
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.