Se fuld version : Efterløn
Hvis man er "efterlønner" bosiddende i Danmark, har man ret til at opholde sig udenfor Schengen-området 3 måneder pr. kalenderår.
Er der nogen, der har erfaringer med, hvordan og i hvor høj grad ens "whereabouts" bliver efterforsket?
Der er jo ingen tvivl, om at en kreditkort-konto og et stempel i et pas kan kontrolleres, hvis nogen skulle få de lyster.
Michael Rasmussen bildte jo menneskeheden ind, at han opholdt sig i Mexico, mens han i virkeligheden var i Italien.
I henhold til denne lov kan man som efterlønner bosætte sig i Litauen eller Slovakiet, men man har f. eks. ikke ret til at bo i Filippinerne.
Jeg synes, det er for dårligt, at man ikke lader folk "være i fred" efter et langt arbejdsliv i samfundets tjeneste.
Eller er det mig, der er forkert på den?
Jeg skal lige pointere at dette spørgsmål naturligvis ikke angår mig personligt.
Det er en af mine gode venner, der går på efterløn. :-)
LarsKyhnau
19-01-08, 09:56
Ha ha Clemmen
Nej, det har jeg ikke nogen erfaringer med, der er stadig næsten 20 år til jeg kan gå på efterløn.... :-)
Jeg takker dig dog for informationen, som godt kunne spille ind på min beslutning om at fortsætte med at betale til ordningen - eller det modsatte. Jeg troede egentlig ikke staten blandede sig i, hvor man var, hvis man er på efterløn, men når det er tilfældet, så er ordningen hermed noget mindre interessant for mig at deltage i.
Hvad angår det med at gøre noget ulovligt, så det er jo dybt forkasteligt rent moralsk set.... :-)
Hvis din ven alligevel fremturer, så skal han huske, at han naturligvis bliver nødt til at bevare en folkeregisteradresse i Danmark og altså dermed også stadig betale skat af sin efterløn og andre indtægter her.
Og som du skriver kan det jo let afsløres, hvilke stempler han har i sit pas, og at det meste af hans indkomst bliver sendt videre til en udenlandsk bankkonto (han skal naturligvis åbne en bankkonto, hvis han bor det meste af året på Filippinerne, og ikke blive ved med at hæve på kreditkort).
Hvis han bliver afsløret, må han nok hellere spille dum og lade som om, det kommer helt bag på ham, at loven er, som den er. Så kan han måske nøjes med at sidde 3-4 år i Vridsløselille for sin skrækkelige forbrydelse.... :-)
Ja uha uha. Lov er lov, og lov skal holdes.
Det skal jeg nok sige til min ven. :-)
Skatteyderen, det er en, som arbejder for staten uden at behøve at aflægge embedsmandseksamen.
Ronald Reagan
Gad vide om det er lovligt bare at have en P.O Box i Danmark?
Med hensyn til at staten blander sig i ens gøren og laden efter et langt liv med arbejde i landets tjeneste, er jo bare endnu et eksempel på, at staten blander sig i ens liv fra vugge til grav (misundelseseffekten).
Hvis man er på efterløn og har mødt en sød Filippinsk kvinde, man gerne vil tilbringe sin tid med, bliver det så lidt problematisk:
1) Ophold til hende i Danmark bliver nærmest umuligt, med mindre hun kan få et Schengen visa til Danmark to gange om året (180 dage).
2) Danskeren på efterløn må så kun opholde sig udenfor "Fort Europa" 3 måneder om året.
Jeg kan kun gentage: Danmark er et latterligt lille land med en samfundsstruktur, der er baseret på misundelse og mistro.
Det nærmer sig lidt et diktatur. Det lader ikke til, der er meget personlig frihed tilbage i Danmark.
Jan
Ehmmm med hensyn til at betale skat i Danmark af sin efterløn. Selvom man nu fik lov til permanent at bosætte sig i udlandet - betaler man altså stadigt dansk skat.
Det er så tragikomisk at Danmark er det (så vidt jeg ved) eneste sted i verden hvor man betaler skat der hvor man arbejder og ikke der hvor man bor. DVS. jeg der bor i Sverige men arbejder i Danmark betaler altså skat i Danmark (forøvrigt uden rettigheder til at stemme, dvs. uden at være medbestemmende over hvordan disse skattekroner skal anvendes). Jeg skal med undtagelse af sundhesdssytemet (hvor jeg har frit valg så længe jeg betaler atp og skat i Danmark) benytte mig af de svenske social sikrings systemer, veje etc. men betaler stadigt skat i Danmark hvor jeg godt nok arbejder men ikke bor. Ikke fordi at det passer mig ( for egentligt er jeg af den holdning at skattemæssigt burde man bidrage til det samfund hvor man bor) men fordi at den danske lovgivning kræver at man betaler skat der hvor man arbejder (og arbejdsgiver er defor tvunget til at afregne dansk skat istedet for at udbetale hele beløbet så jeg selv kunne afregne i Sverige).
Med andre ord.....efterløn, pension, bistand, og anden type af social overførselsindkomst....du vil altid blive beskattet i Danmark da det er der du har din indkomst, no matter where u live.
LarsKyhnau
21-01-08, 11:03
Hej cax
Omkring danske grænsegængere i Sverige, så har Danmark fået forhandlet sig frem til en særordning med svenskerne, som i betragtning af, hvordan immigrationen mellem de to lande har udviklet sig siden, må siges at være overordentlig fordelagtig for Danmark. Svenskerne er simpelthen blevet snydt godt og grundigt her og fortryder sikkert bittert, hvad de i sin tid skrev under på.
I alle andre tilfælde end netop Danmark/Sverige er det faktisk sådan, at man betaler skat i bopælslandet, hvis dette er anderledes end arbejdslandet, og herefter overfører bopælslandet så vistnok lidt penge til arbejdslandet. Arbejdsmarkedsbidrag skal dog altid betales i arbejdslandet. Men netop i tilfældet Danmark/Sverige er det altså omvendt. Den danske stat sender dog nogle af pengene videre til Sverige skal det siges.
M.h.t. at flytte til udlandet som pensionist har du heller ikke helt ret. Danmark har indgået såkaldte sambeskatningsaftaler med en række lande, og i disse tilfælde vil en pensionist, som bosætter sig i disse lande, blive beskattet af bopælslandet. Danmark har således IKKE ret til at beskatte pensioner for danskere, som bor i disse lande. Omvendt har Danmark så heller ikke pligt til at levere sundhedsydelser, hjemmehjælp m.m., så det er vel i grunden meget rimeligt. Danmark HAR dog ret til at beskatte visse former for indkomst, som klart er knyttet til Danmark, primært indkomst ved udlejning af fast ejendom og lignende.
Også denne rettighed, altså retten til at forlade sit hjemland og nyde sit otium under varmere himmelstrøg, er under angreb fra Dansk Folkeparti. Danmark har således lige, på deres initiativ, opsagt dobbeltbeskatningsaftalerne med to af de lande, hvor flest danske pensionister har bosat sig, nemlig Frankrig og Spanien. Der var såvidt jeg ved ikke anden grund, end at nu syntes folkepartisterne, at der var lidt for mange pensionister, som flyttede til netop de to lande.
Det er altså ikke helt korrekt, Lars. Jeg forespurgte da jeg i sin tid havde adresse i London - og fik et tilbud hjemmefra - hos skatteforvaltningen om hvordan jeg stod skattemæssigt hvis jeg blev boende i London men arbejdede i Danmark. Svaret jeg fik var at hvis det var en dansk arbejdsgiver så ville jeg blive opkrævet skat i Danmark - og at dette på ingen måde stod til diskussion.
LarsKyhnau
21-01-08, 12:35
Cax, jeg skal ikke kunne sige, hvad du har oplevet, men det kunne lyde som om den danske skatteforvaltning har taget udgangspunkt i, at det er fysisk umuligt at bo i London og arbejde i Danmark, og at der derfor i så fald måtte være tale om en "proforma-adresse" i London, altså at din reelle bopæl var i Danmark.
Afhængig af situationen kunne du muligvis have fået ret, hvis du havde kørt sagen gennem retssystemet i Danmark og kunne dokumentere v.h.a. flybilletter m.m., at du reelt boede i London. Det er ikke altid de ting, en medarbejder på en dansk skatteforvaltning oplyser i telefonen, også holder i retten.
Hvis du bor i Tyskland nær den franske grænse og arbejder for en fransk virksomhed på den anden side af grænsen, så betaler du skat i Tyskland. Det er jeg ret sikker på, men indrømmet, jeg er ikke ekspert på området.
Lars, du har ganske ret...hvis du bor i Tyskland og arbejder i Frankrig så betaler du skat i Tyskland. Som jeg også skrev - Danmark er det eneste sted hvor man betaler skat der hvor man arbejder frem for der hvor man bor...der er desværre ingen vej udenom.
Iøvrigt....så kunne det sagtens have ladet sig gøre at bo i London og arbejde i Danmark.....men jeg valgte at flytte hjem da jeg alligevel skulle betale min skat i Danmark.
Tjah, Janteloven er blevet brugt som en rettesnor i den Danske skattelovgivning.
De prøver jo bare at inddrive som meget som muligt så let som muligt.
At Danmark så med et skattetryk, der er lidt højere end Sverige er faldet så langt bagefter med hensyn til sundhedssektoren kan virke ubegribeligt. Hvad er det Svenskerne er bedre til i deres offentlige sygehusvæsen?
Jan
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.