PDA

Se fuld version : Krav for at blive gift på Fillipinerne

LarsKyhnau
21-01-08, 21:39
Vi har jo diskuteret dette emne ret så grundigt i flere tråde, men hvis nogle skulle få lyst til at læse en lidt mere officiel beskrivelse af procedure og krav, så er der lidt at muntre sig med her:

http://www.gov.ph/faqs/marriage.asp

F.eks. kan jeg afsløre, at det omtalte krav om at have opholdt sig i landet i mindst 10 dage i virkeligheden er en obligatorisk ventetid, før deres folkeregister må udlevere en tilladelse til at gifte sig, efter at ansøgningen er modtaget. Det har således ikke noget at gøre med, at man er udlænding, men er derimod en lignende procedure som den, jeg har oplevet i forbindelse med min forlovedes fødselsattest. Man skal vente, det skal alle, og sådan er det bare.

Men kan også på www.gov.ph læse mange andre nyttige informationer, f.eks. om hvordan man starter virksomhed i landet m.m. Altsammen meget kortfattet, læsevenligt og helt befriet for kancellistil.... :-)

Mvh. Lars

dkpinoy
21-01-08, 22:08
Uden at kende til konkrete sager, så vil jeg også anbefale at man bruger tid på hinanden. Jeg husker under et besøgm hvor jeg mødte en forholdsvis ung dansk fyr. Han havde gennem lidt tid talt med en pige som et dansk/filippinsk par i Danmark havde sat ham i forbindelse med. Som jeg lige husker det, så var han ellers taget derned og de var blevet gift inden for få dage efter han var ankommet og de faktisk havde mødt hinanden for første gang. Han lagde ikke skjul på, at alt var arrangeret og at de havde købt sig gennem besvær og ventetider......

Jeg ville under ingen omstændigheder turde lege med min kærlighed på den måde, hvis (som den var) ambitionen var at leve i Danmark. Med de regler og kontrol ville jeg frygte et afslag med begrundelse i noget a la arrangeret ægteskab. Det kunne formodes at Udlst ville påstå, at der ikke kunne være tale om kærlighed...... Selvom jeg er en kritikker af de nuværende regler, ja så vil jeg følge dem til punkt og prikke for at de ikke skulle stikke en kæp i hjulet.

LarsKyhnau
21-01-08, 22:42
Ja jeg ville jo nok også mene, at det var en fordel at tilbringe noget tid fysisk sammen med sin udkårne, før man bliver gift. Sådan også bare for sin egen skyld og i det hele taget. Ellers bliver det jo et rent "postordreægteskab" og det kan selvfølgelig være udmærket, men......

fattigrøven
24-01-08, 20:33
Ja jeg har nu også tænkt mig at undgå bølv med papire og ventetid og så lægge en klat penge de rigtige steder, Jeg har naturligvis mine dokumenter i orden ægteskabsattest, pas legaliseret dokumenter etc.

Jeg har mødt min kæreste og nu snart snakket med hende i et år over nettet og i telefonen så jeg mener stadig hun er den rette. Men kan man nogensinde være helt sikker næppe men hvornår kan man det i det her liv og under disse omstændigheder.

Carsten
24-01-08, 21:21
Denne 10 dages reglel er lidt irriterende jeg har tænkt mig at rejser til Phill og gifte mig i min påskeferie problemet er at jeg ankommer den 13 og rejser tilbage den 25 så jeg her lige 12 dage lidt, snært så jeg har også tænkt på løsningen med at få hjælp til papirene i forvejen så de er klar til underskrift når jeg ankommer og så kan de jo udstede "licens to marrige" omkring den 22 hvor vi så kam giftes samme dag.

Har nogle erfaringer med dette?

cabesirano
26-01-08, 20:09
kan ikke helt lade sig gøre.

du skal bruge:

Certifikat at i har deltaget i 'pre-marital seminar'
Certifikat at i har deltaget i 'family planning seminar'

dette skal bruges for at man kan lave ansøgningen for giftremål. nedenuder er en kopi af et indlæg som jeg har lavet tidliger

Jeg fik min ægteskabsattest på kommunen, den var på dansk, denne fik jeg legaliseret i udenrigsministeriet, og ud fra denne blev der på det danske konsulat (Maersk) i Manila, lavet en 'Certificate of Legal Capacity to Contract Marriage' dette tog tre dage, men har man travlt kan man godt få dem til at lave den hurtigere.

Herefter på pigens lokale rådhus, (hvor hun har boet de seneste 6 måneder) hos 'The Civil Registrar' , her skal man bruge følgende dokumenter, for at få lavet en 'Application for Marriage License'

1. Certificate of Legal Capacity to Contract Marriage (også pigens)
2. Pigens Birth Certificate: Certified True Copy udstedes af NSO
3a. Pigens 'Parents' Consent' (for 18-21 årige)
3b. Pigens 'Parent's Advice' (for 21-25 årige)
4. Certifikat at i har deltaget i 'pre-marital seminar' *
5. Certifikat at i har deltaget i 'family planning seminar' *

(jeg havde også fået en engelsk udgave af min fødsels & navne attest, fik jeg bare ved at ringe til den lokale præst, og den kom med posten direkte fra kirkeministeriet, legaliseret og så videre. helt gratis, selv om jeg er udmeldt af folkekirken. den var en god ting at have også, da man på filippinerne går en del på i religion.)

det er denne 'Application for Marriage License' som skal hænge til offentlig skue i 10 dage, så offentligheden kan komme med indsigelser imod brylluppet.

efter præcis 10 dage kan man hente sin ' Marriage License', den er gyldig i 120 dage fra udstedelsen.

efter bryllupet får man en 'Certificate of Marriage' denne skal man lave 2-3 certified true copies af som så skal afleveres til 'The Civil Registrar' og hos NSO. man kan få præsten til at gøre dette. men hvis man skal være sikker på at det bliver gjort, må man gøre det selv (NSO kan godt være et helvede at komme igennem, man kan nemt bruge en hel dag, så mød op tidligt om morgenen) der gå igen ca. 7-14 dage, før at man kan hente en original attest (printet på gult NSO papir). denne kan dog blive sendt hjem til jer. men man skal, betale for dette når man deponerer sin vielsesattest. men kan også bestille NSO papirer på internettet, og de sender over hele verden, og accepterer de fleste intertionale kreditkort.

Dette dokument skal du bruge hos borgerservice når du kommer hjem.

du har eventuelt mulighed for at få din kones person fradrag hos told og skat, fra den dato hvor i blev gift. (det fik jeg da, selv om jeg måtte rejse hjem efter bryllupet, og vente på at hun fik pas, visum og så videre i orden.

du kan læse mere her : http://www.gov.ph/faqs/marriage.asp

** tager ca 2 timer, er som reglen samme sted som 'civil registrar' dog i et andet kontor 'Division of Maternal and Child Health '

Carsten
26-01-08, 22:43
Sidst jeg prøvede ville de gå de med til at man tog seminarierne i de 10 dages ventetid.

Desvære kunne vi ikke få lavet min kærestes cernoma hurtigt nok men det har hun nu lavet Mine egne papirer har jeg i forvejen sendt til Cebu hvor de bliver legaliseret og klar inden min ankomst, alt er således lavet inden jeg ankommer så jeg har ikke disse problemer for en sikkerheds skyld rykker jeg min hjemrejse til den 28