Se fuld version : Gode idéer evt med henblik på dykning
Hej alle sammen.
Min veninde og jeg skal til filippinerne i midten af februar.
Jeg ville egentlig bare høre om i har nogle idéer til nogle fede oplevelser evt. med henblik på dykning.
Er der nogle fede byer vi bare må opleve, er vi da også interesseret i det!
Vi skal begge tage dykkercertefikater. Jeg har dog allerede Open Water.
Det skal også siges at vi begge er unge, så der må gerne være godt gang i den:) - men det er absolut ikke en nødvendighed!
Men alle gode råd/ idéer er velkomne
Håber i kan hjælpe
Camilla
LarsKyhnau
21-01-08, 22:38
Hej Camilla
Det lyder rigtig hyggeligt, at du og din veninde skal en tur til Filippinerne.
Steder med "gang i den" forstået som mange unge mennesker fra hele Verden, der er på ferie eller jordomrejse, det findes der ikke så meget af på Filippinerne. Det der kommer tættest på er nok øen Boracay, men selv dette sted er ikke noget nyt Ibiza eller Phuket. Sabang på øen Mindoro har formentlig også et rimeligt natteliv, men jeg har ikke personligt været nogle af disse steder, så her må andre fylde ind og supplere.
Fede byer? Ja der kommer jeg ikke uden om at anbefale Dumaguete, hvor jeg selv holder til, når jeg ellers er "hjemme". Det er en by, som cirka er på størrelse med Odense og med mange unge mennesker, idet det er en uddannelsesby:
http://www.dumagueteinfo.com/
Der er ikke noget omfattende natteliv i Dumaguete, men der er en charmerende boulevard langs vandet, hvor både lokale og turister holder meget af at promonere såvel dag som nat.
Og så er der Why Not Disco, hvor I kan spille billard, synge karaoke, høre livemusik hver onsdag eller bare danse sammen med de mange unge filippinske studerende, der bor i Dumaguete, og som udgør hovedparten af klientellet. Der er også sangere de fleste aftener på restauranten Coco Amigos samt nogle gange på Hayahay en kilometers penge nord for byen. Sidstnævnte er også et rigtigt godt sted at smage ægte og god filippinsk mad.
Hvis I skal dykke og gerne vil møde andre udlændinge, så vil I nok synes bedre om at bo på dette sted cirka 14 km syd for byen end på et hotel eller pension i selve Dumaguete:
http://www.eldoradobeachresort.com/
Med hensyn til dykning er det så heldigt, at ét af de bedste steder i den centrale del af landet netop ligger i nærheden af Dumaguete, nemlig Apo Island. Og man kan naturligvis også tage certifikat på det resort, som jeg angav et link til, eller på et af de andre i området. Amontillado Beach Resort har en hollansk ejer, som taler flydende dansk, men I vil nok finde, at selve resortet prismæssigt ligger lidt i overkanten af, hvad I havde tænkt jer:
http://www.amontilladoresort.com/
Hvis I vil læse lidt mere om de andre dykkersteder i Visayas kan I gøre det på dette firmas hjemmeside:
http://www.sea-explorers.com/
Blandt de øvrige steder, Malapascua, Moal Boal, Cabilao, Panglao og Siguijor, finder man nok det bedste natteliv i Moal Boal, hvor der er mulighed for at få en drink og spille billard på en serie af åbne barer indtil klokken 2 eller 3 om natten. Klientellet her består, i modsætning til Dumaguete, mest af turister og fortrinsvis af dykkere, idet der ikke er nogen strand på stedet (den skyllede efter sigende væk i en storm for en del år siden).
Der er også et par barer på Alona Beach/Panglao, men min erfaring er, at de fleste her går noget tidligere i seng end i Moal Boal. Af de 6 steder, hvor Sea Explorers har afdelinger, er Cabilao og Siquijor givetvis de mest stille, så det er nok ikke dem, I skal vælge, hvis der skal være bare en smule "gang i den".
Endelig kunne I jo tage et par dage i Cebu. Det er måske ikke Verdens mest charmerende by, men den er ikke så stor og uoverskuelig som f.eks. Manila eller Bangkok, og det er her, man finder de bedste indkøbsmuligheder. Cebu har flere udmærkede diskoteker og barer, hvor der ofte er glimrende livemusik, og hvor hovedparten af gæsterne er asiater.
Skal det være storslåede naturoplevelser uden det vilde natteliv er der mange, som er rigtig glade for Palawan, men her har jeg desværre heller ikke selv været (endnu).
Mvh. Lars
Hej Camilla,
Som Lars fortæller er der ikke det store vilde natteliv på de forskellige resorts. Hvis i skulle rende ind i et resort med vildt natteliv, er jeg bange for at det nok mere er på grund af barpiger og sexturister.
Der er faktisk i området omkring Greenbelt 1 Mall i Makati (Manila) nogle upscale steder, men det er igen smag og behag.
I vil ikke finde beach parties som på Ibiza, Phuket og lignende steder.
På de fleste dykker resorts går folk tidligt i seng, da de gerne vil have så meget ud af næste dag som muligt. De drikker heller ikke så voldsomt, da det ikke er så sjovt eller sikkert at dykke med for mange tømmermænd.
Hvilke byer der er værd at se er en smagssag, da de fleste steder ser sådan noget slidte ud. Der kan være steder i nærheden af en by, der gør stedet værd at se som f.eks Legaspi. Byen i sig selv er ikke noget videre, men landskabet omkring Mount Mayon vulkanen er ret fængslende.
Der er flere steder ude på bøhlandet i junglen, hvor der er kolde ferskvands vandfald og små søer, hvor det er ret lækkert at bade (det er ihvertfald meget koldt!).
Vi har rigligt af dem, hvor vi bor på Samar samt grotter.
Hvis i tager til Palawan er der naturoplevelser i ikke vil finde andre steder i Filippinerne, men der er ikke rigtigt noget natteliv af betydning.
Hilsen,
Jan
LarsKyhnau
22-01-08, 01:49
Når talen nu går på natteliv, så synes jeg ikke man kommer uden om at nævne de to filippinske fænomener karaoke og poolbillard. Det var ikke filippinerne, som opfandt disse ting, men de har så sandelig taget dem til sig i en grad, som man nok ikke ser nogen andre steder i Verden.
Selv i den mindste lille flække ude midt i junglen står der næsten altid et poolbillard under et halvtag, og der er også èn eller anden lille biks, hvor der er sat et simpelt karaoke anlæg op, og hvor folk så sidder og drikker sig en skid på i billig sprut og synger af livets lyst.
Specielt karaoke er måske lidt af en "aquired taste" for de fleste danskere, men jeg synes faktisk at alle turister i landet bør unde sig selv i hvert fald èt besøg på et af de lidt større og pænere steder. Har man ikke selv lyst til at synge vil man opdage, at mange af filippinerne faktisk er forbløffende gode til det.
De lidt større karaokebarer har næsten uden undtagelse GRO`s (Guest Relation Officers) ansat, men for at forebygge eventuelle misforståelser er disse piger ikke nødvendigvis prostituerede. De er ansat til at underholde kunderne og øge omsætningen i baren, idet mandlige filippinere ellers i mange tilfælde ville sidde og synge en hel aften, medens de spyttede i den samme øl. Og det tjener baren jo ingen penge ved.
Skriver man sig på listen et sted, hvor de har poolbillard efter "challenge table" princippet, vil man opleve, at mange af de lokale spillere er særdeles kapable. Men de har også indtil flere tidligere Verdensmestre at se op til blandt deres landsmænd. Man kommer sikkert til at forlade bordet igen efter det første spil (winner stay, loser pay), men så har man da fået den oplevelse med. Der findes også mange steder, hvor man kan leje et bord på timebasis og dermed træne og spille sammen med dem, man er i byen med.
Hej Camilla.
Et godt udgangspunkt er Coco Beach, der sker dog intet på selve Coco Beach, men som base hvor man kan slappe af om dagen, same med nogle rigtigt gode dykkerssteder, for dykkere på alle trin, er det godt.
Man kan så tage en banca ind til Sabang om aftenen, og her er alt hvad man behøver for noget gang i det, her kan man opleve Filippinernes nationalsport nr 1 og 2, som er Karaoke og Pool.
Jeg har selv været der flere gange (15), og nyder den mulighed med at kunne slappe af om dagen og så få lidt gang i den om aftenen.
Der er dog flere muligheder for at lave noget andet om dagen, prøv evt. Pandoroso golf bane, som er lavet oppe i bjergene, det er et lækkert sted også.
Hvis i tager på Coco Beach, så prøv at deltage i Hash run om søndagen, det starter kl 14.00 fra Capt. Gregs i Sabang. DET HAR INTET MED HASH AT GØRE, det er nærmere en motionsklub med et drikkeproblem, eller en drikkeklub med et motionsproblem.
Håber i får en fed tur, er selv lige kommet hjem fra 3 uger på Filippinerne hvor de 2 uger var på Coco Beach og 1 uge på Sangat.
Hilsen
hovhov
Jeg siger mange tak for de gode råd.
Jeg er udemærket klar over at alkohol og dykning ikke hænger sammen, det er simpelthen for farligt!
Det vi er allermest interesseret i er dykning.
Noget med nogle fede dykkersteder, og gode steder at tage certefikater (evt. også nogle af de billige).
Hej Camilla.
Et godt sted at tage dykker certifikat er på Coco Beach, der er dansk instruktør, se evt link på www.cctravel.dk, der er link til dykker centeret på Coco Beach, og her er dansk instruktør/maneger.
Det er et godt sted at tage det, med gode muligheder for nogle fine dyk
Hilsen
hovhov
Hej Camilla,
Puerto Galera er et glimrende udgangspunkt. Stor varriation af dykning, ø-hop, dagsture ind centralt på øen, samt massere af muligheder for at komme ud at få en øl.
Jeg er enig med flere af skribenterne herinde hvad angår prostitution, men det er jo ikke noget man er tvunget til at benytte sig af! Og personligt har det aldrig generet mig og mine Filippinske venner når vi har været ude for at have sjov.
Jeg er uenig i at i skal bosætte jer på Coco Beach da i så ligeså godt kunne have valgt sydspanien. Der er vel større chance for at møde din danske nabo her end i dit lokale supermarkede hjemme i DK. (Og så er priserne enormt høje.)
Dette er dog min personlige holdning til stedet. Men som ung syntes jeg ikke det har kunne tilbyde mig det jeg selv forventer/forlanger når jeg er ude at rejse i Filippinerne.
(En ting man skal huske er også at når man så vælger byturene i Sabang, kan det være svært at komme "hjem" til Coco Beach.)
Vælg i stedet et af bungalow resortsne på Big La Laguna eller et andet sted i området.
Hej Camilla
Jeg vil gerne slå et slag for 'trekantsturen' i Visayas. Start ud i Cebu City. Der er en del at se på. Tag en hurtigfærge over til Tagbilaran på Bohol. Bo på Alona beach på Panglao Island. Mulighed for en tur til Cabilao Island ved Bohol's vestkyst. Der er en del at se på Bohol. Der er dolphin og whale watching ture. Derefter med hurtigfærge til Dumaguete. Jeg ville anbefale at bo i Dauin (se Lars's svar) og retur til Cebu eller til Manila. Man kunne også ganske let luske op til Moalboal på Cebu, hvis der lige var lidt dykning man ville gøre.
Denne tur udmærker sig ved at være meget lidt transporttids krævende. De to hurtigfærge ture tager ca halvanden time stykket.
Jeg synes måske heller ikke at Coco beach er det ideelle udgangspunkt for to yngre kvinder. Det er sgu' for kedligt. Nattelivet i Sabang er lidt i den lette brigades tegn.
Nattelivet på Panglao Island er heller ikke ret stort, men det er da lykkedes mig at hjembringe nogle pyntelige kæferter efter besøg på Oops bar på
stranden. Ramte med usvigelig sikkerhed 'happy-hour' hver gang :-)
Bedste hilsner
Niels
Hej Camilla,
For ideer kan i prøve at udforske nedenstående link, der nok er et af de bedste omhandlende Filippinerne skrevet af en Tysk rejsefreak Jens Peters. Han skrev engang for Lonely Planet, men det holdt ikke, da Jens også mente, han skulle beskrive alt inkl. nattelivet i "Sin City" Angeles City, Pampanga. Det mente Lonely Planet ikke, så deres veje skildtes.
http://www.travelphil.com/internet_eng/index.html
Hilsen,
Jan
LarsKyhnau
23-01-08, 08:29
Hej Jan
Jeg har lige bestilt Jens Peters bog. Jeg tror, han er en del mere indsigtsfuld end de folk, som i dag skriver for Lonely Planet, og jeg klarer mig fint uden sidstnævntes politiske korrekthed.
Min gamle Lonely Planet fra 2002 er efterhånden ved at være lidt for gammel til at kunne bruges til ret meget. Steder åbner og lukker jo hele tiden, eller de skifter ejer, navn, telefonnummer etc.
Mvh. Lars
Såvidt jeg ved rejser Jens Peters stadig rundt herude jævnligt for bl.a at holde sin website samt bøger up to date.
Jeg mødte ham faktisk i Oktober i Oxford Suites i Makati da vi boede der kort for at få papirarbejdet til vores datters Danske pas afleveret til det Danske Konsulat.
Han er stadig en lun fyr, har mødt ham mange gange de sidste 8 år.
Jan
Bogen skrevet af Jens Peters er nem at anskaffe over Internettet.
Den tyske udgave opdateres oftere end den engelske.
Seneste opdateret engelske udgave jeg har set er fra 2005. Den kostede da jeg købte den, 1550peso i reseptionen på El Dorado Beach Resort
I forlængelse af forslaget fra Niels med at smutte til Moalboal. Jeg ville nok vælge at vende turen så man afslutter på Bohol. på den måde er de lidt længere transportsstykker på landevej overstået og resten er pr. hurtigfærge. Det tager ca. 2½ time med offentlig bus fra Cebu til Moalboal. Fra Moalboal ned ad kysten til Liloan skal man regne med ca. 2 timer. Båden fra Liloan til Sibulan på Negros tager ca. ½ time. Her kan jeres bestilte hotel/resort afhente jer (gratis)
Til sidste del af indlægget fra Niels er der kun at sige: Det er ikke helt forkert -:) -:)
Hilsen
PNO
LarsKyhnau
23-01-08, 11:53
Hvis man er dykker og et hovedformål med ferien er dykning, så ER det altså både nemt og bekvemt at lade Sea Explorers stå for transporten mellem de forskellige steder i den omtalte "3-kantsløsning" med eller uden Moal Boal. Det er også en fordel, at man ikke for hvert nyt dykkersted skal til at finde nyt lejeudstyr, som passer, men i stedet kan tage det samme udstyr med sig under hele den periode, hvor man dykker.
Og som i andre sammenhænge får man en vis rabat ved at købe mere det samme sted, altså i dette tilfælde købe både dykning og overnatning hos èt firma fremfor hos måske 3 forskellige.
Men ok, man er selvfølgelig mere frit stillet, hvis man selv rejser rundt med bus og færger, og man kommer også ofte i kontakt med lokale specielt i busserne, så det er lidt en smagssag. Man kan nok også godt på de forskellige lokaliteter finde både resorts og diveshops, som er en smule billigere end Sea Explorers, hvis økonomi er et hovedkriterie.
Hvis jeg var i Camillas sko og de vælger Visayas frem for Mindoro som feriemål (det er vist de to alternativer der har været bragt frem), så ville jeg nok sætte mig ned og regne på, hvis det koster at lave en rundtur til Bohol, Negros og Cebu på egen hånd og med dykning hos 3 forskellige firmaer, fremfor at købe det hele hos Sea Explorers. Og herefter ville jeg overveje, om den eventuelle besparelse er besværet værd. Link til resorts og diveshops på de forskellige lokaliteter kan man f.eks. finde på Jens Peters hjemmeside.
Hvis Camilla og hendes veninde vælger Mindoro, så må jeg sige, at cctravel og Coco Beach ser ud til at have nogen ret "skarpe" priser på både dykning og certifikater foruden altså garanti for dansk instruktion. Om de så kan holde ud at bo på et måske lidt kedeligt "charterferie" resort fyldt med danske familier, evt. bare medens de tager certifikat og har de første dyk sammen, det må de jo selv tage stilling til.
Skal sige, at Sea Explorers er ejet af Schweizere, så hvis man dykker med dem kommer man til at høre en del tysk fra de andre gæster i løbet af sin ferie. De filippinske divemastre snakker dog naturligvis engelsk og det samme gælder for alle deres instruktører.
Jeg siger endnu engang mange tak for jeres gode råd..
Det økonomiske har en hel del at sige, i og med vi er ude og rejse i 4 mdr i det hele.
Men vi vil lige sætte os ned med et kort, og kigge på jeres foreslag
Hej Camilla,i puerto gallera er der en dansker der har en dykkercenter som hedder scandinaviandivers og han hedder peter han skulle være det en billigeste på filippinerne og hvis i mangle sted at overnatte ligger der også et sted som hedder cataques lodge til rimelige priser alt de her ligger i big lalaguna.
LarsKyhnau
23-01-08, 15:52
Hej Camilla
Men 4 måneder i alt vil der jo også være mulighed for at besøge mere end èt område på Filippinerne, f.eks. både Mindoro og Cebu/Bohol/Negros, både Cebu/Bohol/Negros og Palawan, etc.
Hvis I er interesseret i den slags, kan I jo også tage op til bjergene på det nordlige Luzon og se risterrasserne, oprindelige folk m.m. Det skulle efter sigende være et område, som minder meget om Nordthailand, men med langt færre turister.
Hvor lang tid regner I med samlet set at bruge på Filippinerne? Og hvilke andre lande skal I besøge? I skal jo nok ikke dykke i 4 måneder, så med en så lang rejse skal man prøve at få det hele til at hænge sammen på en fornuftig måde, altså seightseeing i det land, hvor der er mest at se, dykning der, hvor der er bedst dykning etc.
Skal I også til Thailand er der god dykning på Similan, selvom det efterhånden er en ret så betrådt sti, men til gengæld har de ikke så meget andet dykning i Verdensklasse. I behøver f.eks. ikke tage ud og bruge tid og penge på at dykke på Phi-Phi, hvis I først har været på Similan eller nogle af de gode steder på Filippinerne.
Hej Camilla.
Så er der måske brug for lidt spareråd. Bustransport koster meget meget
lidt. Turen fra Cebu City til Moalboal kostede 50 php. Det er sådan i omegnen af 6,25 kr og der er vel ca. 80 kilometer. Jeg synes ikke det er specielt ukomfortabelt og man ser og oplever altid en hel masse.
Hurtigfærgerne er relativt dyre i forhold til så meget andet på Filippinerne.
Mener de kostede ca 500 php for en enkeltbillet, så det er jo ikke noget
der bringer en til tiggerstaven.
Jeg ved jo ikke hvordan I har arrangeret jeres flybilletter, men det er værd at tage et kig på
http://www.cebupacificair.com/index.html
Cebu Pacific har både internationale og lokale ruter. De internationale ruter
har et lidt anstrengt ry, med forsinkelser og aflysninger, og nogle lidt ukomfortable afrejse og ankomst tider. Til gengæld er der en del penge
at spare. Hvid du bruger deres hjemmesider skal du være opmærksom på
at den første pris du får er uden skat, så du skal lige klikke på next, så du får prisen alt inklusiv. Har du et visa kort og netbank er det ret enkelt at købe billetterne hjemmefra. De har tit nogle ret gode tilbud.
De lokale ruter fungerer efter min mening ganske udemærket. Flyflåden er iøvrigt meget ny.
Det var lidt fra sparerdepartementet.
Så må I iøvrigt have en fantastisk tur og jeg er sikker på at I ikke fortryder
at I satte Filippinerne på rejseruten :-)
Bedste hilsner
Niels
Vi har fået at vide, at vi kan være på filippinerne i 3 uger, uden at betale visum - så det er det vi regner med lige i øjeblikket.
Det er også derfor det meste af tiden, nok vi gå på dykning, da jeg har fået fortalt af mange, at man får nogle fantastiske dyk der.
Camilla,
I får et 21 dages visa ved indrejse, og dette kan let forlænges til 59 dage for 2200 Peso pr. visa. Derefter kan i få forlængelse igen og igen teoretisk op til 24 måneder jvf. tidligere indlæg.
Det skulle ikke vælte jeres budget med et par visaforlængelser. Det er det værd. Godtnok er 4 måneder lang tid at skulle farte rundt på resorts.
Hvis vi havde været hjemme (vi er i Singapore fra sidst i feb. til sidst i juni), kunne i såmænd godt have boet hos os et stykke tid, for at spare jeres penge, men vi bor nok lidt afsides. Der er hverken natteliv eller turister, hvor vi bor, kun natur med kokospalmer, rismarker og strande (vulkanisk sort sand for det meste).
Hilsen,
Jan
LarsKyhnau
24-01-08, 07:37
Lige en tilføjelse omkring det med visum og indrejsekrav: Der er to krav ved indrejse i landet, nemlig en gyldig flybillet ud af landet og et pas, som er gyldigt i mindst 6 måneder ud over den tid, man skal være i landet.
Hvis I rejser ind i landet på en enkeltbillet SKAL I altså på forhånd have købt en billet videre til jeres næste destination.
Er helt enig med Jan: Der er absolut ingen grund til at begrænse et ophold på Filippinerne til 21 dage bare p.g.a. visumreglerne. De skal mest af alt ses som en form for turistskat, og de 2020 peso, som yderligere 38 dage koster (59 i alt), har man nok råd til at betale.
Af ren nysgerrighed: Hvem skal I flyve med og hvordan er det arrangeret? (Enkeltbilletter, retur, rundtur).
Vi har endnu ikke købt billetter til filippinerne. Vi ankommer til Bankok d. 11 Februar og skal så rejse til Aukland i New Zealand 1½ mdr senere. Alt hvad vi skal imellemtiden er op til os selv.
LarsKyhnau
29-01-08, 08:41
Hej Camilla
Ja så skal I jo "nå" både Thailand og Filippinerne på 1½ måned, og så er det da sikkert meget passende at nøjes med de 21 dage på Filippinerne. Det bliver jo nogenlunde det samme, I får i Thailand så.
I skal vel så bruge en returbillet fra Bangkok til enten Manila eller Cebu, og den kan I få hos enten Cebu Pacific eller Air Philippines.
vi har i dag fået nogle små ting på plads mht. det første stop på filippinerne.
Vi bruger Scandinavian divers på Mindoro Island. ifølge hjemmesiden skulle det ligge ved Big laguna.
vores nye spørgsmål går nu på, om i kender nogle billige hostels der ligger der. Vi regner med at være der i 6-7 dage.
mht flybilletterne køber vi nok billet fra bankok til manilla. der er også en beskrivelse inde på ´scandinavian divers ang. transport fra manilla til Big Laguna
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.