Se fuld version : Slesvigløsningen med en filippinske pige?
Hej, jeg er ung mand på 23 år som har fundet mig en sød filippinsk pige på 22. Det er sådan at jeg gerne vil flytte til tyskland sammen med hende men er lidt i tvivl om nogle ting. Hun bor stadigvæk på filippinerne. Jeg er ikke gift med hende endnu men vil gerne giftes mig med hende i Tyskland. Kan man søge fra Tyskland for at få hende dertil? Er der et bestemt visum til giftemål? Er der nogen som har erfaringer med det, for er rimelig forviret over alle de regler der er.
På forhånd tak
Nu må du ikke tage det fortrydeligt op, men jeg bliver nødt til at spørge hvor længe du har kendt din udkårne?
Grunden til dette er, at i kan risikere at blive kaldt til et interview, hvor i vil blive stillet en hel del spørgsmål med hensyn til hvor i mødte hinanden og så videre.
Hvis din kæreste ansøger om et visa til Schengen og hun står alene herude og skal igennem det show for første gang, kan hun godt gå hen og få det forkerte indtryk af hendes muligheder. De kan være ret grove imod førstegangs ansøgende-
Hvis jeg var jer ville jeg stadig gifte mig herude i Filippinerne (jvf tidligere indlæg), fordi hendes familie jo nok ikke lige har mulighed for at deltage i Tyskland eller hvor i nu vil giftes.
En god start med en Filippinsk pige er altid, at man viser respekt for hendes familie og endnu bedre at man falder godt i tråd med hendes familie.
Jeg ønsker jer held og lykke med jeres forehavende.
Jan
LarsKyhnau
22-01-08, 00:19
Hej Mitzu
Du kan invitere din kæreste til Europa på et 3 måneders visum med det formål, at hun skal besøge dig. Om I har tænkt jer at blive gift under hendes ophold eller ej behøver I ikke at angive i den forbindelse. Det kunne jo også være, at denne beslutning helt reelt skulle vente, til hun havde været her og set, hvordan her er. Med "her" mener jeg så naturligvis Europa og specielt Tyskland, da det nu engang er der, I havde tænkt på at slå jer ned.
Hvis du stadig bor i Danmark, når I søger visum til hende, så bliver det et visum til Danmark, hun får, og Udlændingeservice vil da sikkert kræve, at du skal stille en bankgaranti på cirka 50.000 DKK. De penge får
du så igen, når hun har forladt Danmark.
Et visum til Danmark er automatisk et Schengen-visum og giver dermed ret til at opholde sig i alle Schengenlande, herunder Tyskland, i op til 3 måneder. I kan derfor i løbet af denne periode vælge at blive gift enten i Danmark eller i Tyskland, som I måtte have lyst til det. Det vil sikkert være lettest i Danmark, i og med at det er her, du p.t. bor.
Når I først er blevet gift, så skal du finde en bolig i Tyskland og herefter kan du, hvis du har arbejde eller er studerende, søge opholdstilladelse til din kone via de såkaldte EU-regler.
Du kan selvfølgelig også allerede nu finde en bolig i Tyskland og flytte dertil, og i så fald er det selvfølgelig et visum til Tyskland, som I skal søge sammen. Bortset fra at du på den måde får mere tid til at finde en bolig i Tyskland vil det imidlertid ikke gøre nogen forskel.
Læs evt. mere om alle disse ting på Ægteskab Uden Grænsers hjemmeside:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/
Mvh. Lars
LarsKyhnau
22-01-08, 00:31
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig de ting, som Jan skriver, omkring at lære hendes kultur og familie så godt som muligt at kende, før man beslutter sig for at blive gift.
Specielt i betragtning af, at din kæreste er meget ung, vil det endvidere være en stor fordel, hvis du kan møde op på det danske konsulat i Cebu eller den norske ambassade i Manila sammen med hende, og gerne med en vieselsattest i hånden, da I så vil gøre et langt mere seriøst indtryk, end hvis hun kommer alene.
Måske er det uretfærdigt, men hvis en 22-årig ugift pige, som aldrig har været uden for landets grænser, møder alene op på ambassaden, så vil de nok nære en mistanke om, at hun er en prostitueret, som forsøger at komme til Europa for at arbejde. Eller noget i den retning. Hun kan, som Jan skriver, risikere at få en ret ubehagelig behandling, og jeg kender faktisk til eksempler på unge piger, som simpelthen har fået afslag på deres ansøgning om "kærestevisum" til f.eks. Tyskland.
Okay, tak for svarende.... Men vil det sige at hvis hun kommer til Tyskland på et turistvisum på 3 måneder kan vi godt gifte os, eller hvordan foregår det?
har lige en rettelse til lars kommentar:
Hvis du stadig bor i Danmark, når I søger visum til hende, så bliver det et visum til Danmark, hun får, og Udlændingeservice vil da sikkert kræve, at du skal stille en bankgaranti på cirka 50.000 DKK. De penge får
du så igen, når hun har forladt Danmark.
det er ikke nok at hun forlader danmark,hun skal forlade hele schengen,jeg tænkte bare at hvis nu hun kom til danmark og de derefter tog til tyskland så "ryger" de 50.000 altså hvis hun ikke har forladt schengen inden de 3 mdr.
pengene bliver frigivet på den måde at når hun er rejst tilbage til filippinerne går hun op og viser eller sender kopi til den norske ambassade af sit pas med indrejsestempel og slippen fra sit boardingpass den norske ambassade sender derefter infomationerne til udlændingeservice som så gir grønt lys til ens bank at garantien ikke længere er gældende
mvh tap
LarsKyhnau
22-01-08, 10:25
Man kan altid gifte sig, hvis man i øvrigt opfylder de grundlæggende krav herfor, d.v.s. er gammel nok og ikke gift i forvejen. Dette gælder i de fleste lande i Verden og også i både Danmark, Tyskland og Filippinerne. Det vil som udgangspunkt altid være nemmest at blive gift i det land, som mindst den ene af de to parter er bosat i, men f.eks. Danmark accepterer også at vie par, hvor begge parter er udlændinge på besøg i landet, sømænd kan blive viet af deres kaptajn, soldater i udlandet af en præst i hæren, og så videre.
Det tap skriver er en meget vigtig pointe. Hvis du er bosiddende i Danmark risikerer du at blive bedt om at stille bankgaranti på 50.000 DKK for at din kæreste kan få visum, og disse penge er altså tabt, hvis hun ikke rejser tilbage til Filippinerne igen efter 3 måneder.
Den generelle holdning i dette forum, som du kan læse i flere gamle tråde, er blandt andet derfor, at det er bedre at blive gift på Filippinerne end i Europa. Hvis I først er gift kan den danske stat ikke kræve nogen bankgaranti for at udstede et turistvisum til din kone, og de kan heller ikke afvise at udstede det. At få turistvisum til sin ægtefælle, sine børn og sine forældre er et retskrav i Danmark, hvorimod det ikke er et retskrav at få visum til en person, som man påstår er ens kæreste.
Meget taler således for, at du bør besøge din kæreste på Filippinerne mindst èn gang mere, før I evt. flytter til Tyskland sammen. Og det er vel heller ikke så forfærdeligt endda? Du synes vel også om landet og ikke bare om hende?
Hvis du/I af én eller anden grund ikke ønsker at blive gift på Filipinerne, og ikke har tålmodighed til at skulle igennem processen med at søge om og vente på visum til hende 2 gange, så er den bedste løsning nok, at du flytter til Tyskland inden I søger visum. I så fald kan I jo søge et visum til Tyskland, og der er der mig bekendt ikke noget krav om bankgaranti.
Principielt set kan din kæreste også søge et ganske almindeligt turistvisum til et hvilket som helst land i Schengen, altså angive at formålet med hendes rejse er "ferie" og ikke at besøge dig. Det vil dog nok ret automatisk blive afvist, med mindre din kæreste kan dokumentere så høj indkomst og/eller formue, at det pågældende lands ambassade tror på historien om, at hun har både lyst og råd til at rejse til Europa for at holde ferie. Og det er de færreste filippinere, og især de færreste piger på 22 år, som vil være i stand til det.
Hej igen, endnu en gang tak for svarende...
Det jeg havde tænkt mig var at flytte til Tyskland inden hun kom, og så søge derfra, der er vel ikke nogen lov omkring at man skal være 24 år inden man kan gifte sig, men kan man bare søge et normal turist visum, og så bare gifte sig inden de 3 måneder, og skal hun så tilbage til Filipnerne eller må hun så blive der efter vi er blevet gift?
LarsKyhnau
22-01-08, 15:31
I kan sagtens gifte jer medens hun er i Europa på et turistvisum, det er der ikke noget ulovligt i. Og når I først er blevet gift har hun lov til at blive her, medens jeres ansøgning om opholdstilladelse bliver behandlet af myndighederne i det land, hvor du bor.
Hvis du bor i Tyskland kan I søge en opholdstilladelse efter de nationale tyske regler og du kan formentlig også, fordi du er dansker, benytte de såkaldte EU-regler om arbejdskraftens fri bevægelighed.
Jeg vil endnu engang opfordre dig til at søge yderligere viden om disse ting hos Ægteskab Uden Grænser. Der vil du, også i deres forum, finde folk der ved langt mere om de præcise regler end vi gør.
Der er ikke nogen af "stamskribenterne" i dette forum, som selv bor i hverken Sverige eller Tyskland med deres ægtefæller.
fattigrøven
24-01-08, 20:26
Hmm det er meget svært at blive gift i tyskland de kræver et hav af papirer. Rejs til Phillipinerne og gift dernede og så vil jeg anbefalde sverigesløsningen så kan du flytte tilbage til DK igen efter 2 år som svensk statsborger men det tager mindst 5 år at blive tysk statsborger og tyskerne er iøvrigt ved at stramme reglerne mht fammiliesammenføring.
Mvh
Hej alle.
Først en rettelse til dig LarsKuyhnau, en kaptajn har ikke lov til at foretage en vielse idag, det havde de for ca 10 år siden.
Med hensyn til Sverigs modellen, så har jeg selv gjort det med min kone for 5 år siden, det var selvfølgelig pga. den fantastiske 24 åre regel. På det tidspunkt vi flyttede derover skulle der ikke stilles garanti for ca. 50000 kr.
Min kone kom til landet på et turist visum (60 dage), jeg var selv i Manilla for at hjælpe med alle papire, for som der bliver skrevet, så er de ikke lige søde ved dem der søger visum, måske lidt jalousi fra ambasadepersonalet fordi de ikke har mulighed for at rejse. Efter ankomst til Danmark, tog vi på Københavns rådhus og blev gift, det var ca 1 måned efter ankomst til landet. 2 uger før hendes turistvisum udløb forlængede vi visumet inde hos udlændingestyrelsen for yderligere 3 måneder.
1 måned før den forlængelse udløb, flyttede jeg til Sverige ALENE, så da mine papire fra emigrations verket i Sverige var iorden bla. med svensk cpr nr osv., søgte vi om opholds tilladelse til min kone, der gik 5 dage, så havde hun opholds og arbejdstilladelse i Sverige.
Vi kunne have flyttet tilbage til Danmark efter 2 år, men har valgt at blive i Sverige, der er sku lidt mere styr på tingene end i Danmark.
Håber det kan være lidt til hjælp
Hilsen
hovhov
Hovhov,
Det lyder interessant. Jeg regner ikke med, det bliver aktuelt for os, før børnene når skolealderen, men vi har faktisk tænkt en del på Sverige med mindre, de da slår en kolbøtte i Danmark inden den tid.
Hilsen,
Jan
jeg tror ikke det varer så længe inden sverige med den regering de har følger i danmarks fodspor mht udlændingepolitik,det siges at der er massive indvandrer problemer i specielt malmø man hører bare ikke så meget om det,der er vist noget med at svensk presse ikke må skrive en gerningsmands etniske baggrund,er der nogen "svenskere" der kan bekræfte dette?
mvh tap
LarsKyhnau
25-01-08, 08:20
Ja det er vel ikke underligt, hvis der er massive invandrer problemer i specielt Malmø, når vi eksporterer vores problemer til dem.
For at gentage, hvad jeg tidligere har sagt, så kan Sverige ikke uden videre kopiere den danske lovgivning på området. Sverige er fuldgyldigt medlem af EU, og det indebærer bla. fælles minimumsstandarder for adgang til asyl og familiesammenføring. Sverige kan således IKKE indføre hverken en 24-års regel eller en tilknytningsregel, men muligvis godt en sprogprøve. Det har Holland jo i hvert fald gjort, men er denne regel prøvet ved EU-domstolen endnu?
Hvad angår den nuværende borgerlige svenske regering, så er den massivt upopulær i befolkningen og står i meningsmålingerne til at falde med et brag, næste gang der skal være valg "hinsidan".
Mvh. Lars
Hej Tap.
Ja der er nogle problemer i Rosengården, det er nok Sverigs svar på vores
Mjølnerparken-Volsmose eller andet der minder om en getto.
Der er dog blevet ryddet godt op i det. Der er en masse forældre/voksne der går som nattr ravne, det findes nu i hele Malmø centrum for at undgå ballade.
Der er også åbnet en del private klubber hvor de unge har muligheder for at få hjælp.
Der er nu krav om at udlændinge skal have undervisning i sprog samt kultur i Sverige, de får faktisk løn for at modtage undervisningen, hvis de ikke møder op til timerne bliver de så trukket i løn, iøvrigt en god ide, da motivationen er noget større når der er en gullerod hver måned. Det skal dog nævnes at det er ikke noget man bliver rig af.
Derudover er leveomkostningerne noget mindre i Sverige. Vores datter går i dagis/børnehave og prisen for det er 600 sv. kr. pr. måned incl morgenmad - frokost og frugt hver dag.
Et godt sted at søge lejlighed er på MKB fastigheder, der kan man som dansker regne med at få lejlighed inden for ca 1 år. Prisen for en lejet lejlighed er ca 5000 svkr for 3-4 rum på ca 80 mtr.
Hilsen
hovhov
LarsKyhnau
25-01-08, 09:27
Hej hovhov
Ja prisen for både en lejet lejlighed og ikke mindst daginstitution lyder jo godt nok tiltalende. Og også at børnene får noget ordentligt mad serveret i stedet for at skulle leve af en flad madpakke, som de skal i Danmark.
Sverige/Malmø er helt sikkert værd at kigge nærmere på, og jeg kan godt forstå, at I ikke har haft travlt med at flytte "tilbage" til Danmark efter 2 år, selv om I aller nådigst kunne få lov til at gøre dette.
Mvh. Lars
Hej Lars.
Ja vi flytter ikke tilbage, der er dog det at vores datter snakker svensk. Hun er tilmeldt en privatskole i Malmø, hvor der også bliver undervist i Dansk.
Som du skriver, ja så er det godt med noget ordentligt mad med noget energi til ungerne.
Det er sådanne at den ugedag de får svinekød, må muslimerne selv sørge for mad til deres børn. Der bliver ikke lavet speciel kost til nogen uanset tro og religion, så de må spise hvad der bliver severet. De laver en kostplan for 1 uge frem, så du ved altid hvad de skal spise, og her lære børnene at spise hvad der kommer på bordet. Det betyder at vores datter smager på alt før hun siger hun ikke kan lide det.
Vi er faldet godt til og har en stor kreds af venner. Det tager også kun 30 min. så er vi jo i Danmark/Amager hvor min familie bor, så det er nemt også.
Så har vi jo mulighed for at køre en ordentlig bil (audi Q7)også her er priserne til at have med at gøre og ikke som i Danmark.
mvh
hovhov
LarsKyhnau
25-01-08, 11:03
Hej hovhov
Det lyder som om svenskerne er meget gode til at føre en udlændingepolitik med en fornuftig balance imellem at byde folk velkommen og stadig stille nogle rimelige krav.
Jeg har et enkelt spørgsmål, som du måske kan svare på. Hvis man bor i Sverige og den ene part arbejder i Danmark, hvordan forholder det sig så med overførsel af skattefradrag mellem ægtefæller? Eller med den danske (svenske?) børnecheck subsidiært ekstra bundfradrag for børn?
Ens kone vil jo næppe have arbejde fra dag 1., hvor man bosætter sig i Sverige, så disse ting har også en pænt stor betydning for privatøkonomien.
LarsKyhnau
25-01-08, 11:08
Og nu jeg er i gang, så lige et spørgsmål mere: Jeg ved, at har man søgt opholdstilladelse efter de såkaldte EU-regler om arbejdskraftens frie bevægelighed, så må den udenlandske part kun søge arbejde i Sverige (opholdslandet).
Men hvordan forholder det sig, hvis man i stedet søger opholdstilladelse efter de nationale svenske regler, og er det et fremkommeligt og attraktivt alternativ? Nogle kommentarer?
På forhånd mange tak for hjælpen!
Mvh. Lars
Hej Lars.
du er beskattet i det land du arbejder, det vil sige du betaler dansk skat, og du kan også få din kones fradrag som i Danmark.
Med hensyn til børnecheck, så får vores datter børnecheck fra Danmark, hun er dansker dog født i Sverige.
Det eneste det offentlige kræver er at du har en dansk bankkonto hvor de kan overføre pengene til, da det offentlige Danmark ikke kan overføre penge til en konto i Sverige, eller de vil nok bare ikke.
Lige så snart din kone har fået svensk cpr nr, kan hun kontakte udlændingestyrelsen i Danmark og få et dansk cpr nr.
På den måde kan hun arbejde i Danmark, lige pt arbejder min kone i Københavns Lufthavn, og ja hun har 25 min på arbejde med tog der køre hver 10 min i myldertiden. Hun har iøvrigt mit personfradrag, da jeg arbejder som sømand og er DIS ansat (netto løn). Så hos os er det konen der har fradraget.
Håber det er noget du kan bruge
MVH
hovhov
LarsKyhnau
25-01-08, 12:03
Jo tak det er brugbart. Jeg siger mange tak for hjælpen og kan jo så selv gå videre med at undersøge de præcise regler i det omfang, der måtte være behov for det.
Mvh. Lars
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.