PDA

Se fuld version : Så tager vi cyklerne frem

Clemmen
26-01-08, 07:41
Jeg havde tidligere et spørgsmål, om hvordan jeg skulle få ekstra "kilo" (en cykel) til Cebu. Det kan måske være af interesse for nogle at få at vide, at man kan få sportsudstyr gratis med British Airways.
Hvis det er en cykel, skal den være korrekt adskilt og anbragt i en autoriseret cykelpose.
Det hele må veje op til 23 kilo. Altså 23 kilo ekstra.
Jeg rejser ganske vist med Cathay Pacific, men fra København foregår rejsen i British Airway's regi.
Det vil altså sige, at man ikke man få den gratis med tilbage igen.

LarsKyhnau
26-01-08, 09:49
He he, jamen tillykke med det. Husk cykelhjelm og godt med væskeindtag, når du skal ud at bruge den. Det kan vist godt få sveden en del frem på panden, hvis man anstrenger sig alt for meget i et varmt og især fugtigt tropisk klima :-)

Selve Cebu by er nok heller ikke lige det fedeste sted at cykle. Du kan ikke forvente, at der tages samme grad af hensyn til bløde trafikanter som hjemme i Danmark, og luften er heller ikke just specielt ren. Så du må ud på landet og cykle, men det skal såmænd nok også blive både sjovt og sundt.

tap
26-01-08, 11:30
og husk endelig lappegrej :-)
mvh tap

Dansker_i_Cebu
26-01-08, 16:10
Hvis du kommer til Cebu og kan klare turen op ad bjerget til os uden at stoppe paa vejen, giver vi en gratis overnatning samt ben massage :-)

God tur, husk reflekser saa de faa biler der har lys kan se jer ..

Clemmen
26-01-08, 16:35
Tak for de venlige svar og gode råd.
Jeg er en ret erfaren cyklist, der har cyklet i mere end 40 lande. Jeg har bl. a. cyklet over Rocky Mountains i USA, hvor det stiger konstant over 500 km fra byen Alexander helt inde i Kansas, inden man krydser i 3400 meter.

Jeg har også haft fornøjelsen af at cykle op ad japanernes hellige bjerg Mount Fuji.
Så er der jo også Harzen, Pyrenæerne, og samtlige fjelde op iegnnem Norge, indtil der ikke er mere land.
Nu er der jo så sket det, at jeg er blevet 59 år og 10 måneder, så man kan vel ikke forvente, at jeg kører så langt og så hurtigt som i svundne tider. :-)
Vel?

Jeg har skam også cyklet i Cebu downtown, og det kan bestemt ikke anbefales.
Kan I forestille jer en jeepney eller en taxi holde tilbage for "yours truly".
Nope, det sker sent eller aldrig.
Nu holder jeg til på Mactan island, hvor der er FLADT. :-)

Og jeg har skam også været på bjerget i Cebu. Jeg går ud fra, at du tænker på vejen op til Mountain view og fantastiske Top Hills?
Det er en skræmmende stigning, som jeg gætter på sniger sig en del over 20 %. Den vil være en udfordring for enhver professionel cykelrytter.
Og den klarede jeg altså ikke, det må jeg indrømme.
Arggggggg

Til folk, der har den tur til gode kan jeg oplyse, at man inden helvede bryder løs nok har klatret en 6-7 km.
Undskyld, nu kom jeg vist til at udbrede mig om min lidenskab, der ikke kan interessere ret mange.

LarsKyhnau
26-01-08, 17:08
Hej Clemmen

Bestemt ingen grund til at undskylde. Det var en både dejlig og livsbekræftende beretning :-)

Mvh. Lars

LarsKyhnau
26-01-08, 17:20
P.S. Hvad angår det med jeepneys eller taxier i Cebu, hvad mener du dog??? De kører da altid så pænt og hensynsfuldt.

Sidste gang, jeg var i Cebu med min familie, var i november 2007. På vej dertil sad vi selvfølgelig i en lang kø ved et af de mange lyssignaler på national highway, det gør man jo altid. Der blev så grønt lys og trafikken begyndte at køre igen.

En bus/jeepney hybrid bag os mente så, at så måtte det da være rimeligt, at han lige "overhalede" i den modkørende trafiks baner, så han kunne komme et par køretøjer længere frem i køen. Han trak derfor ud og gjorde med flittig brug af hornet opmærksom på, at nu ville han gerne ind foran os.

Det kunne jeg ikke rigtig se nogen rimelighed i, så jeg lukkede stille og roligt hullet til bilen foran. Da autoværnet startede igen, måtte han jo så bremse og vente på, at nogen ville lukke ham ind i rækken, og han endte dermed et par biler længere nede i rækken end han startede. Så kan han måske lære det kan han.

Jeg håber, at nogle af klaphattens passagerer gjorde ham opmærksom på, hvad de mente om hans idiotiske kørsel, for der er alt alt for meget af den slags i Cebu. Må indrømme, at jeg har en hemmelig drøm om at komme til byen i en pansret mandskabsvogn.... :-)

Samarjan
27-01-08, 04:30
Hvis du har en mountainbike, masser af lappegrej, masser af væske og lidt eventyrlyst kan du prøve at komme over og cykle fra Calbayog på Samar til Tacloban på Leyte.........Husk også et nyrebælte!!

Med hensyn til de hensynsfulde trafikanter i Filippinerne..............Hvilke hensynsfulde trafikanter???

Man bør mindst en gang i livet prøve at køre i bil fra Bataan til San Fernando, Pampanga. Det ligner sådan nærmest et udskillelsesløb fra helvede (Bataan deathmarch on wheels)!

Held og lykke med dit cykleri. Betragt altid alle trafikanter herude som potentielle rullende katastrofer, så øger du dine chancer for at komme hjem i hel tilstand.

Hilsen,
Jan

Dansker_i_Cebu
27-01-08, 18:38
The top´s hehe, de holder som du skriver sølle 20%, nej min ven de sidste 150 m her står der 45 % på turen.

1st gang jeg skulle se på huset her, sad jeg på bagsædet i en taxa og jeg troede seriøst den ville tippe bagover hvis jeg lænede mig helt i ryglænet.

Inden vi fik bil måtte vi spørge 3-10 taxaér om de kunne klare turen herop, da en del jo kører på gas og ikke har motorkraft nok..

I øvrigt en sjov detalje at alle cykler i venstre bane, dvs i midten samt naturligvis uden lys, reflekser osv.. og opmuntret af denne tråd spurgte jeg i et par butikker om de havde reflekser til børn, cykler osv..

stilheden var enorm....................................