Se fuld version : tidligere borgmester myrdet
En falsk betjent skød og dræbte natten til tirsdag en tidligere borgmester, som sad inde for mord. Drabet fandt sted i et rådhus i Manilla, hvor også domstolen holder til.
Den falske betjent skød Rynaldo Yap, tidligere borgmester på den sydlige ø Mindanao, som i 1992 blev dømt for drab på en tidligere politisk rival.
Yap døde umiddelbart efter ankomsten til et nærliggende hospital. Også en bodyguard og en civil kvinde blev ramt af skud.
Gerningsmanden slap væk efter mordet. Politiet evakuerede bygningen og undersøgte hvert eneste rum, men ifølge lokale medier uden held.
Yap skulle tilsyneladende fremstilles i forbindelse med en høring i sin egen sag.
mong of kingers
LarsKyhnau
30-01-08, 00:29
Thja, den slags er jo desværre mere eller mindre hverdag i landet. Jeg tror det var Jan, som tidligere skrev, at der under Arroya har været flere mord på kritiske journalister end selv Marcos præsterede.
De såkaldte "vigilante killings" er også et stort problem, altså at selvbestaltede gunmen med eller uden politiets velsignelse henretter formodet kriminelle, stofmisbrugere etc. uden rettergang.
Jeg har hørt, at man kan hyre en lejemorder for cirka 5.000 peso, og det siger vel en del om problemets omfang.
Mvh. Lars
Nu må jeg altså lige blande mig, da det var da noget af den vildeste udtalelse jeg har hørt.
Ikke noget at sige til, at Filippinerne får et dårligt ry, hvis sådan nogle vandrehistorier opstår og bliver sendt videre; selv blandt danskere der bor hernede.
P5.000 for en lejemorder? Det er jo helt absurd... Sidder selv på kontor i Manila, hvor minimumlønnen for en simpel budbringer er ca. P6-7000 (Fastsat af DOLE, Department of Labor), så det skulle da undre mig meget, at selv folk fra provinsen vil komme i nærheden áf at tænke "easy bloodmoney" for sådan et sølle beløb.
Når jeg taler med Filipinos fra alle steder i Filippinerne, så er de altid overbeskyttende, taler om "de farlige steder" og hvor meget man skal passe på visse steder (selvfølgelig altid uden at være konkrete). Når jeg så går dem lidt på klingen, viser det sig at de overhovedet ikke har den fjerneste idé, hvor alt den fare kommer fra! De ender som regel med at sige, at sådan siger deres forældre altid, eller at de havde en Jaja (barnepige), der passede den i hoved og r... - hvorfor at opfattelsen fra hende, har hængt ved!
Personligt har jeg været hernede i mange år, jeg er medlem af Skandinavisk Society (dvs. alle de skandinavere, der er bosat i Manila og omegn), har kontakt til bunkevis af turister, turistforeninger, offentlige institutionen, rejsebureauer, flyselskaber, generalkonsulater osv., og meget slemme episoder kan jeg kun huske 1-2 gange, mens de mindre slemme, som folk der er blevet bestjålet eller ligenende kan tælles på under to hænder.
Altså uden at have håndfaste beviser på det, kan jeg godt ud fra min personlige egen lille undersøgelse fastslå, at Filippinerne er MINDST ligeså sikker som lille Danmark, der d.d. kæmper med måde terrortrusler, knivdrab hver anden nat, ungdomshuse, bandeoprør i Jylland osv.
JA - I Filippinerne bliver der slået RELATIVT mange journalister ihjel i forhold til krigsramte lande, MEN statistikker kan være ekstrem urimlige. F.eks. er der siden 1992 blevet dræbt 679 journalister, hvoraf kun 32 har været i Filippinerne, og alligevel er det nok til at bringe landet ind på en 5. plads efter lande som Irak, Colombia og Rusland.
F.eks. syntes jeg at det er langt mere tankevækkende at i samme periode blev der slået 19 journalister ihjel i Tyrkiet. Europas største muslimske demokrati, der er rimelig tæt på at træde ind i EU... !!
Anyway - dét der trickkede mig var simpelthen, at vandrehistorier kan da være meget sjove, men syntes ikke det burde høre hjemme i dette forum, da der er mange "turister", der bare gerne vil have råd herinde, og dé skulle nødigt få den forkerte opfattelse af dét fantastiske land, som Filippinerne nu engang ér på godt og ondt.
//Xim
i et land med 15 gange så mange mennesker som i danmark samt en kæmpe forskel på rig og fattig vil der naturligvis være en større procentdel at kriminalitet og det gælder jo bare om at bruge sin sunde fornuft,man sætter sig jo feks ikke i en jeepney med en 5 kilos guldkæde om halsen
personligt føler jeg mig mere tryg af at gå ned af roxas blv en lørdag aften end at gå ned af strøget i kbh en fre/lør aften,og i de 10 år jeg er kommet på filippinerne er det eneste jeg har været ude for personligt er at få stjålet min mobil på et hotel,jeg blev selvfølgelig sur og brokkede mig og sagde at jeg egentlig var ligeglad med telefonen bare jeg fik mit simkort tilbage,da jeg tjekkede ud lå sim kortet på natbordet :-)
det værste jeg har været ude for var til ati-ati han i 2005,hvor en politibetjent skulle vidne i en stor narkosag og havde bedt politimesteren om beskyttelse men var blevet nægtet dette og var efterfølgende gået amok og skudt politimesteren samt et par betjente,et par civile døde blandt andet en lille pige.
mht at hyre en lejemorder har jeg dog hørt at prisen er 1000 us$
men hvad,det er vel muligt i alle lande det er vel bare et spørgsmål om pris
tap
Jeg har godt nok heller aldrig haft problemer, men der er steder, hvor man nok skal betænke sig at vandre rundt om aftenen, hvis man er hvid f.eks Malabon i Manila.
Den der historie med en lejemorder til 5000 Peso er nok nærmere 50000 Peso og selv for den pris får man nok kun en stodder på shabu, der sandsynligvis ikke kan ramme alligevel.
Meget få mennesker bliver faktisk dræbt uden en eller anden grund herude. Mange gange er der tale om drab på medlemmer af barangay counsels eller personer i offentlige stillinger, der har gjort sig uvenner med den forkerte slags mennesker.
I den omtalte sag, er der sikkert tale om, at den dræbte måske har haft viden om andre mennesker, der har følt sig truet på den ene eller anden måde.
Det er sjældent, at udlændinge bliver dræbt, men det sker og grunden er som regel altid penge eller andre værdier. Det sker lidt spredt. De sidste tilfælde jeg kan huske var en Hollænder i Manila, en Britte i Manila, et par fra Sydkorea i Porac (tæt på Angeles City).
Bortset fra det kan jeg da godt oplyse, at hvis jeg stod i den situation, at jeg ville have ombragt en eller anden (teoretisk set), kunne jeg nok få det ordnet på Samar for omkring 1000 USD.
Skulle jeg have banket en eller anden til lirekassemand, ville en rask lille bande fra Malabon nok kunne klare det for ca 500 USD.
Under Aroyo har en vis portion af den især venstredrejede presse nydt ekstra opmærksomhed (blevet likvideret eller bortført), men da der ikke er klare beviser, der kan bevise at hun har været involveret, har disse sager aldrig rigtigt klæbet til hende.
Jan
LarsKyhnau
30-01-08, 11:48
Xim jeg er ikke enig i, at Filippinerne er mindst lige så sikkert som Danmark, det er et helt urealistisk skønmaleri af situationen i landet. Alene i Cebu er der mindst 100 vigilante mord om året, og det er en del mere end den samlede mordrate i hele Danmark. Der bor godt 1 mio mennesker i Cebu.
Jeg er dog enig i, at de fleste mord på Filippinerne sker på folk, som af èn eller anden grund har gjort sig upopulære hos de forkerte mennesker, og at udlændinge ikke er specielt udsatte i den forbindelse. Mord på turister sker yderst sjældent, så det skal folk ikke bekymre sig om.
Jeg har selv oplevet, at en fyr blev øksemyrdet i den landsby, hvor min forlovedes familie bor, cirka 50 m fra, hvor vi lå og sov. Jeg har rent faktisk aldrig oplevet noget tilsvarende i Danmark. Et år senere blev en anden fyr myrdet i samme landsby, og så mange mennesker bor der altså heller ikke det sted. De er vel under 1000 alt i alt.
På det mere personlige plan har min forlovede på 2 år været udsat for 2 røveriforsøg og senest overraskede hendes kusine en indbrudstyv, som var kommet helt ind i vores dagligstur kl. 2 om natten. Heldigvis opgav han sit ærinde og løb sin vej, da han blev overrasket, og ingen kom derfor til skade.
Det sker ellers desværre ret ofte, at simple indbrud udvikler sig til mord i landet. Vi havde bl.a. en sag af den art i Dumaguete for et par år siden, hvor en ung kvindelig studerende blev dræbt i sit bordinghouse af et par unge indbrudstyve.
Min opfattelse er, at man som mand eller et par, der opholder sig sammen hele tiden, ikke er specielt udsat for disse berigelsesforbrydelser, idet de kriminelle hellere går efter enlige kvinder. Filippinerne er afgjort ikke noget sikkert land at bo i for enlige kvinder, og det nager mig, at min forlovede skal udsættes for disse graverende forhold, uden at jeg er i stand til at beskytte hende.
Som en midlertidig nødløsning har vi hyret en vagtmand til at være på vores grund fra 18-06 hver dag, det koster så 5.000 peso/måned. Stadig løser det kun en del af problemet, for hun kan reelt ikke køre rundt på sin motorcykel efter mørkets frembrud uden at risikere overfald fra kriminelle, der ligeledes kører rundt på motorcykel med røveri for øje.
Hun har allerede været udsat for et sådant røveriforsøg èn gang og slap kun ved at dreje gashåndtaget i bund og køre hen til et tætbefolket område, hvor hun kendte nogen mennesker.
Det fik ham så til at opgive sit forehavende, men en veninde, som var ude for en lignende episode, var ikke så heldig, og fik bl.a. stjålet sin mobiltelefon. Det værste ved disse sager er dog naturligvis ikke det økonomiske tab men den angst, som disse ubehagelige oplevelser giver anledning til.
Hvad angår det med en lejemorder til 5.000 peso, så er det nok rigtigt, at jeg har hørt forkert, og at prisen snarere ligger på omkring 50.000 peso, som Jan skriver.
Lars,
Jeg kan virkelig ikke forstå, hvad du prøver at opnå med dit indlæg?
- Om du prøver at skræmme folk, fordi du vil modargumentere mine statistikker, eller at du bare generelt syntes at Filippinerne, er et meget kriminelt og usikkert land, er lidt usikkert? - Jeg vil dog på det kraftigeste opfordre alle, der læser denne tråd til, at undersøge en "second opinion" før de danner sig et indtryk af Filippinerne, for det er LANGT fra dette "helvede" som Lars beskriver i sit indlæg.
Undskyld Lars, at jeg tager fat i netop dine indlæg, men jeg er klart af den overbevisning at du maler er billede af Filippinerne ud fra dine erfaringer, men at det langt fra er nok for at fuld-ende billeder.... - Du mangler simpelthen 4-5 nuancer på din pálet.
Jeg kunne også komme med en masse eksempler på, hvorfor Danmark ikke er et sikkert land, men dét er der ingen pointe i. Dérimod er der en pointe i, at lave et forum for "gamle" danskere på Filippinerne, der kan udveksle dårlige oplevelser, og overlade turistråd, gode fif osv., til dette forum, i stedet for at skræmme folk fra vid og sans!!
//Xim
Selvfølgelig er filippinerne ikke lige så sikkert som Danmark,det siger sig selv,det er et land hvor militæret har al magten forklædt som en demokratisk republik
xim du må leve i osteklokke der hvor du er i manila,der er sikkert også en vagt der hvor du bor og arbejder, har/havde du også det i Danmark??
kan du forresten nævne nogle navne på de guerillahære der bekæmper diktaturet i Danmark?? vågn op!!
k.o.m.
Jeg er på ingen måde enig! - Og vil da godt understrege at selvfølgelig skal man ikke tage til krigshærgede områder, hvor NPA eller Abu Sayaf opererer, for så taler vi jo om nogle hélt andre spilleregler.
Hvis du tror jeg sidder og sover, eller fatter intet fatter af livet i Filippinerne, så tager du hélt fejl. Syntes nu nok, at jeg har prøvet min del til at kunne samligne de to lande, men lad dét nu være en anden diskussion.
Min pointe er blot at jeg syntes, at det er meget usmagligt og upassende at tegne et billede af Filippinerne, som et usikker, utrygt og dybt kriminelt land, hvor mennesker bliver slået ihjel på hvert gade-hjørne. Dét hører sig simpelthen ikke hjemme i dette forum, og jeg vil til enhver tid forsvare Filippinerne med næp og kløer, for det kan godt være at landet er dybt forskruet på mange måder, men sådan en "indpakning" fortjener det altså IKKE!
//Xim
LarsKyhnau
31-01-08, 08:56
Xim, jeg kan altså ikke rigtig forstå, hvad du hidser dig så meget op over. whorist#1 startede denne tråd med at referere et konkret eksempel på et formentlig politisk begrundet mord, altså et mord, hvor en person sandsynligvis skulle gøres tavs, fordi han havde belastende viden om andre.
Jeg filosoferede så lidt over, at den slags mord er ret almindelige på Filippinerne, og at der også forekommer utroligt mange af de såkaldte vigilante mord, hvor mænd på motorcykel kører fordi, skyder èn eller anden fyr, som skal ryddes af vejen, og herefter stikker af igen.
Der forekommer, som jeg tidligere skrev, omkring 100 af disse mord i Cebu hvert år, og de rammer typisk folk fra det kriminelle miljø, narkomaner m.m. Selvom der også forekommer opgør i rocker- eller narkomiljøet i Danmark, så kan vi vist ikke rigtig komme i nærheden af denne mordrate pr. capita nogle steder i landet.
Du mener tilsyneladende, at dette forum skal være en "reklamesøjle", hvor der kun må skrives positive ting om Filippinerne, således at landet kan tiltrække flere danske turister. Den holdning er jeg ikke enig i. Dette forum besøges også af folk, som overvejer at bosætte sig i landet for at studere, arbejde eller nyde deres otium, og for dem kan det være relevant at vide, at de - afhængig af, hvor de bosætter sig - kan blive nødt til at hegne deres ejendom ind for at være i fred for indbrudstyve, og måske endda hyre en vagtmand.
Filippinerne er jo et land med meget stor fattigdom, med meget stor forskel på rig og fattig og med generelt meget svage myndigheder. Jeg tror godt, de fleste danskere kan forstå, at man i et sådant land naturligvis er mere udsat for berigelsesforbrydelser, hvis man ejer blot en smule af værdi, end man er i Danmark.
Danmark er jo et af de lande i Verden, som har det laveste niveau af kriminalitet, netop fordi vi stort set har udryddet fattigdommen og fordi der kun er begrænset forskel på rig og fattig. Der er f.eks. også langt mere kriminalitet i USA, og selvom danskerne godt ved det, afholder det dem jo ikke fra at besøge landet som turister.
Der er vel heller ingen, som tror, at det er lige så sikkert at færdes i trafikken på Filippinerne, som det er i Danmark, eller at udsigten til lynhurtigt at blive bragt hen på et fremragende hospital, hvis man kommer galt afsted, er lige så god.
Alligevel vælger mange af os at besøge eller bo i et land som Filippinerne, fordi de forskellige faremomenter efter vores opfattelse kompenseres af andre positive forhold.
Kim P. Nyberg
31-01-08, 13:45
Alt er relativt, var der vist en klog mand der sagde engang. Jeg skal ikke gøre mig klog på om nogen har ret eller uret, men mon ikke sagen forholder sig sådan, at alt efter hvor man befinder sig i landet, er sikkerhedssituationen eller -følelsen forskellig. Der kan altså være forskel på, om man er på Cebu eller i Manila, længere nordpå eller om man er på Mindanao.
Selv om jeg ikke følger voldsomt meget med i den filippinske politiske andegård, synes jeg at kunne genkende LarsKyhnaus beskrivelse af, at likvideringer af folk med en viden er mere eller mindre hverdagskost derovre.
Når jeg har bevæget mig rundt derovre, har jeg kunnet mærke en enorm forskel på at være i Kidapawan på Mindanao og så på at være være i Manila. I Kidapawan får man særdeles megen opmærksomhed, fordi man som vesterlænding skiller sig ud fra mængden. I Manila er de så vant til udlændinge, så der kan man gå rundt uden nogen lægger mærke til det, sagt lidt groft. Jeg skal så skynde mig at sige, at den opmærksomhed jeg fik i Kidapawan kun har været af positiv karakter. Det er jo ikke hver dag der kommer en vesterlænding på de kanter, så for dem har det været spændende at se én, og smilene har været endnu bredere, når de så at jeg gik hånd i hånd med min hustru, som er en af deres egne lokale.
Man skal så bare huske på, at Kidapawan ligger i et område præget af mange spændinger med muslimske fanatikere. Jeg fik derfor besked på af konen, at uanset hvad, måtte jeg ikke selv åbne døren til hotelværelset, hvis nogen bankede på. Det kunne være en Abu Sayyaf'er, der stod udenfor. Jeg var på forhånd bevidst om den fare, men oplevede den heldigvis aldrig.
Kim P. Nyberg
Herning
hej alle,
jeg har mest opholdt mig på det nordlige mindanao da min hustru er herfra. jeg har dog også været i cagayan de oro og davao. jeg har aldrig nogensinde følt mig utryg eller oplevet nogen fare. overhovedet ikke. folk har kigge ja - og derefter smilet.
når det så er sagt er der vel en grund til at der er uniformerede vagter og politi på stort set hvert gadehjørne og foran alle banker og mange butikker. hvis der var fred og ingen fare var de der vel ikke ? alt andet lige vil der være mere kriminalitet og vold på filippinerne pga af den megen fattigdom og store forskel på rig og fattig.
LarsKyhnau
31-01-08, 14:41
Jeg har heller aldrig følt mig utryg ved at være på Filippinerne, bortset måske fra en enkelt episode eller to på Mindanao.
Men som andre steder i Verden afhænger graden af sikkerhed og tryghed altså noget af, hvem man er. Jeg er næsten 2 m høj og kan derfor relativt sikkert og trygt færdes mange steder, hvor det omvendt ikke vil være tilrådeligt for en pige at færdes alene. Jævnfør f.eks. de oplevelser, som min forlovede og hendes veninde har haft i Dumaguete.
Jeg kan godt genkende den "overbeskyttende" attitude, som Xim nævner, at mange filippinere har, hvor både det ene og det andet sted anses for at være farligt - uden at de egentlig kan konkretisere faren nærmere. Men der er altså også reelle farer i landet, ligesåvel som det er tilfældet i andre fattige lande.
Der er megen håbløshed, alkoholisme og stofmisbrug i diverse fattigkvarterer i storbyerne, og her skal man selvfølgelig ikke vade ind til fods med sit kamera, som om man var på besøg i en zoologisk have. Det giver vel i grunden sig selv. Der er jo heller ingen mennesker ved deres fulde fem, som kunne finde på at tage på sightseeing i Bronx i New York, eller for den sags skyld i Gjellerupparken i Århus.
Hvis man blot tager almindelige fornuftige forholdsregler, så er det ganske sikkert og trygt at rejse rundt som turist på Filippinerne, eller i hvert fald lige så sikkert og trygt som i andre fattige lande. Og så vidt jeg kan se, er der for heller ikke nogen i dette forum, der har påstået andet.
Mvh. Lars
LarsKyhnau
31-01-08, 14:54
P.S. Kan i øvrigt nævne, at jeg lige har snakket med min forlovede, og det lader til, at de tre fyre, som i løbet af december 2007 to gange forsøgte at komme ind i vores hus, nu er gået videre til andre og lettere mål, fordi vi har hyret en vagt. I hvert fald er et par nærliggende lejligheder nu blevet tømt for møbler og andre værdier.
Indbrud har vi jo også masser af i Danmark. Men det er trods alt de færreste danske indbrudstyve, som går ind i huse, hvor de ved, at folk ligger og sover, hvis blot de føler sig sikre på, at der ikke er mænd i huset. Det er det sidste, som jeg opfatter som værende temmelig ubehageligt, og det burde de fleste mennesker vel trods alt kunne forstå.
Er man turist vil man næppe opleve noget til den slags problemer, idet langt de fleste hoteller, resorts og pensioner har en vagt ansat. Men som Kim skriver, så er der naturligvis en grund til, at de alle sammen har vagter ansat, og den grund er, at det er nødvendigt.
Mvh. Lars
Dansker_i_Cebu
31-01-08, 15:52
Sikkerhed i Cebu ..
Som skrevet tidligere har vi nogle der hedder Viliante, en selv bestaltet dødspatrulje som sidste år slog ca 380 mennesker ihjel, mange sikkert nogle grimme karle som solgte shabu, børnemishandlere osv, men helt sikkert oz en del som af personlige årsager lige fik en kugle.
Dog er folk glade for den gang oprydning og det har trods alt medført at Cebu er ganske sikker at færdes i, på nær visse havne områder om natten, men hvem fanden gider oz rende rundt blandt affald og rotter kl 3 nat..
På disco eller bar er der altid vagter og der er derfor altid relativt roligt, jeg siger relativt fordi jeg har set 10 vagter stå og se passivt på at nogle unge fulde (overklasse løg) sloges og vagterne jo som regel kommer fra lavere lag. De kan slet og ret blive slået ihjel efter arbejdstid hvis de blander sig i de forkerte kampe.
Men når jeg ser hvordan udviklingen går i DK og ved sidste besøg for et år siden hvor der var vagter i flere og flere butikker, tænker jeg at her er mere trygt i Cebu end Kbh (er gammel Københavner)
Jeg kender en som fik røvet sin mobil, men fik lov til at tage sit simkort ud inden fyren gik med mobilen. Havde det været i Dk var den blevet taget for sjov efter personen var blevet sparket ned.
Man skal dog tænke sig om når visse typer får lidt for meget rom og begynder at bliver aggresive over alle os hvide som jo er skyld i de er fattige, men den slags tumper findes der så sandelig rigtig dejlig mange af i DK.
Jo, gu kan man ej have sin dør åben her, men den personlige sikkerhed syntes jeg er bedre end i dagens Dk..
Dansker_i_Cebu
31-01-08, 16:10
men hvor er det egentlig fedt med fordomme.. lad os få luftet nogle flere
det eneste vi har behov for er nye klicher
LarsKyhnau
31-01-08, 16:16
Hej Dansker i Cebu
Hvad angår det med de selvbestaltede dødspatruljer (viliante), så har jeg lidt svært ved at se, at dette ligefrem er noget positivt.
For det første vil jeg gerne fastholde det principielle synspunkt, at kriminelle skal retsforfølges og ikke henrettes uden rettergang. For det andet kom dette fænomen også til Dumaguete for et par år siden, og der er bestemt ikke blevet mere sikkert at bo i Dumaguete af den grund.
Snarere forholder det sig lige omvendt, nemlig at der var været en kraftig stigning i kriminaliteten i Dumaguete generelt, samtidig med at disse dødspatruljer er kommet til byen.
Dødspatruljer skaber en generel forråelse af samfundet, hvilket er det stik modsatte af, hvad der er brug for, hvis man skal reducere niveauet af kriminalitet og især niveauet af voldskriminalitet. Hvad der i stedet er brug for, er en langt bedre og mere effektiv politiindsats, samt naturligvis for skabelsen af mange flere arbejdspladser til de unge mennesker.
Dansker_i_Cebu
31-01-08, 16:21
Jeg støtter på ingen måde viliante , oplyser blot at mange her er glade for dem. Jeg tror det er deres uvidenhed om hvad den slags folk egentlig medbringer, mafiaen blev jo også skabt som de fattiges beskytter
LarsKyhnau
31-01-08, 16:49
Ok, så er jeg mere rolig :-)
Mvh. Lars
der er vel også en grund til at de fleste har en betonmur rundt om deres hus som er plastret til med enten glasskår eller pigtråd eller er det måske bare for synets skyld? xim det må du kunne svare på?
mong of kingers
Lars,
Hidser mig skal ikke op, men holder meget af en god diskussion, og du kommer nok, ligesom undertegnet, også med nogle lidt stærkere udmeldinger til ære for diskussionen og dette forum, end hvad du ellers ville have gjort henover aftensbordet. Med andre ord, intet skal tages personligt; som altid :-)
---------
Nå men, tilbage til diskussionen, der lidt er blevet delt op i to områder.
1) Er Danmark mere sikkert end Filippinerne?
2) Er der nogen grund til at tegne et billede af en kriminelt Filippinerne, når 99% af alle episoder er rettet mod og involverer kun lokale?
Det var sådan set sidstnævnte, som jeg opponerede meget kraftigt imod, for i min verden giver det ingen mening, at begynde at liste en masse dårlige episoder omkring røverier og mord op. Den almene Filippiner er storsmilende, varm og kærlig, og kunne da i sin vildeste fantasi ikke finde på, at gøre nogen noget ondt. Samtidig er de ekstremt overbeskyttende, da de godt er klar over, at deres egen land ikke hører blandt eliten, men i langt de fleste tilfælde er det helt ubegrundet. - Det lader til, at alle andre, der skriver i denne tråd, også føler sig meget mere tryk i Filippinerne, end hvis man befinder sig i Danmark, og dét er jo langt vigtigere at understrege i stedet for at skræmme med diverse eksempler.
Når dét så er sagt, så bliver der procentvis begået flere mord på Filippinerne end der gør i DK, men for at henvise til det oprindelige indlæg, så er min opfattelse klart, at langt de fleste mord har enten noget at gøre med den lokale mafia (politikerne) eller Vigilante mord, som I har nævnt. Uden at kende procent-delen, så hører jeg sjældent og helt umotiverede mord, hvor man bliver stukket med en kniv fordi man har kigget på den forkerte person el. lignende. Sidstnævnte hører man tit om i DK, og det er ærlig talt disse episoder, som jeg frygter mest.
- Nu taler vi kun mord, men hvad med slagsmål, knivstikkeri, voldtægt osv. Dé ting sker også på Filippinerne, ja - men man kan være forvisset om, at det er en natlig begivenhed i både København, men så sandelig også i små provinshuller rundt omkring i DK. Dér kan man jo ende med en brækket næse fordi man har den forkerte fodboldtrøje på, eller fordi man har en forkert hudfarve ...
Mht. vagterne, så tror jeg at man skal se mere nuanceret på det, i stedet for at sige, at det kun er en nødvendighed.
1) Traditionen kommer fra USA, som Filippinerne 100% har kopieret. Det har de gjort med mange ting, og de har ikke fået tilpasset sig deres egen kultur endnu. Ergo, kunne man forestille sig, at vagten "bare" står der pga. tradition, men ikke fordi at Filippinerne er farligt.
2) Det bruges som præventiv effekt, for at holde kriminalitet væk, ikke fordi at kriminalraterne eksploderer overalt
3) De fleste malls, kontorbygninger osv., kræver en vagt jf. punkt 1, og det kan de tillade sig, da de ikke koster meget at have, og så betaler virksomhederne dem bare uden at stille flere spørgsmål. F.eks. vrimler det med vagter i Ayala Malls, men udover dét, skal alle butikker/restauranter mv. have deres egen vagt... come on!? - Men igen, det er billigt, og holder de økonomiske hjul igang, da vagten ellers ikke ville have haft en indtægt.
Og så til sidst... fordi vi ikke har vagter i DK, er det så mere sikkert? Stortset alle husstande har da elektroniske alarmer fra Falck eller andre (med garanti de husstande, der har store villaer), og dét kan vi gøre fordi vi er langt længere fremme teknologisk. Jeg er sikker på, at DK også ville bruge manual arbejdskraft i form af vagter, hvis vores teknologi ikke var så udviklet.
//Xim
LarsKyhnau
01-02-08, 09:31
Hej Xim
Jeg er egentlig enig i alt, hvad du skriver i dit sidste indlæg. Miljøet i det københavnske natteliv er helt sikkert råt, og i øvrigt føler man sig også ved siden af de fleste steder, hvis man er ret meget mere end 20 år gammel. Som følge heraf er det mange år siden, jeg holdt op med at gå i byen i København, hvorimod jeg både nyder og føler mig aldeles tryg ved at gå i byen i diverse byer på Filippinerne.
Lars
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-10262383.html?rss
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.