PDA

Se fuld version : turen går til Filippinerne

amigoos
30-01-08, 10:08
Hejsa

Min kæreste, vores til den tid 2,5 årige datter og jeg håber meget på at tage en tur til Filippinerne i starten af 09 feb/marts i 4-5 uger ..... Ja jeg ved godt der er lang tid til, men vi har alligevel en masse spørgsmål vi gerne vil have besvaret, om muligt!

Den lette løsning er jo bare at tage til Thailand eller et af de andre lande var har været i tidligere, men jeg har efterhånden bare hørt så meget godt om Filippinerne at nu vil jeg af sted, inden det bliver det nye Thailand!

Hvordan er det at rejse rundt med et lille barn, er det ikke det store problem eller hva? Er det bedst at bestille alt hjemmefra så vi har en plan eller fungere det ligesom i Thailand hvor man kan bokke stort set alt, overalt dag fra dag? Vi har hørt at det skulle være lidt mere besværligt end i Thailand, men nu vil vi godt have det bekræftet eller afkræftet.
Vi har ikke rejst med vores datter før, og derfor er vi jo nok lidt mere usikre på alt.

Det der tiltaler os er at komme ud på de lækre øer og strande, vi vil naturligvis gerne til Boracay, idet vi syntes at det skal man vel prøve, men vi vil også meget gerne til andre små øer der er mindre kendte og mindre turistede. Hvad er jeres foretrukne steder og øer og hvad er jeres erfaringer?

Dette var lige de første spørgsmål der kommer med garanti flere, men på forhånd tak

Lars og familie

kenneth
30-01-08, 11:20
En god ide hvis man er en familie og vil rejse til Filippinerne første gang er at tage kontakt til feks CCtravel som jeg selv rejste med første gang
og bestille nogle færdig pakker.

LarsKyhnau
30-01-08, 11:20
Hej Lars

Filippinere er meget glade for børn, så det er bestemt ikke noget problem at rejse rundt med jeres datter. I vil få en masse positiv opmærksomhed og komme i kontakt med mange lokale i den situation.

Om det er sværere at rejse rundt på Filippinerne end i Thailand ved jeg ikke, om jeg er specielt enig i. Filippinere taler generelt meget bedre engelsk end thaier, idet engelsk er èt af de to officielle hovedsprog i landet. Det andet hedder tagalog, og herudover er der så et utal af lokale dialekter. Det er derfor som hovedregel langt lettere at gøre sig forståeligt på Filippinerne, end det er i Thailand. Kulturen synes jeg også er lettere at forstå, idet hovedparten af befolkningen er katolikker, hvor thaierne jo er buddister.

Filippinerne er det eneste land i Verden, som har været koloniseret af USA, og landet er derfor stadig meget præget af amerikansk kultur og især amerikanske samfundsstrukturer (uddannelsessystem, politisk system m.m.).

En årsag til, at nogle måske kan finde det sværere at rejse på Filippinerne kan så være, at landet er noget mindre udviklet end Thailand, og især er turismen mindre udviklet.

Hvad angår det at komme rundt i landet synes jeg man må sige, at dette er lige så let som i Thailand. Filippinerne har et tæt forgrenet net af indenrigsfly til yderst rimelige priser, og hos samtlige selskaber kan man booke online og i nogle tilfælde også betale online, og herefter få tilsendt en e-ticket. Det er meget moderne og yderst nemt.

Herudover har landet også et tætforgrenet net af skibsruter, og også her kan man booke og betale online hos det største selskab Superferry. Hvis man gerne hele tiden vil ud på de helt små øer, så er dette dog naturligvis noget mere besværligt logistisk set, men det ville det jo også være i andre lande.

At køre med bus er ikke anderledes end det er i andre fattige lande som f.eks. Thailand eller Tyrkiet. D.v.s. det er billigt men ikke nødvendigvis voldsomt komfortabelt, og på visse ruter kører chaufførerne også ret vildt. Har man råd, kan et udmærket alternativ derfor være at hyre en bil eller van med chauffør og blive kørt direkte til sit bestemmelsessted - dette kan arrangeres allevegne og til rimelige priser.

Om man vil booke alting hjemmefra eller improvisere undervejs er en smagssag. Jeg ville gøre det, som I plejer at gøre, når I rejser i andre lande.

Omkring steder at tage hen er der jo mange muligheder. Prøv gerne at læse nogle af de mange gamle tråde i forum hvad det angår.

En ø, som vist ikke har været omtalt før, er Camiguin. Det er en vulkansk ø, som bl.a. er kendt for at have de sødeste lanzonis i landet. Min ven har lige været der, og det var en meget positiv oplevelse. Øen ligger nord for Mindanao, men der er 100% sikkert og fredeligt på Camiguin. Seair har 3 ugentlige flyafgange til Camiguin fra Cebu, så det er muligt helt at undgå at sætte sine fødder på selve Mindanao, hvis man ikke har lyst til det:

http://www.flyseair.com/shortcuts/routemap.php

Ellers kan man komme dertil med færge fra den lille by Balingoan cirka 80 km øst for Cagayan de Oro, som er hovedbyen på den nordlige del af Mindanao.

Min forlovede har familie cirka 40 km fra Balingoan, så jeg har været på denne del af Mindanao en del gange, og har ikke haft nogen specielt ubehagelige oplevelser med det. Alligevel vil jeg dog ikke anbefale selve Mindanao som et egnet rejsemål for en familie med børn, men det er mest fordi området er meget fattigt og "wild-west" agtigt og kun besøges af yderst få turister. Det nordøstlige Mindanao har ingen problemer med terrorisme, så det skal man ikke være nervøs for, hvis man vælger at rejse til Camiguin via Cagayan de Oro.

I kan evt. besøge søstersitet med fotos, hvis I har lyst til at se billeder fra et julebesøg i landbyen på Mindanao.

Ellers vil jeg gerne tale lidt for, at man som dansk turist ikke kun opholder sig på små øer. Der er da selvfølgelig meget hyggeligt der, men man ser og oplever meget mere af det "rigtige" Filippinerne, hvis man også tilbringer noget tid på de lidt større øer som Luzon, Cebu, Negros, Bohol, Samar, Leyte m.fl. Og selv på større øer kan man sagtens finde et hyggeligt lille beach-resort med en god sandstrand, hvis det er det, man går efter.

Se f.eks. mine fotos fra Malatapay Beach Resort på Negros for at få en idè om, hvad jeg mener.

Mvh. Lars

Niels
30-01-08, 19:26
Hej Lars

For det første er det en brand god ide at tage til Filippinerne. Jeg har selv været i Thailand rigtig mange gange, men har de sidste år, næsten udelukkende rejst på Filippinerne. Jo Jo, jeg kigger glad og gerne forbi
Thailand for lige at se hvordan hun har det. Thailand altså :-)

Jeg kan kun tilslutte mig LarsKynau's bemærkninger. Brug iøvrigt lidt tid til at futte rundt her i Forum'et og brug evt. søgefunktionen. Der ligger en helt fantastisk mængde af gode informationer og spørg da iøvrigt endelig.

Flyveturen er jo en smule længere, men da I er så heldige at have god tid, så kunne I jo brække den over og tage en nat i Bangkok, Singapore eller Hong Kong. Det er smagssag om man vil have det overstået.

Jeg er ikke belastet af faktuel viden på børneområdet, men kender dog filippinernes endog meget store kærlighed til børn. Det er ikke noget problem.

Bedste hilsner

Niels

Harly
30-01-08, 23:37
Jeg vil da endda gå så vidt, at sige at det er en stor fordel at rejse med børn på Filippinerne. Børn er et framragende kontaktled til den Filippinske befolkning, som netop elsker børn.

Samarjan
31-01-08, 00:17
Børn og især små børn er og har altid været en ganske glimrende måde at komme i kontakt med lokalbefolkningen herude.
Børn er en fantastisk vigtig ting en deres liv herude, jeg vil næsten gå så langt som til at påstå, at mange kvinder herude er mere end villige til at gifte sig om ikke andet så for at kunne få de børn, de drømmer om. At dette så selvfølgelig betyder, at de skal gifte sig med en mand er sjovt nok nogle gange sekundært.

I vil opleve, at i vil møde en langt højere grad af hjælpsomhed, når i rejser med småbørn herude.

Hilsen,
Jan