PDA

Se fuld version : Markeder

Trolden
23-02-08, 23:28
Hej
Det er så første gang jeg skriver et indlæg efter at have nydt en masse spændende beretninger fra mange andre.

Vi er en familie på 12 der er rigtig meget i tvivl om vi skal lade jul og nytår 09 blive fejret på Filippinerne eller om det skal være et andet eksotisk sted som Malaysia eller ...... Vi holdt jul i Thailand, Kata stranden for 4 år siden og syntes det var rigtig lækkert. Jeg vendte tilbage til Kata i midt dec. 08 og fik egentlig nok af alle de tourister og kunne ligeledes se at prisnivauet stille er på vej op.

Vi er meget til sol og lækker strand der ikke er totalt overrendt som man efterhånden oplever Phuket. Om aftenen er vi til afslapning i gaderne eller tage på lokale markeder, hvor man får lov at "prutte" om priserne.
Desuden vil vi gerne dykke...men det kan man jo rigtig mange steder i verden, om ikke andet så er det bare en god bådtur for at få en kanon oplevelse under vandet. Hvordan fejres jul/nytår på FP?

Er der nogen der kan guide os lidt på vej....

whorist#1
24-02-08, 11:20
Jeg vendte tilbage til Kata i midt dec. 08 og fik egentlig nok af alle de tourister og kunne ligeledes se at prisnivauet stille er på vej op.???

OMG kan vi ikke lige få næste uges lottotal :-)

Harly
24-02-08, 11:47
Hej whorist#1
Nu må du lige bære over med små tastefejl, det kan vi da alle komme til at begå undervejs.
Det er da tilladt at bruge " de små grå" selv.

LarsKyhnau
24-02-08, 16:07
Hej Trolden

Filippinerne kunne sikkert være et fint sted for jer at fejre jul/nytår. Der er i hvert fald de ting, som I leder efter, herunder mange gode strande, dykning og færre turister end på Phuket.

Der er mange forskellige destinationer, man kan tage til på Filippinerne, og jeg skal ikke kunne sige, hvilken eller hvilke, der vil passe jer bedst. Prøv at søg lidt i de gamle indlæg på dette forum eller læs en rejseguide, som beskriver de forskellige steder. Hvis det ikke må være et "overrendt" sted skal I dog nok undgå Boracay.

De fleste Filippinere er katolikker, og derfor fejrer de julen på den katolske måde. D.v.s. 25/12 er den mest hellige dag. 24/12 fejrer de faktisk lidt, som vi fejrer nytår, d.v.s. de bliver oppe til midnat og venter på, at juledag begynder. Mange går naturligvis også i kirke, enten 24/12 eller 25/12.

Julepyntningen i landet begynder allerede i september måned, men består naturligvis udelukkende af plastic, idet de ikke har nogen grantræer. I mere velhavende hjem anskaffer man sig typisk et plasticjuletræ, men man danser ikke rundt om det, som vi gør i Danmark.

Nytårsaften fejres på samme måde som i Danmark, men der er dog den forskel, at hvor juleaften i Danmark er familiens aften og nytårsaften er vennernes aften, så er det lige omvendt på Filippinerne. I kan evt. se mine fotos på www.filippinernefoto.dk af en jule- og nytårsaften i en landsby på Mindanao.

Mvh. Lars

whorist#1
24-02-08, 16:45
rolig nu harly jeg tænkte bare at der var tid til en lille joke,de skal jo trods alt først afsted om om en 20 mdrs tid :-)

king of mongers

Harly
24-02-08, 17:09
Hej whorist#1
Skal vi fortsætte, hvor vi slap;
20 mdr?? Det kunne jo også være årsskiftet 2008/2009 !

whorist#1
24-02-08, 17:47
yes yes bare lad os fortsætte, dette forum minder efterhånden mere og mere om et politisk forum for de radikale venstre så lad os dog få lidt gang i den
ja det kunne godt være årsskiftet 2008/2009 men det står der bare ikke og ydermere kan personen rejse i tid og rum,det er sgu da komik der vil noget

mvh k.o.m.

Trolden
24-02-08, 21:20
Hej Lars

Tak for en fin beskrivelse af hvordan jul og nytår fejres hos Filippinerne selv. Men hvordan er det med lokale markeder med tøjkøb m.m.. Skal man så til enten Manila eller Cebu? Vejret er vel også meget rigtig dejligt med sol dagen lang på det tidspunkt? Ved du også om Bohol er ligeså overrendt som Boracay?
Jeg har en bror der skal med som er fuldstændig dykkerfreak. Han har dog været på Similan island. Der er vel mange flere og bedre steder generelt at dykke på FP end i Thailand, ikk?

Til I to sjove fyre der har gang i jokes m.m., så kan jeg til orientering fortælle at det selvfølgelig er julen 2008 incl. nytårsskifte til 09 at vi skal afsted. Så er det bestemt ikke for tidligt at få bestilt flybilletterne. Der er nemlig forfærdelig rift om dem på netop det tidspunkt.

Vh. Anne Marie

LarsKyhnau
25-02-08, 11:33
Hej Anne Marie

Hvad angår det der med tøjsalg m.m. på markeder, så er det nok ikke helt så udbredt på Filippinerne som I kender det fra Thailand. Men der er da markeder i de store byer som Manila, Cebu m.m. Selv køber jeg dog aldrig tøj andre steder end i malls, da jeg gerne vil have kvalitetstøj og desuden bruger nogle store størrelser.

Hvad angår vejret er det ikke så stabilt som på Phuket i december og januar. Disse måneder er stadig regntid i den sydlige og centrale del af landet, herunder f.eks. på Bohol. Hvilket vil sige, at man både kan forvente dage med en del sol men også dage med mange skyer og nogle gange regn. I den nordlige del af landet, d.v.s. på Luzon, er det dog normalt tørt fra engang i løbet af december måned. Så hvis det er meget vigtigt, at solen skal skinne hver dag, så er det nok bedst, at I med den valgte rejsetid holder jer til Luzon.

At det stadig er regntid i resten af landet betyder dog absolut ikke, at man ikke kan nyde en ferie her. Regntid betyder bare, at det KAN regne og at solen ikke skinner fra en skyfri himmel hver dag. I Danmark har vi således regntid 12 måneder om året, men alligevel kan man jo sagtens nyde en sommerferie i Danmark, og man kan så være mere eller mindre heldig med vejret.

Nej Bohol er ikke så overrendt som Boracay, men Alona Beach er dog en ret udbygget turiststrand efter filippinsk standard. Det er dog på ingen måde noget, som kan sammenlignes med Kata beach på Phuket eller lignende. Den store forskel på Boracay og Bohol/Panglao er, at Boracay er en lille ø på 3 km´s længde med en masse turister over det hele, hvorimod Bohol/Panglao er store øer, og dermed øer, hvor der er en masse interessante udflugtsmål udenfor turiststranden.

Hvad angår dykning er udvalget af steder meget stort på Filippinerne, men om kvaliteten også generelt er højere end i Thailand er jeg ikke sikker på. Thailand har noget glimrende dykning på Similan og tilstødende øer. Der er skrevet meget om dykning på Filippinerne allerede, så jeg foreslår, at din bror bruger forums søgefunktion.

Mvh. Lars

BJO
19-03-08, 10:20
Hej Anne Marie

Der er 7104 øer i Filippinerne og jeg har ikke været på ret mange af dem, men jeg kan ikke forestille mig, at nogen af dem skulle være så overrendte som turiststederne i Thailand.
Jeg bliver nødt til at korrigere LarsKyhnau lidt. Boracay er ca. 7 km lang og varierende ca. 1-2½ km i bredden. Den berømte White Beach er 4 km lang med pulversand så langt man kan se. Der er selvfølgelig en del mennesker, men absolut ikke overrendt. Hvis man ønsker at være alene, er der mange andre dejlige strande, f. eks. Puca Beach på nordsiden, hvor man kan nyde strandlivet for sig selv.
A propos markeder: Midt på øen ligger D-Mall, som er en masse restauranter og butikker, nok mest med tøj, sko, handy crafts, souvenirs mv. Lidt syd for D-Mall ligger Talipapa Mall, som er det lokale marked. Der er en overflod af nyfangede fisk og skaldyr, fjerkræ, kødvarer og grøntsager mv. Det er meget hyggeligt, at købe nogle kæmperejer og få dem tilberedt på en af restauranterne ved siden af.

God fornøjelse med din planlægning af juleturen.

BJO

henrik
19-03-08, 20:46
Hej anne marie.
Go for it BORACAY juleaften...:-)
Det er en super lækker ø med masser af strand og sol,gode dagligdags indkøb=markeder dont worry I kan købe næsten alt i har brug for og mere til,mest af alt som alle synes om er jo den fantastiske strand samt natteliv hvis man er til det på en hyggelig og afslappet måde hvor der er tid til bare at nyde maden og den kolde drink el smb.jeg var der i julen/nytår 2005/2006 og husker tydeligt det at side på stranden jule aften med en kæmpe buffet for 399 peso eat all you can...:-)lige fra gril stegt patte svin.div okse kød,samt et vælg af alt godt fra havet mens man sider med sine bare føder i det varme sand og nyder atmosfæren og tænker gid man kunne holde jul på boracay hvert år.Ps husk at bestille hotel i god tid gerne med en balkon tæt på vandet så i alle kan nyde udsigten på dette fantastiske sted om aften/natten med en lille tanduay....:-)