PDA

Se fuld version : Fødselsattest

jensenet
27-02-08, 22:03
hej alle.

jeg har fundet den sødeste søde kvinde,hun har ifølge hende selv problemer med sin fødselsattest,den angiver ikke hvilket køn hun er,hun aner ikke hvad,hvor eller hvordan hun kan få rettet sin fødselsattest. er der nogen der kan hjælpe. det er selvfølgelig fordi hun i første omgang skal have et pas,så hun kan komme og besøge mig i Danmark når ellers alle andre finurligheder er ordnet.

dkpinoy
27-02-08, 22:21
Hej Jensenet
Hun skal henvende sig til NSO. Hun burde kunne få oplysninger af familie/bekendte, hvis hun ikke selv er bekendt hermed. Her kan hun få en ny attest udstedt.
Er det ikke nok info, så sig til og jeg eller de øvrige medlemmer skal forsøge at hjælpe mere på vej.

kenneth
28-02-08, 13:55
Som DkPinoy siger hun skal hendvende sig hos NSO og forespørge om hvorfor der ingen "gender" er på Nso attesten,hvis de har en registrering på hende med køn er det intet problem ellers giver det lidt ekstra arbejde.

Så skal i nemlig temmelig sikkert hendvende jer til det lokale cityhall i den by hvor hun blev født,og i kan sågar risikere at i skal kontakte sygehuset for at høre om papirer (medmindre hun er "late registret".

Og husk gavmildhed giver altid hurtig betjening .. ;-)...

Niels
28-02-08, 18:06
Hej Jensenet

Nu er det ikke for at tage pippet fra dig, men vi er nogle stykker der kan fortælle nogle rigtig artige historier om dette problem. Min kæreste havde en stavefejl (mellemnavn) i sin dåbsattest og hun brugte et år. Hun blev kostet rundt fra Herodes til Pilatus og vores erfaring er at NSO er rigtig bad news og de behandler deres borgere rigtig skidt.

Det er absolut ikke for at gøre dig i dårligt humør, men forbered dig på at det tager tid.
Det er jo formentligt ret åbenbart hvilket køn hun er, så måske kan NSO klare den uden de store faldballader. Held og lykke med det.

Bedste hilsner

Niels

P.S. Hun fik sit pas :-)

LarsKyhnau
28-02-08, 19:29
Hej Jensenet

Som andre allerede har skrevet kan dette godt risikere at blive et noget større problem end man umiddelbart skulle tro. Min forlovede måtte vente mere end 2 år på at få ændret sit fornavn til det navn, hun har brugt siden hun var 5 år, idet en sådan sag skal igennem en retshøring, og herudover løb der så diverse forsinkelser på.

Da vi var igennem retssagen mødte vi en anden pige, hvis problem var, at hun ifølge sin fødselsattest var en dreng. Dette krævede også en processering i retten, da der jo i princippet kunne være mulighed for, at hun ikke var den, hun gav sig ud for at være. Problemet er således, at de ikke har noget CPR-register på Filippinerne. Hendes sag gik noget hurtigere end min forlovedes, men kunne i princippet have risikeret at trække lige så længe ud, idet det reelt er den samme problemstilling. Nemlig at systemet skal sikre sig, at vedkommende er den, som han/hun giver sig ud for at være.

Mit råd til dig vil være, at din forlovede først skal se, om ikke problemet kan løses ved at kontakte NSO og fødehospital, som andre har beskrevet. Er det ikke tilfældet, så må I sammen tage en beslutning om, hvorvidt I vil få ordnet hendes papirer på den "korrekte" måde, d.v.s. gennem retsvæsenet og med en advokats bistand. I skal i så fald være forberedt på, at dette både koster penge og kan tage op til 2 år, før sagen er endeligt afsluttet.

Alternativt kan I forsøge at få fremstillet en fødselsattest til hende uden om de officielle kanaler. Jeg ved, at der er folk i Dumaguete forum, som ved mere om, hvordan man kan klare den sag i Manila, så jeg vil foreslå, at du henvender dig der, hvis det bliver aktuelt.

Mvh. Lars

marven99
28-02-08, 20:52
Tag med din kæreste ind til det nærmeste NSO kontor, og lig en 1000 peso i passet, så skulle den være ordnet.

Har selv gjort det samme et par gange vedr. nogle ligenende sager. (pas og fremskaffelse af uddannelses papire.)