PDA

Se fuld version : Rygsæk eller trolley

EmilogBirte
28-02-08, 16:19
Hej med jer

Vi er ved at planlægge en tur til Filippinerne i uge 29+30. Nærmere til øerne Malapascua og Bantayan.
Så er det lige - skal vi bruge rygsæk eller kan vi bruge vores kuffert/trolley (mellem høj model).

dkpinoy
28-02-08, 16:41
Hej Emil & Birte

Det er egentlig underordnet hvad I vælger. Generelt er det sådan at man næsten ikke kan gå i fred for de mange "kuffertslæbere", der byder sig til ved ankomsten til begge øer. Så I vil for en lille sum pesos blive serviceret og skal derfor ikke tænke på jeres egen komfort.

Men når det er sagt at I kan få hjælp begge steder, herunder også på transporten til øerne. Ja, så kan jeg da sige at forskellen på de to øer er, at Malapascua er rent sand, dvs. at det er tungt at gå i og skal man slæbe en kuffert så kan det være lidt uhandigt. Så vælger i kufferten (i meget stor størelse), så tænk på at betale lidt ekstra til kuffert bæreren. Priser kan jeg ikke huske, da det plejer at være min kone, der tager sig af det.

Ankommet til Bantayan, ja der vil man som regel blive modtaget af medarbejdere eller kontakter for det resort man har valgt. Men der er asfalt og dermed ingen problemer for en trolley. Men igen i bliver "overfaldet" af kuffertbærerne inden i overhovedet når at gå fra færgen.

Ellers dejlige øer I har valgt. Kender begge og kommer da især en del på bantayan. I må da gerne fortælle lidt om jeres planer med varig, resort osv....

Den ene gang, hvor vi var på begge øer på samme rundtur, ja da kørte vi med den almindelige åben bus fra Cebu til Hagnaya. Derfra med færge til Bantayan. Da vi så skulle til Malapascua, ja der kørte vi med trycykel mellem Hagnaya og Maya. Skøn og flot tur bare solen skinner. Og ellers med den lokale åbne bus tilbage til Cebu.

EmilogBirte
28-02-08, 19:19
Indtil nu ligger følgende nogenlunde klar: (billetter er ikke modtaget endnu). Vi bruger C&C Travel med 2 dg. i Manila (pakkerejse), og 16 dg. på egen hånd.

Afrejse Billund d. 12.7 med KLM kl. 10:45 via Amsterdam, ankomst Manila kl. 08:45
Hjemrejse Manila d. 30.7 med KLM kl. 10:45 via Amsterdam til Billund.

Den 14.7 vil vi tage fly til Cebu, derefter nok med en bus/aircon bus til Maya, og så båd ud til til Malapascua øen, hvor vi har planlagt at indlogere på White Sands Resort.

Herfra tar' vi d. 22.7 videre til Bantayan med ???? og så vil indlogere på St. Bernard Resort. Retur til Manila d. 29.7. Vi har kontaktet disse, og fået tilbagesvar med bekræftigelse.

Vi er ikke tryghedsnarkomaner, men heller ikke Robinson freaks. Et dagligt bad og en seng er ikke af vejen.

Hvad med vejret??, hvad er normalt for juli måned???.. sidst vi var på ferie i det Fjerne Østen var på Bali i en juni måned, det var nok også den skønneste ferie vi har haft.

LarsKyhnau
28-02-08, 19:43
Hej Emil og Birthe

I Visayas, som I planlægger at tilbringe det meste af jeres tid i, varer regntiden fra midt i maj til slutningen af februar, men til gengæld er den ikke særlig intens. Vejret i juli måned er derfor som udgangspunkt hverken værre eller bedre end det er i det fleste andre af årets måneder. Forvent en blanding af dage med sol og dage med en del skyer samt nogle kraftige regnskyl, der mest kommer om eftermiddagen og aftenen.

Hvad angår komfort er White Sand Bungalows ikke kendt for at være et sted for meget kræsne mennesker, hvilket ejeren heller ikke lægger skjul på. En seng at sove i samt et bad hver dag kan man dog givetvis godt få, men finder I stedet for primitivt, så findes der også mere luksuiøse (og dyrere) resorts på Malapascua.

Der er naturligvis også mange andre steder i Visayas, man kan tage hen, end netop de to øer, f.eks. kan man tage til Bohol, Negros, Leyte m.m. Prøv evt. at bruge forummets søgefunktion og/eller kig lidt i forum "logi" m.h.t. mulige overnatningssteder.

tap
28-02-08, 20:08
er det overhovedet genåbnet?
tap

PNO
28-02-08, 20:31
Nu skriver I ikke hvad tid I ankommer til Cebu. Men vær forberedt på at det er ikke unormalt at det tager 4 timer fra Cebu North Busstation til havnen i Maya.
Da jeg var på Malupascua i maj 06, gik sidste båd ved 14 tiden så vær forberedt på at det kan kræve en overnatning i Cebu.
Jeg havde kuffert med på den tur. Jeg lærte det var en meget dårlig ide

Hvis White Sand ikke er åben, så kan anbefales at prøve Cocobana Beach Resort.

Hilsen

PNO

dkpinoy
28-02-08, 22:19
Emil & Birte

Min familie og jeg har været 2 gange på de øer som I har udvalgt i juli måned. Vejret må, som Lars nævner, forventes at være lidt svingende. For vel 2½ år tilbage var vi begavet med meget stabilt vejr på vores ophold på Bantayan og Malapascua. Dejligt men meget varmt. Sidste år var vi kun på Bantayan af de to øer. Her var vejret noget ustabil, men på ingen måde dårligt. Det regnede i perioder af kort varighed og vi havde en del luft på grund af sideeffekterne fra et par passerende tyfoner. Men faktisk var det ganske dejligt, da det gav en frisk kølende brise det meste af tiden. Bantayan er kendt for at være meget varm. Det oplyste min kone mig inden jeg var der første gang - og hun havde ret. Jeg mistænker det forholdsvis lave vanddybde omkring øen til at skabe en effekt af en slags. Faktisk når vi har badet på strandende her, så føles det faktisk koldt at komme tilbage til Cebu........ Det var en underlig oplevelse første gang.

Jeg syntes der er godt I skal bo hos Flemming på St. Bernard Resort. Det er et lille, billig men hyggelig resort. Der findes absolut bedre, men der er en vis hygge her. Samtidig ligger St. Bernard Resort på den rigtige kant af øens sødvestlige hjørne, hvilket betyder at de herskende vindretninger gør, at vandet er ganske rolig på den side, hvorimod der er noget mere bølge og luft på den anden "vestlige" side af øen i juli.

På bantayan kan I nemt komme rundt. Jeg vil anbefale at I lejer cykler eller måske bedre motorcykler. Vær dog opmærksom på, at I sikkert ikke kan tegne nogen forsikring. De er i de fleste tilfælde private der lejer ud. Selv har vi taget chancen mange gange. Kører i rundt på øen, da vil jeg anbefale jer at afvige de asfalterede veje. i vil komme rundt og se øens skønhed og møde de lokale. Sidst så jeg en fyr kravle op efter Tuba, jeg stoppede op for at tage billeder og faldt efterfølgende i snak med ham. Jeg blev inviteret med hjem for at smage på varen.

For Malapascua så vil jeg anbefale Malapascua Exotic Island Dive & Beach Resort, hvilket er et skønt resort og efter min mening et af de steder jeg har været, hvor det har virket mest professionelt. Jeg har været der for dykningens skyld, men har også gået rundt på øen. Ganske hyggeligt der, men ikke så meget at lave grundet størrelsen. Men så kan man måske bedre give sig tid til det, der lige omkring en.

Mht. at komme fra Malapascua til Bantayan. Så vil jeg ikke anbefale jer at tage mod et tilbud om at blive sejlet, hvis ikke vejret er helt i top. Det kan være en meget barsk tur, hvis der er vind. Ellers er det jo bare over til Maya med den lokale båd, som er billigst. Derfra enten bus eller trycykel til Hagnaya. Regner det, så tag bussen, selvom I kan sætte i læ inde i kabinen på trycyklen, ja så er bagagen som regel i det fri.

Samarjan
29-02-08, 04:54
Som Lars nævner, kan vejret være noget svingende i Visayas i Juli måned, men man kan være heldig.
Vejret har dog været lidt underligt her på det sidste. F.eks har det regnet ad pokker til hjemme hos os på Samar, og det ser ikke ud til at blive bedre lige i øjeblikket. Det er lidt usædvanligt, da vi normalt har det rimelig tørt på denne tid af året.
Jeg er heldigvis i Singapore i øjeblikket, hvor det ikke regner så meget lige nu.

Med hensyn til at tage til Maya, kan jeg anbefale at stå MEGET tidligt op, hvis i overnatter i Cebu og arrangere en transport f.eks kl. 3 eller 4 om morgenen, så i kan tage en banka over til Malapascua omkring klokken 7-8 stykker om morgenen. Vejret på denne tid af morgenen er som regel bedst til at sejle. Hvis i sejler efter kl. 12 kan der godt være en del krapsø, hvilket kan være ubehageligt, hvis man ikke kan lide at sejle.

Hilsen,
Jan

EmilogBirte
01-03-08, 10:57
Tak skal i ha' for jeres kommentarer

Dejligt at høre fra folk der kender lidt til forholdene på Filippinerne, ja og især fra de to øer.

Vi har også prøvet at komme i kontakt med Cocobana via to e-mail adresser, men har endnu ikke modtaget tilbagesvar. Så sidste weekend ringede jeg til resortet og rykkede for svar, men vi er jo tidlig ude, så mon ikke der snart kommer respons!!!!!!.

At komme lidt rundt for at se på naturen og lokaliteterne i området elsker vi, så vi påtænker at sejle lidt rund med de lokale. Også det med at dykke med snorkel har vores interesse, så det ser vi meget frem til.

Så snart vi har modtaget billetterne fra C&C Travel, vil vi reservere pladser til flyet fra Manila - Cebu tidligt om morgenen d. 14.7.

Vi har prøvet at studere forskellige vejr-rapporter for Cebu området i 2007, og kan se at vejret skifter meget hurtigt. Men med den danske sommer 2007 i hukommelsen, så håber vi det bedste.

Så hvis i har nogle gode ideer til hvad vi skal prøve eller se, så er vi meget interesseret.

tap
01-03-08, 11:42
jeg ville allerede nu købe billetterne manila-cebu,hvorfor vente til cctravel har sendt jeres billetter? de plejer først at sende billerne ud 8-10 dage før afrejse og så kan der godt være udsolgt til manila-cebu samt at det er billigere jo før i køber billetterne
mvh tap

dkpinoy
01-03-08, 13:05
Nu ved jeg ikke hvad I efterlyser af forslag til at se. Men jeg vil så indtil videre fastholde mig til de to valgte øer.

Dog inden jeg går i gang, så vil jeg sige at I ikke skal være nervøse for ikke at kunne få plads på fly eller eventuelle andre resorts. Det er absolut lavsæsson i den periode, hvor I kommer forbi. Men jeg kan som tidligere nævnt sagtens anbefale perioden. Den smule regn og blæst I måtte få gå det altså lidt mere behageligt. Og da der ikke er mange besøgende, da kann I sagtens forhandle med resortene, ligesom I jo bare kan skifte under vejs, hvis I ikke er tilfredse eller hvis i blot gerne vil prøve lidt nyt for afvekslingens skyld.

Malapascua:
Her er øen dejlig i sig selv med sin udprægede sand overalt. Jeg anbefaler at I går ind til byen Logon, der kan I finde lidt steder at nyde lidt forfriskning eller snasks. Kirken og kirkegården bør I besøge. Filippinere der kommer til Malapascua skal helst besøge kirken, da de hedder sig "at det bringer ulykke" over én, hvis man ikke har besøgt den. Så er der fyrtårnet (har ikke selv været deroppe), hvor man kan nyde hele øen fra oven og sikker få nogen gode billeder. Snorkling er ok, men vel ikke det bedste på Filippinerne, men godt nok for europæere som os. Skulle I ønske at komme lidt væk, da kunne I kontakt et resort, der arrangere dykning, f.eks. resortet jeg har foreslået tidligere (se www.malapascua.net). Der kunne I bede om at komme med en tur op til den lille ø, Gato. Dette er en meget lille ø som er et fredet marine område. Dette dog mest på papiret, da jeg selv har oplevet dynamitfiskere dér (desværre). Men I vil få en dejlig sejltur (afhængig af vejret naturligvis) og I vil opleve en flot lille fotogen ø, hvor snorklingen er rigtig god med stor mulighed for at se meget forskelligt og udforske klipperne. I skal dog sikre jer med strøm og ikke røre ved for meget maritimt liv osv. Sidst men ikke mindst på Malapascua kunne I overveje at finde en lille sød fiskerfamilie. Aftale med dem at købe lidt fisk og bede dem grille det sammen med ris og soja/chilli/calamansi blanding som tilbehør. I får en anderledes oplevelse og får talt med de lokale. Find nogen som I syntes om.

Bantayan:
Nogen af de ting I kan gå efter kunne være følgende eksempler -
Besøg Ogtong Cave som ligger på et godt men også dyrt og velplejet resort af samme navn. Det er en naturlig grotte, hvor der er en mindre ferskvandsbassin i bunden. Hyggeligt. Vil I ikke bo der f.eks. én enkelt nat, ja så betaler I bare et mindre gebyr for at komme ind. Ellers som nævnt en tur ud langs vandet på den sydlige kyst (når man køre fra Santa Fe til Bantayan by. Her kan I se mangrove og de er ved at etablere et beskyttet område her. Bantayan By er hyggelig i sig selv og der er et dejligt marked og fiskemarked ved havnen. Dog er jeg personligt ked af at se dem fange og sælge mange fiskearter, der ikke burde fanges.... men det kan vi jo ikke lige ændre.
Ellers er der Madridejos by helt oppe på nordspidsen. En rigtig hyggelig by, hvor der er et gammelt fort fra japanernes tid i en lille meget hyggelig udflugtspar. Men snyd ikke jer selv for at gå ud på den lange mole eller evt. til stranden om øst, hvor I kan observere lokale familier, der dels fisker ved lav vandstand samt samler fisk og skaldyr i pytterne. Heæe østsiden er en køretur værdig. I kan desuden finde et par gode huler/grotter her. Et af steder er der 7 (vist nok) som er på privat område, hvor ejeren har bygget et eksklusiv hus. Da vi trængte os på blev vi inviteret på forfriskninger, dejlig snak og en skøn udsigt. Inde midt på øen i den nordlige ende er der klipper som man kan bestige og få en rigtig god udsigt over det meste. Der er desuden på øen mange slanger, hvor I dog skal være usædvanlig heldig at se dem, da de gemmer sig ved larm m.m. Men der er i særdelseshed mange python slanger pga. mange kyllingefarme..... Så tæt på disse farme kan man finde dem, hvis det var noget.....

Korrektion:
I mit tidligere svar fik jeg vist skrevet at St. Bernard ligger på den rigtige side af øens sydvestlige hjørne. Mine faktuelle oplysninger om vind m.m. er ok, men desværre har jeg fået drejet øen en smule i mit hoved, da jeg vist henviste til om forskellen om man lå på den ene eller anden side af øens sydvestlige hjørne. Der burde have stået "Sydøstlige" hjørne, hvor de resort der ligger mod syd kan have lidt mere direkte vind end de resorts der ligger op langs østkysten. Blot så I ikke kommer i tvivl.

PNO
01-03-08, 14:06
Jeg ville bestille et fly til Cebu 2½ - 3 timer efter at KLM er landet. Dermed er det store hug lavet på een gang, og ferien kan starte.
KLM lander jo tidlig om morgenen så der er masser af afgange til Cebu fra både Centenial og Domestic airport.
Find så et hotel i Cebu, og få noget ordentlig søvn inden turen næste morgen går op mod Maya

Der er bestemt ingen grund til at tage fra lufthavnen, ind til Manila for så at tage den samme tur tilbage tidlig næste morgen. Spild af tid og gode penge.

Hilsen

PNO

Kurt
04-03-08, 19:51
Personligt foretrækker jeg en rygsæk

En trolley kan være uhandy i Filippinerne.
Bortset fra i lufthavnen (hvor der er bagage-trolleys) og på fortove (der er ikke er af dk standard mange steder).
For mellem 2-15 kr kan man altid få sin bagage transporteret af de allestedsnærværende portere.
De (måske få) gange man selv bliver nød til at bære sin bagage, er en rygsæk det eneste rigtige.
Man har hænderne fri og bærer nemmere selv forholdsvis tungere byrder.

Lars Kynau har ret i sin bedømmelse af White Sand Bungalows.
Dog har samtlige vore populære bungalows individuelle badeværelser komplet med fliser, bruser, wc med sæde, håndvask, spejl og ikke mindst rindende vand 24 timer.

LarsKyhnau
04-03-08, 20:42
Men hensyn til indenrigsflybilletter Manila-Cebu kan man normalt få dem til den laveste pris, hvis blot man køber 2-3 uger før afgang. At købe dem tidligere end det er bare at binde sine penge og risikere at miste dem, hvis man bliver syg e.l. Skal man rejse omkring jul, nytår, påske eller Kinesisk nytår kan det dog være nødvendigt at købe noget tidligere, men det er jo ikke tilfældet her. Man kan købe flybilletter online hos Cebu Pacific med et Visa-kort på deres hjemmeside:

http://www.cebupacificair.com/

Mvh. Lars

LarsKyhnau
04-03-08, 20:48
P.S. Ditto gælder hvis man skal til eller fra en by, netop som den lokale festival bliver afholdt, så det bør man gerne checke, når man planlægger sin rejse rundt på Filippinerne. F.eks. afholdes den store Sinulog festival i Cebu hvert år i januar, og i den weekend, hvor den står på, er hoteller i Cebu samt flybilletter til og fra Cebu fuldstændig udsolgt.

Harly
04-03-08, 22:28
Hej Kurt, har du overhovedet set dette indlæg fra Tap:
white sands ?

--------------------------------------------------------------------------------

er det overhovedet genåbnet?
tap

tap
04-03-08, 23:14
mener selv han skrev tidligere at det var lukket pga han skulle til danmark med konen,og søge familliesammenføring,men jeg kan ikke huske hvornår de ville åbne igen,kurt hvor er du?
mvh tap

EmilogBirte
09-03-08, 10:41
Hej alle sammen

Vi har haft kontakt med Kurt i dec./jan måned, hvor han har bekræftet vor forespørgsel pr. email, om vi kunne reservere et såkaldt hytte i vor ønskede uge 29.

Siden hen har vi også læst i et at indlæggene, at Kurt svarer med at White Sands genåbner efter ca. 1.4.

Så nu må vi prøvepakke om vi kan få vores ting i en rygsæk eller vi må bruge en kuffert/trolley. Tshirt og lign. kan vi sikkert købe lokalt.

Jeg har lige været på forretningsrejse i Kina forrige uge, så jeg har trænet lidt med en trolley, og det gik fint.