PDA

Se fuld version : Ny Filippinsk forlovet

Sunaj
02-03-08, 20:54
Hej
Mit første indlæg i dette forum, men har læst en del af alle de andre indlæg. Her er masser af informationer som er god. Tak til alle. Men jeg vil da komme med mine egne spørgsmål.

Jeg som mange af jer andre har fundet mig en dejlig pige fra Filippinerne med den bonus at hun har en søn på 5 år… Er der nogle der kan give mig deres erfaringer men sådan en vildbasse og hvorledes i har grebet tingene an..

Han er utrolig kær, men meget bestemmende, og vil altid have sin vilje (har læst lidt om hvorledes man opdrager børn på Filippinerne Customs & Etiquette Philippines) men er der nogle der kan give mig deres erfaringer..

Ligeledes ønsker jeg og få min forlovet samt ”søn” til Danmark. Hvorfor! Jo grundet mit job samt, ligeledes er min overbevisning at uddannelse systemet er nu ret godt her i DK - tænker skolegang for drengen. Ligeledes ønsker vi også og få børn og for dette er jeg nu glad for DK. Men hvad er jeres mening og erfaringer!

Min forlovet har det vi kalder en folkeskole og ikke andet… Jeg ønsker for hende og få en uddannelse eller andet her i DK. Derved har vi letter ved og hjælpe hendes familie en smugle, samt og gøre vores egne økonomien lidt bedre. Hvad er jeres erfaringer?

Hendes baggrund og hvor jeg kommer:
Hun er fra Malabon i Manila, er der nogle der har erfaringer med denne bydel eller er i dette område..
Har planlagt og tager derud igen d. 25/4/2008 (i denne forbindelse fandt jeg nogle billetter med Singapore Airlins til 5500 dkr forleden fra CPH men nået ikke og booke, så har Thai til 6300 dkr.. Som information: Hvis man er medlem af Eurobonus giver en tur med Thai air 2 X 6800 point CPH – MNL, og skal man f.eks. som jeg fra Aalborg lufthavn til CPH kan jeg nu booke en tur/retur til 173 dkr og 9500 point AAL –CPH, dette kan man ikke med KLM og skal så til og betale mere for en AAL – CPH billet)

Som det sidste i denne omgang har vi snakket om og gifte os… Hvad er jeres erfaringer med bryllup på filippinerne og hvorledes de foregår.

dkpinoy
02-03-08, 21:48
Hej Sunaj

Velkommen til forummet og ikke mindst tillykke med kærligheden. Jeg vil forsøge at bidrage lidt.

Da jeg i sin tid mødte min kærlighed i Manila, ja så viste det sig, at der også var en sidegevinst. Hun havde nemlig en søn på ca. det dobbelte af din kommende stedsøn. Han var (og er) en fantastisk dreng. Jeg fik også at vide, at han var en knægt med ild i en vis legemsdel samt besvær med at koncentrere sig i skolen. Jeg kan huske min kone var usikker på at bring ham på banen, da hun var bange for min reaktion. Jeg tror vi her i Europa har en lidt anden indstilling til dette og hun fandt dog også ud af, at jeg tog det i stiv arm. Nå, men ellers en herlig søn med en god indstilling til tingene. At give konkrete erfaringer og anbefalinger med en vildbasse er jo svært – da man aldrig kan generalisere personlighed, så jeg vil kun mene du bør tage det i stiv arm. En knægt på 5 år med ild i rumpen er vel ikke så tosset.

Jeg syntes det er en god indstilling du har, at han skal med til DK. Uanset hvad moderen måtte sige af respekt for dig, så vil jeg mene hun helt sikkert ønsker at have sin dreng med. Han vil hurtig lærer dansk og vil kunne få en god skolegang. Den gode hjemlige base må I så give ham. Vores søn har haft det og har det stadig forholdsvis svært med sproget, hvilket jeg tilskriver at han først er kommet til landet i som 12-årig. Men uanset han måske skal bruge et par år mere på at indhente det danske, så mener jeg han har bedre muligheder her i landet.

Kan i øvrigt huske, at da han var kommet til Dk, da havde han (viste det sig på et tidspunkt) en tro på at han kun var her midlertidig og at han faktisk var bange for at blive sendt hjem igen. Dette er vi dog ovre – han ved han hører til familien. Der har i de år der er gået da været perioder, hvor han har været knap så glad for at være her. Især tror jeg på et tidspunkt jeg var medårsag hertil, da jeg ubevist pressede ham psykisk med vigtigheden af at lære dansk……. Det kan godt give bagslag.

I vores situation er der ingen registreret far til min kones søn. Det gjorde at vi slap få bøvl med at skulle inddrage en sådan far i tilladelse m.m. til at bringe ham til Dk. Mht. familiesammenføringen har vi slet ikke haft problemer, han er af myndighederne bare blevet ”behandlet” som en naturlig del af min kones forhold. Og skulle I vælge løsningen, når den tid kommer, at I vælger at de skal herop på turistvisa efter ægteskab er indgået på Filippinerne og I så søger familiesammenføring herfra landet, ja så kan han komme i skole med det samme uagtet I ikke har fået familiesammenføringen endnu. Konen må så vente på at gå i gang med sprogskole (med mindre I selv vil betale) eller arbejde.

Min kone er tilsvarende din forlovet kun uddannet svarende til folkeskolen. Hun ville gerne ud og tjene sine egne penge efter hun var kommet hertil. Dels for at bidrage til leveomkostningerne, dels for at føle sig mere uafhængig. Jeg kender mange filippinere her i landet, der arbejder i jobs, der kan være nedslidende på lang sigt. Min kone har selv et service job, men kun ca. 4 timer om dagen. Meningen var hun skulle have været på fuld tid, men da vores økonomi hænger sammen, ja så holder hun (og jeg) igen, da hun ikke skal nedslides. Om hun vil i gang med en uddannelse må tiden vise, det bliver hendes egen afgørelse. Om du kan bruge dette til noget ved jeg ikke? Men tag tingene lidt som de kommer, din forlovet skal sikkert også bruge tid på at ”lære” det danske samfund at kende når hun en gang er kommet, Og ja, så selvfølgelig sproget, hvilket jo er et krav.

Det dette er blevet langt nok, så vil jeg lade andre om at sige lidt om bryllup på Filippinerne. Men det er en stor oplevelse og noget jeg blot her vil anbefale, at I gennemfører derude. Du kan jo prøve at inviterer et par af dine familiemedlemmer ud til brylluppet. De vil få en kanon oplevelse.

tap
02-03-08, 22:10
har hørt malabon omtalt som "manilas røvhul" industrikvarter med en del kriminalitet
mht din "søn" er det jo individuelt hvordan man opdrager børn men ved da at på filippinerne bliver man opdraget med en kærlig og fast hånd hvor der bliver sat tidligt ind for sætte respekten for voksne fast.
ang. familliesammenføring har du sat dig ind i reglerne herfor?
24 årsreglen,økonomi(du skal minimum tjene det dobbelte af hvad en bistandsklient får dvs. ca. 250.000kr om året,boligkravet,tilknytningkravet,bankgaranti m.m.
du kan finde mere herom på www.nyidanmark.dk under familliesammenføring
bryllup på filippinerne kan varmt anbefales ikke mindst okønomisk og din kæreste vil aldrig glemme dig for det,du skal også tænke på at hvis du inviterer hende herop som turist og i gifter jer her og derefter søger om familliesammenføring medens hun er her så mister du den bankgaranti som du har stillet for hendes turistvisa
men ellers brug søgefunktionen her på sitet der er masser af info du har brug for feks hvilke papirer du skal bruge hvis i gifter jer på filippinerne
held og lykke
mvh tap

holgerdk
02-03-08, 22:27
hej sunaj,

også velkommen til forum fra mig. tillykke med din nye kærlighed. er meget enig med dkpinoy. jeg har kun erfaring med at få min kone herop (uden børn). vi har ihvertfald foreløbig også valgt at slå os ned i danmak pga jobmuligheder og økonomi. tilgengæld kan jeg måske bidrage lidt med bryllupserfaringer på filippinerne.

det er som dkpinoy skriver en super oplevelse. jeg kan kun anbefale at blive gift derude. det er pokkers besværligt (mht papir, godkendeler etc) men det er det hele værd og en god del billigere. mine forældre var med og jeg tror det var deres livs rejseoplevlse. det vil blive en længere smøre hvis jeg skal fortælle om min tur men prøv at læse mit post omkring min tur. derefter har du sikkert nogle spørgsmål og dem er jeg sikker på nok skal blive besvaret af mig selv eller andre her.

http://www.filippinerne.dk/forum/showthread.php?t=1017

mvh

jesper

Harly
02-03-08, 22:27
Hej Janus.
5 år, det kan jeg kun se som en stor fordel, at være så ung når der skal startes et helt nyt liv. Vi har i vor bekendtskabskreds et par eksempler på 4 år, 6 år og 8 år, som nyankomne til Danmark. De har alle tre lært et rigtig godt dansk på ca. 1 år, og klarer sig rigtig godt på alle måder.
Hvad angår din " kones " sprog, så er mit råd ikke at gøre som de fleste finder nemmest, at tale Engelsk hjemme. Men at gå i krig med det danske med det samme, når hun kommer til Danmark. Lad hende starte på sprogskole hurtigst muligt og hjælp hende med udtalen, det bliver det sværeste.
Den frie måde, som opdragelse bliver praktiseret på på Filippinerne, giver let viljestærke børn, men det skal bare vendes til en fordel. Her får du brug for lidt pædagogisk sans, men se det ikke som et problem, Knægten er jo kun 5 år, og dermed normalt let påvirkelig ved brug af kærlighed og fornuft.

Sunaj
03-03-08, 00:28
Hej Alle
Tak for de mange hurtige svar
Vrd. Regler og lignede.. Papirer, sikkerhed mm som man kan læse sig til er jeg fuld klar over…

Men har dog hørt, tror også jeg har læst. At når en Filippiner skal ud af landet er der nok andre ting man ikke kan læse sig til… Kan de bare som os andre vade igennem immigration, mener der er en der har skrevet om dette, men jeg blev lidt træt af hastigheden på den gamles server, så den store surfe holdte jeg mig fra. (husk 1000 PHP in immigration feeds) Nogle kommentarer til dette eller erfaringer… Det røde pas går jo som smurt…

Vrd. Malabon (Tap) må jeg sige at også jeg bliv lidt overasket….
Men på vejen der til kommer man igennem noget der som er være, ligeledes forbi ”Smokey mountain”… Jeg arbejder som rejsemontør og har før sejlet… Så jeg har været mange ”Shitey paces” F.eks. Lagos, Dakar. Montevideo, Tomasino, Santos, Panama en del steder i Kina osv. Men da jeg vendte sig til det, flyttet jeg fra mit hotel ind i familiens hus… Det var faktisk en positiv oplevelse. Men giver dig til dels ret… (gad vide hvad familie vil sige til dette hvis de kommer der, da man kan forklare mange ting, men der er nogle ting man skal se)

Vrd. Knægten… Han er sjov og det tager jeg sku i stiv arm.. Han er stædig og plejer og få sin vilje… men jeg er mere stædig selv… dette giver nogle meget store brune øjne fra ham af og til…. Men en af mine kvaler er blevet de skide penge… Han ved jo godt jeg har lidt af disse, men jeg har det med, man kan ikke få hvad man peger på….. syntes at man skal køre den samme stil som de har været vand til og ikke begynde og forkæle… hvad mener I.

Læste Holgerdk’s indlæg vrd. bryllup…. Lyder jo som en drøm…
Jeg spurte min forlovet om hvorledes hun kunne forstille sig et bryllup…. Og så blev det pludselig noget med 200 gæster(jeg tror de 20 er gay  (en enden historie)), men jeg havde forestillet mig noget simpelt… eller skal man sige det er hendes bryllup, hvis i forstår….

Jeg havde forestillet mig noget med 20 – 30 personer……..

Vrd. VISA… jo flere kort er altid godt… Men det krævet mig kun en opringning til banken og så har man nulstillet det… sidst jeg havde et problem.

tap
03-03-08, 00:53
hvad er det, er det noget du har betalt? lyder som om der er en der har fået sig en god frokost der
eller er det lufthavnsskatten der er steget fra 750p til 1000p ??

200 gæster til et bryllup er meget normalt,20-30 den går ikke på filippinerne men bare rolig det er stadigt billigt
mvh tap

Kim P. Nyberg
03-03-08, 03:04
Da jeg og min hustru blev viet i december 2005, skete det i Kidapawan på Mindanao. Vi fik et pakketilbud (det bruger de vist meget derude) der indeholdt kørsel fra hotellet til kirken og tilbage for både brudeparret og vidner, brudesvende og brudepiger, tre retters menu for op til 100 personer, overnatning for parret i suite og morgenmad for parret. Samlet pris i danske kroner var 3.100,-. Min hustru siger, at efter deres forhold derude, var det ganske overdådigt, for mig var det noget middelmådigt. Men vi havde alligevel en vidunderlig dag. Ved siden af pakketilbuddet kom så betaling til kirke og præst, der var lige et fotofirma, som vi hyrede til at forevige begivenheden (tre mand høj i 10 timer for en samlet dansk pris på 600,-). Gør du det samme i DK vil du både blive ribbet og flået ;-)

Du skal medbringe et stykke papir fra juridisk kontor på dit lokale rådhus, der fortæller, at du er single og agter at indgå ægteskab. Forlang den engelske udgave, så går det meget nemmere derude på Filippinerne. Du skal også medbringe fødsels- eller dåbsattest (kan fås på engelsk på det lokale folkekirkekontor). Og noget billed-ID, fx. pas.

Du skal opholde dig i landet i mindst 10 dage forud for vielsen.

Du skal forvente, at den lokale kommune derude vil forlange et interview med dig og din tilkomne forud for vielsen, for at sikre sig at "den er god nok". Det blev vi i hvert fald. De vil bede jer fortælle om hvordan I mødte hinanden og hvordan det ellers er nået dertil, hvor I er nu. De vil også spørge ind til økonomiske forhold, fx. hvad du tjener (oversat til peso) og om du vil være i stand til at forsørge din kommende familie.

Opholder du dig i landet i mere end 21 dage, skal du have visum. Det kan du få på de lokale immigrationskontorer i landet. Men rejser du ind i landet sammen med hende, og under forudsætning at I er gift, får du automatisk et stempel i passet, der giver dig 1 års visum (balagbayan). Hvis du ikke får det automatisk, så bed om det.

Samarjan
03-03-08, 03:12
Jeg har ikke så god tid lige nu, så det bliver et skud fra hoften.

MALABON:
Der er kun en bydel i Manila, der er værre end Malabon og den hedder Tondo. Malabon er et sted, man kun begiver ind i, hvis man bliver eskorteret af nogle, der allerede bor der.
Du kan let komme ud for, at en taxi chauffør ikke vil køre dig til Malabon, fordi han vil sige det er for farligt.

Med hensyn til din forlovede med hendes søn:
Hvis du skal gøre dig håb om at få hende til Dk, skal du først finde ud af, om barnets far er villig til at lade dig adoptere barnet, hvis dig og din forlovede gifter jer. Hvis han ikke er villig til dette, kan det blive lidt svært, men ikke umuligt, da Filippinerne faktisk har love, der beskytter barnets tarv, hvilket vil sige, at de meget sandsynligt ville sige, at barnets fremtid ville være bedre, hvis i giftede jer og flyttede til Dk.

Under alle omstændigheder skal i gifte jer. Det vil være svært nok at opnå et visa til din forlovede samt hendes barn, hvis du vil have dem til at komme til Dk, før i er blevet gift.

Jeg bliver nødt til at løbe, men vil tjekke ind senere.

Hilsen,
Jan

dkpinoy
03-03-08, 10:55
Hej igen Sunaj

Jeg tror du skal tage tingene lidt mere trinvis. Du har et sjovt spørgsmål om udrejse for filippinere blandet lidt sammen med de privat forhold ;-)

Men kort sagt skal de rejse til Danmark, ja så skal de naturligvis have pas med gyldig visa sticker indsat. Og når de har checket ind, da skal der betales en lufthavnsafgift. Det er som Tap nævner pt. 750 p.

Mht. til knægten, så kan man ikke købe sig til respekt og kærlighed. At du giver ham lidt nu betyder nok ikke så meget lige nu. Dvs. jeg tror da ikke det skader med mindre han selv håndtere "sin status" på en negativ måde. Når han kommer til Danmark vil han opdage at tingene er meget dyrere og at "den rige mand" han mødte på Filippinerne blot er en alm. person her i landet...... Så vær blot fornuftig med praktiske og mindre ting og undlad at købe en masse dyre ting som blot vil blive ødelagt/stjålen e. lign.

Og sidst men ikke mindst. Bryllup med 20-30....... glem det. Det kan stort set ikke lade sig gøre. Selv et stille bryllup på rådhuset vil typisk udløse en bespisning af familie, venner, naboer og de som ellers kommer forbi. Et kirkebryllup, ja blot de som har en rolle som brudepige, -drenge, sponsors osv. osv. ja så er I snart oppe på 100 og der skla jo trods alt også alt relevant familie og venner med. Så regne du bare med 2-300. Jeg mener at huske at Jespers (Holgerdk) indlæg indehold prisniveau i deres situation og husker at min kones og mit niveau var ca. det samme som Jespers. Kim giver ligeledes et eksempel. Det betyder det kan gøres på mange måder og til mange priser. Og så er det nok afhængig af hvor man er dernede samt forholdene i øvrigt. Du skal førsøge at sætte et niveau men ellers overlade det til din kone..... I skal nok få lidt konflikt om økonomien.... (ha ha)

tap
03-03-08, 13:27
750p plus filippinske statsborgere skal betale yderligere 1600p i traveltax for at rejse ud af landet

tap

kenneth
03-03-08, 14:04
Jeg blev kirkelig viet i foråret 2007 ,og forud for det skulle vi have en licens fra den lokale kommune før vi kunne gifte os.Licensen krævede at man skulle deltage i et seminar som kan klares på en halv dag før den blev udleveret.

Vielses attesten som du får udleveret når i er gift ,skal derefter sendes fra kommunen til NSO det tager ca.2-3 uger for den er registreret der.

Med hensyn til bryllup er det meget individuelt hvor mange man inviterer med, men en ting er sikkert som andre også skriver ,familien skal med det kommer du ikke uden om og du sponsorer temmelig sikkert også transporten for den fatige dels vedkommende.

Familien på filippinerne er ikke ligesom herhjemme far,mor og børn men som regel mor og far brødre/søstre ,forældre ,kusiner ,fætre ,præsten med kone,venner ,naboer you name it ,ja vi havde sgu også en af de ansatte med påhæng fra kommunen der lavede vores papirer :-)

Men alt sammen afhænger jo ligesom herhjemme hvad man ønsker ,er pengene meget små lader man være med at invitere det helt vilde ,men så må man også nok lige regne med at konen får besked på at hun er gift med en CHEAP CHARLEY op til flere gange.
Eller også spørger man venner,familie og naboer og de vil hjælpe til med at lave mad ecc.

Men husk du bliver ikke ruineret af at invitere hele pibetøjet på resturant ,priserne dernede er til at betale og du skal jo tænke på at er det et 30 personers bryllup herhjemme så slipper du ikke under 40.000/50.000 dkrk.
Medmindre man vælger at tage på rådhuset og blive gift for derefter at smutte en tur på kroen med konen og svigermor alene :-)

holgerdk
03-03-08, 16:27
hej sunaj,

som flere andre giver udtryk for løber et bryllup meget hurtigt op i 200-300 personer. de har jo nogle flere familiemedlemmer end her i landet :-) jeg har aldrig hørt om et bryllup med 20-30 personer på filippinerne.

i mit tilfælde betalte jeg også for transport for en del familiemedlemmer der skulle fra cebu til butuan på mindanao. ellers var de ikke kommet. de havde simpelthen ikke penge til transport så det gjorde jeg gladeligt. det er jo ikke hverdag man bliver gift.

mvh

jesper