PDA

Se fuld version : Giftes i Danmark

powerpal
03-03-08, 03:15
Hej

Er der nogen på sitet der har erfaringer med hvorledes det forholder sig hvis man vil giftes med Filippiner i Danmark. Er der vanskeligt for min kæreste at få de fornødne papirer, og er der nogen der ved hvilke papirer der skal bruges og hvor vi kan få fat i dem?

Jeg er på besøg hos hende nu, men jeg er desværre blevet kaldt hjem og vi kan ikke nå at opholde os her i landet længe nok til at vi kan blive gift her. Hun kommer på besøg hos mig til juni, og vi vil naturligvis gerne være sammen indtil vi kan rejse herned igen. Derfor er det nødvendigt for os at blive gift i damnark. (hvis bare dog forslaget om kærestevisa kunne blive godkendt, men så heldige er vi vist ikke med vor folkevalgte)

Vi vil naturligvis "gifte os" igen når vi kommer til Filippinerne igen så vi kan holde bryllup for hendes familie.

MVH

Power

dkpinoy
03-03-08, 10:24
Jeg har ikke selv erfaring hermed, men kender nogen der lige er blevet gift på rådhus. Mener de klarede sig med hendes pas og fødselsattest. Ellers ingen problemer. Men ifølge loven kan en kommune forlange dokumentation på, at man ikke er gift (det forlanger de filippinske myndigheder nu også, når vi giftes dernede). Så jeg vil anbefale dig at kontakte din egen kommune for at høre om deres praksis/håndtering. Der får du de mest præcise svar.

Du kan se lovgivningen via følgende link:
http://www.familiestyrelsen.dk/fileadmin/Filer/PDF/Aegteskabsbetingelser.pdf eller
http://www.familiestyrelsen.dk/7/vielse/giftes-i-danmark/

Du skriver at hun kommer på besøg i juni. Så må jeg spørge om I har søgt visa til hende. De sidste jeg kender, der tog det 6 måneder at få visummet......

Og sidst men ikke mindst, så skal du stille en bankgaranti på på over 50.000 kr for at huun kan få sit visa, ligesom der er nogen praktiske krav om forsikring m.m. Vær opmærksom på, at hun kun må være i Dk i visummets gyldighedsperiode. Søger I familiesammenføring mens hun er i Dk, da vil de tage dine penge, altså garantien på over 50.000 kr. Og skulle hun blot blive for at rejse tilbage sammen med dig, så er det vigtig at I ikke overskrider visumsperioden, da det kan give hende karantæne i en periode mod indrejse i Dk, ligesom man vel ikke kan udelukke at det vil have en effekt på en senere ansøgning om familiesammenføring.

Ellers syntes jeg, at jeres "planer" er ganske fornuftige, blot vær opmærksom på ovenstående. Held og lykke med det hele.

Kim P. Nyberg
03-03-08, 16:24
Det skal måske lige tilføjes med hensyn til bankgarantien ved FS, at udover at myndighederne snupper de knap 58.000 kroner, så skal du stille en ny garanti på samme beløb. Bare lige sådan du ikke får et chok, når den tid kommer....

Kim P. Nyberg
Herning

Johnny0665
03-03-08, 18:02
Hej

Det er 2 forskellige "garantier" der bliver omtalt.
Bankgarantien ved turistvisa er i 2008 på 54.813,- kr. Skal bla. sikre at man sender sin udenlandske gæst hjem igen.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/visum/hvornaar_gives_visum/garantistillelse_i_visumsager.htm

Den anden er en anfordringsgaranti. Det er een man kan blive forlangt at stille ved familiesammenføring, som skal gælde de første 7 år. 58.207,- kr (i 2008). Den skal sikre at man kan forsørge sin ægtefælle. Dvs. at kan man ikke det, så beholder det offentlige pengene. Der kan være undtagelser der gør at man ikke skal stille anfordringsgarantien. Feks. hvis man allerede har børn under 18 år i DK som man betaler børnebidrag til.

M.h.t det juridiske er der masser af hjælp og hente her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/

Venlig hilsen

Johnny0665
03-03-08, 18:02
Hej

Det er 2 forskellige "garantier" der bliver omtalt.
Bankgarantien ved turistvisa er i 2008 på 54.813,- kr. Skal bla. sikre at man sender sin udenlandske gæst hjem igen.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/visum/hvornaar_gives_visum/garantistillelse_i_visumsager.htm

Den anden er en anfordringsgaranti. Det er een man kan blive forlangt at stille ved familiesammenføring, som skal gælde de første 7 år. 58.207,- kr (i 2008). Den skal sikre at man kan forsørge sin ægtefælle. Dvs. at kan man ikke det, så beholder det offentlige pengene. Der kan være undtagelser der gør at man ikke skal stille anfordringsgarantien. Feks. hvis man allerede har børn under 18 år i DK som man betaler børnebidrag til.

M.h.t det juridiske er der masser af hjælp og hente her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/

Venlig hilsen

LarsKyhnau
04-03-08, 20:08
Hun kommer på besøg hos mig til juni, og vi vil naturligvis gerne være sammen indtil vi kan rejse herned igen. Derfor er det nødvendigt for os at blive gift i damnark.

Forståeligt nok, men det er altså så det, som lige koster 54.000 DKK til skattefar, såfremt du er blevet bedt om at stille en bankgaranti i.f.m. hendes visum og hun herefter søger familiesammenføring med dig, medens hun er i Shengen-området på dette turistvisum, for at I kan være i Danmark sammen også efter at hendes turistvisum udløber.

Man siger jo, at kærligheden er det største af alt, men 54.000 DKK er trods alt mange penge at betale for at kunne være sammen i den tid, som Udlændingeservice er om at behandle en ansøgning om familiesammenføring.

Forvent en sagsbehandlingstid på alt mellem 1 og 6 måneder, baseret på de erfaringer, som medlemmer af forum har gjort sig.

Mvh. Lars

LarsKyhnau
04-03-08, 20:34
Vi vil naturligvis "gifte os" igen når vi kommer til Filippinerne igen så vi kan holde bryllup for hendes familie.

Dette er efter min opfattelse en ualmindelig dårlig idé. At holde en brullupsfest EFTER man er blevet gift vil aldrig nogensinde blive tilnærmelsesvis det samme som at holde festen på selve dagen. Som det har været diskuteret i tidligere indlæg mener de fleste af forums deltagere desuden, at det klart kan anbefales at holde sit bryllup på Filippinerne, idet:

a) Kvindens familie da også har mulighed for at deltage (den danske familie kan lettere rejse til Filippinerne end de kan rejse hertil).

b) Filippinere som regel kan fylde en kirke op og dermed skabe en fantastisk stemning omkring brylluppet.

c) Det er en hel del billigere at holde et stort kirkebryllup på Filippinerne end i Danmark.

I nåede ikke at blive gift under dit nuværende ophold på Filippinerne. Trist, men så må det jo blive næste gang, du kommer derned. Filippinere er vant til at vente og til at være adskilt fra deres kære, idet 10% af befolkningen arbejder udenlands. Så det vil næppe være noget stort problem for din kæreste, at der går lidt tid endnu, før I bliver gift, eller at I ikke er sammen hele tiden.

Og du kan jo stadig sagtens invitere hende 3 måneder til Danmark på et Shengenvisum, også selvom I ikke vælger at blive gift og søge familiesammenføring, medens hun er her. Med 2 x 3 måneder i DK om året til hende på et Schengenvisum og 2 årlige ferier af måske 3 uger på Filippinerne til dig, så kan I faktisk være sammen det meste af tiden, indtil I så engang bliver gift og kan søge familiesammenføring.

Er I først blevet gift på Filippinerne må de danske myndigheder ikke forlange nogen bankgaranti, så herefter kan hun sagtens rejse til Danmark på et turistvisum og så søge familiesammenføring, medens hun er i Danmark.

jesperbrahe47
14-03-08, 11:15
Hej,

Jeg har haft en filippinsk kæreste i 3 år og besøgt 4 gange. Nu har vi besluttet at gifte os, så jeg vil gerne finde den bedste fremgangsmåde. Der er mange indlæg om det her på sitet så det kan godt virke lidt forvirrende med alle forskellige svar.
Min kæreste vil helst giftes i danmark, men jeg har lige læst her at hvis vi gifter os i filippinerne skal jeg ikke still nogen bankgaranti når hun derefter kommer til danmark.
Jeg skal besøge hende i december...vil den bedste fremgangsmåde så være, 1. vi ordner papirer for at kan giftes, 2. vi gifter os i december, 3. jeg inviterer hende til danmark hvor vi søger familiesammenføring? Jeg har en søn som jeg betaler børnebidrag til, og hun har en datter på 6 år. har det nogen indflydelse på noget?
Hilsen jesper.

Johnny0665
14-03-08, 14:13
Først og fremmest, ved jeg ikke hvad det indebærer at din kæreste har et barn mht. at få det med til DK.?
Hvis det er billigste måde du søger, vil det være at du rejser til Phil og i gifter jer der. Derefter kan i søge familiesammenføring gennem Norske ambassade i Manila eller DK konsulat i Cebu. I kan også søge 90 dages turistvisa til DK og familiesammenføring herfra. Man skal ikke give bankgarantien på de godt og vel 54.000,- DKK for at få sin ægtefælle til DK på turistvisa.
I tilfælde af at du inviterer hende hertil på turistvisa, som kæreste, skal du give bankgarantien. Gifter i jer her og søger familiesammenføring her fra DK, mister du pengene.
Uanset hvordan du gør... Når i en dag søger familiesammenføring, KAN din hjemkommune bede om at du stiller en anfordringsgaranti på godt 58.000,- DKK såfremt du opfylder det såkaldte forsørgelseskrav. Jeg opfyldte ikke forsørgelseskravet og slap, da jeg allerede har 2 børn i DK. Om det er fordi jeg har delt forældremyndighed ved jeg ikke.?

Kim P. Nyberg
14-03-08, 14:24
Jesper,

Med hensyn til bankgarantien, er det sådan, at hvis hun kommer herop på turistvisum (uden I er gift), skal du stille en bankgaranti. Gifter I jer efter hun er kommet herop, siger staten mange tak for de penge du har stillet i garanti. Og så skal du stille med en NY garanti, hvis I søger om opholds- og arbejdstilladelse til hende. Det kan hurtigt blive et meget dyrt bryllup.

Gifter I jer på Filippinerne, skal du IKKE stille garanti ved ansøgning om turistvisum til hende. Den skal du først stille i forbindelse med behandlingen om opholds- og arbejdstilladelse. Udlændingeservice giver dig information pr. brev om dette.

Et bryllup på Filippinerne er måske ikke så pompøs som i Danmark, men du får alligevel rigtig meget fest for få tusinde kroner derude.

Citat:

Jeg skal besøge hende i december...vil den bedste fremgangsmåde så være, 1. vi ordner papirer for at kan giftes, 2. vi gifter os i december, 3. jeg inviterer hende til danmark hvor vi søger familiesammenføring?

Citat slut.

Kommentar: Ja, det er nok den bedste fremgangsmåde. Men invitér hende herop på et turistvisum, så hun har tid til at finde ud af, om Danmark er noget for hende. Det er jo temmelig koldt her det meste af året, og kulturen er også en helt anden end den hun kommer fra. Og hvis eller når hun selv fortæller dig, at her vil hun gerne være, så tag hende med ned til nærmeste politistation. De har de papirer I skal udfylde. Samme sted vil I blive indkaldt til samtale, hvor I skal fortælle om jeres forhold.

Sørg for at læse ALT igennem og udfyld alle de felter, der har relevans for jer. Hvis I derefter afleverer hele bunken til politiet igen, går en såkaldt fast-track procedure igang, der betyder, at jeres sag om familiesammenføring kan færdigbehandles på to måneder. Mangler bare ét dokument, kan behandlingstiden trække i langdrag (da jeg søgte for 1½ år siden, fik jeg at vide at langdrag kunne være op til 18 måneder).

Hvis ansøgningen om familiesammenføring indgives inden hendes turistvisum udløber, har ansøgningen opsættende virkning. Det vil sige, at turistvisummet forlænges, så den er gyldig indtil der kommer endeligt svar fra Udlændingeservice.

Kim P. Nyberg
Herning

LarsKyhnau
14-03-08, 15:54
I betragtning af, at I allerede har haft et forhold i 3 år, så kunne man måske sige, at det var en god idè, om hun kom på besøg i Danmark, inden I besluttede jer for, om I vil giftes, hvis planen er, at I i givet fald skal bo sammen her. Bemærk, at en filippiner kun kan blive gift èn gang i sit liv, så det er altså ret rart at være sikker, inden man træffer den beslutning.

I stedet for, at du tager på besøg på Filippinerne for 4. gang, kunne det derfor være, at I sammen skulle søge om et turistvisum til Danmark til hende i stedet. Dog skal I så naturligvis IKKE gifte jer og søge familiesammenføring, medens hun er her på turistvisum, da dette, som andre har fortalt, indebærer et økonomisk tab på 54.000 DKK. Hvad I kan gøre i stedet er, at I følges tilbage til Filippinerne, gifter jer der, og så HEREFTER søger om familiesammenføring.

I kommer så til at være adskilt igen i nogle måneder, men det er vel trods alt til at overleve, da I jo allerede har været vant til det i 3 år.

Johnny0665
14-03-08, 16:49
De kan godt gifte sig i DK hvis kvinden er her på turistvisa uden at miste bankgarantien. Hun skal bare rejse tilbage til Phil og søge familiesammenføring derfra.
Den danske vielsesattest vil jo være gyldig på ambassade og konsulat. På den måde, vil parret vel ikke blive registreret som gift hos NSO.
Det ville gøre det muligt for begge at gifte sig igen, i Filippinerne.
Blev rådet til at gøre det sådan af min filipina svigerinde i sin tid. (Fulgte det ikke.)
Ved ikke om der er nogen forhindringer for det.?

LarsKyhnau
14-03-08, 18:29
Johnny har ret i, at man godt kan GIFTE SIG i Danmark, medens den ene part er her på turistvisum, uden at bankgarantien inddrages. Jeg synes bare, at et bryllup på Filippinerne er hyggeligere. Men der kan da muligvis være den fordel ved at gifte sig i Danmark, at ægteskabet så ikke bliver registreret hos NSO på Filippinerne. Dette har jeg dog ingen sikker viden om.

Mvh. Lars

Johnny0665
14-03-08, 18:52
Ja, der er jo spørgsmålet om selve bryllupsfesten. Den ville jeg også vælge i filippinerne. Både pga. prisen, men også fordi jeg ikke er så meget til suppe steg og is, men mere til ristet svin, kokos og ris. :)

En dansk vielsesattest vil jo ikke være gyldigt i filippinerne, medmindre man kan få den certificeret hos NSO.? Der kan måske blive noget, når der skal tages børn ud af landet.?
Ved ikke hvad det filippinske system kræver når der er børn inde i billedet.?

Det er også derfor, at det kan være meget forvirrende at læse forskellige inlæg vedr. familiesammenføring. Sagerne er så individuelle pga. alder, er der børn osv.
Er der ingen her i forum der ved noget om familiesammenføring når der er børn inde i billedet, vil jeg anbefale dig, Jesper at kigge grundigt på: http://www.aegteskabudengraenser.dk/
Mener der er et sted man kan prøve sin sag ved at klikke nogle felter igennem. Ellers har de et udemærket forum.

Niels
14-03-08, 20:44
Hej med jer.

Jeg har besøgt min kæreste 6-8 gange i de 3-4 år vi har kendt hinanden , så nu må tiden være moden til et besøg den anden vej. Vi har altså besluttet at hun kommer en tur til Danmark til vinter (oktober-januar). Hørte jeg ordet sadist :-)

Det er pokkers vigtigt for mig at hun ser det først, mærker kulden. Lever med mig i en dagligdag og jeg lever med hende i en dagligdag.
Hvis hun kan holde det ud, så kan hun klare alt :-) og det kan jeg vel også.
Så går det ikke helt bananas, så gifter vi os her.

Hun rejser tilbage efter 3 måneder som en gift kvinde og det vil være en hård nyser for begge. Om hun så skal søge familie sammenføring eller et nyt turist visa, kan jeg ikke helt gennemskue, men hælder til det sidste.

Jo, det er en tidskrævende løsning, men nu har vi kendt hinanden i over 3 år og er vant
til det, så kan vi også vente 1 år eller mere.

Bryllupsfesten osv. Ja, det vil unægtelig være sjovere på Filippinerne og det gør vi også senere, så i Danmark bliver det på rådhuset og en håndbajer bagefter. Dette gør vi af juridiske årsager og intet som helst andet. Den romantiske del tager vi på Filippenerne
senere.

Så en enkelt kommentar til at 'skære et hjørne'. Altså blive gift uden hendes civilstands
attest. For det første tror jeg ikke det kan lade sig gøre og jeg tror det rammer en hårdt i nakken på et senere tidspunkt i livet.

Slutteligt blev jeg chokeret over at læse at i tilfælde af min utidige bortgang, ville hun blive smidt ud, hvis det sker inden 7 års ophold. Prøv lige at tænk på det. Du har lige mistet din ægtefælle og så skal du smides ud på trods af arbejde osv. At hun så nok alligevel ville vælge den løsning, er en anden sag, men det vil dog så være hendes valg.
Det er fandeme sadisme.

Bedste hilsner

Niels

Johnny0665
15-03-08, 09:04
Mht. klimaet så er det vist kun et spørgsmål om tilvænning. Tror at mennesker der er født i tropisk klima har et andet syn på det end vi nordboere har.
Een af de første udfordringer, da min kone lige var ankommet, var at vænne hende til at klæde sig på efter klimaet. Her i danmark kan vi jo ikke gå rundt i shorts og slippers. Ikke engang om sommeren indendøre.
Det tog hende lidt tid at forstå hvor ustabilt klimaet er her. Der kan være brændvarmt en dag og meget koldt den næste.
Nu da hun har vænnet sig til klimaet her, er hun rigtig glad for det. Hun kan godt se at man sover bedst i et koldt soveværelse, og specielt efter vi var hjemme hos familien her i januar. Der var det ikke engang rigtigt varmt når vi skulle sove, da det styrtede ned hele tiden i Leyte.
Det eneste hun er træt af mht klimaet her, er at hun ikke rigtig har set noget sne. Det havde hun glædet sig så meget til. Den eneste dag, vi havde en smule sne på jorden her i midtjylland, var dagen efter vi var rejst sydpå. :)

Hun kom her til DK på 90 dages Schengen visa og vi søgte omgående familiesammenføring. Blev rådet til at gøre det sådan, da det skulle være den hurtigste måde. Det var det vist også, for bare 2-3 år siden, men ikke mere. Vi kender et par, som fik familiesammenføring inden ankomst til danmark. Det var samme tid som vores turistvisa og det tog ikke længere tid.
Er dog sikker på at jeg ville bruge turistvisa idag også. I tilfælde af evt. problemer, tror jeg det er nemmest at løse det her fra DK og så er man i det mindste sammen.

Vær opmærksom på at hvis manden allerede har børn her og søger familiesammenføring med en filipina. Så vil udlændingeservice med garanti sende en formular til børnenes mor, hvor hun skal bekræfte hvad man har oplyst i sine familiesammenføringspapirer og bekræfte at man overholder sit samkvem og øvrige forpligtigelser

Mht. at manden dør inden de første 7 år... Ja så er det vist sådan at kvinden bliver sendt tilbage. I et barnløst ægteskab vil hun som hustru være enearving. I tilfælde af, at manden har børn fra et tidligere ægteskab, vil de arve 25 % af hele arven og hustruen de sidste 75 %, medmindre man skriver testamente. Børnenes 25 % skulle være den tvangsarv der før var på 50 %. Det skulle være blevet ændret fornyligt, pga vore dages mange sammenbragte familier. Bemærk det er med et vist forbehold, da jeg ikke har researchet emnet. Har det fra en kollega der er ved at "skifte".

marven99
15-03-08, 11:50
Hører denne ikke hjemme andetsteds på forum.

jesperbrahe47
18-03-08, 13:23
Hej kim,
tak for dit svar, har de sidste par dage læst diverse sider bl.a. ægteskabudengrænser og fundet frem til det samme som dit svar. Iøvrigt kan jeg tilføje at jeg har fælles forældremyndighed, min kæreste er 30 år og har fast arbejde og lejlighed i filippinerne. Vi har talt i telefon og pc dagligt siden vi mødtes, og har mange photos. Så jeg har gode forhåbninger til at alt går vel.
Jesper

LarsKyhnau
21-03-08, 12:16
Slutteligt blev jeg chokeret over at læse at i tilfælde af min utidige bortgang, ville hun blive smidt ud, hvis det sker inden 7 års ophold. Prøv lige at tænk på det. Du har lige mistet din ægtefælle og så skal du smides ud på trods af arbejde osv. At hun så nok alligevel ville vælge den løsning, er en anden sag, men det vil dog så være hendes valg.
Det er fandeme sadisme.

Ja ret en tak til Venstre og det Konservative Folkeparti for deres "hårde men retfærdige udlændingepolitik" som de selv kalder det. Vi skulle jo fan... nødig have, at nogen udlændinge nasser på det danske samfund ved at opholde sig her i Danmark. Skal tilføje, at hvis I i løbet af de 6½ års samliv i Danmark har fået børn sammen, og du herefter dør, så bliver din hustru alligevel kylet ud, hvilket jo reelt vil sige, at dine børn, som lige har mister deres far, reelt bliver landsforvist.

Og det er jo nødt til at være sådan, for ellers går det danske samfund under. Eller hvad? Jeg kan kun gentage, hvad jeg allerede har skrevet flere gange, nemlig at jeg stærkt vil opfordre til, at danskere med udenlandske ægtefæller overvejer, om det nødvendigvis er Danmark, de ønsker at bo i. Eller om man ikke hellere skulle flytte til et land, hvor hovedparten af politikerne samt befolkningen ikke løber rundt som en flok forskræmte høns, der har fået hugget hovedet af.

Personligt har jeg absolut ingen tillid til de danske politikere, og min lyst til at lægge min families ve og vel i deres hænder kan derfor ligge på et særdeles lille sted. Det er jo også et spørgsmål om, at med alle de ting, som de allerede har fundet på, hvad bliver så det næste? Det kan man jo aldrig vide sig sikker på.