Se fuld version : adoption
Vi (mig om min kone) går og overvejer at jeg skal adoptere mit stedbarn ,og i den forbindelse har jeg været inde på Familiestyrelsens hp samt den filippinske regerings hp og læse lov stof mv.
Men er der nogen her i forum der i praxis har fået foretaget en adoption enten i DK eller på Filippinern og kan strø lidt ud af deres erfaringer. ?
hej kenneth
jeg er i skrivende stund midt i processen mht dit indlæg,min kone og steddatter skal til samtale næste fredag hos statsforvaltningen og jeg vender tilbage når jeg ved lidt mere.
der er ihvertfald 4 krav der skal opfyldes:
Du og barnets far eller mor skal have levet sammen i mindst 2½ år
Du skal have boet sammen med barnet i mindst 2½ år
Du skal være mindst 14 år ældre end dit stedbarn
Hvis stedbarnet er fyldt 18 år, er det et krav at barnet har boet hos dig i mindst 6 år, inden barnet er fyldt 18 år.
du kan læse mere på : www.statsforvaltning.dk
mvh tap
har modtaget brev fra statsforvaltningen i dag:
alle papirer er nu sendt til de filippinske myndigheder for bla. at få vericiferet ægtheden af min kones og datters fødsels/dåbsattester samt om de filippinske myndigheder skulle have nogen indvendinger,så nu er det vel bare og vente,men de plejer jo at være rimelig hurtige dernede :-) joke lang
mvh tap
Tænker en smule på, at adoptere min steddatter, som pt. er på Filippinerne.
Nogen som ved/har erfaring med at adoptere et barn på Filippinerne gennem deres myndighed - og vil den have gyldighed her i Danmark?
Jeg kan selvfølgelig blot vente til de alle er her i Danmark, og så adoptere efter en vis rum tid (2½ år), men jeg er nysgerrig om det overhovedet kan lade sig gøre, og om de danske myndigheder accepterer sådan papirer fra Filippinerne.
Johnny0665
22-04-09, 07:15
Hej
Ikke at jeg har nogen erfaringer i adoption, men jeg kender nogen som har adopteret. Faktisk 2 par. Der er i begge tilfælde tale om en søsters barn som er blevet adopteret. Proceduren er sikkert ikke den samme, hvis man er gift med moderen? Grunden til at jeg skriver her min begrænsede viden taget i betragtning, er at jeg ved man kan få en stor del af udgifterne dækket.
Bla. noget af rejseomkostninger. Jeg vil derfor foreslå at kigge her: http://www.adoption.dk/
Her står der en del om den Filippinske lovgivning: http://www.gov.ph/faqs/adoption.asp
Det ene af de 2 pars sag kender jeg ikke så meget til, men det andet par tog det omkring halvandet år for.
Hej Tap , kunne være dejligt at høre hvordan det gik med dine børn , gik adoptionene igennem ?
den 8. okt. 2009 fik jeg adoptionsbevillingen på min steddatter,og i dag kom så navne attest samt nyt sygesikringskort,det eneste der nu mangler er svar fra ministeriet for flygtninge,indvandrere og integration mht til dansk indfødsret(statsborgerskab)
hele processen har taget ca. 2 år og dette uden indblanding fra pigens biologiske far
statsforvaltningen har undskyldt den lange behandlingstid ene og alene fra deres side da de filippinske myndigheder har været lynhurtige i deres behandling af sagen(surprice!)
det eneste der undrer mig lidt er at min kone samt steddatter har været til en 2-3 samtaler i statsforvaltningen under hele forløbet mens de ikke har ville se skyggen af mig !!
man kunne måske mene at de gerne lige ville se og høre parten i sagen som der adopterer
nå men alt er gået godt uden nogle problemer
mvh tap
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.