Se fuld version : Farve system
Når vi er i Filippinere kører vi ligesom mange andre med busser,trike og de berømte (berygtede) Philippinske Jeepney"s , konen har flere gange forsøgt at fortælle mig om farvesystemet(bydels navnene kan jeg læse) ,men uden held ,jeg har aldrig rigtigt fået en overblik.Og følger bare med ligesom det lille føl,
Er der nogen forum bruger der ved om der overhovedet findes et kort over så turister kan finde vej og planlægge i nogenlunde ro og ma deres vej igenem Manila og omegn inde de tager afsted.
hvis vi snakker manila og omegn så er jeg ikke et sekund i tvivl om hvad jeg ville gøre,og det er taxa og intet andet,det kan da være meget charmerende og sidde i en jeepney men efter et stykke tid så er larmen og bilosen og rykken frem og tilbage ikke det værd kontra prisen på en taxa og jeepney/trike
når nu det er verdens billigste land at køre taxa i så hvorfor ikke,just my thought..
mvh tap
Jeg er helt enig med tap.
Alene tanken om at sidde og få en stinkende os der svarer til 40 Kings i timen lige i hovedet gør jeg holder mig væk fra Jeepey/trike i Manila. Ude i landet tager jeg det ikke så tungt. Der mit største problem at jeg altid banker hovedet i loftet på Jeepneyen. De er jo ikke bygget til mennesker over 1,80m i højden. :)
Hvor de så kører hen ? I Dauin på Negros er det nemt. Enten mod nord eller syd :)
Hilsen
PNO
"hvorfor ikke køre i taxa"
Fordi det koster næsten 100pesos for en times kørsel LOL ,nej spøg til side ....
selvfølgelig foregår meget af vores transport med taxa/aircon bus alt efter hvilken destination vi skal til,sommetider er det sgu nemmest bare at Jumpe op i en jeepney og prøve at presse lumbagoen ind hvor der er plads og derefter nyde turen ,evt få en hurtig snak med sidemanden,er man heldig har man ingen stiv ryg eller buler i hovedet når man stiger af igen ,men hvad det samme gør sig jo gældende når man rider afsted i sidevognen på en trike hvor der jo altid er 100% chance for at ryggen klager ,fordi man er xxxx størelse og ikke lige passer ind i de mindste kasser :-)
LarsKyhnau
06-03-08, 19:47
Jeg tror jeepney systemet er baseret på, at man lærer det at kende, hvis man bor i den pågældende by. Men hvorfor ikke spørge nogle lokale, næste gang I er dernede? Som de fleste andre kører jeg selv i taxi, når jeg er i Manila, men kan godt se pointen i af og til at bruge jeepneys også.
Dels kan det være svært at få en taxi til at køre efter taxameteret, og dels er der ikke altid en i nærheden, når man skal bruge den. Og trods alt løber det også lidt op, hvis man 8-10 gange om dagen skal køre i taxi til mellem 50 og 100 peso hver gang.
Fruen plejer at have meget godt styr på områderne i og en del omkring Manila og ja ellers spørger vi os lidt frem , men et kort kunne være dejligt at have,men det er nok ønsketænkning .-)
Med hensyn til busser ud af city kan man jo kigge på:
http://www.victoryliner.com/
Der er mange gode grunde til ikke at køre med Jeepney i Manila.
1) Som nævnt er varme or forurening en meget god grund.
2) Der er flere Jeepneys i Manila, der bliver udsat for væbnet røveri end andre steder.
3) Man kan jo ikke rette sin ryg ud, efter at have siddet i sådan en kasse i mere end 30 min.
4) Taxi er billigt, sålænge man sørger for at chaufføren slår meteret til.
Hilsen,
Jan
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.