PDA

Se fuld version : Cebu Pacific Air - Erfaringer og sikkerhed?

Coco
12-03-08, 23:18
Er der mon nogen der har rejst med Cebu Pacific Air og kan fortælle lidt om dem?

Specielt er jeg meget interesseret i at høre tilbagemeldinger mv. omkring deres sikkerhed :-)

Vh Christina

tap
12-03-08, 23:51
jeg bruger altid cebu pacific hvis det er muligt af 3 grunde
1. deres hjemmeside er lige til at gå til supernemt at booke og betale online
2. deres flåde er en af de nyeste på filippinerne
3. de er som regel de billigste især hvis man booker i god tid
flyver ikke altid til tiden men jeg har lært at leve med det
ang. sikkerhed er de vel underlagt de samme restriktioner som alle andre flyselskaber på filippinerne,jeg har nok fløjet med dem en 50 gange og aldrig været ude for noget mistænkeligt

mvh tap

PNO
13-03-08, 09:21
Hej Christina

Du kan være helt rolig
Der flyves kun med Airbus A319 og A320. Det ældste fly i flåden er leveret i april 2006.
I disse måneder leveres en række helt nye ATR72-500 der skal beflyve Caticlan/Boracay
fra både Manila og Cebu

Hilsen

PNO

Samarjan
13-03-08, 09:32
De havde engang en flåde af DC-9 fly, der som regel var fra 1963 og der omkring, men de har skiftet hele molevitten ud og har nu den mest moderne flyflåde i Filippinerne.

Med hensyn til Philippine Airlines er der nogle gange kritiske røster ude, men deres fly bliver vedligeholdt af Lufthansa Tecknik, så der er heller ikke noget at komme efter.

I det hele taget er de Filippinske flyselskaber ikke særlig kendt for fatale ulykker, selvom en airbus 320 fra Philippine Airlines kørte en tur i græsset sidste år.

Tager i til Indonesien er der til gengæld grund til at blive bekymret.

Jeg ville dog nok holde mig fra Air Philippines. De flyver meget gamle Boeing 737'ere.

Hilsen,
Jan

Dansker_i_Cebu
13-03-08, 12:04
Super fly flaade og rart man ikke skal betale extra for extra services som sodavand og skummel kage... de fleste ture tager jo ca halv time saa man overlever nok uden imens..

Sammenligner du med den gamle "fogger" de bruger mellem f.eks KBH-Amsterdam bliver du ganske positivt overrasket......

God tur, bruger altid selv Cebu pacific....

PS, de har desuden gratis shufflebus i Manila

holgerdk
13-03-08, 13:01
hej christina,

flyv du bare cebu pacific. det eneste minus er at de ofte (altid) er forsinket men det er de jo ikke ene om på filippinerne :-) fornuftige priser, god service og nye fly. jeg bruger dem altid hvis muligt.

mvh

jesper

tap
13-03-08, 15:19
hvad er en shufflebus?, det lyder ikke særligt behageligt :-) LOL
tap

PNO
13-03-08, 20:03
Hej tap

Mon ikke der skulle stå shuttlebus?
Hvis der menes en bus/van der kører mellem Terminal 1 (ankomst) og Domistic, så fortæl lige hvor den holder. Jeg har aldrig set den :)

Hilsen

PNO

Dansker_i_Cebu
13-03-08, 20:28
Ved bagage baandet er der en service disk for Cebu pacific og der for taller du at du skal videre med dem og de viser dig frem til bussen sammen med de andre der skal med den...

En service man skal lede efter hehe, saa at sige...... Jeg mener at forste gang jeg provede var faktisk ved et tilfalde at de spurgte mig i forbindelse med jeg spurgte personalet om en af deres afgange.........

LarsKyhnau
13-03-08, 23:34
Der er absolut ingen grund til at være bekymret for flysikkerheden på Filippinerne. Sammen med store færger er det klart den sikreste transportform, og ulykkesfrekvensen for fly eller store færger er næppe markant højere end i Europa.

Der, hvor det reelle problem ligger, er - som i alle andre udviklingslande - i sikkerheden på vejene eller rettere sagt manglen på samme. Den er langt ringere end i Europa, og antallet af dræbte pr. kørt kilometer er givetvis mange gange højere. Hvis man reelt ønsker at mindske sin risiko, så bør man derfor rejse mest muligt med fly og færge og mindst muligt over land. Skal man endelig rejse over land, så bør man vælge at køre med store busser fremfor minibusser eller biler, idet man i en stor bus er langt bedre beskyttet i tilfælde af et uheld. Herudover kan/bør man forsøge at undgå selskaber, hvor der er tendens til, at chaufførerne kører uforsvarligt. Her må man spørge sig for blandt lokale eller andre rejsende.

Og endelig er det selvfølgelig meningsløst at bekymre sig om sikkerheden i fly, færger, busser og taxier, hvis man fremme ved feriemålet lejer en motorcykel og herefter kører rundt på den uden hjelm. Motorcykelulykker er uden tvivl en af de almindeligste måder at komme til skade under en ferie på Filippinerne såvel som mange andre lignende lande (Thailand, Grækenland etc.)

Coco
14-03-08, 14:45
Tak for alle jeres tilbagemeldinger. Jeg er godt klar over fly som regel er langt mere sikkert af benytte fremfor fx. busser - sagen er bare den, at jeg er enormt flyskræk (og ja, ved godt det er åndsvagt) - og har hørt ret dårligt om sikkerheden fx i Indonsien. Men jeg er virkelig glad for jeres tilbagemeldinger!

Vh Christina

Samarjan
15-03-08, 01:53
Christina,
Med hensyn til flyvning i Filippinerne, kan du roligt stole på Cebu Pacific og Philippine Airlines.
Jeg bliver mange gange nødt til at flyve Asian Spirit. Det er ikke de mest spændende fly, men der er altså ingen af dem, der er drattet ned endnu.
SEair er faktisk også ok.
Jeg har kun bekymringer omkring Air Philippines.
De har faktisk ret skrappe krav i Filippinerne med hensyn til luftfart, og jeg mener ikke, de har haft et fatalt uheld i over 10 år.
Der er nok flere flyvninger i Filippinerne pr dag end i hele Skandinavien tilsammen.

Der er dog en ting, jeg desværre må forberede dig på. Herude i troperne er flyvning mange gange noget mere urolig end i Europa. Det skyldes dels den høje luftfugtighed, men også den voldsomme opvarmning af jordens overflade, der finder sted hver dag.
Landinger kan nogle gange opleves som voldsomme, men tro mig når jeg fortæller dig, at piloterne herude har meget stor erfaring i hvornår det ikke længere er sikkert.
Jeg har landet mere end 100 gange i Manila med Singapore Airlines, og det er nogenlunde de samme piloter, der flyver denne rute.
Forøvrigt er Filippinske piloter fantastisk dygtige. Du kan være ganske rolig.
Med hensyn til Indonesien, kan jeg ikke anbefale at flyve Indonesiske flyselskaber overhovedet. Faktisk har alle Indonesiske flyselskaber fået forbud imod at flyve ind i Europæisk luftrum.

Hilsen,
Jan

tap
15-03-08, 06:44
sidste fatale flystyrt i filippinerne var i dec. 1999 med asian spirit besætning og alle passagerer døde jeg husker det tydeligt for jeg skulle flyve med dem dagen efter,jeg annulerede min billet og rejste i stedet med cebu pacific,men har dog fløjet med asian spirit uden de helt store problemer
tap

picco
15-03-08, 17:07
Ville komme med et lille fakta , Cebu pacific er rent faktisk ejet af Singapore Airlines , og som nævnt tidligere er alle deres fly næsten nye , tager man alle tal fra verdens luftfarts selskaber var cebu pacific det selskab med den nyeste fly flåde( 2006-2007 ).