Se fuld version : Min kæreste på besøg
Hej, jeg er en mand på 23 år som gerne vil have min kæreste på besøg i 3 måneder, hun er også 23 år. Jeg ville høre om der er nogen som har nogle erfaringer omkring hvad man skal gøre med hensyn til visum osv.
På forhånd tak
de fleste svar samt ansøgningskemaer finder du her:http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/visum.htm
ellers spørg bare hvis du er i tvivl om noget
held og lykke
mvh tap
LarsKyhnau
25-03-08, 20:19
Hej Mitsu
Du vil sikkert blive bedt om at stille en bankgaranti på 53.000 DKK, hvis du ønsker at invitere hende herop på "kærestevisum". Disse penge frigives så, når/hvis hun har forladt Schengen området igen, inden hendes visum udløber (90 dage). I modsat fald mister du pengene.
Herudover vil både du og hun givetvis skulle svare på en del nærgående spørgsmål, som tager sigte på at afklare, om I virkelig er et seriøst kærestepar, eller om hun blot "udnytter dig" til at komme til Europa som illigal immigrant - f.eks. for at arbejde som prostitueret eller lignende.
I vil derfor blive bedt om at svare på, hvornår og hvordan I mødte hinanden, hvor meget I har været sammen, hvad I har lavet sammen, etc. etc. etc., og jeres svar vil så blive holdt op imod hinanden. Er man ikke tilfreds med svarene i Udlændingeservice (det der tidligere hed Udlændingestyrelsen), så vil jeres ansøgning blive afslået. Dette må I f.eks. regne med vil ske, hvis I aldrig har været fysisk sammen, men kun kender hinanden via korrespondence over telefon, internet m.m.
Herudover skal I også forberede jer på, at personalet på den norske ambassade i Manila, som udsteder visum til besøg i Danmark, er mildest talt vrangsvilligt, sendrægtigt og ubehøvlet. Det er således rutine, at papirer altid bliver væk, og at sagerne trækker ud i mange måneder udover den sagsbehandlingstid, som der ellers stilles i udsigt.
Hvis både du og hun er forberedt på det værste, så vil I ikke blive hverken skuffede eller overraskede.
Hvis din kæreste er som de fleste Filippinske piger, så har hun iøvrigt hverken noget pas eller ret mange af de papirer, som er nødvendige for at få et pas. Så det kan I/hun jo starte med at bringe i orden. At få et pas på Filippinerne er allerede i sig selv en temmelig omstændelig procedure, i hvert fald sammenlignet med, hvad vi er vant til hjemme i Danmark.
Hej.
Jeg går selv og tænker lidt over det samme. Både min kæreste og jeg har heller ikke rundet de 24 år endnu, hvis det skulle have nogen betydning.
Men hvor langt tid skal man regne med at sætte af til hele processen? Min kæreste har, som Lars påpeger, heller ikke pas mm. i forvejen.
Det afhænger meget af, at jeg finder et job efter endt uddannelse, men hvis alt går efter planen, ville jeg invitere hende herop i starten af marts næste år.
Den store udgift med flybilletter kan man måske godt vente med til efteråret, men hvad med alt det andet? Hvor lang tid skal man regne med?
Hej Lars
Tak for svaret. Men kæreste har heldigvis langt om længe fået sit pas, det har også ca. taget 5 måneder... Men var har aldrig været i fysisk kontakt så jeg kan forstå at det bliver en svær proces, men jeg håber da det lykkes.
Hej Mitsu
Du vil sikkert blive bedt om at stille en bankgaranti på 53.000 DKK, hvis du ønsker at invitere hende herop på "kærestevisum". Disse penge frigives så, når/hvis hun har forladt Schengen området igen, inden hendes visum udløber (90 dage). I modsat fald mister du pengene.
Herudover vil både du og hun givetvis skulle svare på en del nærgående spørgsmål, som tager sigte på at afklare, om I virkelig er et seriøst kærestepar, eller om hun blot "udnytter dig" til at komme til Europa som illigal immigrant - f.eks. for at arbejde som prostitueret eller lignende.
I vil derfor blive bedt om at svare på, hvornår og hvordan I mødte hinanden, hvor meget I har været sammen, hvad I har lavet sammen, etc. etc. etc., og jeres svar vil så blive holdt op imod hinanden. Er man ikke tilfreds med svarene i Udlændingeservice (det der tidligere hed Udlændingestyrelsen), så vil jeres ansøgning blive afslået. Dette må I f.eks. regne med vil ske, hvis I aldrig har været fysisk sammen, men kun kender hinanden via korrespondence over telefon, internet m.m.
Herudover skal I også forberede jer på, at personalet på den norske ambassade i Manila, som udsteder visum til besøg i Danmark, er mildest talt vrangsvilligt, sendrægtigt og ubehøvlet. Det er således rutine, at papirer altid bliver væk, og at sagerne trækker ud i mange måneder udover den sagsbehandlingstid, som der ellers stilles i udsigt.
Hvis både du og hun er forberedt på det værste, så vil I ikke blive hverken skuffede eller overraskede.
Hvis din kæreste er som de fleste Filippinske piger, så har hun iøvrigt hverken noget pas eller ret mange af de papirer, som er nødvendige for at få et pas. Så det kan I/hun jo starte med at bringe i orden. At få et pas på Filippinerne er allerede i sig selv en temmelig omstændelig procedure, i hvert fald sammenlignet med, hvad vi er vant til hjemme i Danmark.
jeg syntes oventnævnte virker lidt afskrækkende på folk med at de bliver udspurgt om de er et seriøst kærestepar,der er heller ikke noget der hedder kærestevisum i danmark modsat feks.usa
et turistvisum til danmark for en filippiner er ikke betinget af noget tilhørsforhold:
Følgende lande er for tiden placeret i den del af immigrations-landegruppen, hvorfra en ansøger ikke skal have tilknytning til den person, der bor i Danmark:
Benin, Burma (Myanmar), Congo (Brazzaville), Filippinerne, Libyen, Mongoliet, Niger, Peru, Tanzania og Thailand.
For statsborgere fra denne gruppe gælder, at der som udgangspunkt gives visum til ansøgere fra disse lande uanset hvem, de ønsker at besøge, herunder venner og bekendte. Det er således ikke en betingelse for denne gruppe, at ansøgeren har en bestemt tilknytning til den person, som bor i Danmark.
i kan jo bare skrive at i er gode venner i ansøgningen
held og lykke
mvh tap
Det er korrekt hvad TAP skriver, men ved udfyldningen af ansøgningen om Schengen visaet, skelnes der mellem en ægtefælle og en kæreste/ven.
Hvis i støder ind i et problem, bliver det på den Norske ambassade i Manila. Når først de accepterer ansøgningen, er der sjældent problemer med Udlændingeservice.
Din kæreste skal dog anføre om i er kærester eller venner. Nu er det sjældent, at vestlige mænd har kvindlige "venner" fra Filippinerne, hvilket hvis anført kunne lede til en del spørgsmål fra personalet på den Norske ambassade i Manila.
Hvis i har en fælles ven i Filippinerne (helst mandlig og helst vestlænding), anfører i bare at i mødte hinanden igennem fælles venner.
Vi havde aldrig problemer, da jeg var med min frue på ambassaden hver gang hun skulle ansøge, før vi blev gift. Nu er der aldrig problemer, da vi efterhånden har været der så mange gange. Der er dog stadig en af pigerne, der aldrig vil tale med os. Hun prøvede engang at afvise min frue, men jeg klagede til ambassaden, og det har hun vist aldrig glemt mig for.
Hilsen,
Jan
LarsKyhnau
26-03-08, 13:00
Tap har ret. Det hedder ikke et kærestevisum, men derimod et familie-besøgs visum. Beklager denne unøjagtighed. Pointen er, at et familie-besøgs visum stadig er anderledes end et turistvisum derved, at ansøgeren skal inviteres af en person i Danmark, som samtidig skal stå inde for vedkommende i form af den famøse bankgaranti. Og som Jan skriver skal man naturligvis også gøre rede for, hvilken relation man har til vedkommende, altså om det er en ven, en kæreste, en ægtefælle eller andet. Og man skal nok IKKE som mand skrive, at man er "ven" med en filippinsk pige. Det vil virke helt useriøst og medføre stor risiko for, at ansøgningen bliver afvist.
Man har således retskrav på at invitere sin ægtefælle og sine børn til Danmark på Schengen-visum 2 x 3 måneder om året, men man har IKKE noget retskrav på at invitere sin kæreste eller venner.
Uanset at Udlændingeservice skriver, at der "som udgangspunkt gives visum", er jeg sikker på, at de sagtens kan finde på at give afslag. Jeg kender f.eks. til en filippinsk pige, som blev nægtet visum til Tyskland, selvom hendes tyske kæreste havde været sammen med hende på Filippinerne flere gange, og jeg tvivler stærkt på, at de danske myndigheder er mere imødekommende end de tyske på dette område.
Måske har jeg overdrevet omfanget af spørgsmål, som en ansøger vil blive bedt om at svare på, men ærlig talt mener jeg, at det er bedre, at folk forventer det værste og bliver positivt overraskede, fremfor det modsatte.
At begge parter er under 24 år har dog ingen betydning i dette tilfælde. Dette får først betydning, hvis parret planlægger at gifte sig og herefter bo i Danmark. Faktisk kan det måske være en fordel, at der ikke er for stor alderforskel, idet dette af én eller anden grund synes at være noget, som gør de danske myndigheder ekstra mistænksomme. Hvad angår familiesammenføringer synes praksis således at være, at der skal foranstaltes særlige undersøgelser af, om der er tale om et proforma-ægteskab, hvis der er mere end 10 års aldersforskel.
Hvor lang tid det tager at få et pas på Filippinerne er svært at sige og afhænger nok også af, hvor ihærdigt og intensivt ansøgeren arbejder på sagen. Det burde kunne klares på et par måneder, og herefter tager det officielt 2-3 måneder at få udstedt et Schengen-visum.
Det burde således være muligt for Mitsu at få sin kæreste til Danmark engang til sommer, men hvis parret aldrig har været sammen fysisk, så synes jeg ærlig talt det var meget mere oplagt, om Mitsu startede med at besøge hende på Filippinerne.
Dette kræver ikke andet end indkøb af en flybillet, og herved vil Mitsu få chancen for at opleve sin kæreste i hendes naturlige omgivelser, han kan evt. besøge hendes familie, og han kan invitere hende på en romantisk ferie på lækre beachresorts m.m. uden at sprænge budgettet.
Jeg må indrømme, at jeg slet ikke kan forstå, hvad hun skal til Danmark for her og nu. Det kan hun jo komme senere, hvis de stadig kan lide hinanden efter at have været fysisk sammen, og hvis de planlægger at blive gift og bo sammen i Danmark.
Er det Mitsu eller kæresten, som synes, at de skal mødes første gang her i Danmark, og hvad er begrundelsen? Jeg må indrømme, at det kunne jeg godt tænke mig at høre lidt nærmere om......
Det er en fælles beslutning, men det er også fordi jeg har lidt svært ved at rejse lige i øjeblikket, da jeg er selvstændig erhversdrivende og nu har vi snakket sammen i over et halvt år så nu synes vi at vi skulle mødes. Jeg ved godt at det nok er bedst hvis jeg har været derover først med hensyn til visum, men håber det bedste så hun kan komme og besøge mig.
LarsKyhnau
26-03-08, 21:51
Hej Mitsu
Jeg må indrømme, at jeg har set tilstrækkeligt på Filippinerne til, at jeg godt kan blive en smule bekymret på dine vegne over at skulle stille en bankgaranti på 53.000 DKK for en pige, som du kun kender via internettet.
Der er bestemt mange søde og seriøse piger på Filippinerne, som søger kontakt med vestlige mænd via det medie, f.eks. har jeg en god ven, som har mødt sin filippinske kæreste på den måde. Men det siger sig selv, at internettet også tiltrækker de lidt mere useriøse elementer, så en smule varsomhed er generelt på sin plads, hvis man finder sin partner på den måde.
Din/jeres begrundelse for, at I skal ses her i Danmark første gang, synes jeg dog lyder fornuftig nok, så jeg vil bare ønske jer held og lykke med visumansøgningen - og så håber jeg naturligvis, at I også kan lide hinanden, når I ses "i virkeligheden" for første gang. Det bliver givetvis et spændende og måske også lidt mærkeligt øjeblik.
Kim P. Nyberg
27-03-08, 14:07
Da min hustru ansøgte om visum via det danske generalkonsulat i Hong Kong, skulle jeg skrive et invitationsbrev til hende med kopi til konsulatet. Også selv om vi allerede da var gift. Vi oplevede præcist det, som Lars skriver om nærgående spørgsmål, uagtet at der på nyidanmark.dk står, at der for filippinske statsborgere ikke kræves referencepersoner i Danmark for at opnå visum.
Da vi senere hos det lokale politi ansøgte om opholds- og arbejdstilladelse til hende, spurgte betjentene mig, om jeg havde stillet garanti i forbindelse med visumansøgningen. Jeg svarede nej, hvortil betjentene sagde, at det var jeg heldig med, for ellers ville garantien ryge ved ansøgningen om opholdstilladelsen. Senere erfarede jeg herinde, at der slet ikke kan kræves bankgaranti i forbindelse med visumansøgning til ægtefæller, hvilket bekræftes på nyidanmark.dk. Derfor vær opmærksom på, hvis en betjent eller anden myndighedsperson kommer med noget sludder, at gøre vedkommende opmærksom på de faktiske regler.
Begge ansøgninger gik glat igennem, dels fordi vi opfyldte alle krav til bolig, alder, tilknytning osv. og - tror jeg - dels fordi jeg straks jeg kom hjem efter brylluppet i Filippinerne slog vejen ind omkring mit lokale rådhus og gav dem en fotokopi af vielsesattesten, inden jeg fortsatte hjem til min lejlighed. Så da ansøgningerne indløb, stod jeg noteret som gift i de offentlige registre. Jeg kan da godt forestille mig, at det har været en medvirkende årsag til den smidige sagsbehandling vi var igennem. Vi oplevede i hvert ikke nogen problemer, ud over den sædvanlige smøre med at de lige skulle have implementeret et nyt computersystem (hvilket straks gav mig billeder på nethinden om den i det offentlige system meget smitsomme Amanda-syge). Så vidt jeg husker var opholdstilladelsen hjemme kun en uges tid forsinket. Og uden at der blev forlangt nye oplysninger.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.