Se fuld version : Advarsel omkring ER!
manhattan1
29-03-08, 02:30
Hej alle,
Jeg har en lille historie til jer og i kan tage den til jer eller lade vaere, men jeg synes ikke jeg hverken kunne eller ville holde det for mig selv, hvis de ogsaa behandler andre saadan.
Det drejer sig omkring Europaeiske Rejse Forsikring, jeg har vaeret en loyal og betalende kunde hos dem i naesten et aar.
Men saa da jeg var i Filippinerne var uheldet ude og jeg faldt aabenbart rundt i et krampe anfald pga. min Epilepsi, jeg havde lyttet til en forkert laege som sagde det var ufarligt og blev ved med at saenke min medicin. Men det viser sig til min enorme overraskelse, siden jeg har haft det siden jeg var 18 aar og er 30 aar nu, at det kan vaere livsfarligt. Jeg husker intet, havde hukommelsestab, spyttede blod, mit ansigt var haevet og blaat....
Det eneste jeg husker var at falde i sovn der hjemme og vaagne op paa Hospitalet paa deres ICU, meget ubehageligt og jeg laa og aevlede om mystiske ting, bagefter fortalte laegen mig at det var normalt og et utroligt alvorligt anfald jeg havde haft, jeg kunne vaere dod eller blevet sindsyg (chong hua, godt hospital).
Desvaerre fortalte min Filippinske kone, som reddede mit liv, mig ogsaa at Europaeiske havde ikke anderkendt mig som deres kunde i de forste mange timer og ladet mig ligge fra 9.00 morgen til 17.00 aften..... :(
De lovede mig ogsaa at betale en fly billet hjem (for mig og konen), saa familie og born kunne se mig, og vi var flere der horte dem love det....
Men her i gaar ringede de saa og sagde at det ville de ikke og at hvis en af deres kollegaer havde lovede/sagt det, var det ikke deres ansvar.....
De sagde ogsaa at de havde handlet indenfor en time, hvilket jeg ved var logn da baade Hospital og alle mine venner fortalte mig det modsatte (jeg laa fra 9-17)....
Der udover sagde de at de havde sagt det pr. skrift til min ven, men jeg ved at det heller ikke var sandt da han videre sendte alt til mig....
Det sidste de sagde 2 dage for min forsikring udlob, var at selv om jeg havde bedt dem 3 gange om at forny den pr. e-mail (som de ikke svarede paa), saa ville de ikke forny den pga. min sygdom, selv om laegen hernede sagde det ikke var sikkert jeg nogensinde fik et anfald igen......Min mor sagde der udover ogsaa at de havde sagt de kun ville tale i telefon med mig og ikke pr. e-mail.......
Jeg er saa skuffet over dem og den behandling jeg fik naar jeg mest havde brug for dem....
Jeg haaber andre vil lytte til min erfaring og finde et bedre selskab end dem, da jeg ikke onsker nogle skulle opleve det samme som jeg har gjort....
Mine 3 born i Danmark er utrolig skuffet over at de muligvis ikke kommer til at se mig alligevel, og jeg havde allerede lagt penge ud for visa til konen som nu virker spildt.... :(
PS. Det eneste lyse i alt det her er at jeg har faaet en enorm respekt for Filippinske Hospitaler, Chong Hua var meget pro.
Mvh.
Jan Jensen
Det er desværre en historie jeg har hørt før. Danske forsikringsselskaber og især dem, der sælger sygeforsikringer, er nogle svin når det kommer til at leve op til deres egne forsikringer.
Problemet er, at de altid har en undskyldning, hvis deres forsikringstager viser sig at have en eller anden sygdom eller andet. I dette tilfælde epilepsi, i andre tilfælde undskyldningen kan være, at personen tager medicin imod for højt blodtryk, for højt cholesterol eller hvad ved jeg.
For det meste koster det meget besvær, eder og forbandelser i det hele taget at få noget som helst ud af disse selskaber. De vil gerne sælge jer deres forsikringer, men helst ikke betale eller hjælpe når der er behov.
Det minder mig lidt om det Danske skattesystem. De vil gerne opkræve ens skat, men man kan ikke få noget til gengæld :o) et godt gammelt Dansk pranger princip.
I de fleste tilfælde får man faktisk overraskende god behandling på hospitaler i Filippinerne.
Hilsen,
Jan
manhattan1
29-03-08, 06:10
Det er desværre en historie jeg har hørt før. Danske forsikringsselskaber og især dem, der sælger sygeforsikringer, er nogle svin når det kommer til at leve op til deres egne forsikringer.
Problemet er, at de altid har en undskyldning, hvis deres forsikringstager viser sig at have en eller anden sygdom eller andet. I dette tilfælde epilepsi, i andre tilfælde undskyldningen kan være, at personen tager medicin imod for højt blodtryk, for højt cholesterol eller hvad ved jeg.
For det meste koster det meget besvær, eder og forbandelser i det hele taget at få noget som helst ud af disse selskaber. De vil gerne sælge jer deres forsikringer, men helst ikke betale eller hjælpe når der er behov.
Det minder mig lidt om det Danske skattesystem. De vil gerne opkræve ens skat, men man kan ikke få noget til gengæld :o) et godt gammelt Dansk pranger princip.
I de fleste tilfælde får man faktisk overraskende god behandling på hospitaler i Filippinerne.
Hilsen,
Jan
Jeg er helt enig med dig i det du siger, jeg har ogsaa planer om at skifte over til en syge forsikring med en afd. her i Cebu og som har et ok rygte inde paa www.livinginthephilippines.com
Det hedder Blue Cross, jeg ved ikke om nogle har erfaringer med det selskab?
Mvh.
Jan
Hej Jan
Interessant historie som kan og bør give stof til eftertanke. Desværre er det ofte oppe at vende, at et forsikringsselskab ikke leverer den service/varer man troede man havde købt. Det er forfærdeligt at de så kolde og kyniske kan lade folk ligge overladt til deres egen skæbne. I dit tilfælde det meste af en dag. Man kunne jo befinde sig et sted, hvor man ingen hjælp kunne få uden først at nogen garanterede for udgifterne. Sådan kan det også være på Filippinerne.
Det er frustrerende at et forsikringsselskab ikke går ind med det samme og sikre at deres kunde får den hjælp der skal til, herunder sikre at kundens liv ikke går tabt. Så må detaljerne om diverse forhold ordnes bagefter, så som økonomi m.m. Det er jo her ikke bare en indbrudsforsikring vi taler om.
(Dette afsnit har naturligvis ikke noget med din sag at gøre, men tanker jeg fik på baggrund af din historie.)
I mine øjne burde de ansvarlige i et forsikringsselskab kunne drages til ansvar herunder anklages for mord/mordforsøg e. lign. hvis en af deres forsikrede dør uden at have fået den rette behandling. Desværre er der mange eksempler i samfundet på, at kyniske eller talentløses forretningsfolks handlinger kan koste menneskeliv og det helt uden at de efterfølgende stilles til ansvar. Så slår man mange ihjel gennem sine produkter/services, ja så sker der ikke noget, hvorimod ham der på gaden stikker en kniv i en anden så denne dør, han får en fængselsstraf. I mine øjne er begge ting lige forfærdelig.
Der burde næsten være et marked for en slags mellemagenter, der sikre at vi som forbrugere bedre kan gennemskue forsikringerne og betingelserne, herunder at være med til at sikre at alle faktorer kommer på bordet, så man ikke først skal til at diskuterer dette med forsikringsselskabet når man er i en situation, hvor man ja faktisk ikke er i stand til det.
manhattan1
29-03-08, 14:35
Ja, du har ret det er dybt tragisk naar store selskaber glemmer at ikke alt kan gores op i penge, mine 3 born og familie i Danmark er jo dybt rystet over hele denne sag, at jeg kunne do osv., og det er jeg narturligvis ret ked af da mine born jo kun er meget smaa og ja ingen foraeldre onsker noget saadan for sine born....
LarsKyhnau
29-03-08, 15:35
Jeg er glad for, at Jan Jensen klarede sig igennem sit epilepsi-anfald, og jeg synes bestemt også, det er på sin plads, at han videregiver sin dårlige oplevelse med Europæiske. Et forum som dette eksisterer jo netop for, at folk kan udveksle positive såvel som negative erfaringer.
En lille kommentar vil jeg dog gerne knytte til det med kvaliteten af filippinske hospitaler. Jan Jensen blev således behandlet på Chong Hua i Cebu, og dette er ifølge almindelig opfattelse det bedste hospital i hele den region, som hedder Visayas. Formentlig er det kun i Manila, at man kan finde hospitaler, der er lige så gode eller bedre end dette.
Standarden på de offentlige hospitaler er derimod uhyggeligt ringe, bl.a. fordi de læger, som ikke kan blive ansat på privathospitalerne, ofte "videreuddanner" sig til sygeplejerske og herefter tager til bl.a. USA og arbejder. Problemet er, at lønnen på de offentlige hospitaler er så ringe, at en læge har meget svært ved at forsørge sin familie.
De offentlige hospitaler lider derfor ikke bare under mangel på penge og mangel på udstyr, men også under mangel på kvalificeret personale. Min forlovede har personligt været vidne til, at en ung mand døde i venteværelset til skadestueen på det offentlige hospital i Dumaguet efter flere timers ophold, uden at være blevet tilset af hverken læge eller sygeplejerske.
Privathospitaler er altid bedre, men også her skal man være klar over, at standarden er meget varierende, og det vil også have betydning, hvilken læge man tilfældigvis er heldig eller uheldig at blive tilset af.
Et generelt råd må derfor være at gøre, hvad man kan, for ikke at skulle en tur på hospitalet i det hele taget, og specielt hvis man opholder sig uden for "lands lov og ret". Altså f.eks. undlade at køre på motorcykel uden hjelm, eller i det hele taget foretage sig alt for risikable ting.
Har man brug for hospitalsbehandling, og er der tale om mere komplicerede ting end en brækket arm eller et sår, der skal renses og sys, så bør man - hvis man overhovedet er mobil - rejse til enten Cebu eller Manila og indlægge sig selv på de bedste hospitaler, som der finder der. Er man ikke mobil, så må man naturligvis tage til takke med det privathospital, som nu engang ligger tættest på, hvor man befinder sig. Dumaguete har f.eks. 2 udmærkede privathospitaler, men disse har hverken lige så godt udstyr eller lige så kvalificerere læger som Chong Hua i Cebu.
Mvh. Lars
Hej Jan
Ja, det er naturligvis slemt at dine små børn kan blive faderløse. Men det er ligeså slemt at du (og vi andre) kan risikere at dø ung som gammel blot fordi der sidder nogen kyniske mennesker, der slipper af sted med deres meget grove handlinger. Jeg forstår godt din familie er dybt rystet.
Desværre sættes økonomi før mennesker i så mange situationer.
Hej Lars
Jeg er ret enig med dig i dine kommentarer. Jeg kan også delvis huske nogen af de historier du har bragt tidligere om hospitalerne på Filippinerne.
Man skal tænke sig om. Dels hvad man gør, hvilke konsekvenser det kan få samt hvordan der bør handles, hvis uheldet/ulykken er ude. Jeg har oplevet mange situationer, hvor folk blindt kaster sig ud i diverse halsbrækkende aktiviteter der går til grænesn eller over. Indimellem har alkohol og andre rusmidler sin del af skylden, men ikke altid. Og selv kan man vel aldrig sige sig helt fri for "at have gjort noget dumt" - altså noget der kunne være endt gal.
Og et eller andet sted så er det jo endnu mere farligt at rejse alene. For sker der noget, hvem og hvordan tages der så hånd om det. Er man med familien kan man give dem en kort instruks. Bl.a. at kontakte rejseforsikringens "Nød Vagtcentral" som vi så forventer straks vil overtage styringen af situationen. Det er jo derfor vi tegner forsikringen. Det er da den væsentligste grundt til at jeg selv gør det. Skulle jeg havne i en situation, hvor jeg ikke kan tage vare på mig selv (lig Jans situation), da er det jeg har brug for en professionel organisation, der tager over. Blot skal nogen kontakte dem for mig. Er der blot tale om mindre hændelser med sår, brækket arm m.m. - ja da vil man ofte selv være i stand til at tage handling og betale.
blev engang behandlet for en infektion i den ene fod (2005) på ovennævnte hospital og hvis det er det bedste hospital i hele regionen så tør jeg da slet ikke at tænke på standarden på de andre hospitaler
tap
Hej Tap
Syntes du skulle fortælle historien så vi ikke skal gætte på, hvad som hændte og hvorfor du er negativ ladet.
hvilken historie? og hvem siger jeg er negativ? nå jeg prøver igen:blev engang behandlet for en infektion i den ene fod (2005) på ovennævnte hospital og hvis det er det bedste hospital i hele regionen så tør jeg da slet ikke at tænke på standarden på de andre hospitaler
behandlingen var der som så intet at udsætte på, det var stedet og standarden/hygiejnen der ikke tiltalte mig,troede egentlig bare det var et standard hospital og valgte det kun da det lå lige rundt om hjørnet fra vores hotel,nu erfarer jeg så at det skulle være et af det bedste i regionen og deraf mit indlæg og såmænd intet negativt i det eller hvad måske jeg tager fejl?
tap
Hej Tap
Der var intet sarkastisk i min opfordring. Kunne blot tolke af dit indlæg, at du havde haft en anden opfattelse/forvetning af/til det omtalte hospital. Du signalerede liesom, at var det her toppen, så måtte det meste andet være så absolut bunden. SÅ jeg var blot nysgerrig for at høre om dine oplevelser, da det altid er godt at høre forskellige oplevelser. Det giver du så lidt af i dit opfølgende indlæg - tak for det.
manhattan1
30-03-08, 01:05
Hej ,
Tak for de mange svar :)
Jeg er slet ikke i tvivl om at Chong Hua er det bedste i Cebu, det var derfor min konen bragte mig der, saa jeg er utrolig glad for at hun vidste det....
Jeg har set flere af deres afdelinger deres ICU, Suite og deres laege konsultation.....Jeg vil sige der er rimelig forskel....
Deres ICU (tror det er Intensiv Care Unit) var med egen Sygeplejerske ude foran hele tiden, der passede paa en og alt muligt fint udstyr, det skal sige vedr. udstyr paa Chong Hua lavede de test paa mig (MRI, hjerneskan) man mig bekendt kun kan et sted i Danmark, saa de er ret moderne....(de lavede ogsaa tror det hedder EEG)
Deres Suite lignede et luksus hotel rum med eget kokken, bad og plads til konen og maiden kunne sove og en udsigt fra 10 sal, utrolig smukt.....Jeg var tilkoblet egen Neurolog og han folger op disse dage hver 3 mdr. (det igen var bedre end i DK. Men i Esbjerg hvor jeg er fra havde vi ogsaa den vaerste Neurologisk afd. der var, det er sikkert en af aarsager til jeg ikke viste at det kunne gaa saa galt man har altid kaldt det ufarligt, det ved jeg nu ikke er sandt).
Men jeg vil sige deres laege konsultation er ikke ret paen, den er lidt beskidt at se paa mv. (Paa Chong Hua)
Men hele mit ophold paa 6 dage kostede 75000 php, det synes jeg er en utrolig billig pris... :)
Jeg må sige, at jeg har gode erfaringer med Gouda. I 1996 blev vores dengang 5-årige søn syg med amøbedysenteri plus salmonella infektion. (Noget af en cocktail). Han var indlagt på privathospital i Iloilo City i 10 dage, hvor vi næsten dagligt var i kontakt med Gouda. Deres agent i Bangkok ringede os endda ofte op for at høre hvordan det gik med sønnikke.
Der var ingen problemer med at få refunderet regninger overhovedet, kun hjælpsomhed og venlighed hele vejen igennem. Jeg ved selvfølgelig ikke, om de havde været lige så flinke i et tilfælde med epilepsi. Synes bare, at jeg ville viderebringe mine erfaringer.
MVH
Per, gift med filippiner i snart 9 år, fire børn sammen plus hus i Iloilo
nu vrøvler jeg sgu, der skulle selvfølgelig stå 2006 !!!!
manhattan1
08-05-08, 10:11
Ja, Gouda kan da ikke vaere saa slem som ER...
De sagde jo til Chong Hua og min kone hernede at de bare skulle lade mig ligge, saa ville de sende en laege fra Thailand...!
Kim P. Nyberg
11-05-08, 13:17
I første indlæg i denne tråd finder jeg noget interessant, som slet ikke er blevet berørt af I andre endnu. Forfatteren skriver, at de kun vil kommunikere pr. telefon og ikke over e-mail. Smart, for så kan man ud fra påstand mod påstand princippet sige, at det eller det har man aldrig hørt eller sagt. Og dermed frasige sig sit ansvar. Måske man skulle købe sig en båndoptager?.........GG
Dansker_i_Cebu
11-05-08, 17:28
Ja, mange selskaber bruger "skjult" båndoptager, dvs de optager samtaler med kunderne, dette gælder specielt skumle selskaber med mange klage kunder. Nævner i flæng ; forsikringsselskaber, rejsebureauer, teleselskaber osv osv.
Et godt råd kan derfor være selv at optage, så man får hele samtalen med og ikke brudstykker som de "frigiver". Husk altid at sige til den anden person at du optager samtalen, dels af høflighed dels af lovpligtighed.
Visse selskaber giver en en lidt bedre service, så længe de blot tror man optager samtalen ;-)
manhattan1
13-05-08, 16:40
Jeg er slet ikke i tvivl om at det er derfor de kun ville tale pr. telefon, selv om jeg flere gange bad om mails. Men problemmet med at optage det er at pr. lov skal man oplyse den anden part omkring dette og jeg har tidligere erfaret at naevner man det overfor et stort firma som ER (jeg provede med nogle advokater fra et boligselskab engang), saa siger de pludslig ikke ret meget....men skal lige raadfore sig med en anden og vende tilbage med en svar i lobet af 7-14 dage (mere eller mindre)......
det er ikke ulovligt at optage en samtale mellem 2 parter hvis den der optager samtalen er den ene part af samtalen
tro mig jeg har arbejdet i callcenterbranchen i en del år
k.o.m.
manhattan1
14-05-08, 03:20
Jeg citer blot hvad adskellige retshjaelp har sagt til mig omkring det, da jeg spurgte dem...
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.