Se fuld version : Retsager paa Filippinerne
manhattan1
29-03-08, 10:41
Hej Alle,
Jeg har posted dette inde paa livinginthephilippines.com, men mange derinde er lidt paranoide og jeg vil naturligvis gerne hore fra andre landsmaend hvad i synes om emnet....
Har vi en chance i retsager i Filippinerne?
F.eks. hvis en maid/kaerste, som scam, raaber voldtaegt uden beviser for andet end eks. sex (eller i maidens tilfaelde maaske ikke engang det), vil vi som "hvid" kunne vinde?
Jeg horer mange Filippinerne skulle vaere traette af at hvide vinder hele tiden over over fattige filippiner i retten, f.eks. faar en maid jo kun omkring 2-3000 php/mdr (live-in).
Har de ret? Kan vi fordi vi tjener maaske fra 83000 php/mdr. og op vinde ofte eller har dem fra US ret, skal man forlade alt kaerste, business, hus, bil og Filippinerne fordi en fattig maid raaber voldtaegt uden rigtige beviser?
Hvad synes i?
Mvh.
Jan
udlændinge står meget dårligt i det filippinske retssystem og de fleste vælger at betale ved kasse et og derefter tage benene på nakken da udsigten til at sidde i et filippinsk fængsel skræmmer de fleste.
ovennævnte scams er som regel organiseret hele vejen op i systemet fra den "forurettede" til politi advokat dommer etc. etc.
et andet eksempel er en amerikansk expat for ca. et år siden blev stukket ned i sit hjem formodentlig af sin kærestes jalous exkæreste politiet gjorde intet før der blev lagt penge på bordet af den afdødes famillie i usa først der blev der sat en undersøgelse i gang.
mvh tap
Alt i Filippinerne drejer sig om at have forbindelser, eller kende nogen der kender nogen.
Det er muligt at vinde en retssag, men man bliver nødt til at bruge en masse penge for at gøre sagen kendt i medierne, ellers har man tabt på forhånd.
Når man skal ansætte en maid, skal man som regel aldrig ansætte en på under 40 år.
Regel nummer 2: Man piller ALDRIG ved sin maid (fugl skider aldrig i egen rede).
Regel nummer 3: Ansæt aldrig en maid uden en NBI clearance.
Hilsen,
Jan
manhattan1
29-03-08, 12:51
Okay, ja jeg har hort det skulle vaere meget korrupt...
Men jeg har saa omvendt ogsaa hort f.eks. om en gut fra UK hvor der var video baand med ham, hvor han havde sex med en 5 aarig og han slap efter 2 horinger fri uden straf at all (bribe regner man med, kender i mange lande hvor han var sluppet?) og en Dansker der var snuppet med stoffer han slap ud efter 14 dage (igen bribe).....Saa jeg synes det er lidt svaert at bedomme, det kommer sikkert lidt an paa baade dommer, advokater, penge og alvoren af sagen....
Men jeg synes det er lidt sjovt at foreingers mener de staar daarligt i retsager og Filippinerne mener foreingernes altid vinder, det er jo direkte modsaetninger....
Det med Politiet kender jeg godt lidt, de vil gerne have lidt for deres service he he.....De var ogsaa ude og tjekke vort gamle hus for tyve konen synes hun horte noget det kostede ogsaa lige et par 100 php :)
manhattan1
29-03-08, 12:59
Hej Jan,
Jeg er enig med dig i at man burde ikke pille ved maiden (vi har hyret familie), men det kunne jo evt. ogsaa vaere en girlfriend... ;)
Det med penge og kontakter har jeg ogsaa hort for, jeg har f.eks. svaert ved at forstille mig en som ejeren af "Bigfoot" et firma med 2000 ansatte og egen tv station i Cebu, skulle kunne tabe en sag?
Jeg mener han havde saa gode kontakter at selv om han er fra USA ringede han blot til borgmester og forlangte Filippinsk statsborgerskab og fik det, da han ville kobe hus og grund. Jeg har en ven der kender ham...
Dvs. hans medie forbindelser, politiske kontakter, status og penge pung er helt sikker i orden.....Saa jeg har svaert ved at forstille mig ham staa svagt imod en maid/pige der max tjener 15.000 php/mdr i et saa penge baseret land....
Men omvendt ville det jo vaere et kaempe tab for ham (og Filippinerne) hvis han skulle flygte fra landet....... :)
LarsKyhnau
29-03-08, 15:46
Som andre allerede har skrevet afhænger det af, hvem man som udlænding er oppe imod. Er der tale om en fattig filippiner uden forbindelser i "systemet", så er der ikke de store problemer, da vedkommende f.eks. ikke engang har mulighed for at hyre en advokat. Vi har f.eks. oplevet en person forsøge at afpresse os for penge, fordi hun "engang havde hjulpet min kæreste", men det kom hun absolut ingen vegne med.
Risikoen i det konkrete eksempel med en falsk voldtægtsanklage er imidlertid, hvis den pågældende pige på forhånd har allieret sig med magtfulde personer. I så fald er det nok bare om at betale sig ud af situationen og herefter forlade landet.
En lille kommentar til det med aldrig at hyre "maids" under 40 år. Den synes jeg godt nok er noget paranoid. Vi har altså haft flere unge "maids" ansat, og det har aldrig givet anledning til problemer af denne art.
I det hele taget er meget af det, som der skrives på "Living in Cebu", efter min opfattelse udtryk for en noget paraniod overdrivelse af problemer, der dog naturligvis er reelle nok.
manhattan1
30-03-08, 00:50
Det du siger der ligger ogsaa meget mere op ad min opfattelse....
Det alt efter hvem man er (rigdom og kontakter) i forhold til hvem der er (rigdom og kontakter), og er de nogen (hojere end en selv), forlad landet eller betal for altid......Mit indtryk er det ofte i disse sager er penge de vil have (og gerne for altid)....
manhattan1
30-03-08, 03:05
Jeg synes en af de faa inde paa livinginthephilippines.com der giver mening er Don, men han har jo ogsaa vaeret her i 30 aar.
For mig virker mange af de andre som "gamle" skraemte maend, jeg mener udover det med retssystemmet tror de ogsaa at hver Filippiner vil slaa i hjel uden grund.
Don der imod siger at 80% af alle trusler er bluff og jeg maa som kampkunster igennem de sidste 13 aar give ham ret, i de fleste lande er det tallet 80% er bluff.
Men i min verden er jeg saa heller ikke saa nervos for at blive angrebet, din ret til at forsvare dig er sikkert storre i Filippinerne end i DK. og mange hernede har ikke raad til en 5000 php Pistol (desvaerre har nogle), saa mit indtryk er at kniv og ubevaebnet ligesom det meste af verden stadig er det mest udbredte ogsaa hernede....
Det kan man heldigvis godt forsvare sig imod, hvis man ved hvordan ellers burde man laerer at lobe (hvilket virker hver gang ;) ). Faktisk er Don en af de faa der staar lidt paa sin ret og ikke altid bare betaler, selv imod de mere farlige politikker....
Hej
Ja du har faktisk ret det er efterhånde farligere at ggå ud i DK om aftenen - invandrer banders extreme afstumpede vold er at dagligt fænomen.. og politikerne vil helst ikke tale om det - men råber bare " racist racist" når man siger noget.. de har for travlt med rockerne. men de er overhovedet ikek farlige for almindelige danskere - men det er araberne derimod. de hader os og vi dem så det er bare ud af landet med hele lortet !
Jeg har rejst alne i Thiland en del gange og har altid følt mig tryg. Men har hørt der er farligere på Filippinerne,, jeg vil godt høre mere om det.. har nolge her på siden været udstaf for noget ? og i så tilfælde det skulle ske.. nolge gode råd ?
Jeg skal derned for første gang til sommer,
venligst
Bs
manhattan1
30-03-08, 12:22
Jeg har ikke vaeret udsat for noget og kender ikke ret mange der har...
Mit indtryk er at bruger du sund fornuft og f.eks. ikke bare vader rundt i fattigdoms kvateret om natten, saa sker der ikke saa meget (f.eks. her i Cebu er der vagt overalt og folk er generalt flinke).
Jeg er dog lidt overrasket over at Filippinerne skulle vaere mere voldlig end Thailand, det var mit indtryk det var omvendt?
Mvh.
Jan
Alt er relativt også på Filippinerne ,her findes hele viften af mord,koruption,røveri,,voldtægter,indbrud,terorism e,scam,kidnapninger ecc. så hvis man hele tiden har det lidt i baghovedet at der er en lille risiko for at blive udsat for det og at man kan faktisk selv gøre en hel del for at mindske den lille risisko der trods alt eksistere.
som i andre lande prøver man at passe på turister / langnæser og vælger du de sædvanlige turist områder er der normalt ingen problemer.
Er du til fest og farver så lad være med at færdes pisse fuld i mørke gyder,hop i en taxa eller trike når din bytur er overstået,lad være med at køre med fremmede hjem,kører du i taxi i de større byer lås altid din dør hav pas og penge på dig læg aldrig værdier i bagaerummet.
Færdes du i gogo bar miljøet pas på scams benyt ikke casaer eller freellancere kun bar piger som har deres id hængende,finder du en sød pige via internettet og gerne vil mødes med hende ,be om at se hendes voters id ,eller pas så du er sikker på hun er over 18 (det kan du gøre ved at vise hende dit),snak altid via webcam.Køb aldrig stoffer hold dig til den gode red horse,light pilsneren eller drinks.
Lejer du en bil gør det med chaufør det sparer tid og han ved hvor i kan kører og i hvilken bydele uden at få problemer.
kører du bus ecc.er der mange bagage bærer overlad aldrig bagage der har en værdig til en anden person idet nogle af dem er lidt for friske til bens.
Hav altid godt med små penge (10,20,50,100) pesos på dig til at betale med...
Men ellers brug din sunde fornuft og nyd ferien...
manhattan1
30-03-08, 15:01
Jeg er helt enig med oven staaende....
Vaer ikke paranoid, men vaer heller ikke dum....!
Mvh.
Jan
LarsKyhnau
30-03-08, 20:46
At diskutere om "der er farligst på Filippinerne eller i Danmark" er ret meningsløst, da de to lande er vidt forskellige. Der sker betydeligt flere mord pr. indbygger på Filippinerne end i Danmark, men de rammer sjældent udlændinge, og endnu mere sjældent uden grund.
Tænker man sig lidt om er det så godt som 100% sikkert at færdes i nattelivet såvel i Danmark som på Filippinerne. I sidstnævnte land bør man f.eks., som en helt naturlig ting, køre i taxi fremfor at dingle fuld rundt på gaden, hvis man er i byen i større byer som f.eks. Cebu eller Manila.
At blive fuld under en tur i byen er generelt en sikker metode til, om ikke at blive slået ned, så i det mindste at blive udsat for lommetyveri, f.eks. i barmiljøet. Og dette gælder for så vidt både på Filippinerne som mange andre steder i Verden.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.