Se fuld version : Dansker anholdt på Filippinerne
Sakset fra TV2 Nyhederne
03-04-08: 18:11 | af: heha
Det filippinske rigspoliti har anholdt en dansk mand, der gennem fem år har været på flugt fra ordensmagten i landet.
Den 61-årige dansker blev oprindeligt idømt op til 13 års fængsel, efter at han havde lovet en kvinde, at han kunne skaffe hende en japansk arbejdstilladelse.
Det oplyser den lokale avis Inquirer på sin netavis. I stedet stak han af med hendes penge. Efter dommen blev han løsladt mod kaution og har så holdt sig skjult gennem fem år.
Chefen for det filippinske rigspolitis efterforskningsafdeling, Claro de Castro Jr, oplyser, at danskeren nu er under mistanke i en ny svindelsag.
så gør han nok ikke det mere,tror jeg havde forladt landet med det samme hvis jeg var eftersøgt :-(
If you cant do the time, dont do the crime!
Selvom skyld i Filippinerne mange gange (for det meste) gradbøjes, afhængig af hvor mange penge man har.
I hans sted havde jeg nok taget en banka til Malaysia og rejst ud derfra. Det er unægteligt lidt sværere at gemme sig herude, hvis man er hvid!
Hilsen,
Jan
manhattan1
04-04-08, 14:50
hmm, ja har du penge nok hernede kommer du efter al sansynlighed ikke ind og side, man kan jo bare tjekke hvor mange rige der sider inde (det er ligefor det kan taelles paa en haand) og efter hvad jeg har hort betyder det ikke saa meget om man er sort eller hvid, den farve der taeller er gron.....
Men i mine ore lyder han ikke som om han har penge, jeg mener hvorfor ellers lave det nummer?
Mvh.
Jan
det kan være han har masser af penge,netop fordi han laver den slags numre
tap
manhattan1
05-04-08, 01:37
Hej Tap,
Jo, men med de priser mv. der er hernede skal han have lavet rigtig mange af den slags nummer..... :o)
I mine ore lyder det meget dumt at tage til et land som Filippinerne som er fattigt og kendt for at have nogle ret slemme faengseler for at snyde folk for hvad der i Danmark nok er smaa penge (arbejdstilladelser kan da ikke koste saa meget?). Saa var det da smarter at blive i Danmark og snyde flere penge i det og bliver du snuppet bedre faengsler og mindre straf (selvf. er det svaerer at bestikke folk i DK.).
Jeg synes det maaske kunne lyde som et desperat forsog paa overlevelse, jeg mener det er jo ikke meget anderledes end hvad mange Filippiner gor for at overleve....
Men jeg kan tage fejl, det kan jo ogsaa vaere at manden lider af utrolig lav IQ... :o)
Mvh.
Jan
Det har ikke i medierne været meget opfølgning på sagen, så oplysningerne er noget mangelfulde. Eneste jeg har kunne finde ved at google er følgende klip fra ScandAsia:
------------------------------------------------------------
By Gregers Moller
Tom Rene Dalby, a 61 year old Danish fugitive in the Philippines, was on Tuesday 1 April arrested in a raid at his rented apartment in Parañaque City by police officers from The National Bureau of Investigation (NBI).
The Dane was according to The Inquirer Network out on bail and had not shown up when a Manila court sentenced him to the maximum penalty of 13 years in prison by for embezzlement. Dalby had in 2002 taken 65200 pesos from a woman named Evelyn Yquin but failed to produce the promised Japanese working visa for her.
The embezzled amount is equal to around 10.000 Danish kroner.
Dalby claimed at the time to be an American national with special connections and issued a receipt for the "processing fee". Dalby, however, failed to produce the visa and did not return the money despite several demands from Yquin who eventually reported the case to the police.
After posting bail, Tom Rene Dalby fled and according to NBI Interpol chief Claro de Castro Jr. he even continued to illegally recruit Filipinos for overseas employment.
Aside from being convicted for Yquin's case, De Castro said Dalby faced another charge of estafa – a Philippine term for embezzlement - and illegal recruitment filed by a Joey Concepcion of Caloocan City.
Created 2008-04-05
Og med baggrund i ovenstående gav en målrettet søgning følgende fra The Inquirer Network:
(Klippet herfra - http://newsinfo.inquirer.net/breakingnews/metro/view/20080403-128224/NBI-nabs-Danish-fugitive-tagged-in-estafa-case)
NBI nabs Danish fugitive tagged in estafa case
By Allison Lopez
Philippine Daily Inquirer
First Posted 22:15:00 04/03/2008
MANILA, Philippines -- The National Bureau of Investigation (NBI) has arrested an elusive Danish national five years after he jumped bail for an estafa case, in a raid at his rented apartment in Parañaque City.
NBI Interpol chief Claro de Castro Jr. said the Tom Rene Dalby, 61, was arrested on April 1, in Sun Valley subdivision through intelligence reports on his whereabouts.
Dalby was sentenced to a maximum of 13 years in prison by a Manila court for running off with a woman's money after claiming he could produce a Japanese working visa.
De Castro said the Dane fled after posting bail for the estafa case filed by Evelyn Yquin, and even continued to collect fees by illegally recruiting Filipinos for overseas employment.
In 2002, Yquin said she gave P65,200 to Dalby to replace her Japanese working visa with a tourist visa, since he had apparent connections with the embassy. Dalby, who then claimed to be an American national, issued receipts for the "processing fee" paid by Yquin.
Dalby, however, failed to produce the visa and did not return the money despite several demands from Yquin.
Aside from being convicted for Yquin's case, De Castro said Dalby faced another charge of estafa and illegal recruitment filed by a Joey Concepcion of Caloocan City.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.