Se fuld version : Turistvisum og familliesammenføring
Jeg er lige blevet gift med den sødeste filipinske pige og planlægger nu at få hende hertil dk på et turistvisum og så søge familliesammenføring bagefter. Er der nogen her i forummet som har erfaringer mht dette? :-)
Kim P. Nyberg
09-04-08, 05:37
Hej Carsten,
Ja, jeg og mange flere herinde har fået opbygget en grundig erfaring i hvordan man får konerne herop.
Du skriver at I er gift. Godt, så kan myndighederne ikke kræve, at du stiller en bankgaranti i forbindelse med ansøgningen om turistvisum. Gør de det alligevel, skal du fortælle dem, at de er på glatis.
Du skal skrive et såkaldt invitationsbrev til din kone og lave en kopi til de danske udlændingemyndigheder. Brevet skal indeholde jeres fælles historie fra hvordan I kom i kontakt med hinanden første gang og frem til nu - altså i hovedtræk. Skriv også hvorfor du gerne vil have hende herop på besøg. Kopien af brevet kan du aflevere på nærmeste politistation eller sende direkte til Udlændingeservice eller det konsulat/ambassade hun ansøger igennem.
De myndigheder derude, som varetager de danske interesser, vil se, at hun kan fremvise invitationsbrevet, de vil se, at hun har flybilletter og penge til opholdet.
Når hun så er kommet herop, så giv hende tid til at finde sig til rette. Og når hun fortæller dig, at her vil hun gerne være, så tag ned til politiet og få en snak med udlændingekontoret der om, hvordan den videre proces er med ansøgning om arbejds- og opholdstilladelse. I vil få en ordentlig stak papirer med hjem, som skal udfyldes. Giv jer god tid til at udfylde dem korrekt, og aflevér derefter hele dynen til politiet igen på én gang. Derved går en såkaldt fast-track procedure i gang, hvorved behandlingstiden kun er et par måneder. Sammen med papirerne skal hun aflevere sit pas. Og I får et dokument på, at udlændingemyndighederne har passet mens sagsbehandlingen står på. Med andre ord forlænges hendes turistvisum administrativt indtil der kommer svar på ansøgningen om arbejds- og opholdstilladelse.
Eftersom I er gift, er arbejdstilladelsen automatisk med i en opholdstilladelse. Vær opmærksom på, at din kone ikke må tage nogen form for arbejde - heller ikke ulønnet, frivilligt arbejde - sålænge turistvisaet er gældende.
Når opholdstilladelsen er i hus, går i på integrationskontoret på kommunen og på folkeregistret og får hende tilmeldt dels til sprogundervisning dels til CPR-registret. Derefter tager I om til SKAT, og får snakket om jeres muligheder der. Tager hun ikke lønnet arbejde indenfor kort tid, kan du udnytte hendes personfradrag oveni din egen, gældende fra den dag hun rejser ind i landet. Så gem flybilletten som dokumentation.
Når I ansøger om opholdstilladelsen, vil Udlændingeservice stille krav om en bankgaranti på nogle og 50.000 kroner. Disse penge bliver låst fast på en bankkonto i dit navn, men uden du kan røre dem i syv år. Dog, hvis hun gennemfører danskkursus med udmærket karaktér, gives halvdelen af beløbet fri igen. Omvendt, laver I rav i gaden, æder statskassen hver en krone på garantien.
Du kan godt ansøge om starthjælp til hende, men det modregnes krone for krone i bankgarantien.
Opholdstilladelsen er gældende i to år. Et par måneder før udløbet, skal I ansøge om forlængelse, og der vil i givet fald at svaret er positivt blive forlænget med to år igen. Ved forlængelse af den, gælder et positivt svar i tre år, og derefter kan der søges om permanent opholdstilladelse.
Men start med at sætte jer godt ind i hvad I finder relevant på nyidanmark. Der finder I det meste af det I skal bruge hele vejen igennem. Og alt står på jævnt dansk (og engelsk). Ikke noget med en masse juridiske verber. Vi andre står jer gerne bi med yderligere oplysninger efterhånden som I spørger.
Kim P. Nyberg
Herning
Følgende er et eksempel på et "Letter of invitation and support"
Manila, October 24th 2007
Invitation and Declaration of Support
The undersigned (Your name) living at Danish address (Your address) hereby extend invitation to Denmark for my wife (Your wife’s name) living at Philippine address (Your wife’s address).
(Your wife’s name) and undersigned are married and have been living together in Philippines from (Year) to (Year) at which time undersigned moved back to Denmark due to requirements of my employer. (hvis dette ikke er relevant, kan du udelade det)
My wife has visited Denmark in: (kan udelades, hvis det er første gang)
August 2003
May 2004, April – July 2005
October 2005 – January 2006
May – August 2006
November 2006 – January 2007
We have a child together born in xxxxxxxxxx (hvis relevant)
I, (Your name), CPR-No. xxxxxx-xxxx, hereby declare that I will be solely economically responsible for my wife (Your wife’s name) during her stay in Denmark. The undersigned is living in Denmark where I am employed by (Your Danish Employer).
Due to the nature of the visa application and the work schedule of undersigned, a travel itinerary cannot be submitted until approval of visa is confirmed. However, the travel will, if approved, take place from xx-xx-xxxx (Departure Philippines) to xx-xx-xxxx(Departure Denmark) and last no longer than 90 days both days included with departure and arrival from and back to the Philippines on above mentioned dates or similar.
Preliminary dates are:
Departure Philippines xx-xx-xxxx – Arrival Copenhagen xx-xx-xxxx,
Return departure Copenhagen xx-xx-xxxx – Arrival Manila xx-xx-xxxx. The total overnight stays in Denmark are xx days.
Best Regards,
(Your name)
CPR-No. xxxxxx-xxxx
Address : (Your address)
E-mail: (Your e-mail address)
Det ovennævnte "Letter of invitation and support" er kun til brug ved opnåelse af et Schengen Visa.
Hilsen,
Jan
LarsKyhnau
09-04-08, 07:26
Kim og Jan har jo givet en glimrende vejledning allerede. Eneste tilføjelse må være, at på trods af "fast-track" procedure, eller hvad de nu kalder det, så har medlemmer af forum altså oplevet, at Udlændingeservice kan være op til 6 måneder om at behandle en fuldstændig problemfri ansøgning. Andre har så oplevet, at de fik svar efter nogle få uger, så det kører åbenbart, som vinden blæser. Blot så I er klar over det og ikke bliver skuffede. Er din kone her i Danmark, medens ansøgningen behandles, er det naturligvis "kun" et økonomisk problem, hvis sagsbehandlingen trækker ud. Og evt. kan hun jo i den situation bruge tiden på at lære dansk på et kursus, som I selv betaler for, så hun ikke bare skal gå og trille tommelfingre i ½ år, medens hun venter. Hvilket jo også kan være en pyskisk belastning i sig selv, samt måske en belastning for jeres forhold.
Hvis I ønsker at slippe for sagsbehandlingstiden på op til ½ år, ønsker at slippe for at stille bankgaranti og er interesseret i, at din kone kan få en permanent opholdstilladelse efter mindre end 7 år (så hun f.eks. ikke bliver udvist, hvis du dør), så kan du flytte til et andet EU-land som f.eks. Sverige. Her behandles dansk/udenlandske ægtepar på en række områder langt bedre end i Danmark.
Inden I søger om familiesammenføring i Danmark må du naturligvis også sikre dig, at I opfylder alle kravene, da der jo ellers vil være tale om et komplet spild af tid.
D.v.s. I skal begge være 24 år gamle og hvis du er mindre end 28 år, så må du ikke have for megen tilknytning til Filippinerne. Herudover skal du have egen og permanent bolig, d.v.s. boligen skal være lejet eller købt i dit navn, og hvis den er lejet, så skal kontrakten være af mindst 3 år varighed. Endelig må du ikke have modtaget bistandshjælp eller andre sociale ydelser indenfor et vist tidsrum. Bemærk at arbejdsløshedsdagpenge IKKE betragtes som en social ydelse.
Jeg opfylder alle betingelser for familiesammenføring dog kan bankgarantien give mig lidt problemmer da jeg desvære står i RKI men jeg har 2 særbørn fra mit tidligere ægteskab så jeg tror ikke US vil stille dette krav ialtfald ikke som jeg læser reglerne.
Vi søger turistvisum idet jeg tror det er det nemmeste og hurtigste. Og så tager vi den tungere papirgang med familiesammenføring her i DK hun vil jo så få midlertidig opholdstilladelse menes US kikker på sagerne.
Jeg medbragte sidst da jeg blev gift følgende papirer
1. letter of invitation (med erklæring om jeg dækker alle udgifter )
2 opgørelses fra skat
3 visumansøgning + supplerende ansøgning
Hun vil så ændre sit pas når hun modtager sin vielsesattest. Når det er gjort søger hun visum fra Cebu Konsulat der skal man blot betale kontant og ikke med check så det er nemmere hun bor iøvrigt også på CDO så det er blot en lille flyvetur på 45 min.
Jeg håber nu blot at alt er på plads mht hvad der er nødvendigt for turistvisum. Da jeg gerne vil have hende herop hurtigst muligt. Jeg frygter lidt for de nye regler mht sprogtest ved familiesammenføring så jeg arbejder kraftigt på at få hende herop inden de træder i kraft.
Jeg håber nu blot på jeg ikke har overset noget derfor skrev jeg mit indlæg om nogen havde erfaring med turistvisum.
Men tak for alle de gode råd om hvordan vi skal takle tingene når hun ankommer :-) Lars skriver om at flytte til sverige, men det er en løsning jeg helst ikke vil benytte da det ville besværliggøre min mulighed for at se mine 2 drenge på 6 og 8 år betydeligt samt give mig en lang transport til mit arbejde på Fyn. Men han har ret i at hvis jeg dør inden hun opnår permanent opholdstilladelse så er det skidt især hvis vi har fået børn.
LarsKyhnau
09-04-08, 10:08
Hej Carsten
Jeg nævner bare disse ting for, at du og andre kan tage dem med i jeres overvejelser. Man regner jo ikke med at dø, før man bliver 85, eller at blive invalid, men statistisk set sker det faktisk for en del mennesker. Det er jo også derfor man f.eks. tegner forsikringer i.f.m. en pensionsordning.
Specielt når man er gift med en filippiner, er det ret vigtigt at forholde sig til, hvordan hun og børnene skal klare sig, hvis man går bort før tid. En australsk kvinde kan måske f.eks. relativt let rejse "hjem" igen og finde sig et job, så hun kan forsørge børnene, men noget lignende gælder i mange tilfælde ikke for en filippinsk kvinde, idet landet er så fattigt og arbejdsløsheden så høj. Her spiller det selvfølgelig også ind, hvor meget sikkerhedsnet ens kone har i form af familie på Filippinerne. Er hun fra en velstående familie er det selvfølgelig ikke noget problem. Og ellers kan en udvidet livsforsikring naturligvis løse en del af problemet.
Tilbage står så bare, at selv hvis det økonomiske var klaret, så var det da rart, om hun selv bestemte om og hvornår hun ville vende hjem, i stedet for at blive tvunget til det af de danske myndigheder midt under begravelsen, og medens børnene måske er midt i et skoleår.
Men heldigvis har vi jo en regering, som fører en hård men fair udlændingepolitik. Skulle situationen opstå, så vil Birthe Rønn Hornbæk kigge på sagen sammen med Søren Espersen og Pia Kjærsgård. Så ens efterladte vil være i gode hænder..... (tyk ironi).
Ja du har helt ret. Det skal med i ens overvejelser især hvis der er børn indblandet.
Jeg er desvære 50 år og hun 26 så hun overlever jo nok mig med en del år selvom jeg prøver at leve så sundt som muligt (ryger ikke drikker ikke og passer på min vægt) det kniber lidt med motion :-)
Så alt dette har også givet anledning til en del overvejelse om hendes fremtid. Jeg vil satse på at hun hurtigst muligt får lært dansk og måske kan får en uddannelse som fx sygeplejeske så hun kan forsøge sig selv hvis det værste skulle ske og jeg faldt bort.
fantastiske gode råd og tips fra ovenstående medlemmer,har dog lige et par indstik:
hvis du bor i københavns kommune er det hos udlændingeservice du skal henvende dig til og ikke på den lokale politistation.
mener ikke din kone skal tage ulønnet arbejde for at du kan få hendes personfradrag,og stå fast på at du vil ha hendes fradrag fra den dag hun er rejst ind i landet(eller i hvert fald fra den dag i indgir ansøgning om familliesammenføring)på det lokale skattekontor vil de sikkert sige at duførst kan få det når din kone har fået opholdstilladelse og cpr nummer,men slå i bordet og bare true dem med skatteankenævnet så plejer de at makke ret
held og lykke med det hele
mvh tap
LarsKyhnau
09-04-08, 12:50
Overførsel af skattefradrag mellem ægtefæller er ikke betinget af, at den ene part udfører ulønnet arbejde. Det er faktisk - trods alt - stadig tilladt i Danmark at indrette sig på den måde, at kun den ene part arbejder, hvorimod den anden går hjemme (og passer børn). Det er godt nok ikke velset, og slet ikke, hvis man er muslim, men ulovligt er det altså ikke......
Alle fradrag kan overføres mellem ægtefæller, bortset fra fradraget i topskatten. Så her træder det danske smagsdommeri altså alligevel lidt i karakter. For det kan vel næppe være fordi, man mener, at et par, som tilsammen skal leve for en indkomst på 30.000 om måneden FØR skat, er utroligt velhavende og derfor har bedre råd til at betale skat end alle andre....... :-)
fantastiske gode råd og tips fra ovenstående medlemmer,har dog lige et par indstik:
hvis du bor i københavns kommune er det hos udlændingeservice du skal henvende dig til og ikke på den lokale politistation.
mener ikke din kone skal tage ulønnet arbejde for at du kan få hendes personfradrag,og stå fast på at du vil ha hendes fradrag fra den dag hun er rejst ind i landet(eller i hvert fald fra den dag i indgir ansøgning om familliesammenføring)på det lokale skattekontor vil de sikkert sige at duførst kan få det når din kone har fået opholdstilladelse og cpr nummer,men slå i bordet og bare true dem med skatteankenævnet så plejer de at makke ret
held og lykke med det hele
mvh tap
Man får sjældent noget ud af at true...... selvom jeg da godt indimellem selv kan smidde tøjlerne og lade dampen stå ud af ørene.....
Bedst er altid at være velforberedt og så indgå en konstruktiv dialog. Ja, sjovt nok er det bedste udslag ofte når man lader modparten fremstå som en fantastisk rådgiver.... Man kan ofte få en fantasisk hjælp ved at underspille lidt og påvirke rådgiveren i den retning man har brug for. Sådan er menneskementalitet mange gange.
Så jeg vil i stedet foreslå, at man forbereder sig på mådet med skattekontoret. Her kan man jo medbringe sager på samme. Bl.a. på familieadvokaten kan man finde henvisninger m.m. til skatteparagraffer, samt forklaringer. Medbring det og spørg hvad det så har af betydning.
Du skriver at I er gift. Godt, så kan myndighederne ikke kræve, at du stiller en bankgaranti i forbindelse med ansøgningen om turistvisum. Gør de det alligevel, skal du fortælle dem, at de er på glatis.
Du skal skrive et såkaldt invitationsbrev til din kone og lave en kopi til de danske udlændingemyndigheder. Brevet skal indeholde jeres fælles historie fra hvordan I kom i kontakt med hinanden første gang og frem til nu - altså i hovedtræk. Skriv også hvorfor du gerne vil have hende herop på besøg. Kopien af brevet kan du aflevere på nærmeste politistation eller sende direkte til Udlændingeservice eller det konsulat/ambassade hun ansøger igennem.
Når I ansøger om opholdstilladelsen, vil Udlændingeservice stille krav om en bankgaranti på nogle og 50.000 kroner.
Hej Kim
Ros for at du kommer godt rundt om hjørnerne på kravene. Jeg tillader mig at komme med et par kommentarer:
Jeg har svært ved at tro, at myndighederne skulle forlange en bankgaranti ved visumsansøgning til sin ægtefælle, det tror jeg de har styr på. Men selvfølgelig, hvem ved...
Brevet "Invitation & Afidavit of support" behøver ikke være så lang med en lang beskrivelse. Det er ikke væsentlig her, da man senere skal besvarer dette i ansøgningsskemaet til visum. Så hold jer bare til eksempelvis den tekst Jan har gengivet. Mig bekendt er dette dokument henvendt til de Filippinske myndigheder, som har brug for "en garanti", når deres statsborgere rejser ud - for ellers er det jo de filippinske myndigheder, der vil hænge på en udgift, f.eks. ved dødsfald, sygedom, fængsel osv..
Og så skal dokumentet også forbi en notar. Det var i hvertilfælde et krav da jeg skulle gennem møllen. Da var processen med papiret først skulle den lokale notar verificerer min underskrift, dernæst papiret med anbefalet brev til dommerkontoret i København som verificerede notaren, så videre til Udenrigsministeriet for at få verificeret dommerkontoret og sidst men ikke mindst til det filippinske konsulat som så verificerede Udenrigsministeriet. Så alt i alt blev det et ret så dyrt dokument (tror den gang det var ca. 1.300 kr.) Og sidst men ikke mindst med DHL til konen. Prøv at høre den filippinske ambassade i Oslo om kravene.
Og sidste kommentar er til det med økonomisk sikkerhedsstillelse ved ansøgning om opholdstilladelse. Måske Carsten bliver fritaget herfor med baggrund i at han har 2 børn som han skal forsørge eller betale børnebidrag til..... mener der er sådanne fritagelser, men er ikke selv inde i dem.
LarsKyhnau
09-04-08, 13:53
Og sidste kommentar er til det med økonomisk sikkerhedsstillelse ved ansøgning om opholdstilladelse. Måske Carsten bliver fritaget herfor med baggrund i at han har 2 børn som han skal forsørge eller betale børnebidrag til..... mener der er sådanne fritagelser, men er ikke selv inde i dem.
Det mener jeg, der er. Tankegangen er nok den, at det er uønskværdigt, at en person, som allerede har børn i Danmark, bliver tvunget til at immigrere, blot fordi vedkommende har fundet sammen med en udlænding.
Her synes man altså således - trods alt - at tage visse menneskelige hensyn i lovgivningen. Eller også er det det forhold, at staten ellers kunne komme til at hænge på udgifter til børnebidrag, som har spillet ind.
Kim P. Nyberg
10-04-08, 04:06
To ting ved dit indlæg vil jeg lige dvæle lidt ved. Det ene er, at da mine kone skulle herop på turistvisum, blev vi afkrævet en fortælling i kort form om vort forhold fra første kontakt og frem til tidspunktet for ansøgningen. Det var i december 06. På dette tidspunkt var vi allerede gift (blev vi 12. december 05 i Kidapawan). Det andet er, at vi senere søgte om opholdstilladelse til hende hos politiets udlændingekontor, blev jeg specifikt spurgt, om jeg havde lavet en bankgaranti for turistvisummet. Jeg svarede nej, hvortil betjenten sagde, at det var heldigt, for ellers ville pengene være røget i statskassen. Der er altså betjente, som i øvrigt arbejder med udlændingesager til dagligt, som åbenbart ikke er bekendt med reglerne for bankgaranti for ægtefæller. Derfor jeg skrev som jeg gjorde.
Saginglangangmaypuso
02-05-08, 09:54
Hejsa,
Efter at have læst indlæggene herinde var der noget jeg kom til at studse over. Jeg har nemlig tænkt mig at invitere min kæreste til Danmark men kan se at man skal bruge notar. Et andet sted har jeg dog læst at det ikke er nødvendigt for Filippinerne at bruge notar. Er der nogen der har nogle opdaterede oplysninger om dette?
Saging
LarsKyhnau
02-05-08, 17:11
Jeg ved det ikke. Ring til Udlændingeservice og spørg?
Kim P. Nyberg
02-05-08, 18:26
Til banan-manden ;-)
Velkommen på debatten, som det første.
Da min kone skulle herop, brugte vi ikke nogen notar. Vi fik i stedet en god lang samtale med et par nydelige og yderst venlige kommunale damer, som på én gang både var stolte over at en lokal pige har fået krogen i en vesterlænding, og sikre sig, at ønsket om ægteskabet var reelt. Vi fik os også en god lang snak om vore planer om, at konen skulle besøge mig i Danmark, og hvad det indebar for hende. De kunne naturligvis ikke fortælle ret meget om DK (end ikke H C Andersen sagde dem noget som helst). De fik kuldegysninger, når jeg berettede om vore vintertemperaturer og de sad med åben mund og polyper, når snakken gik om hvordan livet generelt flasker sig her til lands. Som man jo roligt kan sige ikke lige kan sammenlignes med forholdene derude.
Jeg tror så også en anden årsag til, at vi ikke brugte en notar, var at konen arbejdede og opholdt sig i Hong Kong, da vi søgte om tre måneders visum til hende. Det eneste generalkonsulatet derude skulle bruge var en kopi af hendes pas og vores vielsesattest, samt krydstjekning med oplysningerne på Folkeregistret i DK. Samt at hun havde kontanter til sit ophold her. Alt var i orden, så vi oplevede ingen synderlige problemer der.
Kim P. Nyberg
03-05-08, 22:06
Fandt lige denne på DRs hjemmeside i dag. Egentlig en yderst positiv nyhed fra US, spørgsmålet er bare hvor længe den holder.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/05/02/204456.htm
LarsKyhnau
03-05-08, 23:12
Har lige kommunikeret lidt med en fyr på ÆUG´s hjemmeside. Han skriver, at deres sag var lige ud af landevejen, men blev syltet i ikke mindre end 7 måneder. Og han mistænker, at årsagen var, at så nåede hans datter at fylde 18 år, hvilket betyder, at han alligevel ikke skulle fritages for krav om bankgaranti m.m.
Jeg skal jo ikke kunne sige, om hans mistanke og anklage er rigtig, men man må da nok sige, at er de ting, som han skriver, bare delvis korrekte (altså f.eks. at sagen var fuldt oplyst fra start af), så er der milevidt mellem den officielle målsætning og den praksis, som visse medarbejdere i US åbenbart følger.
Og han er jo ikke det eneste eksempel. På dette forum måtte f.eks. Jesper vente i 6 måneder, selvom han og hans kone også åbenlyst opfyldte alle krav, og selvom alle papirer blev indleveret med det samme.
Men det er da fint, at de nu siger, at de vil begynde at gøre det, som de hele tiden burde have gjort. For naturligvis skal det ikke tage mere end nogle få dage eller uger at behandle noget, der er så simpelt som en ansøgning om familiesammenføring, hvis alle nødvendige oplysninger og papirer foreligger. Det er jo ikke en ny udviklingsplan for Hovedstadsregionen, det drejer sig om, så helt ærligt: Hvor svært kan det være?
Det er jo ikke meningen, at en offentlig forvaltning skal være en syltekrukke, hvor sagerne blot ligger og samler støv i halve eller hele år, før nogen har tid til eller gider at tage sig af dem.
helt enig lars. man kan jo undre sig over hvorfor det så tidligere skulle tage så lang tid. hvis ikke sagerne bliver/blev syltet med vilje - det gjorde/gør de så nok.
mvh
jesper
LarsKyhnau
04-05-08, 13:02
Ja naturligvis blev jeres sag syltet. Men om det så skyldes, at en medarbejder ønskede at genere jer, eller bare almindelig travlhed og/eller slendrian, det er nok ikke til at sige. Og heldigvis er din kone da kommet til Danmark nu....... :)
Jeg har forspurgt den norske ambassaden i Manilla og fik at vide at det ikke var nødvendigt med en notar
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.