PDA

Se fuld version : Dansk pr. 2009

kenneth
12-04-08, 08:01
Nu er der flere steder man kan læse om at der bliver indført en ny regel vedr.at ens ægtefælle skal kunne bestå en Dansks prøve inden indrejse ,er der nogen der lige kunne smide et link til den lovgivning så slipper jeg for at google i flere timer :-)

LarsKyhnau
12-04-08, 11:58
Hej Kenneth

Jeg kan ikke lige finde et link til den lovgivning. Men sagens kerne er, så vidt jeg har forstået det, at en udlænding skal bestå en danskprøve, som normalt kræver cirka 240 timers undervisning i Danmark, før der kan bevilges familiesammenføring. Herudover skal der muligvis ses en film og svares på nogle kloge spørgsmål såsom "er Danmark et demokrati og hvad vil det sige".

Allan
12-04-08, 23:05
Hej Kenneth :)

Du kan altid bare gå ind på http://folketinget.dk/doc.aspx?/search.asp?q= og søge på indvandringsprøve og bladre lidt rundt (der er nok at kigge på ;) ) - efter jeg læste lidt ser det ud til at den eksisterende mulighed for at tage indvandringsprøven i udlandet afskaffes.
(sådan som jeg forstår det er det positivt, i den mindste skal vores kærester ikke tage prøven før de skal til Danmark så og hvis de har visa vil de også slippe for at tage den før de kommer til Danmark)

jeg ved godt det næste jeg poster bare er copy paste, men jeg håber det kan hjælpe en eller anden i fremtiden :)

Allan
12-04-08, 23:05
http://folketinget.dk/samling/20072/lovforslag/l57/pgf/7/bilag/4/534165.pdf

Indvandringsprøve
Som led i opfølgningen på aftalen om fremtidig indvandring mellem regeringen og
Dansk Folkeparti er der indgået aftale om en model for indførelse af en indvandringsprøve
i danske samfundsforhold og sprogkundskaber for udlændinge, som ansøger
om familiesammenføring til Danmark, og for religiøse forkyndere, der søger
om opholdstilladelse i Danmark.
Modellen indebærer blandt andet, at ansøgere skal have en forhåndsgodkendelse for
at kunne tage indvandringsprøven, og at den eksisterende mulighed for at tage indvandringsprøven
i udlandet afskaffes.
Der afsættes 21 mio. kr. i 2008 til etablering af modellen. De løbende driftsudgifter i
forbindelse med indvandringsprøven gebyrfinansieres.

http://folketinget.dk/samling/20061/almdel/euu/bilag/87/328433.pdf

Indvandringsprøve i dansk og danske samfundsforhold
• Efter hollandsk forbillede indføres en indvandringsprøve i dansk og danske
samfundsforhold for udlændinge, som ansøger om familiesammenføring til
Danmark, og for religiøse forkyndere, der ansøger om opholdstilladelse i Danmark:
a) Indvandringsprøven udformes således, at udlændingen gennem almindelig
personlig forberedelse i hjemlandet kan bestå.
b) Indvandringsprøven tages forud for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse.
Prøven aflægges på en dansk repræsentation i hjemlandet,
men kan også aflægges i Danmark, hvis ansøgeren har visum eller
opholder sig visumfrit i Danmark.
c) Indvandringsprøven gælder ikke for EU/EØS-borgere, for familiemedlemmer
til udlændinge, der har krav på at få familien til Danmark efter
internationale konventioner, samt for familiemedlemmer til udlændinge,
der kommer til Danmark med henblik på at arbejde.

http://folketinget.dk/samling/20061/almdel/uui/bilag/43/318193.pdf (er mere interessant)

2.2.1. Krav om bestået prøve i dansk og viden om Danmark og det danske samfund
Det foreslås efter nederlandsk forbillede, at der som betingelse for meddelelse af opholdstilladelse
i Danmark som ægtefællesammenført eller religiøs forkynder m.v. indføres et krav
om en bestået prøve i dansk og viden om Danmark og det danske samfund – herefter benævnt
indvandringsprøven.
Særligt med hensyn til ægtefællesammenføring er formålet med indvandringsprøven at styrke
den enkelte udlændings muligheder for en vellykket og hurtig integration i det danske
samfund. Det må antages, at udlændinge, der består indvandringsprøven, vil være bedre rustet
til at deltage i integrationsforløbet og blive integreret i det danske samfund. Udlændinge,
der ikke kan bestå indvandringsprøven, må antages at have meget vanskeligt ved at gennemføre
integrationsforløbet og blive integreret i Danmark.
Indvandringsprøven vil være et supplement til den danskuddannelse og det introduktionsprogram,
der gives her i landet. Indvandringsprøven vil medvirke til at sikre, at den enkelte
udlænding, der ønsker opholdstilladelse i Danmark, på et tidligt tidspunkt tager ansvaret for
sin egen integration, og at den pågældende kan dokumentere at have motivation til og et
ønske om at blive en del af det danske samfund.
Med hensyn til religiøse forkyndere m.v. vil en bestået prøve medvirke til en øget forståelse
af samspillet mellem den pågældendes religiøse virke og det danske samfund. Religiøse forkyndere,
der ikke kan bestå indvandringsprøven, må antages at have meget vanskeligt ved
at forstå de samfundsmæssige rammer for udøvelse af religiøst liv i Danmark.
Det foreslås, at betingelsen om en bestået indvandringsprøve som udgangspunkt skal gælde
alle udlændinge, der søger om opholdstilladelse med henblik på ægtefællesammenføring
eller som religiøs forkynder m.v.

Der er i dag mulighed for at se bort fra betingelser for ægtefællesammenføring, hvis der foreligger
særlige grunde. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis parterne ellers henvises til at leve
som familie i et land, hvor den herboende ikke har mulighed for sammen med ansøgeren at
indrejse og tage ophold. Som eksempel herpå kan nævnes en herboende flygtning, som ikke
kan tage ophold i hjemlandet, hvor den pågældende fortsat risikerer forfølgelse el.lign. Særlige
grunde vil også kunne foreligge, hvis den herboendes personlige forhold i øvrigt afgørende
taler herfor, f.eks. pga. alvorlig sygdom. Der ses altid bort fra betingelserne, hvis afslag
på ægtefællesammenføring vil være i strid med Danmarks internationale forpligtigelser,
herunder artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Der er endvidere mulighed for af særlige grunde at se bort fra det gældende sprogkrav i forhold
til tidsubegrænset opholdstilladelse, herunder hvis udlændingen ikke opfylder kravet
som følge af fysisk eller psykisk handicap, tortur eller voldsoplevelser eller stærkt traume eller
sygdom.
Det samme vil gælde med hensyn til kravet om indvandringsprøven i forhold til udlændinge,
der søger om opholdstilladelse som ægtefællesammenført.
Der dispenseres i givet fald alene fra et krav om, at prøven skal være bestået. Udlændingen
skal således altid have forsøgt at aflægge prøven, medmindre fysisk eller psykisk handicap
eller andre helt særlige forhold indebærer, at det ikke vil være rimeligt at stille krav herom.
Det foreslås, at det ikke er muligt at dispensere fra indvandringsprøven i sager om opholdstilladelse
til religiøse forkyndere m.v. Dette svarer til den gældende retstilstand med hensyn
til de betingelser, der i dag stilles for at opnå opholdstilladelse som religiøs forkynder.
I overensstemmelse med anvendelsesområdet for de gældende betingelser for ægtefællesammenføring
vil kravet om indvandringsprøve ikke blive stillet i sager, hvor der i dag kan
gives opholdstilladelse uafhængigt af, om de almindelige betingelser for ægtefællesammenføring
er opfyldt. Det gælder navnlig EU/EØS-statsborgeres og schweiziske statsborgeres
familiemedlemmer, der ønsker at tage ophold i Danmark som familiesammenført efter EUopholdsbekendtgørelsen,
samt ægtefæller til herboende udlændinge, der har opholdstilladelse
med henblik på beskæftigelse efter udlændingelovens § 9 a.
Kravet om indvandringsprøve vil heller ikke blive stillet i sager om familiesammenføring med
børn. Prøvekravet gælder således ikke for børn, der ansøger om familiesammenføring til en
herboende forælder efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, børn, der ansøger om familiesammenføring
med henblik adoption, plejeforhold eller af særlige grunde hos den nærmeste
familie, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 3, eller børn, der søger om familiesammenføring
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1.
2.2.2. Prøvens indhold og aflæggelse i praksis
Det foreslås, at indvandringsprøven skal indeholde dels en prøve i viden om Danmark og det
danske samfund dels en prøve i dansk.

Prøven i viden om Danmark og det danske samfund indebærer, at udlændingen skal have
opnået et kendskab til danske normer, værdier og grundlæggende rettigheder, herunder de
danske demokratiske principper, det enkelte menneskes frihed og personlige integritet, trosog
ytringsfrihed, kønnenes ligestilling og kvinders rettigheder, samt til mere praktiske og
konkrete forhold, herunder forbud mod vold, omskæring og ulovlig tvang i forbindelse med
indgåelse af ægteskab, opdragelse og forældreansvar over for børn, uddannelse, sundhed,
arbejde, skat m.v.
Prøven i dansk indebærer, at udlændingen skal kunne forstå og besvare simple direkte
spørgsmål og have et begrænset kendskab til hverdagsudtryk, en række standardformuleringer
og almindelige høflighedsfraser.
Rammen for begge prøver skal være niveau A1 minus i den fælles europæiske ramme for
moderne sprog. Niveau A1 minus svarer cirka til modul 1 på Danskuddannelse 1 og 2.
Det forudsættes, at udlændingen selv tager ansvaret for at opnå de nødvendige færdigheder
og dermed selv beslutter, hvordan den pågældende vil forberede sig. Myndighederne vil derfor
ikke tilbyde forberedelseskurser, men udarbejde en uddannelsespakke, som kan købes
af udlændingen. Uddannelsespakken skal give udlændingen mulighed for gennem selvstudier
at forberede sig til prøven, og pakken vil herunder indeholde en film om det danske
samfund.
En udlænding skal som udgangspunkt aflægge indvandringsprøven i udlandet forud for indgivelse
af en ansøgning om opholdstilladelse. En udlænding, der opholder sig lovligt i Danmark
f.eks. på visum eller visumfrit, vil dog kunne tilmelde sig indvandringsprøven i Danmark
(i Udlændingeservice og eventuelt tillige andre steder) med henblik på at indgive en ansøgning
om opholdstilladelse her i landet.
En udlænding kan gøre flere forsøg på at bestå indvandringsprøven.
De samlede udgifter forbundet med indvandringsprøven skal dækkes gennem betydelig
egenbetaling af ansøgerne. Den enkelte ansøger skal således betale et nærmere fastsat
gebyr for hver prøve, den pågældende tilmelder sig. Gebyret skal gå til at dække administration
og de nødvendige faciliteter i Udlændingeservice og udlandet.
Der indføres en bemyndigelsesbestemmelse i udlændingeloven, hvorefter integrationsministeren
fastsætter nærmere regler for udmøntningen af prøven, herunder regler om udpegning
af prøveafholdere, om betingelser for deltagelse i prøven, om opkrævning af gebyr for
deltagelse i prøven samt nærmere om prøvens indhold og gennemførelse m.v.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 5.

Efter bekendtgørelsens § 7 kan der dispenseres fra danskprøvekravet, hvis det forhold, at
udlændingen ikke har bestået danskprøven, skyldes særlige grunde hos udlændingen selv
eller dennes nærmeste familie, som ikke kan lægges udlændingen til last, herunder fysisk
eller psykisk handicap, tortur- eller voldsoplevelse eller stærkt traume eller sygdom, eller i
øvrigt er rimeligt begrundet i udlændingens kvalifikationer eller andre forhold.

LarsKyhnau
13-04-08, 09:28
Hej Allan

Jeg takker mange gange. Jeg kan allerede forestille mig min forlovedes reaktion, hvis hun nogensinde bliver præsenteret for den undervisningsvideo og eksamen i "danske samfundsforhold". Jeg kan kun forestille mig, at hun vil have èn ting at sige herom, nemlig:

"ITS VERY IDIOT!!!"

Det er jo med hovedrysten, at man må konstatere, at de danske politikere åbenbart tror, at alle mennesker udenfor EU lever i den allerdybeste mørke middelalder og derfor f.eks. har brug for undervisning i, at vold er forbudt.

LarsKyhnau
25-04-08, 22:02
Man kan også læse nærmere om indvandringsprøven her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integration/integration_af_nyankomne/indvandringsprøven.htm

Den gode nyhed er, at ikraftræden nu synes udsat til "slutningen af 2009". Men bortset fra det synes jeg godt nok den tekst er rystende læsning. F.eks. kan man læse, at både sprogprøve og prøve i "danske samfundsforhold" skal foregå ved, at en computer læser spørgsmål op på dansk, hvorefter ansøgeren skal svare på dansk. Man forestiller sig altså, at folk skal kunne tale flydende dansk umiddelbart efter, de er ankommet til landet. Og ovenikøbet skal de så sidde og "snakke" med en computer og ikke med et menneske. Hvor umenneskelig kan man i grunden blive?

Samtidig har man den uhyrlige frækhed at skrive, at "det ikke kræver nogen særlige forudsætninger at bestå prøven" samt at "formålet er at sikre, at ansøgerne fra start af tager ansvaret for deres egen integration". Og endelig skal folk så nu, oveni alle de andre udgifter, som der er ved at skulle starte en ny tilværelse i et nyt land, aflevere 3000 kroner i skat til den danske stat for at betale for dette idioti.

Allan
26-04-08, 00:43
well jeg har ikke tænkt mig at ligge mig ned og græde på grund af de her regler (selvom mange af indvandringsreglerne godt nok irriterer mig så uendelig meget - det kan ikke passe man er myndig men staten skal umyndiggøre en når man ikke engang selv må bestemme hvem man må forelske sig i)

men anway jeg kan da prøve at sige hvad jeg har tænkt mig.

det gælder jo om at få lært pigerne dansk så hurtig som muligt (hvis det bliver Nellyn og mig så ved jeg at jeg at jeg ikke når at få hende til Danmark inden slutningen af 2009) så man kan ligeså begynde at forberede sig.

jeg har været ved at kigge på nogle billige labtops og har fundet en her

specs her - http://www.zepto.dk/Files/15_Specsheet_Znote%203215W_01.pdf

og den koster kun 2654 med levering og det hele (det er jo ikke så galt)

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=405769

og language software kan købes her - http://www.sprogbutik.dk/catalog/

så det er bare med at komme igang og støtte pigerne så meget som muligt, for det er jeg sikker på at de vil få brug for.

jeg kan også anbefale at købe citizens in Denmark (så de kan forberede sig lidt på hvordan Danmark er og de får også nemmere ved spørgsmålene)

http://www.schultzboghandel.dk/publikationer/publikationsdetaljer.aspx?PId=c5634f58-6905-4e66-87eb-20a8139c4273

den kan også downloades elektronisk (pdf format)

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E3D9AF6C-8469-4CA9-A74A-3FAA15229CAF/0/MedborgerEngelsk_72.pdf

held og lykke :)

Allan
26-04-08, 01:24
ny i danmark kommer også i en filippinsk version senere på året.

Helt nye sprog i 2008 bliver burmesisk, filippinsk, litauisk og swahili.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Medborgerskab/Medborger_i_danmark/Medborger.htm

når den bliver tilgængelig så tror jeg i kan finde bogen her elektronisk.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Medborgerskab/Medborger_i_danmark/choose_language/choose_language.htm

Allan
26-04-08, 01:36
og hvad angår sprogprøven tror jeg den bliver noget lignende den her.

http://www.nyidanmark.dk/bibliotek/danskuddannelse/andet/2007/kan_du_tale_dansk-dansk_for_voksne.pdf

LarsKyhnau
26-04-08, 08:39
Hej Allan

Jeg græder nu heller ikke, men ærlig talt, så er der en grænse for, hvor meget jeg gider at finde mig i. Så løsningen for vores vedkommende bliver nok at bo et andet sted end i Danmark. Man kan måske sige, at denne tåbelige prøve i den forbindelse meget vel kan blive den dråbe, der får mit bæger til at flyde definitivt over.

Men lad os nu se, hvad der sker. Der er jo sikkert en grund til, at ikrafttræden hele tiden bliver udskudt, og man kunne da have et forfængeligt håb om, at den til sidst bliver udskudt så meget, at den slet ikke når at træde i kraft.....

dkpinoy
26-04-08, 09:37
Regeringen anført af Pia & Co. vil stille lovforslag om, at alle TV programmer synkroniseres til Dansk i lighed med det man gør i bl.a. Tyskland. Således kan man sikre, at det danske sprog kan bevares samt at man får en endnu bedre sprogintegrering af de mange udlændinge. Selve sprogfladen bliver delt i 5, måske 6, dialektområder, således vi kan fastholde vores nuancerede sprog med lokale dialekter.

hovhov
26-04-08, 11:45
Hej Allan og andre.
Vi det vil sige min kone og jeg har valgt at slå os ned i Malmø, for den danske lovgivning sucks.
Da min kone kom til landet på et normalt turistvisum fik vi det forlænget med 3 måneder. Før perioden var udløbet havde jeg fået en lejlighed i Malmø, og 1 uge efter jeg officelt var flyttet ind søgte vi om familie sammenføring for min kone, og i løbet af 2 arbejdsdage fra emmigrations verket havde min kone opholds og arbejds tilladelse i Sverige.
Vi har nu boet her i 5 år, og vender ikke tilbage til Danmark.
Sverige er et godt alternativ, der er jo kun 30 min kørsel til Dk og med tog afgang hver 20 min er det jo nemt.
Vi har vores datter i Dagis/børnehave, og her er prisen til at forstå, vi betaler 600 svenske pesos pr måned for en fuldtids plads.
Du ka´n evt logge dig ind på MKB hjemmeside og søge lejlighed der igennem, der er ca 1 års ventetid på en leje lejlighed.
H¨ber alt ykkedes
MVH
Hovhov

LarsKyhnau
26-04-08, 13:39
Rart at høre en positiv succeshistorie om at bo i Sverige. Man skal dog næppe forvente, at en ansøgning om familiesammenføring går igennem på 2 dage, hvis man søger i dag. Jævnfør hvad der skrives på ÆUG´s forum, kan det nu let tage 3 måneder, hvis der søges efter EU-reglerne, og mere end 12 måneder, hvis der søges efter de nationale svenske regler. Og i sidste fald SKAL der søges fra ansøgerens hjemland, så her behandler Sverige faktisk ansøgerne dårligere end Danmark gør.

Dette skrevet ikke for at "skræmme" nogen, men for at folk har realistiske forventninger, hvis de beslutter sig for at flytte til Sverige. Søges der efter EU-reglerne, må ægtefællen gerne opholde sig i Sverige, medens ansøgningen behandles, men man er på forskellige måder lidt dårligere stillet, hvis man benytter disse regler.

Danmark har i øvrigt nu indført den tolkning, at EU-reglerne kun kan bruges, hvis ikke-EU borgeren i forvejen har lovligt ophold i et andet EU-land. Hvis Sverige beslutter sig for at tolke bestemmelserne på samme måde, så vil man fremover kun kunne søge efter de nationale svenske regler, og ditto naturligvis i Tyskland etc.

Man vil i den situation stadig kunne undgå de mange danske krav som f.eks. 24-års regel, boligkrav, bankgaranti og indvandringsprøve, men den utroligt lange sagsbehandlingstid efter de svenske regler er jo noget af en bet, når den udenlandske part ikke må være i Sverige, medens sagen behandles.

hovhov
26-04-08, 18:04
Hej Lars.
Du har delvis ret, det tager længere tid idag end da vi søgte.
De bahandler dog sagerne hurtigere hvis du sender evt. lønsedler med fra et fast arbejde gerne i Danmark. De vil bare sikre sig at du kan forsørge sin kone.
Så skal der heller ikke stilles en garanti på en helvedes masse penge.
Har lige en kammerat der er flyttet herover, han er gift med en Thai. I deres sag tog hele behandlingen 5 uger fra han søgte til konen havde opholdstilladelse.
De bor nu i en 3 værelses lejelejlighed på 105 mtr til 5200 svenskr pr måned
Så det går stadig lidt hurtigere end i forbuds Danmark
MVH
Hovhov

LarsKyhnau
26-04-08, 19:56
"Forbudsdanmark". Ja det er sjovt at tænke på, at man i gamle dage omtalte broderfolket på den måde. Og i dag er det så svenskerne, der med rette kan sige det samme om os.

"There is something rotten in the state of Denmark"....

Har du i øvrigt lidt tip til, hvordan man nemmest og hurtigst finder en leje-lejlighed i Sverige? Det boligselskab, du omtaler, vil helst have, at man har et svensk CPR-nummer, hvis man står på deres venteliste. Så skal man flytte derovre i en fremleje og så flytte igen, når man får tilbudt en permenent lejlighed efter 12 måneder, eller hvad gør folk i praksis?

Af forskellige grunde er jeg ikke så interesseret i at købe bolig p.t., hverken i Danmark eller i Sverige.

dkpinoy
26-04-08, 22:03
ØV - nu prøver man med sort humor og så bliver man bare ignoreret....... c",)

Hvorom alting er så er det forrykt som vores regering opsætter forhindringer. Det er HELT SIKKERT at skulle vi gennemgået og bestået kravet til dansk som sikkert indføres, ja så havde vi valgt Sverige.

Mht. stivhed og manglende fleksibilitet, så kommer jeg til at tænke på, at vi danskere altid har kritiseret såvel tyskerne som franskmændene for at være dårlige til sprog og ikke mindst arrogante, da de mener de er verdens navle og andre må snakke deres sprog. Vi danskere er sgu ikke en skid anderledes. Hvor ofte har vi ikke hørt folk sige til mig og min kone at det var vigtig at hun lærte dansk. Folk der tillod sig at blande sig i vores privatliv - "nu skal du kun tale dansk med hende hjemme, for ellers lærer hun aldrig sproget" osv osv. Det har altid gjort mig gal at høre på. Folk skal ikke blande sig i vores forhold (selvom det et eller andet sted er vel ment), vi kan godt selv styre det. Og i dag taler min kone et ok dansk med lidt jysk dialekt..... men hun har da nogen vej endnu til at blive flydende....

LarsKyhnau
27-04-08, 01:26
Jeg synes, at dit indlæg omkring regeringens planer om at eftersynkronisere alle udenlandske film på 5 forskellige dialekter, var hylende morsomt. Jeg ville også have svaret på det, hvis blot man kunne indsætte smileys i teksten i dette forum. Forstår ikke helt, hvorfor den facilitet er slået fra, når den nu ellers findes (for det gør den).

Men ok, så må jeg jo lave et par stykker selv, for det fortjener du da :-) :-) :-) :-) :-)

Lars

hovhov
27-04-08, 08:27
Hej Lars.
Du kan sagtens søge hos MKB uden svensk cpr nr.
Du skal bare skrive dit danske cpr. første 6 siffor med år-måned-dato
MKB kræver dog 3 månedere indskud når du er dansk og ikke har sv cpr nr.
Dit svenske cpr nr får du når du flytter til Sverige.
De kræver også en allest fra den kommune du bor i at du ikke har gæld til dem, det er dog først når du bliver tilbudt lejligheden.
Hvis du søger så undgå Rosengården, det er Malmøs svar på Gellerup parken en getto.
Et af de steder det er rimligt nemt at komme til at bo i er området omkring Lorensborg og det er meget centralt i forhold til alt.
MVH
Hovhov

hovhov
27-04-08, 08:29
Hej Lars jeg fik sendt dette indlæg i den forkerte emne, prøver igen andet sted hehe det er tidligt morgen og så på en søndag
MVH
Hovhov

LarsKyhnau
27-04-08, 09:54
Hej hovhov. Ja det må have været tidligt om morgenen, for det VAR jo den rigtige tråd, du postede dit svar i. Jeg siger mange tak for hjælpen, og går i øvrigt ud fra, at de 3 måneders indskud vel først skal betales, når/hvis man bliver tilbudt en lejlighed? 3 måneders indskud er i øvrigt ganske almindelig praksis i Danmark.

hovhov
27-04-08, 10:18
Hej Lars.
Ja det var meget tidligt.
ja der skal først betales indskud når man får lejligheden, og hvad jeg har hørt så er det 3 måneder i indskud samt 3 månederes dep. i Dk.
Priser på leje lejlighed er også fine her i Malmø, selv om de er steget noget på det sidste.
MVH
Hovhov

Samarjan
28-04-08, 09:26
ØV - nu prøver man med sort humor og så bliver man bare ignoreret....... c",)

Hvorom alting er så er det forrykt som vores regering opsætter forhindringer. Det er HELT SIKKERT at skulle vi gennemgået og bestået kravet til dansk som sikkert indføres, ja så havde vi valgt Sverige.

Mht. stivhed og manglende fleksibilitet, så kommer jeg til at tænke på, at vi danskere altid har kritiseret såvel tyskerne som franskmændene for at være dårlige til sprog og ikke mindst arrogante, da de mener de er verdens navle og andre må snakke deres sprog. Vi danskere er sgu ikke en skid anderledes. Hvor ofte har vi ikke hørt folk sige til mig og min kone at det var vigtig at hun lærte dansk. Folk der tillod sig at blande sig i vores privatliv - "nu skal du kun tale dansk med hende hjemme, for ellers lærer hun aldrig sproget" osv osv. Det har altid gjort mig gal at høre på. Folk skal ikke blande sig i vores forhold (selvom det et eller andet sted er vel ment), vi kan godt selv styre det. Og i dag taler min kone et ok dansk med lidt jysk dialekt..... men hun har da nogen vej endnu til at blive flydende....

Ja men, det er da vigtigt at få lært et sprog, der bliver talt af færre mennesker end i Quezon City!
Danskerne har udviklet sig til en nation af hovne egoistiske mennesker, desværre.
EU er på papiret en meget god ide (PÅ PAPIRET), men det vil aldrig komme til at virke effektivt i praksis, sålænge vi alle absolut vil beholde vores eget sprog. Hvis der ikke er et fælles sprog, som alle skal kunne beherske, vil der altid være problemer.
Danskerne bryster sig af, at de lærer Engelsk i skolen, men jeg møder altså stadig masser af Danskere, hvis Engelsk kundskaber begrænser sig til at bestille en øl, et måltid mad eller spørge en barpige om hendes pris. Men brokke sig over, at en Filippinsk pige ikke lige lærer Dansk i løbet af en måned, det kan Danskeren.
Når en person som mig så kalder dem hyklere, så bliver de minsandten gale. Man bliver kun god til et sprog, hvis man bruger det jævnligt. Dette er grunden til Danskernes generelt dårlige Engelsk kundskaber.
Jeg ved godt, det er let for mig at påstå dette, da hele mit liv har foregået på Engelsk de sidste 18 år. Jeg var middelmådig til sprog i skolen, men bliver i dag brugt til at læse korrektur på dokumenter skrevet af indfødte Briter, Amerikanere o.s.v.
I Singapore, der ikke er meget større end Amager, er Engelsk faktisk hovedsproget, selvom der bliver talt Kinesisk, Malay, Hindi, Tamil, Indonesisk, Filippinsk etc. Gad vide hvorfor vi ikke kunne finde ud af det i Europa?
Jeg er også blevet spurgt 1000 gange, om jeg da ikke lærer min hustru Dansk, og jeg svarer dem altid meget diplomatisk: Hold jeres kæft. Hvis hun vil lære det herude, er det helt i orden, men hvis hun ikke er interesseret, vil jeg ikke tvinge hende.
Jeg taler Dansk og Engelsk til vores datter, så jeg håber, at hun måske vil blive multisproget, noget der sandsynligvis også vil blive rynket på næsen af, hvis vi en dag flytter til Danmark.

Hilsen,
Jan

Hilsen,
Jan

Allan
30-04-08, 12:56
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/04/30/061405.htm

DF: Danskhedsprøve er alt for nem

- Den måde, prøven er lavet på, er fuldstændig uacceptabel. Man kan jo bestå prøven med den ene hånd i lommen, når det er så nemt, siger integrationsordfører Søren Krarup til Politiken.

Nu skal jeg tale med Dansk Folkeparti om det her, men jeg vil da gerne understrege, at jeg aldrig har gået i en skole, hvor man får facitlisten udleveret inden prøven, siger Birthe Rønn Hornbech.

(ser ud til at DF ikke synes det er godt så mange består, men det burde jo heller ikke komme som en overraskelse hvad DF synes om udlændinge)

LarsKyhnau
30-04-08, 18:09
Man skal lige være opmærksom på, at det er en anden prøve, der tales om her, nemlig den, som man skal bestå for at opnå dansk statsborgerskab. Og læser man artiklen står DF faktisk ikke alene i sin kritik af denne prøve. Diverse undervisere m.m. synes også, at den er udformet på en mærkelig måde. Men det er altså IKKE den kommende "indvandringsprøve", der her er tale om.