PDA

Se fuld version : HJÆLP til rejse

Kitcardel
13-04-08, 17:50
Hej alle sammen, håber I kan hjælpe. Jeg har nu efter 1½ endelig fået sparet op til min 13årig søn- og egen livsdrømmerejse.

Vi har to uger og vil gerne til Filippinerne. Jeg har ikke super mange penge så vil gerne bo billigere, men hyggeligt.

Jeg har ikke rejst alene før, så jeg aner ikke helt hvad jeg skal.

Skal jeg book hjemmefra? eller dernede...
Skal jeg bo Cebu, Bohol eller Palawan, er det realistisk at nå alle 3 steder på to uger. Vi vil gerne sole, men også opleve noget!

Når jeg leder efter Bugalows eller hoteller på nettet, så bliver jeg vildt forvirret og aner ikke hvad jeg skal gøre.

Mange hilsner

Kitcardel
13-04-08, 17:52
Jeg havde tænkt mig bare at booke to flybilletter til Manila, og ta derfra videre. De færdig pakkede rejser er for dyre synes jeg.

LarsKyhnau
13-04-08, 19:09
Hej Kitcardel

Det første jeg vil sige er, at to uger er ret kort tid for en rejse til Filippinerne, og især hvis man planlægger at rejse lidt rundt i landet. Hvis det på nogen som helst måde kan lade sig gøre, vil jeg anbefale, at I tager 21 dage i landet. Det er den periode, hvor man kan være i landet, uden at skulle søge om visum.

Man kan sagtens bare flyve til landet og så herefter finde noget overnatning efter ankomsten. Dog kan det måske være rart at have en booking hjemmefra for de første 1-2 nætter, da man kan være meget træt efter en så lang flyrejse.

Hvor skal I så tage hen? Thja Palawan skulle jo være skønt, men det er også noget af det "vildeste" i landet, hvilket f.eks. betyder, at vejene er i en meget ringe forfatning. Så måske ikke det mest oplagte valg for en 1.gangs besøgende.

I vil vel gerne ud, hvor der er lidt mulighed for at bade, så Bohol eller rettere sagt Alona Beach på den med Bohol forbundne ø Panglao kan være et udmærket sted at starte jeres ferie. Der er også en del muligheder for aktiviteter og udflugter på Bohol.

Cebu byder på en række forskellige muligheder. Man kan få byliv (shopping og natteliv) i selve Cebu by, som omtrent er på størrelse med København. Det er nok ikke så interessant for jer. Så kan man bo på dyre beach-resorts på den nærliggende Mactan Island. Det er mest for rige japanske og koreanske turister. Så kan man tage til Moal Boal på vestkysten af Cebu. Det er mest for dykkere, men ikke-dykkere kan også sagtens få et par dage til at gå her. Der er f.eks. en nærliggende hvid sandstrand "white beach" man kan tage over til, og et vandfald cirka 20 km syd for byen, som man kan vandre op til (anbefalelsesværdigt).

Så ligger der et par mindre øer nord for Cebu. Der er Malapascua, som kan tilbyde en fin hvid sandstrand, fred og ro samt mulighed for at se hajer, hvis man er dykker. Så er der den noget større Bantayan Island, hvor man kun finder fred og ro og ingen dykkere. Har I lyst til noget helt specielt, så ligger der cirka 30 km syd for Cebu by et "mountain resort" 4-5 km oppe i bjergene. Her får man som på et beach resort swimming-pool og restaurant m.m., men man befinder sig altså midt i bjergene og ikke ved vandet.

Ved siden af Cebu ligger den noget større ø Negros. Den kan bl.a. tilbyde en hyggelig by ved navn Dumaguete, som omtrent er på størrelse med Odense. Det er der, jeg selv bor. Syd for byen ligger der en del beachresorts, som - igen igen - mest frekventeres af dykkere. Også her er der mulighed for at tage op i bjergene og se vandfald, drypstenshuler, bjergsøer eller bare noget flot natur. Fra byen Bais cirka 50 km nord for Dumaguete kan man tage på dagstur og se delfiner m.m. Negros er større end Cebu men tyndere befolket og mest kendt for sin produktion af sukker.

Fra Negros kan man endvidere tage ud til den mellemstore ø Siquijor, som er kendt for sine healere og - efter lokale rygter - hekse. Og/eller man kan tage til den lille Apo Island, som byder på rigtig ø-idyl samt fremragende dykning OG snorkling. Man kan både tage hertil på dagstur med diverse dykkerfirmaer eller man kan tage en lille båd derover og bo på 2 små resorts på selve øen.

Hvis I holder jer til Visayas (Bohol, Cebu, Negros, Siquijor, Leyte, Samar m.fl.) er det i øvrigt ikke absolut nødvendigt at flyve til Manila. I kan i så fald også købe en billet direkte til Cebu. Omvendt er der den fordel ved Manila, at der herfra findes et meget tætforgrenet net af indenrigsfly ud i resten af landet. Så f.eks. kan man flyve til Manila og herfra videre med indenrigsfly til Bohol, Negros og mange andre øer.

Ovenstående er ment som lidt inspiration til at komme i gang med at planlægge jeres ferie. Er du interesseret i mere konkrete anbefalinger til overnatningssteder e.l., så prøv at søg i de gamle indlæg. Det er der skrevet temmelig meget om allerede. Når I har fundet ud af, præcis hvad I vil, kan du naturligvis også bare skrive igen. Så skal jeg og andre nok komme med nogle anbefalinger.

Et godt råd er at købe en rejseguide. Enten Lonely Planet eller den, som er skrevet af tyskeren Jens Peters. Her kan du f.eks. finde en mængde navne og telefonnumre på overnatningssteder, hvilket nogen gange kan være lidt nemmere end at søge informationer på nettet.

I øvrigt er din søn gammel nok til at lære eller bare prøve at dykke, hvis det er noget, der skulle have hans / jeres interesse. Og naturligvis er det en del sjovere at gøre dette i tropisk farvand som på Filippinerne end hjemme i det kolde Danmark. I vil finde masser af dive-shops på diverse turiststeder, som kan tilbyde jer både "prøvedyk" samt at tage certifikat.

Mvh. Lars

Dansker_i_Cebu
13-04-08, 19:10
Forst rigtig velkommen til Filippinerne, jeg ville til at starte med foreslaa at du kommer herud i 3 uger hvis muligt, naar du forst er her koster det nemlig ikke saa meget og 2 uger er meget kort for saa lang en rejse..

Men for at kunne give et par tips, har du et ca budget for jeres ophold, enten total eller pr dag, samt er det muligt med 3 uger ?

Dansker_i_Cebu
13-04-08, 19:15
Lars fik saa fint beskrevet mens jeg postede mit indlag og jeg tror oz jeg ville vente med Palawan forste gang, eller ogsaa tage kun derover, da I ellers mister for meget tid med rejse rundt i landet (ventetid i lufthavne, tjek in/out osv) samt netop Palawan er ikke det billigste sted at flyve til her i landet...

Kitcardel
13-04-08, 19:44
Jeg vil prøve at se om jeg kan tage Benjamin ud af skolen i 3 uger.
Tak for de fine råd, jeg ved ikke hvorfor men jeg synes det kan blive lidt uoverskueligt, og jeg aner ikke hvad jeg skal vælge. Måske er det bare fordi jeg ikke har prøvet det før.

Forresten er der nogen der ved om man skal have det nye kørekort for at kunne leje en bil? jeg har kun det gamle (det der ikke er ligesom et dankort)...

Endvidere må jeg har fat i Lonely Planet eller turen går til Fili....

Tak jeg prøver også at kigge i gamle indslag.

Jeg havde håbet jeg kunne gøre turen for omkring 25.000 kr to personer alt inkl. lyder det helt tosset??? jeg ved ikke om det er dyre at bo end jeg regnede med, jeg har forestillet mig at vil kunne bo for omkring 150-200 kr begge to om dagen?

Kitcardel
13-04-08, 20:01
Hej Lars, du nævner en del forskellige øer i nærheden af Cebu, hvis man skal til dem hvad er afstanden båd eller fly? :)

Kitcardel
13-04-08, 20:14
Nu har jeg læst lidt mere. Hvorfor overhovdet flyve til Manila, hvis man kan flyve direkte til Bohol? er det noget man skal opleve eller... jeg kan se at billetpriserne er de samme.

Min søn spurgte mig om der var gode ting at shoppe som tøj osv.?

Vi skal i hvert fald snorkle og det med skoven lyder super nice. Jeg forestille mig altså at flyve til Bohol og rejse rundt til de steder Kurt foreslog... men skal nok have fat i bogen.
Nu skal jeg også lige have styr på forsikringer og vacc.

Jeg er spændt. Nu er det endelig vores tur til at rejse, jeg fik Ben da jeg var 19år og vi har aldrig haft råd, så det er en vild ting for os :) :)

Kitcardel
13-04-08, 20:15
Jeg mener selvfølgelig Lars ikke kurt!

tap
13-04-08, 20:36
hej kitcardel
hvor i end beslutter jer for at tage hen så skal vi nok guide jer rundt med forskellige tips
25.000 kr. kan det godt lade sig gøre for specielt hvis i får eller har fået nogle gode billetter
hvornår skal i afsted?
husk også rejseforsikring og vacciner koster en del
150-200 kr kan i sagtes finde logi for ja selv i manila
og må jeg også anbefale de 21 dage i stedet for 2 uger
mvh tap

Kitcardel
13-04-08, 21:03
Hej, jeg havde forestillet mig at tage afsted omkring den 10. maj - 30. maj.

Jeg skal bare lige have svar fra skolen og jobbet. Jeg har endnu ikke købt billetter, men så nogle i dag til Cebu for omkringe 7300 kr stk.

mvh

PNO
13-04-08, 21:30
Hej Kitcardel

"Hvorfor overhovdet flyve til Manila, hvis man kan flyve direkte til Bohol?"

Det kan man ikke. Manila er hovedindgangen til landet. Nogen internationale fly er der osse på Cebu og meget få på Clark/Angeles nord for Manila og Davao på Mindanao.
Der er masser af ruter på indensrigsfly fra Manila og Cebu som kan benyttes.
Mellem de enkelte øer er der ofte båd/færge forbindelser.

Der er masser at se på Bohol, og masser af gode strande især på Panglao Island der er forbundet med et par små broer ved hovedbyen Tagbilaran.
Et rigtig hyggeligt resort til rimelige penge er Flowergarden på Alona Beach. Der er ikke i første strandrække, men man kommer nemt til stranden.

Hilsen

PNO

Dansker_i_Cebu
13-04-08, 21:38
Du kan ligesaa godt tage direkte til Cebu via HongKong f.eks, prov sog paa f.eks www.momondo.com CPH = Copenhagen MNL=Manila CEB=Cebu

Skal du f.eks til Bohol, som er atter en skØn Ø, er det nemt, bekvmet samt billigt at sejle fra Cebu og tager knap 2 timer i moderne speed ferrry....

Brug Cebu som base, vi kan godt opbevare lidt ting for dig, samt andre i Øvrigt, mens I rejser rundt og vi er located i absolut centrum af Cebu, saa kan I tage paa tur rundt til div Øer, mulighederne er nasten uendelige, prØv sØg lidt og spØeg til specifikke maal....

Mabuhay

Harly
13-04-08, 22:14
"Min søn spurgte mig om der var gode ting at shoppe som tøj osv.?"
Ja, specielt tøj er meget billigt på filippinerne. F.eks et par originale Wrangler jeans koster ca. 1500 pso = dkr. 165,00. Det billigste og bedste udvalg finder I i et af de store Mall´s i Cebu eller Manila.

LarsKyhnau
14-04-08, 08:59
Hejsa

Var det ikke muligt at foretage rejsen i din søns sommerferie, så du slap helt for at tage ham ud af skolen? Måske koster en flybillet på den årstid 500-1000 kroner mere, men så meget betyder det vel heller ikke i det samlede billede.

Så spørger du lidt til rejsetider....

Cebu-Bohol med båd tager 1 t 40 min + cirka 20 min for en taxi videre ud til stranden

Bohol-Negros (Dumaguete) med båd tager ligeledes 1 t 40 min + cirka 20-30 min for at komme ud til et resort (de fleste tilbyder afhentning m. minibus i havnen).

Negros (Dumaguete) - Cebu med båd tager 3 t 40 min, men den går kun èn gang om dagen. Der er løbende forbindelse med bus, som via en lille færge tager 4 t 45 min. Og så får I også en oplevelse ud af turen.

Dumaguete-Siquijor med båd tager 1 time.

Negros - Apo tager vel omkring ½ time med en lille båd, men man skal først ned til afgangsstedet på den sydlige del af øen med bus, jeepney eller taxi (cirka 40 min).

Cebu - Moal Boal tager 2-2½ time med bus eller taxi.

Moal Boal - Dumaguete tager cirka 3-4 timer med bus/taxi, en lille færge og bus/jeepney/afhentning i færgehavnen.

Cebu - Malapascua eller Cebu - Bantayan tager cirka 4-4½ time med bus eller taxi og herefter cirka ½ time med en lille båd.

Indenrigsfly fra Manila til Cebu/Dumaguete/Bohol tager cirka 1 time + indcheckning og udlevering af bagage = cirka 2½ time i alt.

LarsKyhnau
14-04-08, 09:08
P.S. Hvis din søn gerne vil købe tøj, så tag et par overnatninger i Cebu by, f.eks. lige før I skal hjem, og besøg de store shoppingmalls. SM, Ayala og Robinson er de bedste steder at finde kvalitetstøj, og naturligvis er sådan noget som musik-CD´er, videofilm og lignende også betydeligt billigere end i Danmark. Elektronik er der derimod ikke den store besparelse ved at købe, foruden at man jo får lidt svært ved at udnytte garantien.

Der er også mulighed for f.eks. en tur i biografen, hvor de viser engelsksprogede film, samt meget andet. Speciel SM er lidt af en by i byen, og malls er en vigtig del af den filippinske middel- og overklasses liv. Så man kan godt sige, at det vil være en ægte kulturel oplevelse for jer at se èn eller flere af dem.

Kitcardel
14-04-08, 13:42
Hej :) jeg mente faktisk Cebu, men har skrevet Bohol. Er det ikke bedst eller nemmest at flyve direkte til Cebu i stedet for til Manila?

:)

LarsKyhnau
14-04-08, 14:14
Jo det er det nok, og især hvis I alligevel har lyst til at tilbringe et par dage i Cebu by. Der er dog langt flere afgange til Manila, så det kan være lettere at finde en, der passer, og man kan også nogle gange spare lidt penge.

I har nok kun behov for at se Cebu by èn gang, og i så fald vil den ene indenrigsflybillet kunne erstatte en tur med færge eller bus, så det rent tidsmæssigt kommer nogenlunde ud på èt. En indenrigs flybillet koster cirka 200 DKK for en enkeltbillet, så økonomisk set er det til at overkomme.

I kan i så fald f.eks. starte med at flyve fra Manila til Dumaguete eller til Tagbilaran på Bohol samme dag, som I ankommer til Manila. Altså blot tage en taxi fra udenrigslufthavnen til indenrigslufthavnen i Manila fremfor at tage en taxi fra lufthavnen i Cebu og hen til havnen eller busstationen. Og når I skal hjem flyver I så direkte fra jeres sidste feriedestination til Manila, f.eks. fra Cebu eller Dumaguete.

Jeg ville lade valget af ankomstlufthavn afhænge af, hvortil jeg kunne få den bedste billet. Altså de mest bekvemme rejsetider, kortest mulig ventetid i transitlufthavne og lavest mulig pris. Er alt det stort set ens, så ville jeg vælge en billet til Cebu.

Kitcardel
14-04-08, 14:25
Okay jeg tjekker billetterne ud i aften.

Skal vi vacc. mod malaria, har mødt modsigende info. omkring det.

LarsKyhnau
14-04-08, 14:39
Der findes ingen vaccination imod malaria. Derimod kan man beskytte sig ved at indtage såkaldte profylakta, altså piller, der skal tages løbende. Dette er ikke nødvendigt ved almindelige turistrejser til Filippinerne og må decideret frarådes, da de fleste midler har kraftige bivirkninger.

I god tid inden afrejse bør du kontakte Udlandsvaccinationen på Seruminstituttet eller, hvis I bor meget langt fra København, din læge. Der kan således være andre vaccinationer, som du og din søn bør have, inden I tager til Filippinerne, f.eks. stivkrampe, difteri, hepatitis A og B m.m.

Dansker_i_Cebu
14-04-08, 14:45
Kan ikke understreges nok ; Malaria piller er ikke noget man BARE LIGE TAGER

Kitcardel
14-04-08, 15:29
Præcis, er i forvejen sart overfor bivirkninger, så vi kan altså godt undlade at tage noget imod malaria...

Kitcardel
14-04-08, 19:12
UHA :) fik helt is i maven, vi har lige købt billetterne :) :) København-London-Hong Kong-Cebu 14500 kr.

Vi rejser den 13. maj - 1. juni.

NU er det alvor :)

Jeg har tænkt om vi bare skulle tage så lidt muligt tøj med og købe lidt dernede? hvis det altså kan betale sig.

GLÆDER OS!!

holgerdk
14-04-08, 19:23
tillykke med billetterne. håber i får en rigtig god tur.

når jeg tager til filippinerne har jeg aldrig andet med end en halvfyldt sportstaske - når jeg tager hjem er den somregel godt fyldt op :-) tøj er meget billigt og hvis i alligevel tilbringer lidt tid i cebu city så er der masser af muligheder i de mange malls.

mvh

jesper

henrik
14-04-08, 22:18
Tillykke med billetterne :-)
I har en stor oplevelse i vente som i helt sikkert vil huske resten af jeres liv.
Med hensyn til vaccination så tag kontakt til jeres læge hurtigs muligt og fortæl hvor i skal hen så vil jeres læge oplyse jer om hvad i har brug for.Nu når i kun skal opholde jer kort tid der og ikke lige frem skal på jungle tur er der jo nok heller ikke brug for helt så mange vaccinationer og de koster også røven ud af bukserne.Som minimum er vel stivkrampe og hepatitis a og b.Og derefter hvad din læge anbefaler alt efter hvilke områder i skal til på filippinerne.Hvad angår malaria har jeg aldrig brugt penge på div piller.

mvh.henrik

henrik
14-04-08, 22:22
Ps.Ligesom holgerdk har jeg heller aldrig mere med en halv fyldt kuffert,der er masser af billige t-shirt og shorts ovs.Pak let rejs let det er super godt i den varme på det tidspunkt.

Clemmen
15-04-08, 01:07
Det lyder spaendende med dine planer. Jeg bor sammen med min kaereste lige i naerheden af Lufthavnen i Cebu og vi skal gerne vaere behjaelpelige med alle praktiske oplysninger.
Du snakkede vist om at leje en bil, mens du er her?
Saa skal du soerge for at faa et internationalt koerekort paa dit lokale motorkontor. Det koster ganske lidt.
Jeg forhandler pt om et bilkoeb her, og jeg regner med at det snart gaar i orden.
Skulle det have nogen interesse kan vi godt koere en lille tur med jer?
Vi kender ogsaa lidt til Malapasqua, Palawan, Bohol og selvfoelgelig Cebu omraadet.
God held med planlaegningen.
De bedste hilsener
Clemmen

LarsKyhnau
15-04-08, 06:33
Det er de danske kommuner, som har overtaget politiets gamle opgave med at udstede kørekort, herunder de internationale. Det koster 25 kroner, gælder i et år, og man skal naturligvis medbringe et pasfoto. Man har også som turist på Filippinerne lov til at køre på sit nationale danske kørekort i vistnok 3 måneder, men det anbefaler jeg ikke. Kommunikation med politiet vil naturligvis gå meget lettere, hvis man kan vise et kørekort på et sprog, som de forstår (engelsk).

Men Kit: Du har ikke lyst til leje bil på Filippinerne og køre selv. Tro mig. Lej i stedet en bil / van / taxi med chauffør og blive kørt rundt, hvis I skal nogle steder og ikke har lyst til at tage bussen. Det er ganske billigt, idet lønningerne i landet er meget lave. Taxiture rundt i Cebu by koster sjældent meget mere end 100 peso (11,4 DKK), og en 4 timers tur fra Cebu og op til Malapascua kan man vel få for 3000 peso (340 DKK) eller måske endda lidt mindre, hvis man er god til at forhandle. At tage bussen koster en brøkdel af dette beløb.

Hvad man i praksis kan bruge et kørekort til er at leje små japanske 100-125 cc motorcykler. De er et glimrende transportmiddel til korte ture, og man kan godt have sin 13-årige søn bagpå. Men husk lige at medbring et par gode styrthjelme fra Danmark, hvis I har lyst til det, for det er ikke altid man lige kan få fat i en sådan hos udlejeren. De lokale kører som regel uden hjelm bortset fra i de større byer som Cebu, hvor politiet håndhæver et påbud om at bruge hjelm. Her bruges den så ikke for sikkerhedens skyld men for politiets. På netop dette område kan jeg ikke anbefale at "skik følge eller land fly" og naturligvis slet ikke, hvis man skal have børn bagpå.

LarsKyhnau
15-04-08, 06:43
P.S. Skal måske lige sige, at et filippinsk kørekort typisk erhverves uden aflæggelse af køreprøve, og at det automatisk gælder til både bil og motorcykel. Så om ens danske kørekort formelt set gælder til motorcykel eller ej, det er ikke noget hverken politi eller udlejere går op i overhovedet. Man kan derfor roligt og med god samvittighed leje en lille motorcykel, også selvom man "kun" har kørekort til bil. Og de små 100-125 cc maskiner er ikke stort sværere at køre end en cykel. Større maskiner bør man nok holde sig fra, medmindre man ved, hvad man gør.