PDA

Se fuld version : En lille kedelig historie...

Niels
15-04-08, 19:04
Jeg ved ikke om der er en lære at uddrage af følgende historie, men det siger noget om levevilkår på Filippinerne.

Af uransagelige grunde er en af min kærestes nevøer havnet hos hende og bor og går i skole der i Bulacan. Sød knægt iøvrigt på en 10-11 år. Hans mor og far bor på Samar.

Lang historie kort. Det er sommerferie og drengens far beslutter at gøre en surprice visit til sin søn og selvfølgelig hvem der ellers bor i huset. Han drager over med færgen og bliver
i havnen i Manila holdt op. Han må lemme sin tegnebog, men sætter sig til modværge og
ender med at blive stukket med en kniv i maven.

Han blev opereret og klarer skærene, så det er godt.

Jeg kunne ikke undslå mig for den tanke at manden givetvis ikke har haft mange penge i den tegnebog og så er meget tæt på at blive slået ihjel for 500 peso.
Rystende.

Bedste hilsner

Niels

Dansker_i_Cebu
15-04-08, 22:12
Det lyder rigtig trist og jeg foler med manden, dog tror jeg hvis han ikke havde sat sig til modvarge at intet var sket med ham personligt.

Sagen er den at de som regel ikke rover for at skade dig, men for at faa dine penge - dette er jo slemt nok selvfolgelig.

Jeg kender f.eks en pige der fik lov til at tage sit simkort ud af sin mobil da hun blev rovet.

Jeg plejer at sige forskellen med et overfald her og i DK er, at i DK gor de det lidt for sjov og smadre dig for at tage din fon (hvis de da gider det og gor de , smider de den alligevel vak efter de hart optaget dig med den og sat optagelsen ind paa youtube og vist den til deres venner)
Herude, sporger de "dog pant" dog med en gun eller kniv, men de slaar sjaldent folk ned der giver sig frivilligt.

Overfald er altid en slem oplevelse hvor man bagefter foler afmagt og vrede, men jeg vil nu tror at muligheden er storre i DK end herude, dog er havnen i Manila nok heller ikke det bedste sted at rende rundt, da diverse snatchers ved folk har rejsepenge paa sig.

Haaber de finder gerningsmanden... Onsk din kareste's nevo god bedring og i ovrigt for tak for advarslen om at man skal passe paa specielt i lufthavne, havne, busterminaler (overalt i verden)osv da det er et sted hvor man ankommer nogle gange tratte og forvirret og er et let bytte

Niels
21-04-08, 19:32
Denne kedelige historie er ved at blive helt sindsyg. Det var jo rigtig dejligt at kærestens
bror klarede skærene, men gud hjælpe mig om ikke hans 12 årige søn der bor hos min kæreste, er forsvundet og har nu været forsvundet i 5 døgn.

Pist væk. De har ledt højt og lavt. Har været hos politiet. Politiet spurgte iøvrigt bare om der var nogen 'reward' underforstået at ellers blev der ikke gjort noget ved den sag.

Min kæreste er selvfølgelig helt ude i tovene og da hun desværre er den eneste i familien, der har en nogenlunde fungerende hjerne, lander alle problemer på hendes bord.
Dem må hun løse.

Det er sandhed prøvelsernes tid for hende og jeg sidder bare i Danmark og kan ikke gøre en dyt. Det er heller ikke nemt.

Jeg skriver blot dette for også at medtage 'bagsiden' af medaljen og det er ikke altid idel lykke altsammen.

Tak for dine kommentarer Dansker_i_Cebu. Cebu City's havn kan såmænd også være ganske
overvældende, når man ankommer med f.eks Superferry fra Manila efter mørkets frembrud.
Der var vi ikke godt nok ikke helt trygge, men det gik.

Bedste hilsner

Niels

Niels
21-04-08, 21:37
Blot for god ordens skyld er drengen blevet fundet i god behold og jeg er en lettet
mand.

Bedste hilsner

Niels

Tålmod
23-04-08, 11:00
Min veninde blev overfaldet da hun efter et længere ophold i Danmark var på besøg hos sin familie og venner i Manila.

Alle i nabolaget viste at hun var tilbage fra Europa og blandt de kriminelle elementer var det blot et spørgsmål om hvem der slog til først.

Da hun var blevet frarøvet sine penge fik hun lov at gå i fred.

Selve overfaldet fandt sted ved at der kom to mænd på motorcykel kørende op på siden af hende. Den ene viste hende en pistol og den anden bad om hendes taske.

Hun bad om lov til at beholde pas og det gule sundhedsbevis.

Hun fik derfor lov til at tage pas og sundheds bevis ud af tasken og de gjorde hende intet ondt.

Hun var selvfølgelig chokeret og over oplevelsen, men valgte ikke at gå til politiet idet det ville have været spild af tid. Tid som hun foretrak i stedet at bruge med sin familie.

LarsKyhnau
23-04-08, 18:51
Alle i nabolaget viste at hun var tilbage fra Europa og blandt de kriminelle elementer var det blot et spørgsmål om hvem der slog til først.

Dette er et megaproblem for de fleste filippinske piger, som har udenlandske kærester eller mænd, og især når/hvis kæresten eller manden ikke er i landet hele tiden. Den generelle opfattelse blandt filippinere er, at alle udlændinge er styrtende rige, og en pige, som har "slået kløerne" i en udlænding, er derfor ifølge den gængse opfattelse et oplagt mål for diverse former for afpresning, udnyttelse eller røveri, og naturligvis især, når manden ikke er i nærheden til at beskytte hende.

Igennem de 4 år, hvor min forlovede og jeg har kendt hinanden, har hun været udsat for både det ene og det andet, og det er ærlig talt temmelig trættende, både for hende og for mig. Desværre må man nok bare betragte det som èn af de uundgåelige bagsider, der er ved at have noget at gøre med et så fattigt land som Filippinerne.

Samarjan
24-04-08, 03:14
En af fordelene ved ikke at bo i storbyen. Vi bliver aldrig generet. Alle i nabolaget er vist klar over, at de lige så godt kan forlade Samar, hvis min frue bliver overfaldet, fordi de ikke vil overleve mange dage. Jeg bryder mig ikke om systemet, men er ikke bleg for at bruge det, hvis min familie bliver truet. Systemet hedder penge, og en bounty på 10000 USD skal nok klare den sag, hvis det skulle blive nødvendigt.
Forøvrigt er de fornuftige nok i området. De forstår godt, at livet ville blive endnu værre, hvis der ikke var de 6-8 familier med udlændinge i området, der trods alt smider en del penge ind i lokalsamfundet.

Faktisk har vi aldrig haft problemer, hvor vi nu end har boet. Vi har ingen security hvor vi bor nu. Man kan nærmest sige, at landsbyen passer på os. Vi har også ca. 25 lokale ansat næsten året rundt.

Hilsen,
Jan