Se fuld version : Ændring af navn i pas
Min kone og jeg blev gift her den 28 marts og vi har nu tænkt os at søge turistvisum.
I starten af ugen modtog hun vielsespapirer Nu tror jeg nok de papirer hun modtog var fra Local Civil Registry Offices og hun fik at vide at papirer fra NSO ville tage omkring en måned.
Hun gik derfor til et DFA kontor for at ændre sit pas. Der fik hun at vide hun skulle på et seminar da hun var gift med en udlæning. Jeg har kikket lidt på det og kan se det er noget fra et kontor der kaldes CFO der står bla.
Counseling Requirements for Filipino Spouses and Other Partners of Foreign Nationals
Two (2) valid identification cards (IDs) with photograph;
Duly completed guidance and counseling form;
If married, certified true copy and photocopy of marriage contract on security paper from the National Statistics Office (NSO), or Local Civil Registry Offices (LCRO); or original and photocopy of marriage contract duly authenticated by the Philippine Embassy/Consulate (if married abroad)
Other documents as may be required by the counselors; and Payment of P250.00 Counseling fee.
Alt dette er vist nødvendigt hvis hun emigrere og der gør hun jo ikke på et turistvisum. Men om det har betydning ved jeg ikke.
Er der nogen af de mere erfarne medlemmer som ved noget omkring dette?
Jeg har iøvrigt tænkt på om hun overhoved behøver at skifte pas det ville spare os for en del besvær.
At din hustru skifter sit pas til et nyt hvor hendes efternavn er det samme som dit, er mest en fordel, når i skal søge visa til Danmark. Det har ikke den store betydning i Filippinerne.
At din hustru skal til et seminar, er blot et udtryk for det håbløse system i Filippinerne, da deres seminar ikke på nogen måde kan forberede dem på livet i et andet land, eller for den sags skyld at være gift med en udlænding.
De skulle hellere lave seminarer til deres egne ægteskaber, da utroskab og vold imod kvinder er ret almindeligt i Filippinerne.
Hvis de siger, hun skal deltage i dette seminar, skal i bare vente på alle papirerne og så deltage. Det er sandsynligvis gabende kedeligt.
Min frue deltog aldrig i det pjat. Reglerne blev vist indført efter vi giftede os.
Hilsen,
Jan
Tak Jan men problemmet er at vi nu søger visa (turist) og skal vi vente på papirer fra NSO Så kan vi føst begynde at søge visum efter måske 2 måneder og så vare det længe inden hun kommer her visum tager også tid og så er min sommerferie måske slut til den tid.
Så jeg vil høre om nogen ved om man kan ordne det med den marrie contract hun nu har fra det lokale kontor i Cebu
Johnny0665
19-04-08, 10:23
Hej Carsten
Selvom det virker som spild, vil det være en god ide at din kone deltager i det seminar. Men først efter at hun har fået nyt pas. Kort fortalt er det et seminar, hvor hun vil blive orienteret om, hvad hun skal gøre hvis hun får så store problemer i sit nye land at hun vil tilbage til PI igen. Der er ingen ben eller forberedelse til det men hun får et bevis i sit pas efter hun har deltaget. ("Guidance And Counseling Certificate".) Dog skal hun vist medbringe diverse papirer. Såvidt jeg husker, var det noget der blev indført, til dels for at beskytte Filippinere ude i verden, men også for at registrere, hvor mange der forlader landet.?
Vi har et et Filippinsk/Dansk vennepar, hvor kvinden blev afpresset for 11000 pesos af immigration i Manila for at få lov til at gå ud til flyvemaskinen da hun skulle rejse hertil.Det var efter at de havde fået ophold i DK. De vidste simpelthen ingenting om det seminar.
http://www.cfo.gov.ph/fs_cebu.htm
For en god ordens skyld synes jeg din kone skal tale med DK konsulat i Cebu om det, hvis de ikke selv har nævnt noget om det. Eller måske endda kontakte CFO.
ja det er jeg også i gang med alle disse regler virker lidt underligt at skulle igennem for et turistvisum. Problemet er ikke seminariet eller passet, men det at vi ikke har den rigtige marriage attest CTC fra NSO men kun et papir fra det lokale kontor i Cebu og det vil de ikke accepter til seminariet.
Vi har fået at vide det tage op til 3 måneder at få papire fra NSO og det er ikke rart. Så jeg håber på vi kan bruge hendes gamle pas med hendes tidligere navn men det er jeg ved at spørge ambassaden i Manila om.
Ups jeg glemte at nævne de nægter at lave et nyt pas førend hun har deltaget i dette seminar
Johnny0665
19-04-08, 12:16
Det er rigtigt at det kan tage noget tid at få certificeret en marriage contract hos NSO. Filippinerne har jo ikke et CPR register som os her i DK. Derfor er det ikke gyldigt før det er registreret og certificeret hos NSO. Det wedding certificate i får tilbage fra NSO er det endelige og gyldige Vielses attest.
Er marriage contract ikke certificeret kan man i princippet gifte sig med et utal af forskellige kvinder rundt omkring i Filippinerne, uden at een eneste af dem er gyldig.
Det med hendes pas skal jeg ikke rode mig for meget ud i, men det er selvfølgeligt bedst at hun bruger dit familienavn. Kan spare jer for en del administrativt besvær.
Mange tak det afklare jo en del hvorfor det skal igennem NSO.
Der er ikke noget der hindrer jer i at søge et turist visa, selvom din hustrus pas lyder på hendes ungpige navn. Det eneste problem er jeres NSO cert. af jeres vielses attest. Når man sender det til NSO, kan man som regel betale lidt ekstra for at få det ekspederet indenfor ca. 3 uger.
Jeg har skrevet om det før, men lige et kort råd:
Hvis nogen herinde nogensinde eller deres kæreste, hustru etc. bliver stoppet i Immigration og bedt om penge, skal de med det samme bede om at tale med shift supervisoren. Når denne kommer til stede skal i indgive en formel klage og forlange at der bliver rejst sigtelse imod den immigration betjent, der har bedt om penge. Det er STRENGT FORBUDT at bede om penge i immigration i lufthavnen. Det kan ikke engang lade sig gøre at betale bøden i lufthavnen for at have opholdt sig længere end ens visa giver ret til. En sådan bøde skal betales på hovedkontoret i Intramuros.
Enhver person kan kontakte chefen for BI i Filippinerne, og det skal man selvfølgelig gøre klart overfor enhver idiot, der prøver at presse penge ud af ens frue, kæreste etc.
Hilsen,
Jan
Hilsen,
Jan
Mig og min kone var det samme igenem ,med hensyn til ægteskab-nso kontrakt - efternavn i pas - visa vi blev den gang gift den .18juni og den 11.august var hun i danmark.
Der gik ca. 14 dage fra kommunen sendte marriage contract til NsO og vi kunne afhente den men det kan variere alt efter hvor "flinke" de er på city hall.
Seminaret er et virklig godt seminar især for piger der rejser udenlands for at bosætte sig ,de bliver tilknyttet en kontakt person man kan ringe til hvis der opstår problemer og vedkommende kendte til Danmark og Europa ret godt og det skal lige sige vi har brugt denne kontakt en enkelt gang.
På seminaret gør de opmærksom på at feks mange udenlandske mænd ,helt ændrer sig når de kommer til deres hjemlande feks forventer nogen pludslelig at de foruden at være personlig sexslave også skal være hushjælp ,desuden bliver nogle tvunget til prostitusion.
Det tager en halv dag og dereftefter kan hun få det laterlige stempel i hendes pas med dit efternavn.
Når i har efternavnet i passet ,og søger visa tager det ca.3 uger i ekspeditions tid når i er gift vel at mærke hvis du indlevere på ambassaden i MANILA .husk voters id/kørekort til manager check på ambassaden.
LarsKyhnau
20-04-08, 10:49
På seminaret gør de opmærksom på at feks mange udenlandske mænd ,helt ændrer sig når de kommer til deres hjemlande feks forventer nogen pludslelig at de foruden at være personlig sexslave også skal være hushjælp ,desuden bliver nogle tvunget til prostitusion.
Må sige, at det lyder som et stærkt rascistisk seminar. De kunne jo også holde et seminar for kvinder, som gifter sig med filippinske mænd, og fortælle dem noget i retning af følgende:
"mange filippinske mænd ,helt ændrer sig når de er blevet gift, f. eks forventer nogen pludslelig at de foruden at være personlig sexslave også skal være hushjælp, nogle tæver deres kone, nogle bliver tvunget til prostitution, fordi manden ikke gider arbejde, og desuden er mange af mændene utro og drikker for meget eller tager stoffer."
Men bortset fra den totalt udokumenterede og formentlig lodret forkerte påstand om, at europæiske mænd generelt behandler deres koner værre end filippinske mænd, så er det da udmærket, at de kvinder, som rejser udenlands, får en kontaktperson, som de kan ringe til.
hej Lars,ja du har sgu lidt ret,sådan havde jeg ikke lige set det LOL :-)
og med hensyn til om mænd der gifter sig med udenlandske mænd , og filippinske mænd gift med udenlandske kvinder får samme besked ved jeg ikke .....
LarsKyhnau
20-04-08, 17:53
Ja seminaret er da sikkert meget velmenende, men måske skulle den filippinske regering ihukomme den gamle sandhed om at "feje for egen dør". Hvilket den danske i øvrigt også burde gøre. Som nævnt i tidligere indlæg er det trods alt et betragteligt irritationsmoment OG en udgift, at de filippinske kvinder absolut skal tage tilbage til deres fødeby for at deltage i dette seminar, før de må forlade landet.
Dette krav samt det forhold, at seminaret bliver påtvunget alle, uanset om de ønsker det eller ej, gør, at jeg ærligt talt ikke har så meget til overs for det. Selvom jeg da godt kan se, at en ung og naiv filippiner kan være lidt "lost", når han/hun pludselig og måske for første gang befinder sig i en helt anden verdensdel.
LarsKyhnau
20-04-08, 18:24
I øvrigt kender vi jo også herhjemme til påstanden om, at danske mænd, som gifter sig med udenlandske kvinder, behandler dem ganske forfærdeligt. Faktisk er det jo baggrunden for, at nogle især danske kvinder støtter 24-års reglen: Man ønsker at beskytte de stakkels unge piger imod den forfærdelige skæbne, som det åbenbart er at blive gift med en dansk mand.
Også her er problemet bare, at påstanden om de frygtelige danske ægtemænd er fuldkommen udokumenteret. Og hvad forestiller man sig i grunden, at alternativet er? Når en 18-årig kurdisk pige ikke må blive gift med en dansk mand med kurdiske forældre eller bedsteforældre, tror man så, at hendes ludfattige forældre i stedet vil sende hende på universitetet og tage en uddannelse som læge eller ingeniør? Hvorefter hun som 24-årig kan indgå i et ligeværdigt ikke-kønsdiskriminerende ægteskab baseret på danske værdier?
Knock knock, jorden kalder månen. Mon ikke hun så snarere bliver gift som 18-årig med en fårehyrde fra nabolandsbyen, når nu det ikke var muligt at afsætte hende til den ellers langt mere velaflagte danske mand med de pæne kurdiske forældre eller bedsteforældre? Men selvfølgelig: ude af øje, ude af sind......
Næh du, hvis de danske feminister virkelig ville deres udenlandske medsøstre det bedste, så skulle de nok snarere kæmpe for, at så mange som muligt af dem blev gift med en dansk mand. Jeg tror faktisk ikke der generelt set er mange andre mænd i Verden, der behandler deres kærester eller koner så godt, som vi gør. Sådan bare sagt i al ubeskedenhed :-) :-) :-)
Hvis hun bare søger turist visum behøver hun ikke deltage i det seminar. Hun behøver bestemt heller ikke et pas med dit efternavn. Hun kan få lavet et nyt pas når hun kommer til Danmark. Hvis I vælger denne mulighed skal i dog forbi udenrigsministeriet i Manila og have stemlet papirerne fra NSO. Dette kræver den Filippinske ambasade i Oslo for at ændre hendes pas.
Ved registreringen af vores bryllup tilbage i november 2008 havde de lavet en fejl i mit efternavn. De havde glemt en bindestreg. Det betyder så, at vi skal ha rettet hele molevitten igen. Vi har jo ventet omkring 3 måneder på NSO, men skal så lige vente 1-2 måneder igen. Det er flot! Vi har ikke søgt om pas endnu. Vi ville vente til vi kunne bruge mit navn i passet.
Men man kan vel egentlig ikke søge om et turistvisum til sine kone, hvis man ikke har en CTC af sit marriage certificate? Det bliver vel med bankgaranti og hele molevitten i og med man ikke kan bevise, at man er gift. Man har jo kun et stykke papir (marriage certificate fra civil registrar). Det har været nævnt herinde, at alle og enhver kan sige de er gift, men det er ikke gyldigt før det er kommet fra NSO.
Jeg har jo mest lyst til nu at bestille et singlepas til hende og derefter søge om ægtefællevisum (vil jo gerne spare bankgarantien. Det var hele ideen med at vente. Det er nemlig ikke planen hun skal tilbage). Problemet er bare som skrevet. Går den?
LarsKyhnau
29-01-09, 16:30
Ja man kan ikke beskylde de filippinske bureaukrater for at være voldsomt flexible :)
Spørgsmålet er dog, om netop sådan noget som en bindestreg ikke kan blive rettet med det samme, hvis man finder den rigtige person på NSO i Manila at stikke 1.000 peso? Den slags har jeg da i hvert fald hørt om før.
Men i teorien er det rigtigt, at papirerne skal laves om, hvis der er den mindste stavefejl, og at dette kan tage flere måneder. Vi har selv en sag i gang - efter bogen - hvor begge min forlovedes børn fra et tidligere forhold skal have udstedt nye fødselsattester. Og i begge tilfælde, fordi hospitalet efter fødslen har lavet slåfejl / stavefejl i moderens navn.
Det generelle råd er derfor, at man, inden man accepterer et officielt papir, sørma skal sikre sig, at stavning m.m. er 110% korrekt. Det er noget lettere og hurtigere at få rettet en slåfejl ved at få sekretæren på hospitalet til med det samme at udskrive et nyt dokument på sin skrivemaskine og makulere det med fejl i, end det er at skulle gennem hele møllen med Civil Register og NSO flere år senere.
Du kan sagtens invitere din kæreste på besøg som "single", men som du selv er inde på, vil det formentlig koste 1 stk tabt bankgaranti, hvis hun ikke tager hjem igen. Så det er en dårlig løsning. For at søge FS i Danmark skal jeres vielselspapirer i øvrigt også være i orden.
Jeg ville få det ordnet, inden hun tager herop - men evt. på den hurtige måde, da det er lidt surt at skulle vente 1-2 måneder bare på sådan en bagatel.
Kim P. Nyberg
29-01-09, 16:39
Jyden,
Den vielsesattest vi har fra Civil Registrar, har ikke været omkring NSO. Alligevel har min bopælskommune, Skat og udlændingemyndigheder taget den for gode varer.
Jeg frygter måske ligeså meget, at ansøgningen bliver stoppet i konsulatet eller ambassaden allerede ved indgivelsen. De kender jo CTC og ved, hvilket papir det skal være på for at være gyldigt. Men man kan jo prøve at ansøge.
Jeg må sige, jeg undrer mig også over, at man ikke kan lave lidt fasttrack på dette. Det er sgu mærkeligt. Det er NSO LapuLapu (Cebu). De er nogle sløve bananer. De har hele tiden holdt fast på, at papirerne ikke kunne blive behandlet før der var gået 3 måneder.
Men igen, det var vores egen skyld. Vi skrev under på noget, som var skrevet forkert sandsynligvis. Der forstod man jo ikke kulturen og systemet. Men det er kommet skal jeg lige sige.
Men jeg kan ikke gøre meget herfra. Min kone tager alt, hvad der bliver sagt som lov og har nok ikke den autoritet, der skal til for at slå igennem. Jeg forudser mange ekstra unødvendige måneders ventetid. Øv! øv!
LarsKyhnau
29-01-09, 18:41
Ja det er nok en del af problemet, at en ung pige normalt ikke har den autoritet, som skal til for, at de kan gøre en "undtagelse" fra deres meget stive og rigide regler.
Men det er også et kulturelt fænomen. Status og position betyder alting, og derfor ser man meget af denne "skrankepave-opførsel", idet den almindelige borger jo helst skal forstå, at han selv ikke er noget som helst, hvorimod personen på den anden side af skranken er meget vigtig.
Ofte er der kun èn person på et kontor, som kan godkende selv simple ting, og hvis "mr-in-charge" ikke lige er til stede, så må man bare pænt vente på, at han kommer tilbage. For det ville jo undergrave hans autoritet og position, hvis en af hans underordnede på egen hånd kunne sætte det stempel på papiret, som giver borgeren lov til det ene eller andet.
Der er vitterligt folk ansat på offentlige kontorer dernede, hvis eneste opgave er at sætte det godkendende stempel på papirer, som lavere rangerende medarbejdere allerede har udfyldt. De moderne ideer om en "flad" ledelsesstruktur er mildest talt ikke nået til Filippinerne endnu.
til Jyden
du skriver at det er meningen din kone skal blive heroppe når hun kommer,må man spørge hvilken "model" i vil ansøge under : EU eller sverigesmodellen eller alm. familliesammenføring
altid rart at høre hvilken muligheder der er
mvh
k.o.m.
Til Whorist,
jeg tror det ender med vi benytter FS efter almindelige danske regler. Jeg har særbørn fra et tiligere forhold og jeg regner med, at vi kan undgå de fleste af de betingelser/stopklodser, der er stillet op for FS efter danske regler.
Var dette ikke tilfældet var jeg klart hoppet på EU-modellen. At flytte til Sverige mere eller mindre permanent for at søge efter svenske regler lyder tiltalende, men....Så ville jeg miste kontakten med mine børn.
når man har særbørn bortfalder den 7 årige bankgaranti ikke?
hvad med de andre krav bla. 24 års reglen gælder den stadig hvis man har særbørn,nogen der hved det?
mvh
k.o.m.
LarsKyhnau
31-01-09, 11:20
Alle de krav, som i princippet kan forhindre en i at få tilladelse, bortfalder, - eller rettere sagt *KAN* bortfalde - hvis man har særbørn fra et tidligere forhold, og disse børn har regelmæssigt samkvem med begge deres forældre.
At det er sådan, hænger sammen med, at Danmark ikke ønsker helt åbenlyst at krænke den europæiske menneskerettighedskonvention og dens bestemmelser om, at staten ikke må splitte familier ad.
Og det vil man jo klart gøre, hvis folk har børn fra et andet forhold, idet de da ikke kan tage ophold i den nye ægtefælles hjemland uden at dette forhindrer dem i at have samkvem med børnene fra det tidligere forhold.
At der kan være mange andre forhold, som gør, at det reelt ikke er realistisk for f.eks. et dansk-filippinsk par at bo sammen på Filippinerne, det blæser man højt og flot på. Og overtræder dermed Menneskerettighedskonventionen. Eller lukrerer i det mindste groft på de andre EU-lande. For vi kan jo som regel bo med vores filippinske koner i f.eks. Sverige, og dermed er vores rettigheder så på papiret ikke blevet krænket.
Det er dog ikke sådan, at man har retskrav på, at diverse krav bortfalder, bare fordi man har særbørn. Der er tale om en individuel vurdering, og f.eks. kan kravene blive fastholdt, hvis man ikke har reelt samkvem med sine børn, hvis børnene ikke har reelt samkvem med den anden forældre, eller hvis den nye ægtefælle også har børn fra et tidligere forhold.
I det sidste tilfælde vil disse børn jo miste samkvemmet med den ene af deres forældre, hvis ens nye ægtefælle flytter til Danmark, og i den situation kan myndighederne jo med rette sige, at så kan det komme ud på et, om parret bor det ene eller andet sted.
Det er sjovt at høre blandt andet Ventres spidskandidat til EU-valget gentagne gange fremføre, at EU er til for, at vi blandt andet ikke skal eksportere problemer til hinanden landene imellem. Vi skal have fælles regler, en styrket eu-politik mv. Det føles bare lidt kunstigt at høre, når man så samtidig ved, at Danmark med blandt andet Jens Rohdes støtte igennem mange år sender problemerne med FS videre til andre lande. I stil med det Lars fremfører nedenfor.
LarsKyhnau
06-06-09, 20:29
Uffe Ellemann Jensen er ude med riven efter både sine partifæller og spidskandidaterne fra flere af de andre EU-tilhænger partier. Han synes, det er for tyndt, at de har så travlt med at løbe efter de bekymrede og skeptiske vælgere i stedet for at vise lederskab og skabe begejstring for EU-projektet:
http://politiken.dk/politik/article726535.ece
Hvad angår det med at sende problemer videre til sine nabolande, så er det jo også i høj grad det, Danmark har gjort ved at stramme sin asylpolitik. Det beskrives således nu som en stor succes, at der kommer færre asylsøgere til Danmark p.g.a. den stramme danske asylpolitik.
Og det er det vel også set fra et snævert dansk perspektiv. Men bagsiden af den medalje er jo givetvis, at der så er tilsvarende flere, som i stedet søger om asyl i et af vores nabolande, f.eks. i Norge, Sverige, Tyskland eller måske Holland. Så også her er spørgsmålet jo, om vi i Europa skal forsøge at løse problemer i fællesskab, eller om vi skal konkurrere om at eksportere dem til hinanden?
Og også her er der meget langt fra den pro-europæiske internationalistiske linie, som Venstre stod for under Uffes ledelse, og den langt mere nationalistiske linie, som alle de større danske partier står for i dag. Jævnfør f.eks. dette blogindlæg fra en kendt professor:
http://blogs.jp.dk/politiskkrabask/2009/06/04/regeringens-udl%c3%a6ndingepolitik-ligner-en-solid-succes/
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.