PDA

Se fuld version : Gifte sig på Filippinerne

Mitsu
04-05-08, 14:21
Hej, jeg ved godt at der har været et par indlæg omkring dette emne, men synes det har været lidt indviklet, så kunne godt tænke mig præcis at vide hvad man skal have af papir med fra Danmark når jeg tager over til Filippinerne for at blive gift og hvad min kommende kone skal have af papir.

På forhånd tak

tap
04-05-08, 19:07
du har ret det er indviklet men her er de papirer du minimum skal have med fra danmark:
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/CivilretligeSpoergsmaal/IndgaaelseAfAegteskabIUdlandet/Filippinerne.htm

det vil være alt for indviklet at gå ind i hvilke papirer din "kone" skal have, få hende til at undersøge det helt præcist da det kan svinge fra "kommune" til "kommune" dernede
alt efter hvor i skal giftes henne dernede bør du/i også undersøge om der er yderligere papirer ud over dem som det danske udenrigsministerium kræver du skal medbringe
held og lykke
tap

Jyden
24-07-08, 14:34
Jeg har forhørt mig hos generalkonsulatet i Manila. De giver en anden vejledning omkring dokumenter, der skal bruges ifm. indgåelse af ægteskab i Filippinerne end den, der opgives i linket TAP lagde ind.

De siger nu, at de ikke behøver en legalisering fra udenrigsministeriet. De er fint tilfredse med originalen fra kommunen. Endvidere kan de oplyse, at de på baggrund af ægskabsattesten kan udstede et

"certificate of legal capacity to contract marriage"

Måske er det mig der tager fejl, men er det ikke den lokale kommune på Filippinerne, der udsteder dette efter 10 dage?

Håber nogle kan vejlede mig. Jeg skal snart derned igen for at gifte mig og vil nødig mangle noget.

Konsulatet oplyste, at de på baggrund af min henvendelse har foranlediget den danske hjemmeside tilrettet.

Hvem skal man tro på her. Nogle erfaringer gutter/gutinder med dette?

Kim P. Nyberg
25-07-08, 04:07
Da jeg tog til Mindanao i december 2005 og blev gift med min bedre halvdel, medbragte jeg ægteskabsattesten fra min hjemkommune (som udstedte den på engelsk) og navneattest. Intet af det blev legaliseret noget sted. Og den filippinske kommune godtog papirerne, som de var. Jeg vil ikke garanterer, at det går lige så gnidningsfrit andre steder derude.

Ægteskabsattesten får du på Juridisk Kontor. Der har været nogle herinde, som har fremført, at kommunen nægtede at lave en engelsk udgave af ægteskabsattesten. Sker det også for dig, skal du "bide dig fast i bordet" til de giver dig den engelske version.

Jeg håber du glæder dig til brylluppet. Vi for vores del var ovenud tilfreds med maden, servicen, prisen, ja hele arrangementet. Vi købte en pakkeløsning på et hotel med en tre retters menu til 100 personer, overnatning for brudeparret i suite samt morgenmad for en samlet dansk pris på kr. 3.100,-. Og konen sagde endda efterfølgende, at efter deres forhold var det et overdådigt bryllup. Men på grund af stigningerne i råvarepriserne, er 3.100 sikkert ikke længere nok.

Held og lykke med det hele.

dkpinoy
25-07-08, 11:20
Da jeg blev gift i 2003, da medbragte jeg (udover gyldigt pas) såvel dåbsattest som ægteskabsattest. Begge dokumenter fik jeg legaliseret og fik da brugt en sjat penge herpå. Da det var den vejledning jeg fik, da ville jeg naturligvis ikke undlade det, så jeg ikke risikerede at skulle stå på Filippinerne blot for at blive afvist…..

Men ingen tvivl, at udtaler konsulatet i Manila eller for den sag skyld i Cebu, at man ikke behøver det, ja så er det jo ok. Det er netop konsulatet, der udsteder "certificate of legal capacity to contract marriage" (svar til Jyden).

Der har en del gange været skrevet mangt og meget herom på forummet. Men her lige et par gode råd som I skal være klar over (ud fra de instruks jeg i sin tid fik).

Fødsels-/Dåbsattesten
Den må ikke være ældre end 3 måneder gammel. Man kan få en engelsk udgave ved at henvende sig på sit lokale sognekontor.

Ægteskabsattesten
Jeg kan huske at nogle kommuner har brugt at udstede en bopælsattest. Husk nu at få den rigtige. Denne attest har kommunerne på bl.a. dansk og engelsk. Kommunen bør ikke have besvær hermed, da det er en fortrykt formular. (igen tror jeg at de der tidligere har haft problemer, så har det været fordi de bad om en bopælsattest). Ægteskabsattesten har en gyldighedsperiode på 4 måneder.

Og som tillæg til Kims bryllupsarrangement, så vil jeg tillade mig at tilføje, at jo – et bryllup er jo noget billigere på Filippinerne. I fastsætter selvfølgelig selv niveauet. Der skal ikke så meget til så er det jo ret så overdådig. Vi gav vist nok ca. 400 pesos per person for selve receptionen.

Men vær klar over, at traditionelt på Filippinerne så deltager der mange flere til bryllupper. Vi havde a la Kim ca. 100 inviteret med på resortet, hvor vi holdt vores bryllup. Da jeg havde ønsket at vide limit på antallet, ja så sagde min kone ca. 100 under mit ”pres” for at holde styr på udgifterne. Set i bakspejlet, så burde vi have været 200 for tager man og begynder at regne den nærmeste familie, brudepiger og drenge, sponsorer osv osv – ja så løber det hurtigt op. Og faktisk var det så ikke plads til nogen af familien/vennerne. Det opdagede jeg først efterfølgende.

Men heldigvis havde vi arrangeret en sideløbende fejring med pattegris m.m. omkring familiens hus. Her var i løbet af dagen naboer, venner og noget familie forbi. Man gætter på ca. 300 personer. Selv tog vi forbi hen af aftensstunden, efter at vi var færdig på resortet, for at hilse på (selvom de flest var gået efter at have spist).

Så hav det med i overvejelserne, at kulturen/vanerne på Filippinerne er anderledes. Ofte er det sådan at invitere du én person, ja så kan de godt finde på at medbringe andre….. Dertil havde jeg dog sagt at vedr. resortet, så blev det kun for de inviterede, så økonomien ikke bare løb løbsk. Men det var så også baggrunden for at vi arrangerede lidt festivitas ved familiens hus.

Jyden
25-07-08, 11:45
Ok, tak for svarene.

Så de lokale myndigheder i Filippinerne stiller altså ikke krav om legalisering af dokumenter? Og de skal heller ikke bruge mine dokumenter til udstedelse af tilladelser mv. Der er kun tale om konsulatet som måske kunne forlange en legalisering (har dog lige fået fastslået, at det ikke er nødvendigt)?

dkpinoy
25-07-08, 12:35
Hej Jyden

Jeg er i tvivl herom og desværre kan praksis være forskellig rundt på Filippinerne, da ikke alle steder følger/fortolker regler ligedan, ligesom gode forbindelser og penge jo desværre også tit misbruges til at opnå sine mål. Derfor bliver billedet ofte broget og folks erfaringer vil være forskelligt.

Er du det mindste i tvivl når du har fået svar her på forum samt ressearched, da få legal dine papirer. I givet fald skal du huske at få legaliseret dit dåbs/fødsels attest også.

Du kan få lidt hjælp på de Filippinske officielle regler på følgende link:
http://www.gov.ph/faqs/marriage.asp

Jeg har ikke haft tid til at læse det grundigt igennem for genopfriskning af min viden, men du kan bl.a. læse, at du skal bruge nogen af dine papirer igen ved sagsbehandlingen i kirken (hvis I altså skal giftes i den katolske kirke). Spørgsmålet er så om I skal have legaliseret papirerne. Håber du kan finde svaret i linket jeg har givet dig - ellers (hvis du stadig er i tvivl) brug de måske 1-2 tusinde det kan koste at komme legaliseringsprocessen igennem.

"Better safe than Sorry"