PDA

Se fuld version : Benzin har rundet 60 peso / liter

LarsKyhnau
05-05-08, 11:44
Har lige hørt fra min forlovede, at benzin nu har rundet 60 peso pr. liter, altså næsten 7 DKK. Det er godt nok noget, som trækker tænder ud, især i betragtning af, at prisen for blot 4 år siden var 26 peso pr. liter. Der er således tale om en stigning på mere end 100% i løbet af 4 år.

De fattige bliver selvfølgelig ikke påvirket af stigningen i benzinprisen i nær samme omfang som stigningen i prisen på ris og andre fødevarer. Men prisen på offentlig transport er meget afhængig af brændstofpriserne, så helt ligegyldigt er det altså heller ikke.

Har i øvrigt læst, at de amerikanske vælgere nu anser inflation for at være det største økonomiske problem og altså dermed f.eks. vigtigere end "kreditkrisen". Og amerikanerne bliver da også endnu hårdere ramt af de eksploderende råvarepriser end europæere og asiater gør, i og med, at dollaren samtidig synker som en sten.

Det kunne godt være, at den amerikanske centralbank snart skulle til at sadle om og prioritere hensynet til inflationsbekæmpelse lidt højere end hensynet til uansvarlige banker, uansvarlige hedgefonde og uansvarlige boligspekulanter. Råolie er steget fra 80 til 115 USD / tønde, siden den amerikanske centralbank begyndte at sænke renten dramatisk sidste efterår, og dermed samtidig gjorde det meget vanskeligt for andre centralbanker som f.eks. den europæiske at fortsætte med deres planlagte og meget nødvendige rentestigninger.

Skal man se positivt på alt det her, så må man da håbe, at miseren kan give anledning til et hovedeftersyn af hele det finansielle system, så det fremover igen bliver muligt at have et normalt renteniveau i samfundet, uden at hele systemet bryder sammen.

I Danmark er de afdragsfrie boliglån med rette blevet udsat for kritik, og man må håbe på, at politikerne finder modet til at gribe ind over for dem, når prisfaldet på ejerboliger engang er overstået.

Dansker_i_Cebu
05-05-08, 17:24
60 peso... hmm, jeg skal ind til cafeén nu og vil se på vejen hvad den koster i Cebu...

Jeg mener nu det er omkring 50 konen siger 42 - vi kører blyfri normal.... jeg skriver om lidt hvad det er, 60 peso hmmmmmm pr gallon ;-) hehe

Dansker_i_Cebu
05-05-08, 18:43
Opdate paa Benzin... godt nok er den stedet en del paa det sidste, men jeg var da ved at blive nervos..

Dielsel - 42,15 peso

Benzin - 50,20 peso (gold) = 5,74 dkr med kurs 11.44 dvs 1 dkr = 8.74

Saa Lars, har fruen lugtet lidt til benzinen mens du er i DK ;-)

Men alt bliver dyrere, dog er det som dansker stadig ufatteligt billigt at vare her i dette dejlige land.

LarsKyhnau
05-05-08, 19:52
Det beroliger mig noget at høre, at det kun er 50 peso / liter, som er blevet rundet. Det er heller ikke så længe siden, at jeg fik at vide, at nu var prisen 49 peso / liter. Så da vi snakkede om det i dag, blev vi enige om, at så måtte hun jo have set forkert dengang, således at det i virkeligheden var 59 peso / liter for nogle uger siden. For prisen kunne jo ikke være steget med 11 peso / liter på nogle få uger. Men det er altså i stedet de 60, som er en misforståelse :)

Jeg må indrømme, at jeg på ingen måde synes, at det er "ufatteligt billigt" at leve på Filippinerne. Men det skyldes nok, at jeg har en stor familie, som jeg skal forsørge. Er man alene er det da stadig muligt at leve for et relativt beskedent beløb, men man skal dog tage hensyn i sit budget til, at alting går i stykker cirka 10 gange så ofte som i Danmark. Så der skal sættes enorme summer og en masse tid af til hele tiden at reparere eller udskifte alt muligt.

I Danmark holder en elkedel let i 5 år, på Filippinerne holder den ikke engang i 5 måneder. Så derfor er elkedler reelt dyrere på Filippinerne end de er i Danmark, selvom den enkelte kedel måske kun koster 1/3 af prisen i Danmark. Tilsvarende holder vandrør i Danmark i 40 år, men på Filippinerne holder de ikke i mere end 6 år, før det er tid til en komplet udskiftning. Maling er meget billig pr. gallon, men til gengæld skal man også male huset udvendigt hvert eneste år, fordi den billige maling er vasket af. Og sådan kan man blive ved.

Dansker_i_Cebu
26-06-08, 16:44
Idag kom vi op på 60 peso pr liter benzin med dagens kurs er det 6,40 dkr

Ser en liter koster i Danmark 12.01 dkr (super blyfri) eller 112,56 peso...

Dansker_i_Cebu
26-06-08, 16:48
Sidder med et billed fra July 2002 - 16,83 peso kostede den der eller knap 1½ kr da pesoén dengang lå på ca 1 til 10........ ak ja, de gooooooooode gamle dage

LarsKyhnau
26-06-08, 20:07
Ja jeg var jo et par måneder for tidligt ude med den post, men det er da "dejligt", at jeg så alligevel fik ret, blot med en smule forsinkelse :p

Det er godt nok gået hurtigt til vejrs med olieprisen de seneste 3-4 måneder, og prisstigningerne kan i sagens natur ikke fortsætte i det tempo særlig meget længere. Men svært at sige, præcist hvor og hvornår de slutter. Det skal jo gøre så ondt på forbrugerne, at nogle rent faktisk vælger at nedsætte deres forbrug, så udbud og efterspørgsel igen balancerer. Så enkelt er det faktisk, og underligt nok er efterspørgslen tilsyneladende ekstremt prisuelastisk. Det er ellers ikke særlig svært at køre 10-20% længere på literen ved blot at lægge sin kørestil lidt om.

Som en lille korrektion har vi endnu til gode at se 95 okt. benzin til over 12 kr/liter i Danmark. Hvor jeg bor ligger vi p.t. omkring 11,75 som normalpris, og det er allerede ny rekord.

Kim P. Nyberg
27-06-08, 04:24
Læste en artikel forleden fra Vejle Amts Folkeblad. Det var et længere interview med Oluf Haahr (bagmanden bag det hedengangne Haahr Benzin) i anledning af hans 80 års fødselsdag. Han vil i øvrigt forsøge at starte et nyt benzinselskab op med samme koncept som Haahr Benzin.

I artiklen kunne man læse, at han var lodret uenig med analytikerne i diverse børsmæglerfirmaer. Han mener, at det kun bliver en kort overgang priserne er så voldsomt høje, fordi nogle grossister vil have fyldt deres bankbøger og baglommer. Analytikerne mener de høje priser er kommet for at blive, og at de kompensere for faldet i realpriserne de seneste 20-25 år.

Priserne vil ifølge Oluf Haahr falde meget pludseligt, måske ikke over en nat, men tæt på. Han forventer at faldet i listeprisen bliver omkring 25-30% på både benzin og diesel.

Nu må vi se om han får ret, den gamle oliekonge fra Vejle. Der står i hvert fald stor respekt om ham i branchen.

Picamaro
27-06-08, 11:24
Den gamle Haahr er vist ikke den eneste der mener at de nuværende priser ikke heeeelt stemmer med udbud og efterspørgsel, rart at høre det fra dansk side også.