PDA

Se fuld version : Rejse planlægges til Cebu - Dykning, kayak-expedition og vulkaner! Råd søges :-)

kbaggen
12-05-08, 17:41
Hej Alle, min kærste og jeg kigger lidt på at tage til Cebu den 13 December 08 og hjem igen 10 Jan 09 over Hong Kong.

Tidsskema ser dådanne ud:
13 dec: KBN -> Hong Kong
14 dec: Ankommer Hong Kong
15 dec: Ser Hong Kong
16 dec: -> Flyver til Cebu
17 dec - 8 Jan: ????????? (Dermed har vi 23 hele dage på Cebu/Fillipinerne!)
9 Jan: -> Flyver tilbage til Hong Kong
10 Jan: -> Flyver til Kbn.

Flybillet til Hong Kong på denne måde er 5800 pr person, og Cebu pacific air er vist ret billige ca. 550 for en retur!

Da jeg er dykker ved jeg godt vhad jeg vil, men vi vil også gerne vandre og se lidt på Vulkaner! Samt især tage på en Kayak-ekspedition!

Jeg tænker at "Vulkaner" kombinerede med en vandretur kunne fioregå nær Legaspi? Det giver mulighed måske at snokle med Hvalhajer ved Donsol (er der nogle chance disse dage for at se disse vidunder og især omkring Jul da det normalt er ved påske de findes i dette område)!

Spørgsmålene:
- Kayak-ekspedition, nogle der kender noget/nogle?
- Cebu og op til Legaspi..........er det svært som øhopper! Skal man evt. vælge at flyve tilbage fra Minila eller vice vesa?
- Donsol og hvalhajer i Dec/Jan........er der nogle chance?
- Dykning, hvor?
- Vandring/Vulkaner, hvor er det bedst og skkerst?

På forhånd mange tak,
mvh kbn

Kim P. Nyberg
13-05-08, 03:40
Hej kbaggen

Du skriver, at I skal være der 23 dage efter planen. Vær opmærksom på, at du kun kan være i Filippinerne visumfrit i 21 dage. Det er beskrevet i andre tråde, hvor du kan få forlænget dit ophold derude.

Ligeledes skriver du, at I har planer om at rejse via Hong Kong. Bemærk at Oasis Hong Kong Airlines ikke flyver mere. De priser du nævner må være før lufthavnsskatter, for ellers skal jeg have fat i det rejsebureau, som jeg er i gang med at købe billetter igennem. Vi skal godt nok rejse i august og være udrejst i lidt over en måneds tid. Vi fik at vide, at KLM koster 8.102 kroner pr. næse fra Billund via Amsterdam til HK, og Cebu Pacific koster 1.643 kroner fra HK til Filippinerne. Begge priser er tur/retur og inkl. diverse skatter og afgifter.

LarsKyhnau
13-05-08, 12:29
En returbillet med Cebu Pacific fra Hong Kong til Cebu koster 903 HKD = 559 DKK med den aktuelle kurs, hvis man køber den på deres hjemmeside og vælger afgange, hvor de billige billetter endnu ikke er udsolgt. Og man kan sagtens rejse i f.eks. august til den pris. Jeg søgte blot på 2 tilfældige datoer, og her var der stadig billige billetter at få. Sjovt nok er det lidt dyrere at rejse i den modsatte retning, idet Cebu-HongKong og retur koster 7636 peso = 865 DKK.

Det kan helt sikkert aldrig svare sig at købe Cebu Pacific billetter gennem et dansk rejsebureau, da Cebu Pacific næppe sælger billetter med rabat til rejsebureauerne. Rejsebureauets omkostninger bliver derfor lagt oven i billetprisen, hvis man køber på den måde, og det er ærligt talt fjollet, når det kun tager 2 minutter at købe sin billet online på deres hjemmeside og betale med sit kreditkort:

www.cebupacificair.com

Ved lidt hurtig søgning på www.travellink.dk kan jeg finde billetter Kbh-HongKong til et sted mellem 6800 og 7400 DKK ved rejse i august, afhængig af den præcise rejsedato. Det billigste selskab er ganske rigtigt ofte KLM, omend flere andre ligger ret tæt på dem prismæssigt. Så den pris på godt 8000 DKK, du har fået oplyst her, synes også at være lige i overkanten.

LarsKyhnau
13-05-08, 12:31
P.S. Billund-HongKong fås hos Travellink.dk fra 7044 DKK og opefter i august 2008, altså stadig et pænt stykke under de 8.100, du har fået oplyst.

LarsKyhnau
13-05-08, 12:35
P.P.S. Så lige, at I skal være væk i mere end 30 dage. I så fald er der ingen billige billetter at finde til HongKong med udrejse i august. Hvis I ikke absolut skal forbi HongKong, vil jeg tro, at det vil være en del billigere for jer at flyve direkte til Filippinerne.

Kim P. Nyberg
13-05-08, 13:11
Lars,

Det er med vilje vi lægger vejen over HK, da vi kender nogle der, som vi har lovet at stikke hovederne ind hos. Men det lyder da til, at jeg muligvis skulle kigge lidt nærmere på travellink :)

LarsKyhnau
13-05-08, 13:23
Måske, men billetter fra Billund til HongKong med udrejse i starten af august og mere end 30 dages varighed, det kan Travellink faktisk ikke klare under 8.500 DKK. Så hvis I partuet SKAL rejse under de betingelser, så er den pris på 8.100 DKK, du har fået oplyst, nok helt ok. Kan I vente med at rejse til efter midten af august bliver priserne dog noget lavere. Med udrejse 20/8 kan man f.eks. komme afsted for knap 7.400 DKK.

JanHansen
13-05-08, 14:54
Nu har denne tråd godt nok taget en meget skæv drejning, men umiddelbart burde det også være værd at overveje at flyve fra Hamborg. Der er da et lille stykke fra Billund, men med priser til 5890 kr. pr. billet (789,50 €) for Hamborg-Hong Kong-Hamborg, så overlever man måske den ekstra tur. Prisen gælder tilsyneladende både mindre og mere end 30 dage.

F.eks. udrejse 7. august fra Hamborg kl. 15:10
Hjemrejse fra Hong Kong 9. september kl. 22:25

Eneste minus er nok rejsetiden, der inkluderer et stop i Dubai på vejen.. Det er vist ca. 4 timer ekstra per vej i forhold til KLM. Så der er både fordele og ulemper ved denne løsning.
De er fundet på emirates.com

whorist#1
13-05-08, 14:56
og så døde endnu et indlæg
svar dog på mandens spørgsmål hvis i kan i stedet for at dreje den over på hvad en flybillet koster,det har han jo allerede fundet ud af :-(

k.o.m.

kbaggen
13-05-08, 18:52
Hej alle....selv om tråden løb af sporet.........så gav det mig endnu et spøgsmål = Visum!

I siger man kun må være der i 21 dage ellers skal man have visum.....kan det gøres let og ellefant eller er det bedre at justere rejselængden derefter! Gider ikke rigtigt at være flere dage i Hong kong end en enkelt!

Evt. har jeg undersøgt om det er muligt at flyve CPh -> Bjering -> Manila //Cebu -> Hong Kong -> CPH, men det bliver skide dyrt!

På den måde kunne man have 21 dage i flillipinerne, em 3-4 dage i bjering og en enkelt dag i Hong Kong!

Så som i kan se fløj vi vidre i dene tråd :-)
lol
mvh
klaus

LarsKyhnau
13-05-08, 21:20
Det er let nok at forlænge visum. Du skal bare besøge det nærmeste immigrationskontor inden de 21 dage er gået, og erlægge den nette sum af 2020 peso, så må du være i landet i 59 dage. Du kan også få et 59 dages visum hjemmefra via den filippinske ambassade i Oslo. Det koster dog noget mere, bl.a. p.g.a. udgifter til at sende dit pas samt foretage en bankoverførsel til Norge, for du gider jo næppe at tage til Oslo for at ordne sagen..... :)

LarsKyhnau
13-05-08, 21:22
P.S. Brug forummets søgefunktion til at finde indlæg om "visum". Der er mildest talt en hel del.... :)

Samarjan
14-05-08, 14:11
Med hensyn til vulkaner, kan jeg godt anbefale at besøge Mayon vulkanen. Du nævner vandretur fra Legaspi, så det ville passe fint, men undersøg venligst i Legaspi om der skulle være rapporter om aktivitet i vulkanen, inden i begiver jer derop. Det er en af de mest aktive vulkaner i Fjernøsten.
Der er selvfølgelig også Pinatubo, hvilken bedst kan nås fra Angeles City.
Imellem disse to vulkaner er der Taal vulkanen nede i Taal lake. Bedste sted at bo, hvis i tager dertil er enten Laguna eller Tagaytay.
Af disse tre vulkaner er det kun Mayon i skal passe på med. I skal helst undersøge i Legaspi om der er aktivitet deroppe.

Med hensyn til island-hopping, så kan i jo prøve følgende (hvis i har modet til det). I tager bussen fra Cebu City nordpå til Maya, hvor i tager en banka over til Leyte. På Leyte tager i bussen til Tacloban, hvor i skifter til busen der går til Manila. Denne vil køre over broen til Samar op, forbi Tacbalogan og Calbayog, til Allen hvor i tager færgen over San Bernadino strædet til Luzon. I skal bare spørge på bus stationen i Tacloban hvornår i skal stå af.

Hilsen,
Jan

Kim P. Nyberg
15-05-08, 04:25
kbaggen,

Her er et link til en anden tråd, hvor visum er blevet drøftet i kort form. I samme tråd har LarsKyhnau lagt et link til en hjemmeside med adresserne på de steder, hvor visum kan forlænges.

http://www.filippinerne.dk/forum/showthread.php?t=1300

kbaggen
18-05-08, 10:32
kbaggen,

Her er et link til en anden tråd, hvor visum er blevet drøftet i kort form. I samme tråd har LarsKyhnau lagt et link til en hjemmeside med adresserne på de steder, hvor visum kan forlænges.

http://www.filippinerne.dk/forum/showthread.php?t=1300

Ok.....er lidt i trivl om følgenden:

Hvis ens flybillet er mere end 21 dage, hvadså:
1). Man skal have visum hjemmefra ellers kan flyselvskab måske afvise en?
2). Man kan stadig opnår forlængelse i Fillipinerene?

SOm jeg forstår det pt., såskal man sende sit pas til Oslo hvis man skal have de fulde 59 dages visum hjemmefra og da jeg arbejdsmæssigt også rejser en del er det udelukket?

Tak for råd intil videre,
mvh, kbn

LarsKyhnau
18-05-08, 19:19
Svaret er desværre klart som blæk. I teorien er 1) det rigtige svar, men 2) fungerer næsten altid i praksis. Jeg har f.eks. selv gjort det adskillige gange og det samme har min ven.

Du vil aldrig få problemer med den Filippinske immigration, blot fordi din hjemrejsedato ligger f.eks. 30 dage efter indrejsedato. Men du KAN godt risikere at få problemer med flyselskabet, hvis du løber ind i en paragrafrytter eller en meget usikker person.

Så det er lidt en smagssag, om man vil være "safe-safe" eller satse på, at alm. sund fornuft hersker. Vil man gerne være "safe-safe" kan man ENTEN skaffe et 59 dages visum hjemmefra, hvis rejsens varighed er mindre end 59 dage. ELLER man kan købe en flybillet, hvor hjemrejsedatoen kan ændres, og så starte med at lave en booking indenfor 21 dages fristen, som man efterfølgende ændrer.

Jeg skal dog ikke lægge skjul på, at jeg personligt synes, at dette er en endog meget tåbelig løsning. Aflysninger af en booking kort tid før afgang kan nemlig let medføre, at et flyselskab kommer til at flyve rundt med et tomt sæde, hvilket mildest talt er spild af både penge og især brændstof.

Så især i disse tider, hvor olieprisen skyder mod himlen og de polare iskapper smelter, så vil jeg stærkt opfordre til, at man enten skaffer sig et visum hjemmefra eller tager chancen og håber på, at personalet ved indcheckningen er i stand til at udvise alm. sund fornuft.

LarsKyhnau
18-05-08, 19:31
P.S. En helt 3. løsning er at købe en enkeltbillet med Cebu Pacific til f.eks. Hong-Kong eller Bangkok, hvor rejsedatoen ligger indenfor 21 dage efter indrejse i Filippinerne.

Udgiften til en sådan billet (højest 400 DKK) er nemlig ikke større end, hvad det koster at ændre en booking og/eller opgradere til en billet, hvor dette i det hele taget er tilladt. Og samtidig har man den fordel, at man ikke risikerer, at det er svært at få en plads, når man gerne vil hjem til Danmark igen.

Så føler man sig utryg ved "bare at tage chancen", og har man ikke tid til at få et visum i Norge (tager cirka 1 måned), så kan denne løsning faktisk godt anbefales. Endda kan man vist nok få cirka halvdelen af billetten refunderet, hvis man i god tid inden afgang Cebu Pacific, at man ikke skal bruge den alligevel.

tap
18-05-08, 23:07
jeg ville som lars foreslår købe en billet hos cebu pacific : manila-hong kong og så aflyse billetten når du er kommet ind i landet,du får ca. halvdelen tilbage efter et par måneder

mvh tap

Kim P. Nyberg
18-05-08, 23:21
Du kan uden problemer rejse ind i landet, og ved ankomst dertil gå til immigration i lufthavnen og anmode om forlængelse af visum. :)

tap
19-05-08, 01:08
Du kan uden problemer rejse ind i landet, og ved ankomst dertil gå til immigration i lufthavnen og anmode om forlængelse af visum. :)

det er ikke korrekt,kim
der er stadig en chanche for at blive afvist i lufthavnen i danmark eller hvor man nu rejser fra hvis ens billets hjemrejse dato er længere end de 21 dages visa og man ikke har fået lavet en forlægelse inden man rejser,desuden udstedes der ikke længere forlængelse af visummer i lufthavnene på filippinerne længere pga korruption,derfor skal man hen på et immigrationskontor

mvh tap

opjm2105
19-05-08, 09:24
Jeg tror ikke," er næsten sikker på ", at flyselskaber afviser en da der ikke kræves visum for at flyve til Phil og at man automatisk får stemplet et visa i sit pas når man ankommer, afhængit om man er alene eller følges med konen hvis man er gift da man så får et år.
Det er kun hvor der er visumtvang, Kina,- Rusland - OSV. at flyselskaber er på dubberne da de så kan få en bøde hvis de medbringer en uden visa.
Ole.

marven99
24-05-08, 15:37
Skulle vi ikke lae være med at opfordre folk til at bryde med lovene omkring visum. Sørg for at have det på plads. Og da det er flyselskabernes pligt at sørge for du har dit på det rene med hensyn til visum, så sørg for at have det.

Og kan vi ikke linke til flypris-tråde såvel som visum tråde via søg-funktionen!

Jeg ville ikke selv slå mig an på at se hvalhajer i Donsol på dette tidspunkt. Men ville fortsat tage forbi Legaspi. Kanon god trekking på vulkanen Mt. Mayon og Legaspi er da også et hyggeligt område med mange flotte bygninger.

Jeg ved ikke om det er muligt med nogen desideret kajak ekspedition, men man kan overalt låne kajakker, så man kan komme lidt rundt i øriget.

Dykning er godt mange steder. Det afhænger af hvilken type du er efter. Selv er jeg vild med makrolivet i Puerto Galera, her er korallerne efterhånden bare en manglevare. Tidligere kunne man tage et smut ned til Apo Reef, som utvilvsomt altid har været kendt for det bedste dykning. Men også her er det ikke så godt som tidligere med korallerne. Dog er der næsten altid garanti for store fisk.

Her er også i nærheden af Cebu, områder omkring Malapascua, Dumaguete, Apo Island mm. Massere af muligheder. Selv har jeg haft utroligt gode dyk omrking Apo Island.

Håber det var lidt input du kunne bruge til noget.

Samarjan
25-05-08, 01:39
For flyselskaberne er reglerne faktisk meget simple. Hvis man skal til Filippinerne ved de, at man får et 21 dages visa ved indrejse, så hvis man dukker op med en flybillet, der dækker en rejse dertil udover de 21 dage, har de ret til at afvise vedkommende, hvis personen ikke har et visa i passet. Det kan virke firkantet, men dette er deres ret.
Jeg har aldrig haft problemer, men jeg er både gift herude og rejser nok mere end de fleste. Jeg har også Green Card til Singapore, så jeg har aldrig problemer med flyselskaberne. Jeg har også et gudsbenådet snakketøj, så inden jeg er færdig med dem, er de næsten villige til at følge mig ud til flyet :o)

Forøvrigt er priserne for visaforlængelse steget.

Hilsen,
Jan

Picamaro
25-05-08, 02:14
Det er let nok at forlænge visum. Du skal bare besøge det nærmeste immigrationskontor inden de 21 dage er gået, og erlægge den nette sum af 2020 peso, så må du være i landet i 59 dage. Du kan også få et 59 dages visum hjemmefra via den filippinske ambassade i Oslo. Det koster dog noget mere, bl.a. p.g.a. udgifter til at sende dit pas samt foretage en bankoverførsel til Norge, for du gider jo næppe at tage til Oslo for at ordne sagen..... :)

priserne er ganske rigtig som Samarjan skriver sat op. Det er en stigning på 50% så nu koster de 59 dage 3030 peso.

LarsKyhnau
25-05-08, 09:42
Hvis Picamaro har ret i, at man nu (mod betaling) kan få udstedt et 59 dages visum ved indrejse til Filippinerne, så må problemet siges at være løst. For i så fald har flyselskaberne ikke længere nogen ret til at afvise folk, som har en billet med hjemrejsedato indenfor 59 dage efter indrejse.

Hvis man planlægger at opholde sig i landet i mere end 59 dage bør man derimod for en sikkerheds skyld købe en "showticket" til f.eks. Hong-Kong og efterfølgende få refunderet en del af prisen for den. Eller alternativt, hvis man ikke har fastlagt, præcist hvornår man ønsker at rejse hjem, starte med at booke en hjemrejsedato, som ligger inden for de 59 dage og så aflyse denne booking straks efter indrejse i Filippinerne.

Det må anses for at være et stort fremskridt for turismen i landet, at "almindelige" turister nu kan holde f.eks. 30 dages ferie uden at skulle have ulejlighed med at søge visum hjemmefra eller besøge et immigrationskontor midt under deres ferie.