Se fuld version : 2-4 dage udenfor Manila??
Så går turen snart til Filippinerne igen i juli/august måned :) Kæresten og jeg har planer om, at skulle på en lille ferie og komme lidt ud af Manila. Vi tænkte på et hyggeligt resort eller hotel 3-4 timers kørsel fra Manila, hvor vi bare kan slappe lidt af og gerne med plads til at se/opleve nogle ting. Vi har snakket om Batangas eller området omkring Subic, men der ikke noget konkret endnu.
Er der nogen, der kan anbefale nogle gode steder??
Skulle jeg vælge mellem Subic og Batangas, ville jeg helt klart vælge Batangas. Selvom jeg kender Subic og alle de resorts de har der plus gode restauranter i SBMA, så synes jeg stadig ikke området er så indbydende (jeg var der i 8 måneder fra Maj 2007 - Februar 2008).
Tag til Batangas og tag færgen over til Puerto Galera eller prøv at af de mere luksuriøse resorts omkring Batangas.
Hilsen
Jan
Personligt ville jeg vælge Subic.
- Jeg benytter mig tit af at tage væk fra støjen og larmen i Manila og Subic tager maksimum to timer at komme til, hvorimod Puerto Galera tager i hvert fald 4 timer (p.t. 5, da motorvejen sydpå er fyldt med vejarbejde).
Det gode ved Subic er strandene, de mange restauranter og specielt det faktum at der ikke er så mange mennesker, hvorfor aktiviteter som mountainbike, løb, kajak og lignende er en stor fornøjelse. Udover det, så kan man jo besøge Ocean Adventure og svømme med delfiner, Zoobic hvor man kan få taget billeder med en levende tiger eller de mange andre aktiviteter som Aeta-trail, gokart, skydebanen, vandsport osv. Dykningen er forøvrigt også helt i top i Subic, da Subic Bay byder på mange krigsskibe fra 2. verdenskrig.
God rejse!
Har netop i april været i Baretto lige før Subic det er helt klart et sted jeg jeg vil anbefale .
Ved Baloy Beach ligger flere gode resorts især Blue Rock resort er et fedt sted med en meget god restaurant ca 1300 pesos pr nat for de billigste værelser lidt længere henne ligger Johans 1000 pr nat.
Man kan tage bussen Victory liner fra Pasay til Olongapo ca 3 timer og så en tricycle til Baloy Beach for 150 pesos, eller man kan tage fra den nordlige busstation i Caloocan tag bussen til St Cruz Zambales og stå af i Bario Baretto ca 3 timer.
Da jeg var der sidste år i august regnede det hver eneste dag og jeg var kun ude at bade en gang på en uge pga store bølger og regn hvis vejret er sådan ville jeg blive i Manila, håber i er mere heldige og god tur.
Tak for svarene alle tre.
Jan, kan du evt. anbefale nogle steder ved Batangas? Vi har kigget på Lima City Hotel (www.limacityhotel.com), men det virker lidt væk al ting? Det ligger i Malvar.. Men selve beskrivelsen af hotellet og prisen tiltrækker os meget.
Tak Xim. Det lyder ellers som om, at der er en del at se og opleve i det område! -Bortset fra at jeg ikke kan svømme, så der bliver ikke så meget dykkeri, men at ligge i vandkanten er heller ikke dårligt. Men seværdighederne lyder rigtig spændende! Plejer du at overnatte nogle steder deroppe eller kender du nogle gode steder?
JBA, jeg har været inde og kigge på de steder du anbefaler. Som sagt så er det ikke lige dykker, som bliver mit næste erhverv, så det må jeg ha' til gode når jeg engang lærer at svømme :) Men umiddelbart virker begge steder meget dykkerorienteret, og på mig også lidt snusket på en måde, men det kan godt være billederne har givet mig et forkert indtryk?
Det skal lige siges at vi begge er i starten af 20'erne, så det er ikke fordi vi ikke kan bevæge os nogen steder hen, men stedet må gerne være lidt fint. Havde tænkt omkring 2500-2800 peso per nat.. Ved ikke hvor meget man kan forlange for den sum?
Det sted jeg plejer at overnatte er Camayan Beach Resort, der dog koster lidt mere end dét budget du har opsat. - Kan faktisk ikke helt huske hvor meget, men tror det er i omegnen af 110-120$ pr. nat. - Så får man tilgengæld også udsigt over vandet, og Ocean Adventure er 2 min. gang derfra.
Resortet udlejer mountainbikes, kajakker og tilbyder en masse aktiviteter.
Vil dog ikke anbefale dig, at tage derop i en weekend, da der er helt vildt mange day-tourists fra Manila, der invaderer stranden, så ta' heller derop i hverdagen.
//Xim
Ville vælge Puerto Galera. (Og nej det behøver så sandelig ikke tage 5 timer at tage turen hertil. Du skal vel regne med 2 - 3 timer i bil MAX.
Har lavet turen 30 - 40 gange. Og det er blevet gnidningsfrit i forhold til infrastruktur atter at tage turen.)
Grundlag for valget, må gå på størst variation med hensyn til oplevelser, og de bedste strande.
God rejse.
Lige en rettelse til Marvens indlæg, der ikke er korrekt.
"I gamle dage", dvs. for et års tid siden, tog det ca. 2½ time at køre til Batangas og dérefter 45-60 min., at sejle til Puerto Galera eller Sabang. Det har aldrig kunne lade sig gøre at tage hele strækket på 2 timer. Køretiden ville måske kunne gøres på 1½-2 timer, hvis man kører midt om natten, men så ville der ikke sejle nogen både.
Nu om dage tager det betydeligt længere tid at køre til Batangas, da der allerede så snart man rammer Alabang syd for Manila, begynder at komme massivt vejarbejde som led i det store projekt regeringer har, om at forbedre infrastrukturen. - Jeg tog turen så sent som sidste uge, hvor det tog 3½ time at køre til Pagsanjan valdfald, og dette på trods af vi kørte udenfor myldretiden.
Hvis du skal tage turen på 2 timer, så skal du nok leje en helikopter eller en vandflyver hos www.subicseaplane.com for ellers kan det simpelthen ikke lade sig gøre :-)
Den kære præsident hernede er jo fra Pampanga nord for Manila, hvorfor man i hendes regeringsperiode har kunne se massive forbedringer på motorvejen nordpå (North Luzon Expressway). - Med åbningen af det sidste stykke motorvej imellem NLEX, Clark og Subic for nogle måneder siden, kan det faktisk lade sig gøre at tage turen fra Manila til Subic på 1½ time udenfor myldretid, hvilket jo er helt fantastisk. På dét område har præsidenten fat i den lange ende, da jeg personligt syntes at det er helt grotesk at man skal bruge en halv dag for at rejse nogle meget få kilometer. Fra Manila til Subic er der godt og vel 120 km., og det tog ca. 4 timer i "gamle dage". Der er omkring 350 km til Banaue risterrasser og dén tur tager 9 timer. Til Batangas er der vel 130-140 km., og det tager i dag 3-4 timer, men forhåbentlig tager turen ikke mere end 1½ time i fremtiden, når de bliver færdig med vejen.
(Blot lidt tankevækkende at tænke på disse afstande, som jo hurtigt ville kunne tilbagelægges på 1 time i Danmark).
Når det så er sagt, så er jeg enig med Marven i, at Puerto Galera har de bedste strande. Dog er de ikke tilknyttet nogle resorts (pånær White Beach), hvorfor det somregel ikke bliver en "strandferie" at tage dertil. For god ordens skyld skal jeg lige sige, at jeg syntes Puerto Galera er et virkelig glimrende sted og ganske fint alternativ som rejsedestination.
//Xim
XIM - Det kan være jeg bare var heldig. Kørte turen både i påsken hvor trafikken enkelte dage er helt pæn - og ligesom dig, for et par uger siden og ingen af disse gange har det taget mere end to en halv time. Det har også hjulpet meget at man ikke længere kører igennem Batangas by, med den nye highway.. lækkert lækkert.
Men som sagt jeg kan have været heldig.
Jeg takker igen! Men ja, $110 pr. nat er lige i overkanten når man stadig er studerende :S
Men efter at have kigget lidt rundt omkring, så fandt jeg Mermaid Resort i Sabang Puerto Galera. Det skulle vist være med danske ejere. Jeg har skrevet til dem og fået et godt tilbud på deres Penthouse, som vi nok siger ja til.
Mht. rejsetiden Manila-Batangas, så nævner Si-Kat Ferries på deres hjemmeside, at det vil tage ca. 2½ time i bus. De har så en båd, der venter i Batangas, som sejler os til Sabang. Det lyder rimelig fornuftigt synes jeg. Nogen der har nogle indvendinger til Mermaid eller Si-Kat?
Mvh
Jan
Sikat fungerer fint. De benytter den lokale færgetransport og kan derfor gøres til en ganske fin mønt. Busserne ofte solgt som aircon, det er dog en sjælden fornøjelse. Men med lidt vand til halsen klarer man den snilt!
Mermaid, er ok. Dog ligger det helt vildt dårligt. Og i skal være opmærksomme på at der ikke er nogen badestrand i nærheden. Det ligger i en, ja hvis man kan sige det på alle måder kummerlig by :-)
Jeg boede selv på Mermaid Resort for 2 år siden. Det er et dejligt hotel og Penthouse værelset som ligger på toppen af hotelet kan klart anbefales....
God ferie
Tak for info! :)
Det går nok med manglen på badestrand når man har privat jacuzzi :D Men når du (marven) siger kummerlig by.. Kan jeg få dig til at uddybe det lidt? Og også gerne det med at det ligger dårligt. Er det i forhold til "stranden" eller hvordan?
Hvis det er for at have en jacuzzi, ville jeg hellere spare pengene på flybilletten og finde en destination væsentligt tættere på, men her er vi vel så forskellige:-)
Sabang er meget forurenet. Massere af luderbare og ikke noget typisk filippinsk over den overhovedet. Det er hjertet af turismen i Puerto Galera. Så hvis jeg selv var førstegangs rejsende ville jeg ikke drømme om at tage derind og bo, men ved der er flee der ville sige det modsatte.
Nu ved jeg ikke hvilke grundlag du har for at skulle derned. Men hvis jeg går udfra at du vil dykke, så skal du være opmærksom på at du skal vade ud i vandet for at nå din båd. Vel og mærke vand hvor du grundet "puha" ikke kan se dine fødder på 20 cm. vand. Bare til info.
Hvis du skal derned for at gå i byen og måske møde en kone, så er det derimod fremragende!!
Jeg tror nok jeg har nævnt det tidligere i tråden, men gør det gerne igen :-)
Jeg skal besøge min kæreste for anden gang, som bor i Manila sammen med en masse familie. Så derfor kunne vi godt tænke os at komme lidt væk for os selv og slappe lidt af.
Vi havde ikke tænkt os at skulle dykke, da jeg ikke kan svømme (ku være man skulle til at lære det..). Men havde læst der er mange flotte steder at se i området. Måske ikke lige i Sabang, men andre steder på den nordlige del af ø'en.
At der er jacuzzi var også mere bare for at kommentere på, at det ikke var "stranden" vi vil tage derned for.
Men hvis man bruger hotellet (Mermaid) som overnatning, så er byen vel fin nok til at spise ude et par aftener og måske en enkelt aften på disko, for så at tage rundt på ø'en og opleve?
Hov, det havde jeg svedt ud. Hvis du skal med kæresten, og vil have det stille og roligt, ville jeg finde et andet sted.
Dog skal det nævnes at der ligger mange gode spisesteder. Selv hænger det mig bare ud af halsen at man prioterer prostitutionen fremfor noget andet. Og det bringer massere af "lidt" for skæve eksistenser til området, såvel udlændinge som lokale.
Sabang er hjertet af Puerto Galera, derfor også det sted med flest mennesker og mest larm fra knallerter og jeeps. (På trods de forsøger at holde det nede).
Hvis jeg skulle med kæresten på ferie ville jeg finde et andet sted, enten Small Laguna eller Big La Laguna, som eks. Så kan du gå ind til de gode spisesteder, i Sabang og flygte fra larmen bagefter.
Her vil du have væsentligt bedre badevand + mere ro, til at høre vandets brusen når i skal sove. Og det kunne da være dejlgt at komme ud at få luftet badevingerne når du nu er der ;-))
Hvad med Tagaytay. En times tid fra Manila oppe i 1000 meters højde ?
Dyrt yes, men kig på det. Lad dog være med at bo på Royal Taal Inn.
Det er rigtig skidt. Kan man leve uden vulkan udsigt kan det fåes for få penge.
Der er andet end PG og Batangas. Baguio er fedt, men tager 8 timer med bus.
Flyv til Laoag og se Vigan. Blot et par forslag
Bedste hilsner
Niels
Hej Marven
Vi er ikke enige om mange ting men so be it, men giv dog et fair billede af Sabang også.
Yes, der er 5 'discoteker', som vi godt kan kalde luder barer for min skyld. Ja, der er også en freelancer scene, hvor de løse fugle prøver at hooke en langnæse.
Seriøst, hvor slemt er det ? Jeg har været der gentagne gange med min kæreste og vel og mærke på hendes anbefaling og vi har altid haft det sjovt.
Maden er rigtig god og meget varieret.
Nej, der er ingen strand, men hvis du vil have strand, så tag til Boracay eller Visayas.
Laguna strandene er næsten lige så ringe.
Jeg har tilbragt nogen af de lykkeligste timer med min kæreste på Eddie's place, netop med at sidde og glo på freelancerne og tænke og tale om dem og ikke mindst grine.
Vi er altid gået hjem og gjort det kærester nu engang gør bedst :-)
Bedste hilsner
Niels
Hehe nej Niels vi falder indimellme over hinanden..
Jeg syntes jeg gav et meget godt billede. Men jeg syntes faktisk Sabang er blevet rigtigt slemt.
Nævnte også det med maden.. Det er vi enige om :-) YEEEES!
Eddies place er et hyggeligt sted, specielt når man har vænnet sig til lugten af lort som bliver lukket udi vandet for hver 4 time, lige under én!
Jeg vil ikke sammenligne Big La Laguna med Sabang Beach... Det kunne faktisk slet ikke falde mig ind.
Hvis man ikke tager til Puerto Galera for enten strand, dykning eller luder, ville jeg da som det tidligere er blevet anbefalet tage til Tagaytay, Legaspi eller lign. For så er der da ikke vildt meget at komme efter i PG/Sabang.
Jeg er mener dog der er adskillge voldsomt gode strande. Sejler man imod White Beach, er der vel 25 perfekte, og ganske hvide sandstrande.
Boracay, ja så er vi tilbage ved, hr. og fru sovs ;-) (Joke).
Hej Marven
Jeg sætter stor pris på dine indlæg, men jeg kan næsten aldrig genkende hvad du skriver.
Det er korrekt at der ligger strande især forbi (vest) white beach og jeg har besøgt en del af dem, men det er små sager uden steder at bo. White beach var ved sidste besøg udelukkende noget transseksuelt. Fair nok, men ikke med mig. Vi løb bort.
Så hellere ludere i Sabang :-)
Boracay er ganske rigtigt meget overrendt, især sidste uge af filippinernes sommerferie, men det var nu fedt nok. Hvad du mener med sovs og kartofler ved jeg ikke, men lapu lapu'en smagte fint og på stranden.
Jeg er dog enig i en ting. Drop PG og Sabang og kom ud og se noget rigtigt Filippinerne.
Visayas og meget andet venter kun på dig :-)
Niels
Ja, så løb tråden lidt ud i sandet igen.
Hvis det er med kæresten og kun et par dage, hvor formålet er at være sammen og hygge sig for at komme lidt tættere på hinanden, så vil Coco Beach være ideelt til trods for, at det er en smule dyrere en mange andre steder. Bare bestil hjemmefra så kan det kun blive billigere.
Her er fred og ro, ganske udmærket mad og et godt udgangspunkt til et par besøg i området omkring P.G. Poolen er fin og det er nemt at komme til en god strand, selv om den ikke ligger ved selve resortet. Bestil en hytte blandt " Superbananerne" og vågn op til en pragtfuld udsigt, ganske romantisk! Der serveres en fin morgenbuffet i restaurationen, og derefter hyr en banka til en tur til P.G. eller en strand i området. Tag tilbage til CB til frokost eller spis en sandwich eller lign. i P.G. hvis i ikke har taget frokosten med til stranden fra C.B. Smut op i jeres Banan og tag en slapper til kl. 16.00 hvor der er " Happy Hour" nede i baren eller oppe ved Silent Pool. Sid og snak lidt med nogle af de andre gæster i en times tid eller gå en lille tur i nærområdet til mørket falder på kl. 18.00 Så er det tid til at smutte på Internettet for en kort stund, for at sende at par mails hjem til familien i Danmark og for at se, hvad nyt Filippinerne.dk har at byde på, snakke lidt om det med kæresten, samtidig med at man studerer menukortet. Skal det gøres ekstra godt, bestiller man en flaske hvidvin ( dyr) og en seefoodbasked + 2 x Garlic bred, den menu er " good for Two". Efter dinner så er det tid for et par spil pool eller en tur i poolen en enkelt Rum and coce og op i superbananen igen for at gøre sig klar til endnu en dejlig dag i det Filippinske.
Det er en god opskrift på et romantisk døgn på Coco Beach, sådan kan man sagtens klare nogle få dage, hvis formålet er, at være sammen to mennesker alene.
Hej Harly, du er for kær.
Jeg kan sagtens tilslutte mig en tur til Tagaytay. Der er faktiskt rigtig rart, og det er faktisk til at finde gode steder til en fair pris.
Med hensyn til Sabang, så har jeg nok været vant til sådan noget igennem så mange år, at jeg næsten ikke lægger mærke til det.
Jeg kan f.eks stadig godt more mig med en tur rundt på barerne i Angeles selvom jeg ikke drikker. Jeg lægger ikke så meget i det, og nogle af pigerne er såmen meget sjove at drille og snakke med. Hvis de bliver for nærgående, får de bare besked på, at jeg ikke er interesseret.
Faktisk får jeg mange flere tilnærmelser fra piger bag disken hos Starbucks og i SM, hvilket er ret sjovt, da jeg gør en del ud af lufte vielsesringen i syet på dem, men det er de åbenbart ligeglade med. Det virker nærmere som om det giver dem mere blod på tanden.
Men altså som sagt er Tagaytay et rart sted at tage hen, hvis man lige vil flygte fra Manila i nogle få dage.
Hilsen,
Jan
Tak for alle jeres mange forslag. Der er så nogen der ikke er helt enige med hinanden, men sådan er det jo :-)
For lige at ridse de overordnede ting op igen, så er jeg studerende og har desværre ikke råd til (på denne tur), at lave de længere udflugter med fly til Boracay eller Laoag. Det må blive en anden gang.
På denne tur har jeg prioriteret et længere ophold (52 dage), så kæresten og jeg får en masse dage sammen, og hvis alt går vel, så ender det også med et lille bryllup, så den omtalte ferie kunne meget vel være en form for bryllupsrejse.
Det er en ferie, hvor vi bare skulle være os to, spise noget god mad og se lidt af det område vi befinder os i. Vi er ikke til dykning, men en strand er da ok eller bare en pool.
Vi kunne godt tænke os at komme et sted hen, der ikke var så voldsomt langt fra Manila + at det ikke behøvede at være så dyrt igen. Det tilbud vi har fra Mermaid er på $249 for 4 dage/3 nætter i Penthouse inkl. morgenmad, så hvis det lå i det prisleje, så ville det være perfekt. Dog har vi ikke rigtig mulighed for en længere tur da hun også skal passe sin uddannelse.
Tagaytay var også en mulighed, men der har vi allerede været sidste år. Ikke som overnatning, men som en endagsudflugt, så det er næsten prøvet og Baguio er også allerede planlagt på denne tur, dog som en familietur.
Coco Beach har jeg vist min kæreste, men ud fra billeder og beskrivelser er det ikke lige faldet i hendes smag. Desværre Harly. Ellers en god beskrivelse! Det virker umiddelbart bare for primitivt på billederne.
Nogen mener Sabang er okay andre siger nej.. Så det er ikke helt nemt :S Er det meget besværligt at komme ud og f.eks. se vandfald og andre ting på ø'en hvis man har udgangspunkt fra Sabang?
Men hvad med andre steder? Subic eller måske området syd for Laguna de Bay? Der må da være noget i kan være enige om udover maden? :P
Hej Jan.
Efter filippinske forhold, er coco beach, absolut ikke primitivt. Det er ikke luxus, som et 5- stjernet hotel, bare et eller andet sted imellem, afhængig at øjnene det ser på det.
Vi bruger stedet som en form for refugium, normalt tager vi dertil i 5-6 dage som det første sted vi besøger på Ph. bare for at slappe af efter en hektisk tid i Dk. og for at lade op til resten af ferien, med familiebesøg og nye steder at besøge.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.