Se fuld version : børnebidrag.........
Dansker_i_Cebu
27-05-08, 17:44
Jeg har en ven som har varet i DK for nogle aar siden. Sagen kort :
Hun fik en son, som nu er 2aar og 2 mdr nu, som med sikkerhed er X's barn.
Hun fodte barn her paa Filippinerne og X sendte lidt penge i starten, men holdt op da han indledte et nyt forhold til anden pige i DK.
X sendte endda en kopi af sit pas for at barnet skulle have hans efternavn og det er uden trivl X's barn.
Jeg har flg sporgsmaal som jeg haaber der er nogen her der kan besvare kort.
1 - Har moder ret til børnebidrag ?
1a - børnetilskud ?
2 - tidshorisont for saadan en sag
3 - Giver dette Danske rettigheder for barnet ?
Her tanker jeg baade mht visa, evt sygdom osv osv.....
Horer gerne fra andre der har erfaringer vedr dette emne. Jeg folger kvinden op paa Danske konsulat imorgen og vil fortalle lobende om sagen.
Umiddelbart er hun ikke beretiget til hverken det enen eller det andet med mindre hun bor i DK , men læs mere here:
Betingelser for at få børnefamilieydelse
For at have ret til børnefamilieydelse skal disse betingelser være opfyldt:
Den, der har forældremyndigheden, skal være fuldt skattepligtig. Ved fælles forældremyndighed behøver kun den ene af forældrene at være fuldt skattepligtig. Man er fuldt skattepligtig, bl.a. hvis man bor i Danmark.
Barnet skal normalt bo i Danmark og være ugift.
Barnet må ikke være anbragt uden for hjemmet eller være forsørget af det offentlige. Ophold på efterskole eller ungdomsskole betragtes normalt ikke som offentlig forsørgelse.
Der skal ikke betales skat af beløbet, og det tæller ikke med ved beregning af sociale ydelser eller uddannelsesstøtte. Pengene udbetales oven i et evt. børnetilskud.
Samt her vedr. Bekendtgørelse af lov om børns forsørgelse:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1555
Dansker_i_Cebu
27-05-08, 18:13
Det er nok mest dette børnebidrag sagen handler om.. Jeg mener der findes et hav af stotteordninger, bl.a skolegang, tandlage hjalp osv osv og dem skal hun nok ikke regne med, men hvis han bare betaler sit bidrag til barnet ve og vel er det vel oz ok, specielt moralsk set..
Pt sidder moderen med et sygt barn, jeg saa det forleden og kunne se det var et "nordisk" barn, men et sygt et og tilbod min hjalp da jeg horte faderen var Dansk.
LarsKyhnau
27-05-08, 19:46
Hmmm. Med mindre X er registreret som barnets far i fødselsattesten, så bliver det nok særdeles svært at stille noget op. Hvis dette er tilfældet (altså at han er registreret på fødselsattesten, hvilket så vidt jeg husker kræver hans underskrift), så ville jeg kontakte en lokal advokat og høre, hvad der kan gøres ved sagen.
Jeg er dog bange for, at det er svært at gøre ret meget, når barnet er født uden for EU. KAN der gøres noget, er det formentlig ved at anlægge sag imod manden i Danmark, da det er her, han bor.
De moralske aspekter ved sagen kræver vist ingen yderligere kommentarer :mad:
Men yderst prisværdigt, at du forsøger at hjælpe.
Nu kender vi selvfølgelig ikke den konkrete sag , men tingene er jo i regelen ikke sorte og hvide,men et bidrag fra den anden part hver månede burde være på sin plads , beløbets størelse er straks en anden sag.
Jeg ville nok vælge et mindre fast beløb og et større på en bankkonto til barnet,som så kunne bruges til uddanelse mv..
Med hensyn til en sommerforelskelske på filippinerne kan det ikke siges nok gange ,brug "regnfrakke" hvis du ikke vil have børn ,filippinerne er katolsk og abort er = mord.
Desuden brug din sunde fornuft har du først fået et barn skal du selvfølgelig bidrage til de daglige udgifter også selv om du ikke bor sammen med vedkommende ,men pas på nogle piger har det med at den ene katastrofe afløser den anden hvis i ikke bor sammen .-)
Jeg vil også tro at et børnebidrag kræver at manden registeres som fader af statsamtet og det kræver at han enten vedkender sig faderskabet eller han dømmes ved retten som fader til barnet, hvordan dette udføres i praksis når hun bor på Fillipinerne det er nok det helt store problem. Men bliver han registeret som fader ja så har hun krav på børnebidrag.
Jeg vil foreslå du sender en mail til statsamtet eller familiestyrelsen og spørger
Faldt lige over denne her
http://www.familiestyrelsen.dk/fileadmin/Filer/PDF/vejl_opkr_vning.pdf
Her står lidt om hvad der skal gøres hvis moderen bor i udlandet
Hvis hun har pengene samt tiden til at vente, kan der altid startes en faderskabssag i Danmark, hvor farmand vil blive tvunget til at afgive en blodproeve for at opklare om han er far til barnet. Hvis dette er tilfaeldet kan han blive doemt til at betale til barnet uanset hvor barnet bor henne i verden.
Det er desvaerre typisk at mennesker fra den "rige" del af verden goer piger fra den fattige del af verden gravide for derefter at flygte fra deres ansvar.
Jeg har ikke andet end foragt tilovers for den slags kujoner.
Det er jo ikke kaempesummer der er tale om her.
Men "Out of sight, out of mind" er jo den lette udvej.
Jeg har vaeret herude i 18 aar og maa nok med skam indroemme, at 70-80% af de udlaendinge jeg moeder herude skulle vaere blevet hjemme. De hoerer slet ikke hjemme herude. De opfoerer sig som om, de ville have befundet sig bedre som herrefolk tilbage i 1800 tallet.
Dansker_i_Cebu
29-05-08, 09:25
Vi har varet paa konsulatet , men som jeg frygtede vidste de ikke meget. Imorgen er konsulen her og sagen kan derved starte sin sikkert lange trange gang..
Jeg vil ogsaa prove ringe til det statsamt hvor manden er registreret og horer dem.
Han sendte lidt penge i starten som sagt, men holdt op med at vise interesse da han fandt en anden filippinsk pige i DK, det var jo lidt nemmere for ham..
Jo Jan, mange af dem der besoger dette smukke land burde blive hjemme.......
Opdate folger........
Hun har jo en kopi af hans pas det kan jo også bruges som bevis på tæt tidligere bekendtskab i en evt. faderskabssag.
Man kan godt forstå at pigerne er meget tilbageholden mht at indlede et intimt forhold når det så nemt kan gå galt for dem. Men meget trist at han ikke vil betale havde det været en dansk pige var den ikke gået. Håber I får skovlen under ham :-( Gad vide om hans "nye" pige har kendskab til hans dårlige moral.
Hilsen
Carsten
Det værste er jo altid, at barnet der vokser op er helt uden skyld, men som regel lider under det. Alt det bare fordi en person ikke er mand nok til at påtage sig ansvaret efter at have nydt frugterne.
Hilsen,
Jan
Dansker_i_Cebu
04-06-08, 09:07
Jeg tror desværre for tit det er den nye pige (og familie) der absolut ikke ønkser nogen som helst kontakt med ex.... desværre tror de jo at så går pengene fra deres pung og ikke til deres familie men til exén....
Desuden er der nogen der har fortalt mig at Filippinske piger er bare lidt jaloux anlagt .. hmm, er det mon rigtigt...?? LOL
Anyhow, vi følger op på sagen herfra og skal kontakte stats amtet senere
Hm jeg har snuset lidt i den folder som findes i mit tidligere links. I følge den kan hun ikke umiddelbart bruge de danske regler da hverken hun eller drengen er danske statsborger. Hun skal sandsynligvis benytte FN konventionen.
Jeg vil foreslå du retter henvendelse til Ammesty International de ved meget omkring børns retigheder og FN konventionen
Dansker_i_Cebu
15-06-08, 08:30
Tak Carsten for at ringe lidt rundt til diverse stats amt osv, desværre kunne konsulen ikke hjælpe med meget herude og Manila vidste heller ikke meget, udover at jeg skulle henvende mig i DK.
Fakta er at nu skal vi indgive en faderskabs sag her og derved går tingene sin slagne gang.
Jeg er dybt forargert over det røvhul som har lovet denne pige at tage sit ansvar, men fordi han mødte en anden i DK droppede han pludselig alle sine forpligtelser.
Nu håber jeg blot at han i det mindste skal betale sin lille del, dvs børnebidrag (han kan jo trække det meste fra alligevel) jeg gør i hvertfald hvad jeg kan for han ikke skal slippe så let.
Lad dette samtidig være en formaning om ikke at komme herud, bare for at duske lidt rundt og være ligeglad med følgerne. GROFT sammenlignet minder det lidt om folk der tager i sommerhus og tager en kattekilling til sig i et par uger, for så at tage hjem og glemme alt om hvad de har sat i gang.
Kun glad for at hjælpe hvis der er mere giver du blot besked. Jeg gør det gerne for den lille dreng han er jo den uskyldige part af denne uheldige affære.
En meget trist historie og vi kan jo kun håbe på at han bliver dømt som fader så den lille famillie kan få lidt tiltrængt hjælp.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.