PDA

Se fuld version : Skattefælde truer danskere i udlandet

Kim P. Nyberg
14-06-08, 11:43
Er du dansker bosat i udlandet og har du investeret en del af opsparingen i aktier, så kan et nyt lovforslag fra Skatteministeriet blive en særdeles dyr fornøjelse.

Du risikerer nemlig at ende med en effektiv skatteprocent på 90 af fortjenesten på dine aktier, skriver Jyllands-Posten.

Lovforslaget, som ministeriet fremsatte 30. maj, har til hensigt at lukke et hul i skattelovgivningen i forbindelse med beskatningen af aktier, når man fraflytter landet.

Som det har været hidtil, så har danskere med aktier, der flytter til udlandet, skullet betale 45 pct. i fraflytningsskat, da det betragtes som om, de har solgt aktierne ud fra devisen om, at al indtægt og alle værdistigninger, som er genereret i Danmark, skal beskattes i Danmark.

Dermed beskattes de af nogle penge, som de rent faktisk ikke har, da de stadig har deres aktier og dermed ikke noget aktieprovenu.

Derfor har man også lavet en regel, der siger, at man kan vente med at betale skatten, indtil aktierne reelt bliver solgt.

Og skulle man som udlandsdansker beslutte at flytte tilbage til Danmark, så bortfalder skatten og har du valgt at betale fraflytningsskatten på aktierne, så får du pengene tilbage med 6 pct. rente oveni.

De nye regler siger til gengæld, at skatten skal betales tidligere eller ved flytning tilbage til Danmark. Det betyder, at nogle danskere i udlandet med aktier står til at få en stor skatteregning, som de ikke havde regnet med, skriver Jyllands-Posten.

Det mener advokat Claes Balle, Actio Advokater, ikke kan være rimeligt.

"Der er mange danskere, som er flyttet til udlandet af andre årsager end skatten og ikke som led i skattespekulation. De bliver ramt urimeligt i denne sammenhæng," siger han til avisen.

Skattepartner Finn Madsen, BDO ScanRevision, forklarer, at der normalt ville være en overgangsordning, når reglerne ændres så radikalt:

"Det er højst usædvanligt, at Skatteministeriet laver en regel, hvis effekt reelt har tilbagevirkende kraft."

Kilde: Dagbladet Børsen

Samarjan
15-06-08, 01:54
Det er jo bare en nyt udslag af den Danske nationalsport: Misundelse.
Herregud, de er jo også efter mig hele tiden, fordi jeg officielt stadig har en bolig i Danmark. Den er fremlejet i øjeblikket, så min adresse er officielt i Filippinerne, så jeg betaler arbejdsmarkedsbidrag (8%). Jeg er måske i Danmark 10-14 dage om året, men får jeg noget for mine 8%? Nej, ikke en skid.
Hver gang Skat banker på hos mig, får de besked på at forsvinde. Jeg skal ikke nyde noget af at betale til et system, der ikke giver mig mine grundlæggende rettigheder.
Hvad jeg ikke fatter, er at Danskerne finder sig i det! Det vil være mig en gåde til den dag jeg dør.

De fleste Danskere i alderen 20-60 flytter ikke udenlands på grund af skatten, men på grund af de muligheder, en karriere i udlandet kan byde på.
Jeg har hovedsagligt arbejdet udenlands de sidste 18 år. Jeg har lige sagt ja til en permanent stilling i Singapore, så min familie og jeg flytter hertil, indtil en anden mulighed måske dukker op.
At flytte tilbage til Danmark og arbejde der for at miste over halvdelen af min indtægt til det cirkus, betragter jeg som en meget fjern mulighed.

Hilsen,
Jan

LarsKyhnau
15-06-08, 08:46
Netop denne regelændring kan jeg nu ikke betragte som den helt store sociale katastrofe. Det er nemlig sådan, at børsnoterede aktier kan sælges på cirka 5 sekunder ved at trykke på en knap på sin computer, og herefter står provenuet på ens bankkonto 3 hverdage senere. Det der med at "folk bliver beskattet af penge, som de reelt ikke har" er derfor fuldstændig misvisende, i hvert fald, når vi taler om børsnoterede aktier.

Selvfølgelig er det surt at blive tvunget til at reducere i sin aktiebeholdning for at betale skat af den kursgevinst, man har haft, men jeg ville da også helst være fri for at betale skat af min løn, og pengene skal jo ind i statskassen på den ene eller anden måde.

Man kan selvfølgelig sige, at man med de nye regler forskelsbehandler udlandsdanskere negativt. Men så må man jo ændre på reglerne for beskatning af kursgevinster på aktier, således at denne skat ALTID skal betales i det år, hvor den er opnået, også selvom gevinsten ikke er realiseret ved at sælge aktierne.

Sådan er reglerne allerede, når det drejer sig om aktier, der ligger i pensionsdepoter, så den ligger ærlig talt lige til højrebenet efter min mening.

Samarjan
16-06-08, 00:21
Det er princippet i at beskatte en værdi eller fortjeneste, der ikke er blevet virkeliggjort, der er tåbelig.