Se fuld version : Billeje i Cagayan de Oro
Jeg skal snarest leje en bil i Cagayan.
Jeg kan finde én pålidelig udlejer. Det er en Nissan-forhandler, der skal ha' næsten 3.000 pesos om dagen uden chauffør.
Det skal være uden chauffør og prisen skal langt længere ned. er der nogen, der kan hjælpe hér eller har kendskab til noget?
Så vidt jeg kan se udvider Europcar samarbejdet med Cebu pacific i løbet af sommeren/efteråret. Dette medfører også et udlejningscenter i Cagayan. Men det hjælper ikke mig nu.
Håber der er nogen, der ved noget. Jeg skal nemlig rejse med mine 2 små børn alene og tør derfor ikke benytte offentlig trafik.
Dansker_i_Cebu
19-06-08, 09:27
Kan du beskrive lidt mere om dit behov mht bil.
Hvornår, hvor længe, hvor skal I kører ; jungle, bjerge by osv..
Skal det være en udlejer eller kan en privat bruges ? tænker forsikring osv
Har du kørt herude før ?
Skal vel oz være af en vis standard, når du medbringer dine børn.
LarsKyhnau
19-06-08, 12:00
Der eksisterer ikke ligefrem noget kæmpe marked for biludlejning på Filippinerne, og slet ikke i provinsen (d.v.s. uden for Manila). I Manila kan man komme ned på cirka 2.000 peso om dagen, men hvis man overhovedet kan finde en biludlejer i provinsen, så det er nok ret almindeligt, at prisen ligger omkring de nævnte 3.000 peso / døgn.
Mit bedste råd vil derfor være at forsøge at handle prisen lidt ned, fremfor at lede efter en anden udlejer - f.eks. med den begrundelse, at du skal bruge bilen i en længere periode. Eller alternativt finde en anden løsning på dine transportproblemer, d.v.s. en kombination af offentlig transport og taxi / biler med chauffør.
LarsKyhnau
19-06-08, 12:03
P.S. Helt generelt gælder det, at "den som har grisen sætter prisen". Så udsagn som at "prisen skal langt længere ned" kommer man desværre ikke rigtig nogen vegne med :)
Jeg skal snarest leje en bil i Cagayan.
Jeg kan finde én pålidelig udlejer. Det er en Nissan-forhandler, der skal ha' næsten 3.000 pesos om dagen uden chauffør.
Det skal være uden chauffør og prisen skal langt længere ned. er der nogen, der kan hjælpe hér eller har kendskab til noget?
Så vidt jeg kan se udvider Europcar samarbejdet med Cebu pacific i løbet af sommeren/efteråret. Dette medfører også et udlejningscenter i Cagayan. Men det hjælper ikke mig nu.
Håber der er nogen, der ved noget. Jeg skal nemlig rejse med mine 2 små børn alene og tør derfor ikke benytte offentlig trafik.
hvad havde du regnet med af pris? ville du selv leje din bil ud for 300kr. om dagen?
det er vist bedre i bliver hjemme og snupper en tur i legoland,cheap charlie
k.o.m.
Dansker_i_Cebu
19-06-08, 17:10
Jeg må nok give k.o.m. ret, hvis vi skulle leje vor bil ud her ville vi tage 4000 peso pr dag, det er godt nok oz incl chauffør og en luxus bil, men at leje sin bil ud til en eller anden turist kan hurtigt blive en dyr fornøjelse.
Skal du være der i rigtig lang tid, så køb en KIA og sælg den igen når du er færdig med den. Så får du kan du vel komme ned på en dagspris af ca 1000 peso..
hvad havde du regnet med af pris? ville du selv leje din bil ud for 300kr. om dagen?
det er vist bedre i bliver hjemme og snupper en tur i legoland,cheap charlie
k.o.m.
Kom nu lige ind i kampen der ven. At kalde nogen for cheap charlie er ikke lige måden at gøre det på vel. Det er præcist den attitude jeg ser hos mange 'expats' på filipinerne. Der er en der stiller spørgsmål i et fora, og dit svar er ubrugeligt. Sorry men det er sandt.
Mit råd til jer der i Vasayas vil leje en bil i længere tid (1 måned+) er at leje den i Cebu. Der kender jeg flere der har lejet biler for 1000 peso/dag, og det er i multicap kategorien. Hvis man forventer at leje en bil i dansk standard i håbet om dansk sikkerhed så skal man nok spørge sig selv om man er egnet til at køre rundt på filipinerne.
Jeg har kørt rundt derude i 5 år på dels motorcykel, dels i en jeep fra 73. (landcruiser owner type) Den sidste bil gav jeg 50000 peso for så det er da rimeligt nok at man ikke vil betale 3000 peso per dag for at leje eg. sådan en bil.
Stortset alle alvorlige ulykker jeg har set derude (og det er for mange !) er alkohol relaterede. Rigtigt mange er MC ulykker og der kan stortset en hvilken bil hjælpe, en anden stor del er heavy traffic ulykker og der kan det være komplet ligegyldigt hvad for en bil man kører i.
Så et par regler jeg har lært er..
- at man ikke kører i de tidlige aften timer. Der er tung traffik og mange er trætte eller fulde.
- at man lige holder øje med fiesta tegn i god tid. (banner over vejen eg.) Når der er fiesta øges chancen for ulykker ekstremt.
- at man kører midt på vejen i stedet for i siden som vi lærer i dk. En ged er ikke fed at ramme på motorcykel.
- at man forventer det værste fra sine medtrafikanter. Kør ikke på din RET men på din FORNUFT.
- at man kører fornuftigt LANGSOMT. På bohol hvor jeg bor kommer jeg sjældent over 60.
Thats it.
/Another cheap charlie
jeg svarede ikke manden men stillede ham derimod 2 spørgsmål deraf de 2 spørgsmålstegn
(de ser sådan her ud: ?)
k.o.m.
Dansker_i_Cebu
19-06-08, 17:34
For at give dig lidt at sammenligne med :
http://www.cebutrip.com/promo.htm
http://www.toycorentacar.com/
http://www.europcarasia.com/Cebu/default.aspx
Held og lykke, god tur og Rey siger, pas på lidt... Observer hvordan de kører, de kører nemlig MEGET ANDERLEDES herude....
LarsKyhnau
19-06-08, 17:50
Rådet om at leje en bil i Cebu er desværre ikke brugbart i dette tilfælde, da man som hovedregel ikke må tage en lejet bil med på "øhop".
Rådet om at købe en brugt bil og sælge den igen, når man skal hjem, er derimod udmærket. Har man lidt handelstalent, så er dette langt billigere end at leje, men naturligvis kræver det, at man skal være afsted i en vis periode.
Skal man "bare" på ferie i en måned eller mindre er det lovlig meget bøvl og risiko at påtage sig, bare for at blive selvkørende. Hovedrådet i den situation må derfor være at dække sit transportbehov på en anden måde end v.h.a. en lejet kør-selv-bil. Der kan f.eks. køres rigtig meget i taxa / lejet bil med chauffør for, hvad det koster at leje en kør-selv bil.
Herudover vil jeg også gerne sige, at der bestemt ikke er nogen rationel grund til at være angst for at benytte den kollektive trafik på Filippinerne, uanset om man rejser alene eller med børn. Tværtimod kan den kollektive trafik være en udmærket måde at komme i kontakt med lokalbefolkningen på.
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Reybohols råd omkring færdsel i trafikken på Filippinerne, og vil i øvrigt henvise til, hvad jeg har skrevet i disse ældre tråde omkring trafik og køb af bil på Filippinerne:
http://www.filippinerne.dk/forum/showthread.php?t=1151
http://www.filippinerne.dk/forum/showthread.php?t=1255
Mvh. Lars
Tak for jeres inputs.
Jeg vil skam gerne betale, hvad det koster at leje en bil. Sagen er blot, at jeg var i Philippinerne i Maj, skal derned i Juli og hele september. Det render jo op alt sammen.
Min nuværende svigerfamilie er meget bekymrede for mine børn, såfremt jeg benytter offentlig transport dernede af frygt for kidnappere. De foreslår, at jeg køber en bil dernede, men jeg har altså ikke lyst til at have bundet måske 20-30 tusinde kr. i en bil hos mine svigerforældre, og da slet ikke når jeg ikke er gift med deres datter (endnu).
Sammen med mine børn skal jeg bo i Ozamiz området (måske Dolphin island). Det er svært at komme omkring uden en bil i dette område.
Jeg tror jeg vil prøve at benytte den offentlige trafik fra Cagayan til Ozamiz eller tage en taxi derfra. Mon ikke det render op i 5.000 pesos?
Jeg hæfter mig ved at du skriver at du skal rejse med to små børn, og derfor ikke tør at bruge lokal transport, og derfor fortrækker bil med dig selv som chauffør.... Kigger man på statistikkerne med turister som chauffør, gambler du med dine børns liv i langt højere grad ved selv at køre!
3000 lyder af meget, men du vil sikkert også opleve at transport med dig selv som chauffør generelt er dyere med dig selv som chauffør, fremfor at have en chauffør.
for 3000 Php, kan det jo næsten betale sig at købe en bil ;-)
Dansker_i_Cebu
19-06-08, 21:13
Er det Ozamis nær Zamboanga del sud..?? i området Misamis Occidental..??
God tur sir jeg, en ven var en området for nylig og en bus havde et hold up der. Har du tænkt dig bare sådan at tutte rundt med ungerne i det område..??
Få du hende hellere til Davao eller CDO eller over på Cebu / Bohol eller lign...
Hvis du endelig skal derud, ville jeg nok vælge en god bil, da reperation er svært der, men tænk dig kraftigt om....
En time med taxa koster ca 250 i timen i Cebu, så mon ikke du kan gøre det for 200 peso der, husk han skal kører tom tilbage ..
Skal du derned både i Juli og September eller i hele perioden...
Ja, det er Misamis Occidental.
Det er derfor svigerfamlien er nervøs for os.
Problemet er mest at komme dertil fra Cagayan. Når vi så er, hvor vi skal være mener svigerfamilien ikke at vi skal vandre omkring, såfremt vi skal handle mv. Derfor bør vi ha' en bil siger de. jeg er nok blevet overrasket over områdets fattigdom og denne regions særligt hårde kriminalitet.
Men jeg prøver en taxi. Så må jeg finde ud af, om jeg skal købe en bil i Ozamiz.
Er det rådet fra de garvede?
Dansker_i_Cebu
19-06-08, 23:05
Skal jeg give dig et råd, drop at tage dertil med dine børn, og specielt i mange dage, da grimme mennesker så kan nå at planlægge en at deres dumme ugennentænkte, men dog farlige planer.
Hvis familien er så bekrymret burde de tage bussen op til CDO, indkvarter dem på et resort der sammen med din pige og dine børn.
Hvad er idéen i at tage rundt om jorden til et smukt land, for at være i det undskyld udtrykket, røvhul.. Dine børn har ikke den store glæde der, der er sååååååååååååå mange fede steder her på Filippinerne at du bør droppe det projekt.
Desuden bør du spørge deres moder om lov i det mindste....
LarsKyhnau
20-06-08, 13:26
Der er flere ting her, som jeg får lyst til at kommentere:
1) Området Misamis Occidental
At kalde dette område for "røvhullet" synes jeg er noget misvisende. Det er faktisk en naturskøn region, og selve byen Ozamis er ganske hyggelig. Fattigdommen er ikke værre her end alle andre steder på Mindanao, men som på resten af Mindanao minus området NØ for Cagayan de Oro ER der en vis risiko for kidnapninger m.m. Om risikoen er stor nok til at fraråde en vesterlænding at besøge området, har jeg ikke viden nok til at udtale mig om.
2) Transport til Ozamis
Kommer man fra Manila er det hurtigste at tage et indenrigsfly til Dapitan og så en bus eller taxi derfra. Afstand og køretid fra Cagayan er nemlig noget større end fra Dapitan, bl.a. fordi man også skal med en færge for at komme til Ozamis. Prisen for en taxi fra Dapitan bør ikke være mere end højest 3.000 peso, men det afhænger naturligvis af forhandlingsevner, chaufførens humør m.m. Er man i Cebu vil det nemmeste og billigste være at tage en færge direkte til Ozamis, f.eks. har Cebuferries 4 ugentlige afgange:
http://www.cebuferries.com/
Alternativ må man flyve til Cagayan og så tage bus eller taxi derfra, idet der ikke er fly fra Cebu til Dapitan.
3) Trafiksikkerhed
Kommer man til landet for første gang (som turist) skal man vælge at lade andre køre for sig, indtil man har vænnet sig til de meget anderledes trafikforhold. Men herefter kan man med fordel overtage rattet selv, i hvert fald hvis man er en rutineret billist. Som dansker har man nemlig modtaget køreundervisning, og man er opdraget til at tage sikkerhed alvorligt. Ingen af delene gælder for de lokale filippinske chauffører, idet kørekort her typisk erhverves uden aflæggelse af nogen form for køreprøve.
Det er ikke vanskeligt at køre eller finde vej i og omkring Ozamis, idet byen er forholdsvis lille, og idet der kun er en begrænset mængde af trafik i området. I og omkring Manila ville jeg omvendt foretrække at lade en lokalkendt chauffør køre mig rundt, og det samme gælder i andre større byer som Cebu, Davao eller Cagayan de Oro, med mindre man kender byen godt i forvejen.
4) Køb af bil, som skal opbevares hos "svigerforældre".
Jeg kan godt forstå, at Jyden har lidt reservationer omkring dette. Det skal dog siges, at man sagtens som udlænding kan indregistrere en bil i sit eget navn. Hvilket i hvert fald på papiret burde forhindre, at man pludselig har foræret en bil til sine svigerforældre, hvis forholdet går i vasken eller man bliver uvenner med svigerfamilien.
Vælger man at lade en bil "opbevare" hos sin svigerfamilie må man som minimum være forberedt på, at man sikkert kommer til at hænge på regninger for vedligeholdelse og evt. skader, som er opstået, fordi de har kørt i bilen. Dette behøver dog ikke at være noget, der ruinerer en, da mekanikere på Filippinerne har en noget lavere timeløn end i Danmark. Men man skal bare være klar over, hvad man går ind til, så der ikke opstår konflikter p.g.a. forholdet.
Hvis man ikke vil betro sin svigerfamilie at "passe på" en bil, medens man er væk, så kan man jo vælge at sælge den igen, inden man tager tilbage til Danmark. Ofte vil dette stadig være billigere end at skulle leje et køretøj igennem flere måneder, og især hvis man både køber og sælger i privat handel, så der ikke skal betales avance til en bilforhandler. Vælger man denne løsning skal man dog nok fortælle svigerfamilien, at man sælger bilen igen, fordi man skal bruge pengene til noget andet, da de ellers kan blive sårede over, at man ikke har tillid til dem.
Hvis "Jyden" vælger at købe en bil (og evt sælge den igen, når han tager hjem) kan han nok med fordel kigge på markedet i byer, som er lidt større end Ozamis. Det kunne være Cagayan d`Oro, men også Cebu eller måske Dumaguete. Jeg er hjemme i Dumaguete i juli måned og vi planlægger også at besøge familien på Mindanao, hvilket vil bringe os forbi Ozamis. Så hvis "Jyden" ønsker lidt råd, hjælp og vejledning i.f.m. køb (og evt. senere salg) af bil vil jeg da gerne se, hvad jeg kan gøre.
5) Ideen om at invitere familien til en anden lokalitet på Filippinerne:
Denne idè synes jeg er udmærket, men det er jo også et spørgsmål om, hvad deres hverdag tillader, hvad formålet med besøgene er, og hvad økonomien tillader.
lyder ikke som om manden går så højt op i sine børns ve og vel siden han absolut VIL derned
god tur - vaya con dios
k.o.m.
Det er jo altid spændende at rejse til de lidt "specielle" steder. Men gør det venligst uden dine børn. Hvis du vil have børn med - så book på et af de mere kendte resorts - og ta' så svigerfamilien med resortet
/Ging :-)
Dansker_i_Cebu
22-06-08, 12:27
Hej Jyde...
Jeg tror vi er et par stykker der venter med længsel på at hører om din beslutning, det kan være en flad fornemmelse at skulle svare på diverse spørgsmål når der ikke kommer et feedback.
Det samme gælder de utallige som gerne vil have info inden de rejser, prøv fortæl lidt om jeres tur til glæde for forum når I nu er kommet hjem. Kunne de tip I fik her bruges osv.
LarsKyhnau
22-06-08, 12:58
Jeg synes personligt, at nogle af de svar, som "jyden" har fået, er lovligt fordømmende, men jeg må da indrømme, at jeg også godt kunne tænke mig at høre lidt om, hvorfor "jyden" skal tilbringe flere måneder i Ozamis, og hvorfor han skal have sine børn med.
Hvis der er så store sikkerhedsmæssige bekymringer omkring dette, at det ligefrem er nødvendigt at leje eller købe en bil for at være der med børnene - ja så virker det da umiddelbart som en plan, der måske ikke er HELT gennemtænkt.
Uden børn kan man f.eks. dække sit lokale transportbehov med en motorcykel, hvilket er en hel del billigere end en bil, uanset om man vælger at leje eller købe.
Dansker_i_Cebu
22-06-08, 13:42
Jeg ved ikke om jeg syntes folk incl jeg har været fordømmende, men hvis man ved der er en pæn risiko for kidnapninger i et område, syntes jeg man lige skal tænke sig gevaldigt om inden man tager andre og specielt børn med dertil.
Jeg syntes desuden vi prøver hjælpe manden med råd og dåd, nogle gange må man jo tale lidt hårdere til folk hvis de ikke forstår på normal vis. Herved ikke sagt at tonen i dette forum skal gå hen og blive grov, plat og ækel.
Men JYDEN, lad os hører hvad du er kommet frem til, også hvis det du er kommet frem til er mere hjælp - vi er her for det samme......
LarsKyhnau
22-06-08, 14:53
Jeg ved ikke, hvor stor risikoen for kidnapninger reelt er i Misamis Occidental eller for den sags skyld på resten af Mindanao. Misamis Occidental hører ganske vist til den del af Mindanao, som ikke kan betragtes som værende helt fri for oprørsrelateret kriminalitet, men det er altså ikke det samme som, at der sker flere kidnapninger i regionen hver eneste uge eller måned.
Generelt er kidnapningsrisikoen på hele Mindanao faldet meget markant siden indsatsen overfor oprørsgrupperne blev intensiveret efter angrebet på World Trade Center i 2001, og Misamis Occidental er ikke ligefrem et stronghold for disse grupper.
Hvis nogen har kendskab til konkrete kidnapningssager i regionen, som har fundet sted i de senere år, ville det være interessant at høre om dette. Ellers er det hele jo i grunden en smule spekulativt.
At en bus eller et andet køretøj er blevet udsat for et hold-up er i bund og grund bare et udtryk for kriminalitet, og den slags sker også alle mulige andre steder på Filippinerne, herunder i Cebu, som man vel næppe ville fraråde folk at besøge.
Skal man dømme efter antallet af police og army checkpoints på vejene, så er vejen mellem Ozamis og Dapitan tilsyneladende relativt fri for kriminalitet, hvorimod der er langt mere "truble area" over strækningen mellem Ozamis og Illigan, d.v.s. regionen Lanao del Norte.
Misamis Occidental er ikke en region, som jeg ville anbefale som et generelt turistrejsemål, men mere garvede rejsende kan efter min mening udmærket besøge den uden at svæve i overhængende fare for at blive udsat for kriminalitet af den ene eller anden art. Om man så ligefrem behøver at tage sine små børn med på en rejse til denne trods alt meget fattige og uudviklede del af Filippinerne, det er en anden sag.
Beklager, jeg ikke har været inde at tjekke hver dag.
Jeg kan med stor tak bruge alt, hvad der er skrevet. Jeg er ikke uenig i, at det kan virke en anelse uansvarligt at medbringe børn her alene - særligt efter at have læst, hvad der er blevet skrevet her på forummet. Jeg er bestemt ikke dum og tager kritikken til efterretning. Det er jo netop skrevet for at hjælpe og sådan tager jeg det også.
Jeg har således besluttet, at vi bliver på resortet med 24-hours security. Det er sandsynligvis sidste gang jeg tager børnene med til denne del af landet alene. Såfremt jeg ikke var overbevist om, at den nuværende fremgangsmåde ville være sikker for dem, ville jeg droppe det uagtet spild af billetter, bristede forventninger mv. Børnenes sikkerhed er trods alt det vigtigste.
Jeg melder tilbage om vi er kommet hjem som hele mennesker, når den tid kommer.
Endnu en gang tak for hjælpen.
Mvh.,
Jyden
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.