Se fuld version : Internationalt kørekort
Hej
Jeg vil lige høre om nogen af jer kender til reglerne om international kørekort i Danmark?
Det forholder sig sådan, at min kone lige har fået arbejde. Derfor vil vi meget gerne have en ekstra bil, da det vil spare hende for ca. 1½ times transport om dagen i sammenligning med det offentlige transportsystem!
Hun har selvfølgelig Filippinsk kørekort, og kan uden problemer få det byttet til et internationalt kørekort!
Må hun køre rundt her i DK med et internationalt kørekort, eller skal der er DK kørekort til?
Hun kom hertil som AuPair, og kørte i den forbindelse rundt i værtsfamiliens bil - med et internationalt kørekort - men hverken hendes værtsfamilie eller hende selv ved faktisk om det er lovligt??
Håber I kan hjælpe, da rigspolitiets svar ikke er særlig nem at fortolke...
LarsKyhnau
23-06-08, 10:02
Jeg har ikke personligt kendskab til reglerne, men sidst emnet var oppe og vende, der blev det fremført, at et filippinsk kørekort efter vistnok 3 eller 4 uger skal opbyttes til et dansk. Hvilket vel så kræver, at kandidaten består en orienterende køreprøve e.l.
Prøv evt. at benytte forums søgefunktion for at finde den gamle tråd.
LarsKyhnau
23-06-08, 10:16
Fandt dette link i den gamle tråd:
http://borger.dk/forside/transport/koerekort/udenlandsk-koerekort#Udlændinge%20i%20Danmark
Kort fortalt er konklusionen, at en Filippiner, som er på midlertidigt ophold i Danmark, kan køre på sit nationale eller et internationalt kørekort. Har vedkommende derimod fast ophold i Danmark, så skal kørekortet ombyttes til et dansk, hvilket koster 260 DKK og kræver aflæggelse af en orienterende køreprøve.
LarsKyhnau
23-06-08, 10:24
Bare for at undgå misforståelser: Der tales ikke om "fast ophold" men derimod om "fast bopæl" i den tekst, som jeg linker til. Konklusionen må derfor være, at en turist og sandsynligvis også en au-pair pige gerne må køre i Danmark på sit udenlandske kørekort. Hvorimod en person, som har fået bevilget familiesammenføring, uden nogen som helst tvivl skal have det ombyttet til et dansk.
Din kone skal derfor have ombyttet sit filippinske kørekort til et dansk for igen at kunne køre lovligt i Danmark. Dette vil koste jer nogle penge, men hvis din kone har fået samme niveau af køreundervisning på Filippinerne som de fleste andre, så tager hun ærlig talt ikke skade af at få et par supplerende køretimer af en uddannet kørelærer, før hun (igen) bliver sluppet løs i den danske trafik.
Hej
Se evt også dette link.
http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/udenlandsk_koerekort/
Hej,
Du skriver blandt andet følgende " Det forholder sig sådan, at min kone lige har fået arbejde. Derfor vil vi meget gerne have en ekstra bil,"
Ud af det forstår Jeg at I er gift og har fast ophold her, samt fast arbejde og vil ha en ekstra bil, så skal hun ha dansk kørekort.
For mange år siden blev det lavet om at Phil. kunne ombytte deres kørekort, da det viste sig at mange fik et kørekort når de var hjemme på ferie, men rent faktisk ikke kunne køre bil.
Venligst
Ole.
Dansker_i_Cebu
23-06-08, 17:00
Kunne de ikke køre bil Filippinerne...??? De har da ellers verdens hårdeste optagelse krav
10 peso i automaten, et ryk med højre hånd og kortet er hjemme, kørertimer samt teori spilder de heldigvis ikke tiden på.
Selv jeg har fået et kørekort herude....
Jeg takker mange gange for alle jeres gode svar...
Det lader til at vi må finde alternativ transport indtil konen får taget et dansk kørekort...
For som jeg læser det, kan hun heller ikke bruge et internationalt kørekort, eftersom hun allerede har fast bopæl her i Danmark??
Det er lige godt nok pokkers... Hendes nye arbejde ligger ca. 1 times kørsel fra vores hjem (jeg arbejder en times kørsel i modsatte retning!!)
Med de Midt/Vest jyske busser/tog tager det over 2 timer at komme samme strækning!!!
Så er der kun at håbe, at en af hendes kommende kollegaer kommer fra samme by som os :-)
Hun har lige netop taget kørekort på den måde - det var dog hendes daværende kæreste der "købte" den til hende - uden hun nogensinde har sat bag rattet. Siden har hendes familie så lært hende at køre bil - og hun kører faktisk ganske udemærket bil - dog er det stadig ikke alle skilte m.v. hun helt har styr på!!
Men igen - tak for de mange svar - så må jeg bare bide i det sure æble og kontakte en kørelærer a.s.a.p.!
Mvh
Brian
Jeg er slet ikke uenig i, at det kun kan være i færdselssikkerhedens interesse at filippinere, der kommer til vort land skal tage et dansk kørekort. Nogenlunde samme regler gør sig mig bekendt gældende, hvis vi tager længerevarende ophold derude.
Men det er alligevel lidt tankevækkende, at man kan komme til et land og så få lov at køre på sit internationale kørekort. Som jeg lige husker det, så kan en pinoy faktisk køre i op til et år i Danmark (sikkert afhængig af deres opholdsstatus) førend de skal tage et dansk kørekort.
Og det er jo lidt dobbeltmoralsk at have en lovgivning, der siger at først så er du god nok til at køre i vores trafik og tilstrækkelig uddannet. Men efter en tid, ja så er man faktisk ikke god nok og skal så pludselig have et dansk kørekort.
Sjovt og dobbeltmoralsk - men meget fornuftig i denne sammenhæng - blot må vi leve med "de farlige trafikanter" på internationale kørekort en periode.
Nu ved jeg jo ikke hvor i landet I bor og det er også lige meget, men hvorfor tager du ikke konen i hånden,"samt hendes kørekort" og henvender Jer på den lokale politistation, de må da kunne fortælle Jer hvordan i skal forholde jer, om i må bruge det, ja eller nej !!!. Hvad ville de sige hvis de stoppede Din kone og bad om at se kørekortet !!!!.
Så er der jo også spørgsmålet, hvad siger forsikringen !!!
Ja livet er ikke nemt :-)
Venligst
Ole.
LarsKyhnau
24-06-08, 10:48
Jeg er slet ikke uenig i, at det kun kan være i færdselssikkerhedens interesse at filippinere, der kommer til vort land skal tage et dansk kørekort. Nogenlunde samme regler gør sig mig bekendt gældende, hvis vi tager længerevarende ophold derude.
Men det er alligevel lidt tankevækkende, at man kan komme til et land og så få lov at køre på sit internationale kørekort. Som jeg lige husker det, så kan en pinoy faktisk køre i op til et år i Danmark (sikkert afhængig af deres opholdsstatus) førend de skal tage et dansk kørekort.
Og det er jo lidt dobbeltmoralsk at have en lovgivning, der siger at først så er du god nok til at køre i vores trafik og tilstrækkelig uddannet. Men efter en tid, ja så er man faktisk ikke god nok og skal så pludselig have et dansk kørekort.
Sjovt og dobbeltmoralsk - men meget fornuftig i denne sammenhæng - blot må vi leve med "de farlige trafikanter" på internationale kørekort en periode.
Tankegangen bag regelsættet er vel, at man ikke skal ulejlige folk unødigt med at bestå nationale køreprøver i andre lande end deres fædreland, blot fordi de er på ferie eller af anden grund opholder sig midlertidigt i udlandet.
Som danskere ville vi nok synes, at det var ret tosset, hvis vi skulle bestå en køreprøve, før vi havde lov til at sætte os bag rattet af en udlejningsbil i f.eks. Thailand eller Filippinerne under vores ferie i landet. Og så må vi jo leve med, at filippinske eller thailandske turister har den samme ret til at køre i Danmark på deres nationale kørekort, uanset at disse kørekort i en del tilfælde bogstaveligt talt er trukket i en automat.
Skal man se positivt på det, så kan man sige, at vej- og trafikforholdene på Filippinerne er så vanskelige, at en billist, som kan finde ud af at køre rundt der, absolut ingen problemer burde have med at køre i det velordnede Danmark. Hvorimod et dansk kørekort, primært anvendt i Vestjylland, ikke nødvendigvis gør folk i stand til at køre rundt i den kaotiske trafik på Filippinerne.
Dansker_i_Cebu
24-06-08, 10:56
Skal man se positivt på det, så kan man sige, at vej- og trafikforholdene på Filippinerne er så vanskelige, at en billist, som kan finde ud af at køre rundt der, absolut ingen problemer burde have med at køre i det velordnede Danmark. Hvorimod et dansk kørekort, primært anvendt i Vestjylland, ikke nødvendigvis gør folk i stand til at køre rundt i den kaotiske trafik på Filippinerne.
Besvar med citat
Hehe Lars, hvis du syntes det var betryggende at sende en Filippinsk Taxa chauffør ud i Hobro eller København må jeg trække på smilebåndet.
Deres måde er jo totalt anderledes, ingen regler og sende ham direkte ud i trafikken i DK ville være livsfarligt for alle.
Men de ser vel også at trafikken er anderledes og den Pinoy der kommer til Dk og sætter sig ind i en bil må man formodes lige får en kort briefing om forhold der. Filiér er trods alt rimelige smarte når alt kommer til alt.
LarsKyhnau
24-06-08, 11:15
Faktisk gælder der nogenlunde de samme færdselsregler på Filippinerne, som der gør i Danmark, så forskellen ligger mest i den meget forskellige måde, som trafikken i praksis afvikles på, samt i vejnettets standard.
Det vil ikke nødvendigvis være betryggende at sende en filippinsk taxachauffør ud i trafikken i København eller Hobro, med det vil bestemt heller ikke være betryggende at sende en nyankommen dansk turist ud i trafikken i Cebu eller Dumaguete.
Det er ikke for at stille tingene på spidsen. Men det er da stadig underligt at man reelt tillader at en person, der kommer fra udlandet, herunder fra de lande hvor kørekortet stort set trækkes i en automat, kan køre bil i Danmark under sin ferie. Ja faktisk op til et år.
Men derefter skal de så pludselig bestå en dansk køreprøve. Det er da et eller andet sted så dobbeltmoralsk som noget.
Her er det altså ikke trafiksikkerheden, der kommer først, men derimod hensynet til ikke at ulejlige de turister, forretningsfolk m.m. der besøger landet.
Personligt syntes jeg nu, det er godt at man kan komme på besøg i et land og så få lov at køre bil der. Men selvmodsigende er det nu en gang set ud fra et sikkerhedsperspektiv.
En pinoy, der kommer her til landet og kører som derhjemme - uha uha det vil være farligt. Men de stikker nok lige en føler ud og aflæser omgivelserne.
Og en vestjyde (hov det er jeg også), der køre som på landet i Vestjylland, hvor man kører som man plejer, for der plejer jo ikke at komme nogen og så kører sådan på filippinerne..... skulle til at sige at det er jo ikke godt. Men det er vel egentlig sådan at praksis er på Filippinerne, man kører bare, hvis der er hul. Man kikker ikke så meget til siderne eller over skuldrene - så vel samme standard... ha ha
LarsKyhnau
24-06-08, 13:35
Problemet med vestlige turister, som forsøger at køre i Fjernøsten kort tid efter, de er ankommet, er, at de slet ikke er vant til at skulle være så opmærksomme på andre trafikanters opførsel, som det er nødvendigt i disse dele af Verden.
En dansk bilist forventer således som en helt naturlig ting, at fodgængere ser sig for, inden de krydser en vej, at motorcyklister holder tilbage, inden de kører ud fra en sidevej, etc. Men kører man ud fra de antagelser på Filippinerne ("kører på sin ret"), så er der overhængende risiko for at blive indblandet i en ulykke.
Jeg er helt enig Lars og jeg har selv kørt en del i Cebu.
Jeg tror dog at en dansker, der er uøvet i at køre under sådanne forhold vil få sig lidt af en "wake up call", hvis de starter i Cebu, Manila eller andet lige så befærdet sted. Her tror jeg alle sanser automatisk kommer i højeste gear.
Men kommer man ud i de mindre trafikerede områder og starter siin kørsel her. Ja så vil man få sig en overraskelse over, at mennesker, køretøjer og andet bare stævner ud over kørebanen. Som jeg vist har sagt i en gammel tråd, så er det egentlig ufattelig, at folk blindt går over vejen og ikke tager det mindste ansvar for eget liv og vel. Men sådan er det på Filippinerne.
Jeg har en ide om, og tror ikke den er helt ved siden af, at baggrunden for et internationalt kørekort er at hvis du kun har dit danske kørekort med til nogle spec. lande, fatter de overhovedt ikke hvad der stå på det og hvad du må betjæne, hvorimod et int.kørekort er skrevet på mange sprog og kan forstås overalt. : husk også at et internationalt kørekort gælder kun 1 år.
Venligst
Ole.
Jeg har en ide om, og tror ikke den er helt ved siden af, at baggrunden for et internationalt kørekort er at hvis du kun har dit danske kørekort med til nogle spec. lande, fatter de overhovedt ikke hvad der stå på det og hvad du må betjæne, hvorimod et int.kørekort er skrevet på mange sprog og kan forstås overalt. : husk også at et internationalt kørekort gælder kun 1 år.
Venligst
Ole.
Hej Ole
Du har helt ret heri. Det er jo kun nogen sider papir, hvor kørekortet er oversat til en række sprog for at hjælpe politiet i andre lande. Det er jo ikke ret formelt med et billede, der nemt falder af. Og hvad er et dokument til 25,- kr. også værd. Man skal huske, at det stadig er det rigtige danske kørekort man skal have med sig ud i den store verden. Det "internationale kørekort" er kun et tillæg med oversættelse man bør have med som forklare sit danske kort.
I forhold til mine indlæg har jeg dog blot valgt at forholde mod til det sjove/selvmodsigende i, at man kan starte med at køre i et andet land for så pludselig senere at blive diskvalificeret som bilist, hvis man tager længervarende ophold.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.