Se fuld version : Cebu Pacific et dårligt selskab
Jeg var på filippinerne for første gang fra den 3 juni og er nu hjemme igen.
Mine følelser med hensyn til at vende tilbage igen - er noget blandede..
Landet er mindst 20 år efter Thailand,,, og utroligt fattigt med en meget smuk nature og venlig befolkning - med ægte hjertevarme - den har thaier nemlig ikke.
Men jeg skulle med cebu Pacific direkte til Bangkok - da jeg ankom til Cebu lufthavn - var flyet aflyst - det fik vi at vide da vi spurgte - men ellers var der ingen information fra Cebu pacific- intet på tavlen .. hurtigt blev jeg gennet ind på deres kontor og fik at vide at jeg skulle over Manila. da der var problemer med flyet fra Cebu til Bangkok
Turen ville naturligvis være gratis og jeg fik 200 pesos til lufthavnsafgiften -
Jeg har aldrig kendt mage til roderi råben rundt omkring i hallen.
Derfeter skulle jeg tjekkes og samtidigt var det sidste udkald.. så nerverne var oppe.
Nå jeg ankom til Manila - sammen med et tysk par, en amerikaner og en sweitzer.
I Manilas lufthavn bleve vi kørt fra indenrigs til international i en gammel bus hvor vores bagage blev rodet rundt omkring ---
Da vi var i afrejse hallen - checkede vi ind. . og gik til immigration - der fik vi at vide at vi skulle udfylde visa - det havde ingen fortalt os- vi havde netop betalt 750 pesos i afgift og ikke 200 som Cebu pacific havde oplyse os...
Vi havde intet visa kort at udfylde og kunne ikke gå ud af hallen igen - og lufthavns personalet - betjentene var skide ligeglade - og bare tvære - turister er vist ikke særligt velkomne på Filippinerne - regeringen gør ihvertfald ikke meget for at hjælpe befolkningen som kunne tjene mange penge på turisterne -
Nå men omsider var der da en lufthansarbejder som gjorde rent som hørte os og hente etr visa til os.. pænt gjort så vi kom afsted..
Nogle timer forsinkede...
Jeg har hørt en del som har rost Cebu Pacific - men det bliver ihvertfald ikke fra mid der kommer roser.. det er det mest elendige selskab med en rigtigt dårlig service og ældre fly med gammelt udstyr...
Jeg var derimod med Philippine airlies fra Manila to Cebu i et nyt airbus fly og besætnigne var både søde og venlige.. dem kan jeg anbefale...
hvis jeg skal til Phils igen.. mine følelser er blandede
Hilsen
Bs
Dansker_i_Cebu
26-06-08, 22:10
Jeg skal ikke sige hvad der gik galt med din tur, men blot at de 200 peso du har fået var til din indenrigs gebyr, dvs den mellem Manila og Cebu, selvfølgelig skal du selv betale de 750 peso som du også skulle betale i Cebu for at flyve til Bangkok...
Ja gu er Filippinerne bagud Thailand og ja, ca med 20 år på mange områder. Jeg var i Thailand for 20 år siden hvor der ikke var turister, jeg var rundt på fabrikker og så ikke mange turister dengang.
Når jeg skal forklare en af forskellene på disse 2 lande plejer jeg at sige i flyet fra EU til BKK er der 95% hvide , 5% Thaier ; hertil Fili er det lige omvendt.
Men jeg håber Filippinerne lærer af Thaiérnes fejl, man har lov at håbe. Selvom menneskerne er af samme "stamme" er der stor stor forskel på dem i væremåde, Thaierne har jo heller aldrig været besat f.eks, så det er 2 vidt forskellige lande.
Men når man lærer at være herude, tænker man ikke så meget over det bøvl der er her, for så får man spat, men selvfølgelig tit kan man alligevel ikke lade være.
Men træk på skulderen og nyd livet mens du er her, følg strømmen så går det nok.
Nu kom jeg sgu da helt væk fra emnet hehe, men desuden er Cebu pacifics fly indenrigs blandt de bedste i verden, jeg har ikke prøvet deres fly til BKK endnu..
Cebu Pacific bruger næsten nye Airbus fly indenrigs. Jeg har fløjet med dem mange gange og der har egentlig ikke været nogen "issues". Jeg husker dog vi var 1 time forsinket ud af Cebu en gang pga. flyet lige skulle reperares.
Man skal dog stadig huske på at det er et discount selskab, dvs. at har man 21kg med i bagagen får man lov til at betale de 30 pesos det ene kilo koster i overvægt.
Det er desværre ikke første gang jeg hører om problemer med deres udenrigsflyvninger. På diverse filippinske fora at fly er fløjet hjem fra Hong Kong uden passagernes bagage, det er sådan set ikke udsædvanligt, måske borttset fra at det var ALLE passagerenes bagage. Og Cebu Pacific sendte ikke bagagen ud til folk, så de skulle spilde en hel dag på at hente deres bagage i lufthavnen senere.
Hej Gringo
Jeg synes det er lidt ærgeligt hvis du afskriver Filippinerne pga. af en skidt flyvning, da du jo helt klart har oplevet de gode sider af filippinerne også.
Jeg har læst meget kritik af deres internationale ruter, men du kom dog afsted. Det er dog åbenbart at de ikke har styr på det endnu. Om det skyldes deres megen ekspansion eller inkompetence er jo svært at sige eller noget helt fjerde.
Med til historien hører selvfølgelig også som før sagt at det er et discount selskab. Man får hvad man betaler for og man kan ikke forvente 'Thai' service til en billetpris langt under halvdelen. Dette retfærdiggør selvfølgelig ikke at man ikke kan informere sine passagerer og iøvrigt ikke hjælpe dem i nødens stund.
Min erfaring med dem indenrigs er til gengæld god. Jeg har fløjet med dem mange gange og mine uheld begrænser sig til 2 gange en times forsinkelse. Den diciplin kan PAL iøvrigt også til fulde.
Jeg synes du har ret i din kritik af myndighederne. De gør meget lidt for at turister får en god oplevelse af landet og det er et stort problem. Som du siger kunne de udbygge turistindustrien til noget meget stort, men de gør det ikke. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg har undret mig siden 1993. Det er ikke 'rocket science' eller særlig dyrt at lave noget fornuftig transport mellem de forskellige terminaler i Manila lufthavn. Bemande lugerne i immigrationen osv.
Det mest irriterende er dog at de godt kan finde ud af det. Prøv at rejse fra Centennial terminalen både indenrigs og udenrigs. Det er en fornøjelse. Lyst og venligt. Du har selv prøvet det :-)
Det er drøn ærgeligt at mennesker som du måske næste gang sidder og vejer f.eks Thailand og Filippinerne på guldvægten og tilsidst vælger Thailand fordi du ikke har lyst til det bøvl, som det stort set altid er i Manila Lufthavn. Selvom du måske oplevelsesmæssigt er mere til Filippinerne.
Jeg ved ikke om sammenligningen er helt fair, men jeg skal en kort tur til Bangkok i september bla. for at få lavet noget tandarbejde. Jeg valgte at gøre det i Bangkok og få min filippinske kæreste til at komme til Bangkok istedet for at jeg tog til Filippinerne. Det er der mange forskellige årsager til, men bøvlet og den længere flyvetid spillede da en stor rolle i min beslutning.
Jeg vil dog håbe at det ikke har taget pippet helt fra dig og du ved lejlighed giver Filippinerne endnu en chance. Det er sgu' et dejligt land :-)
Bedste hilsner
Niels
cebu pacific er et discountselskab og så må man altså regne med en forsinkelse indimellem. man får hvad man betaler for. sådan er det alle steder, filippinerne som danmark. jeg har fx aldrig fløjet med sterling uden mindst en ½-1 times forsinkelse.
at de så ikke kan finde ud af at informere er selvfølgelig skidt, og det giver nok et dårligt indtryk især når man er på filippinerne første gang. det kan jo godt være lidt kaotisk.
jeg har kun fløjet cebu pacific indenrigs og det har altid været en fornøjelse, når vi endelig kom i luften :-)
men som niels er inde på så er filippinerne heldigvis mere end transport.
jesper
LarsKyhnau
27-06-08, 22:57
Jeg er enig i de fleste af de kommentarer, som er kommet, og vil blot tilføje, at man ved udrejse fra Filippinerne altid skal udfylde et departure card, som modsvarer det arrival card, man afleverer ved indrejse. Jeg går ud fra, at det er dette kort og ikke et "visum", Gringo er blevet afkrævet i immigrationen.
Mig bekendt er der ingen flyselskaber, som informerer deres passagerer om, at de skal udfylde dette kort. Jeg blev f.eks. heller ikke imformeret om det, sidst jeg fløj med KLM hjem til København - hvis vidste det naturligvis selv, fordi jeg har været i landet mange gange før. Så på dette punkt er service og information lige så ringe hos alle mulige andre flyselskaber, der opererer i Manila, som den er hos Cebu Pacific.
Der er således ingen tvivl om, at det helt generelt er en væsentlig mere forvirrende og stressende oplevelse at skulle rejse ud af lufthavnen i Manila end f.eks. den i Kastrup, og i dette tilfælde er det selvfølgelig blevet endnu værre ved, at Gringo hu hej skulle overføres fra Cebu til Manila.
I det hele taget er det givet, at det kræver en vis tålmodighed og overbærenhed at rejse rundt på egen hånd på Filippinerne. Filippinerne er et uland, og det betyder, at man på ingen måde kan forvente, at organisation eller information kan måle sig med det, man f.eks. er vant til hjemme i Danmark.
På den positive side må man dog sige, at det trods alt lykkedes for Cebu Pacific at få Gringo frem til hans destination uden væsentlige forsinkelser, selvom de altså var uheldige og havde mekanisk defekt på et fly.
Ja man skal altid afleverer det departure card ved udrejsen, nu har vi de sidste 3 år benyttet Cathay og altid fra Cebu, der er de så smarte at de udleverer et mens man står i kø for at chekke ind så kan man nå at udfylde dem der.
Jeg har for øvrigt altid undret mig over hvorfor man ikke får dem udleveret i flyet under indrejsen, så vidt Jeg husker er de ens !!.
Venligst
Ole.
Dansker_i_Cebu
28-06-08, 12:11
Hej Gringo.
DU skriver du har haft en blandet oplevelse af Filippinerne og ser ud til på visse områder er du blevet skuffet. dog hæfter og glæder jeg mig ved du har nydt deres åbenhed samt hjertevarme.
Når man kommer herud til et 3die verdensland er der mange ting som ikke fungere og det kan være svært når man kommer fra lille trygge Danmark lige at omvende sig på et par uger. Charmen ved at rejse burde jo netop være, det at det er anderledes, hvis det bare er lidt højere temperatur man leder efter og med dansk service forefindes Lalandia jo lige i ens baghave.
Jeg var i Indien nogle år tilbage, stod på stranden en nytårsaften, en topmavet turist syntes at det egentlig var utrolig lidt fyrværkeri de sendte op når det nu var nytårsaften. Han var skuffet.
Nu sidder han sikkert også i Danmark og brokker sig over Indien fordi aftenhimlen ikke var oplyst a la Rådhuspladsen nytårsaften.
Når du kommer næste gang forhåbentlig, vil du være måske lidt mere forberedt, vide at de måske ikke ved så meget om dine specielle fiskestænger, kan være lidt bøvl med din check in, bagagebåndet virker ikke (så er det jo som at være i Kastrup), bussen må stoppe op i 1½ time for skifte hjul (imens kan man hygge sig med dem der er med) osv osv.
Til gengæld får du, et fantastisk billigt rejseland hvor alt koster en brøkdel af DK, et utrolig sød, hjælpsom befolkning, et paradis til at fiske, dykke, bade osv i.
Syntes det er noget med nogle beskyldninger der kommer i dette indlæg. Undskyld men for mig lyder det mest som en dum turist, der ikke har gjort sit hjemmearbejde før han/hun tog afsted!
Cebu Pacific, er i mine øjne et fantastisk selskab, rigtig rigtigt gode priser. Og holder i forhold til deres ligmænd i discount rækkerne en super standard.
Service fee, for domestic = 200 P. International = 750 P. Det lugter lidt af misforståelse og ike nødvendigvis blandede følelser!
jeg skal ikke gøre mig klog på cebupacifics udenrigsflyvninger,da jeg ikke har prøvet dem
men når det gælder indenrigsflyvninger vælger jeg altid cebupacific hvis det er muligt af 2 simple grunde: deres hjemmeside som er supernem at gå til og booke på samt deres flåde som er spritny
nuvel terminalen i manila ligner noget der er løgn i forhold til centennial terminalen,og de er tit forsinket men hvem og hvad er ikke det på filippinerne?
uanset hvilken transportform jeg bruger på filippinerne det være sig bus/fly/skib påregner jeg altid 1-2 timers forsinkelse så er man dækket ind og irritationen er mindre
ja landet er turistmæssigt 20 år hvis ikke mere bagefter thailand og gudskelov for det
det er en af de største grunde til at jeg elsker landet og gud forbyde at det bliver en turistfælde som thailand er ved at blive(20 mill. turister i år)
mvh tap
Alt er forsinket i Filippinerne. På en måde er det en del af charmen. Der er ikke noget, der er vigtigt her. De kigger på os og kan ikke forstå, hvorfor vi stresser rundt på den måde.
Prisen taget i betragtning får man stadig et rimeligt produkt med Cebu Pacific.
Når man bor permanent i Danmark og muligvis ikke har prøvet at bo herude i længere tid, er man blevet vant til at alt fungerer, men sådan er det ikke herude. Her bliver man behagelig overrasket, hvis tingene fungerer.
Hilsen,
Jan
Syntes det er noget med nogle beskyldninger der kommer i dette indlæg. Undskyld men for mig lyder det mest som en dum turist, der ikke har gjort sit hjemmearbejde før han/hun tog afsted!
Cebu Pacific, er i mine øjne et fantastisk selskab, rigtig rigtigt gode priser. Og holder i forhold til deres ligmænd i discount rækkerne en super standard.
Service fee, for domestic = 200 P. International = 750 P. Det lugter lidt af misforståelse og ike nødvendigvis blandede følelser!
Det er ikke flyselskaberne der skal betale det terminal fee. De 750 pesos for international afgange skal passagerne betale, saa jeg kan ikke se hvorfor Cebu Pacific skulle betale det for paagaelende i dette tilfaelde.
Som der naevnes er Cebu pacifics hjemmeside noget bedre end f.eks. PAL's og Cebu var ovenikoebet en overgang mere kendt for punktlige afgange end f.eks. PAL. Og Cebu's inderrigsflaade er helt nye Airbus maskiner saa forstaar ikke du har vaeret med en aeldgammel maskine ud af landet.
Ha-ha, jeg plejede at more mig over at flyet jeg steg ind i (DC-9 Cebu Pacific) var på alder med mig (årgang 1963), så alt der er under 5 år gammelt er nyt for mig.
Hvis man rejser til et land der som han skriver 20 år bag ud så burde man nok læse lidt mere om landet før end man rejser når man vil have første klasse for ingen penge de har skam også Hilton osv.så gem de sure opstød og tæl kun de sjove og de lyse timer.
Hilsen Vesti
Det er ikke flyselskaberne der skal betale det terminal fee. De 750 pesos for international afgange skal passagerne betale, saa jeg kan ikke se hvorfor Cebu Pacific skulle betale det for paagaelende i dette tilfaelde.
Nej som jeg skriver er det en gennemgående service fee.
LarsKyhnau
29-06-08, 08:34
Jeg synes, det er helt fint, at Gringo vælger at dele sin dårlige oplevelse med andre her i forum. Et forum som dette er bl.a. til for, at folk kan udveksle erfaringer, og det gælder vel at mærke både de gode og de dårlige.
Lars
Hallo
Vedr. Det " departue card" som ingen ffår besked om ! det er altså ikke helt rigtigt !
Til thailand for man et visa udleveret it arrival og bagsiden departure"
Det gjorde vi ikke med Flyet fra Manila. det skulle vi selv finde -vel at mærke efter vi havde betalt..
ingen oplyste om nogen ting.. immigrationene var nærmest ligeglad elelr uforskammet !
Landet er smukt of de fol jeg mødte søde. jeg foretrækker dem langt fro thaierne..
Filippinerne spurgte aldrig om penge - selvom de var langt fattigere en thaierne..
Tahiernes ufattelige griskhed og tigger mentalitet.. hænger mig langt ud af halsen
Jo jeg skal til phils igen -- skal lige have denen her på afstand..
landets styre er pilråddent og ligeglad med deres egen befolkning som kune tjene styrtende på turisme,,
Jeg savner for eksempel boderne som man ser overalt i thailand...
Trækker jeg mig tilbage fra arbejdsmarkedet en dag - bliver opholdsstedet filippinerne sikkert
flotte kvinder
men ikke i Manila.. sikke et hul.. uha da da
Har mødt en sød pige der og hendes forældre... jeg har aldrig set så megen fattigdom
om jeg stak dem en skilling ? ja selvfølgelig.. det var siker det de regnede med - heheheh
tak for alle svar
god vind
Gringo
VI ses
i Dumaguete næste gang
til en San Mig
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.