PDA

Se fuld version : Npa

norhil
13-07-08, 06:44
hi alle,jeg ved ikke hvor mange der kender til øen "masbate ". jeg har lige talt med min kæreste der boer derover i pio v corpus og hun fortæller mig at det er ved a være farlig derover på grund af NPA og at udlændinge fra områder omkring "salvacion til esperenza " er begyndt at forlade øen, jeg skal dertil i oktober og jeg håber da at der bliver ro igen til den tid. Npa'erne er efter penge til deres hær og folk de tror der hjælper PNP's hær, det kan jo gå ud over udlændingene også, så indtil jeg høre at det går bedre bliver jeg nok i cebu når jeg kommer derud. dette er bare en advarsel til dem der måske har tænkt a tage en tur derover, jeg tror ikke er så mange udlændinge derover, så forhør jer om tilstandene før nogen tager derover.

Mvh norhil

whorist#1
13-07-08, 22:34
hej jeg har en ven der bor på masbate,og har lige snakket med ham ang. oventstående
som så mange andre ting på filippinerne bliver en fjer hurtigt til 10 høns,ja han ved godt der er npa aktivitet i området men holder man lav profil og ikke blander sig i deres anliggende med styret i manila så sker der næppe noget og at de samler penge ind til deres hær er ikke noget nyt,og det dummeste de kan gøre er at lave aktioner mod udlændinge/turister da en del af deres finansiering netop kommer fra den vestlige verden.
som alle andre steder på filippinerne gælder det om at bruge sin sunde fornuft og IKKE ligne en dum rig turist,så skal man nok komme hjem igen i god behold

k.o.m.

norhil
15-07-08, 11:18
Hi, jaaaa du har nok ret i havd du siger,jeg har været der 2 x 3 måneder før og der har aldrig været nogen problemer så jeg tager da tilbage igen, jeg tror heller ikke der vil ske noget, det er bare min kæreste der er nervøs. jeg er da sikker på at de (NPA) ved jeg har været der før og skulle der have været nogen problemer så vil jeg tro det allerede havde sket.jeg laver sgu ikke nogen balade og holder mig til mig og mine og har da også et par venner der, men tak for svaret. må jeg spørge hvor boer din ven ? og bliver han hvor han boer ?
Mvh norhil.

Samarjan
27-07-08, 07:39
NPA (New Peoples Army) er en væbnet gren af det (forbudte) Kommunist Parti i Filippinerne. Praktisk talt alle deres ledere sidder i Holland, hvor de har fået politisk asyl.
NPA forgriber sig kun sjældent på udlændinge, da de udmærket ved, at udlændinge der vender hjem i en kiste på grund af dem kan koste deres lederskab deres politiske asyl, hvorefter de kan sendes tilbage til Filippinerne til livsvarigt fængsel og lidt tortur nu og da.
Vi har NPA overalt på Samar, men de har aldrig generet nogen af os udlændinge, hvor vi bor. De skyder som regel kun efter politiet. De undgår som regel også styrker fra millitæret, da disse som regel er for mange og for godt bevæbnet.
Jeg har ikke set en politimand i 4 år i vores landsby. Det er åbenbart ikke sundt for dem at komme der, eller måske er der bare ikke noget for dem at lave der.

Hilsen,
Jan