PDA

Se fuld version : Hvad gør man og hvad er nemmest mht. at flytte til London??

JanHansen
18-07-08, 09:47
Nu er det så min tur til at spørge ind til de problemer, der er ved at have en kæreste udenfor EU og endnu ikke er fyldt 24.. Skulle måske have spurgt noget før, men håbede lidt at et besøg på ambassaden ville hjælpe, men det synes jeg ikke helt det gjorde..

Historien kort: Vi har besluttet os for at slå os ned i London fremfor f.eks. Sverige/Tyskland, da min kæreste/forlovet snakker godt engelsk og jeg samtidig har en søster i London, der vil kunne hjælpe med alt det praktiske når vi skal til at finde et sted at bo, arbejde osv. osv. Vi har nu snakket sammen i mere end et år og jeg er lige nu på mit andet besøg herude. Jeg er 23 og hun 21 år. Vi ved godt vi stadig er unge, men det er nu engang dette vi føler er rigtigt.

Men hvordan kan hun komme til London på den nemmeste måde? Jeg sidder i Manila nu og har været på den engelske ambassades visumkontor i dag. Jeg synes stadig det virker lidt indviklet det hele. Jeg ville gerne have hun kunne komme til London, for at se hvordan det hele er inden vi bliver gift, så hun kan se hvordan det hele er og vi har haft nogle normale hverdage sammen. Her er det jo trods alt kun ferie..
Vi har også snakket om at blive gift herude hvis det hele skulle være for besværligt, og derfor har jeg også medbragt de nødvendige papirer, hvis det viser sig at alt andet nærmest er udelukket.

På ambassaden snakkede de om et fiancee-visum. Er der nogen der har erfaringer med det. Synes at have hørt at man skal have boet sammen i to år inden man kan søge det, men er det rigtigt? Manden på ambassaden svarede dog nej til dette spørgsmål, men om han forstod hvad jeg mente, er jeg blevet lidt i tvivl om.. Og ellers snakkede han kun om Settlement efter et bryllup her i Filippinerne efter de nationale engelske regler. EU-reglerne kendte han åbenbart ikke. Altså han vidste de eksisterede, men svare på konkrete spørgsmå kunne han ikke.

Men hvad er bedst og nemmest? Ville det hele bare være nemmere at blive gift herude, tage til London og finde et arbejde og så søge efter EU-reglerne når den første husleje er betalt og lønsedlen modtaget??
Der er ikke nogle bestemte regler for hvor meget man skal tjene, hvor meget man har på ens bankkonto, lejlighedens størelse osv. for at søge efter EU-reglerne vel??

Håber der er nogen der kan hjælpe og på forhånd tak.

Mvh.
JanH

LarsKyhnau
18-07-08, 10:53
Du kan sagtens invitere din kæreste med på en ferie til England, selvom I ikke er gift. Hvilke regler englænderne specifikt stiller for at udstede visum, har jeg ingen idè om. Men prøv evt. at finde oplysninger herom på de engelske myndigheders hjemmeside, hvis du ikke har tillid til, at de ansatte på deres ambassade i Manila har styr på alle reglerne.

Hvis de engelske regler minder om de danske er der ingen krav om, hvor længe I skal have kendt hinanden, så længe det blot drejer sig om et turistvisum (3 måneders Schengen visum).

Jeg synes, det er en glimrende idé, at I tager sammen til London, inden I beslutter at gifte jer. At gifte sig er en stor beslutning og især for en filippiner. De kan nemlig kun blive gift èn gang i løbet af deres liv, i hvert fald hvis det skal foregå på Filippinerne.

Hilsen Lars

tap
18-07-08, 15:32
er england overhovedet med i schengen arbejdet?

mvh tap

JanHansen
19-07-08, 12:27
Ja, men nu ligger landet bare saadan, at vi har besluttet os for, at det skulle vaere permanent og ikke kun som turist. Man kan maaske goere det paa den maade, at hun kunne komme dertil paa et turistvisum og saa blive gift der efter et par maaneder, hvis hun ikke er loebet skrigende bort?? Hvordan plejer reglerne at vaere for det? Skal man saa rejse tilbage naar visumet udloeber eller kan hun evt. blive der bagefter? (Hvordan er det normalt i Danmark?)
Det er saadan lidt som et fiancee-visum, men jeg ved ikke helt hvor nemt det visum er at faa..

Mht. Schengen, saa er UK ikke en del af dette, men naar det kommer til EU-reglerne med fri bevaegelighed osv., saa er de med i det. Saa kan hun overhovedet komme til Danmark og besoege min familie eller skal hun saa soege endnu et visum?

Det er lidt specifike spoergsmaal, jeg ved det godt. Men haaber alligevel nogen har lidt erfaring omkring det.

Kim P. Nyberg
26-07-08, 17:38
EF-Dommen, som er omtalt i en anden tråd, fjerner fuldstændigt diverse skøre, muntre og skæve regler for at opnå familiesammenføring. Der er nogle links derinde fra Henrik, som er værd at læse. Dommen fastslår, at enhver borger i EU har ret til at blive familiesammenført. Punktum. Dommen kan ikke ankes. Jeg vil derfor tro, at du kan se helt bort fra alderskrav, tilknytningskrav og hvad de ellers har fundet på rundt om i de forskellige EU-lande, herunder Storbritannien. GB er en del af Schengen.