Se fuld version : Hvilken tid på året?
Jeg planlægger at rejse til Fillipinerne sammen med min teenagedatter. Vi planlægger et par måneder, måske tre, hvis pengene slår til, men hvilken tid på året er den bedste? Vi havde tænkt på at rejse lige efter nytår, altså i jan. 2009.
Bor man på hotel, eller lejer man et hus. Jeg er nok mest stemt for at leje et hus, men sikkerheden skal selvfølgelig være i orden. Vi rejser sammen med vores Fillipinske au pair, en ung mand på 28 år. Kan han event. få problemer når vi skal tilbage til Danmark igen, vi skulle jo gerne have ham med tilbage.
Det ville være dejligt med råd fra nogen mere erfarne, på forhånd tak.
Katla
Hej Katla
Januar til april er statistisk de måneder med mindst nedbør. Således kan I forvente godt vejr, masser af sol og varme.
Mange syntes det er den bedste tid dernede. Selv forholder jeg mig aldrig til vejret når jeg rejser derned. Jeg har aldrig oplevet at det har været frygtelig under hele ferien. Og lidt vand skader jo ikke.
Hvad er jeres planer for oplevelse og steder?
At vælge at leje en lejlighed eller et hus er en udemærket idé. Men skal man rejse rundt hele tiden, da ville jeg nok foretrække billige hoteller og/eller resorts. Jeg har dog selv flere gange lejet såvel hus som lejlighed og brugt det som base. Og selvom vi har rejst ud, ja så har vi beholdt "basen". For frem for at leje for 2 uger og så en periode senere og måske igen én lidt senere igen, ja så kan men ofte få en noget bedre pris ved at leje for en længere periode.
Sikkerheden har været god de steder vi har været. Men skriv lidt om, hvor I skal hen, så skal der nok være nogen forum medlemmer som kender området.
Det med om jeres Au-pair kan rejse med ud igen. Jeg har ikke selv meget viden herom. Dels bør u spørge Udlændingeservice om der skulle være problemer med hans papirer, hvilket jeg dog ikke vil tro at der er. Og så har der været skrevet en del her på forummet om problemer med at rejse ud af Filippinerne som Au-pair. Det er min opfattelse, at det ikke er lovligt jf. Filippinsk lov, at rejse ud som au-pair. Så man skal vist have hjælp på et eller andet plan.
udrejse fra filippinerne som aupair er kun forbudt hvis man er kvinde/pige
det er fuldt lovigt som mand
i skal bare sørge for at hans visum til danmark er fuldt gyldigt,og som dkpinoy skriver så spørg lige udlændinge service,det kan være han får brug for en tilbagerejse tilladelse m.m.
en skriv lidt mere om jeres planer: skal i rejse rundt eller være et sted og hvor?
jeg er sikker på der vil komme en masse feedback når vi ved mere
mvh tap
Tak for respons, vi har faktisk ikke nogen helt faste planer endnu, udover at vi de første 8-10 dage, sikkert vil opholde os i Makati, hvor vi skal møde vores au pairs familie. Herefter noget afslapning på en god strand, hvor min datter gerne vil opleve, at svømme med delfiner. Både min datter og vores au pair snakker om at prøve at dykke, men jeg har ingen begreb om de ting, så det må vente til vi ankommer.
Jeg har lidt svært ved at gå ret langt, efter et grimt trafikuheld for mange år siden, så jeg kunne tænke mig, at leje et el-køretøj, hvis det overhovedet kan lade sig gøre, ellers skal jeg have min kørestol med mig og det kunne jeg forestille mig ville blive ret vanskeligt.
Vi har ikke planer om den helt store rundrejse, men vil gerne ud at se og bo nogen steder, hvor det er muligt at køre til i bil i løbet af 3-8 timer. Vi er ikke så interesserede i steder med mange turister, barliv og støj, når vi forlader Makati.
Jeg vil gerne fornemme landet, besøge et par skoler og event. børnehjem, så vi er nok ikke helt almindelige turister :o)
M.v.h.
Katla
LarsKyhnau
26-07-08, 07:30
Man kan ikke sige, at der findes "gode" eller "dårlige" årstider at besøge Filippinerne. Filippinerne er et stort land, og specielt nedbørsmønstre er vidt forskellige alt efter, hvor i landet man befinder sig.
Jeg har skrevet om dette emne flere gange før, så prøv at kig lidt i de gamle indlæg. Der er også nogle udmærkede kort og grafer, som viser klimaet forskellige steder i landet, i Lonely Planet.
Lars
Man kan vel ikke lige påstå, at Filippinerne er specielt indrettet til at komme rundt i kørestol. Men vis jeg tolker dit indlæg rigtig, så bruger du kørestol for at aflaste dig og er altså ikke helt bunden hertil. Jeg tror det vigtigste for dig på din rejse, det er den rette indstilling. En indstilling til at det nok skal gå og at problemet i at have en kørestol med rundt kun er af praktiske årsager….
Når jeg siger det på den måde, så er det fordi at på Filippinerne, der er der altid nogen der vil hjælpe én. Og en anbefaling kunne være, at I bruger jeres au-pair og/eller noget af hans familie. Når I har mødt dem i Makati, da vil I sikkert forholdsvis hurtig danne jer et indtryk af dem og fornemme, hvor hjælpsomme de er. Så I bør overveje om I er bedst tjent med at have et par faste hjælpere med rundt på jeres ture og så betale dem lidt herfor. Det kan der være mange fordele i. Dels hjælper de dig med at være mere mobil, dels kan de sikkert hjælpe med billige indkøb og forhandle priser ned på ture/services m.m. – så det kan være en rigtig god ide. Samtidig får I også knyttet nogen meget tætte bånd til de mennesker. Men naturligvis skal I bevarer en sund intuition. Som alle andre steder i verden er der jo brodne kar.
Dykning kan I få arrangeret så mange steder. I Manila, hvis det vedbliver at være jeres udgangspunkt, er der flere dykkerforretninger, som I kan besøge for at hører om mulighederne. I kan prøvedykke i deres bassin og så måske aftale en tur ud i åben vand. Eller I kan også tage på strandtur (altså Beach ressort) og så prøvedykke der. Jeg tror I ville være glade for at opleve Coco Beach, som ligger ca. 3 timers kørsel og 1 – 1½ times sejlads fra Manila. Mulighederne er mange. Og igen – det at komme rundt, det kan I få hjælp til.
Har du lyst eller behov for at få gode råd i forhold til at komme rundt i en eller med en kørestol, da vil jeg komme med et par henvisninger til nogen der virkelig kender hertil.
Først og fremmest er der én dansker på en ø, der hedder Bantayan Island (lige nord for Cebu). Hans navn er Flemming og har boet på Filippinerne efterhånden i mange år. Han er helt bundet til en kørestol, men trods det, ja så klarer han sig fint. Han driver sammen med konen et lille ressort på Bantayan Island og jeg mener også at de administrerer et ressort på Malapascua. Du kan læse lidt om resortet på hans hjemmeside samt finde hans kontaktinformationer der:
Hjemmesiden er: http://www.bantayan.dk/
Så er der ligeledes en side om ”at komme rundt på hjul”. Hjemmesiden er oprindeligt lavet for at hjælpe de, som sidder i kørestol. Det er dog meget lang tid siden jeg har besøgt hjemmesiden. Jeg syntes at den virker noget mere kommerciel end sidst jeg var på sitet. Men du får den alligevel, da den måske kan komme dig til gavn.
Hjemmesiden er: http://cebuonwheels.com.ph/index.htm
Skoler og børnehjem kan I besøge mange steder. Det er oftest ikke noget problem. Jeg ville dog nok overveje at undersøge lidt på forhånd hjemmefra. I kunne måske søge efter igangværende organisationer eller projekter, hvor I kan få lidt info inden I kommer på besøg. Således kan man måske knytte bånd hertil og vil syntes det kan være givende, at følge stedet efterfølgende at man er kommet hjem. Men det afhænger jo af, hvad I ønsker at få med jer herfra og hvilke mentale forpligtigelser I gerne vil ende op med.
Jeg kan da henvise til et projekt, der tidligere har været skrevet om her på forummet:
http://filippinerne.dk/forum/showthread.php?t=854&highlight=skole
Jeg beklager hvis du syntes jeg ikke er så konkret, men efterhånden som I selv får sat lidt mere lys på hvad I vil, da skal forummet nok kunne assisterer dybere.
Tag i en tur til Mindoro. Eventuelt kombineret med lidt "højlands" ophold i Tagaytay. Med vulkan, frugt farme og massere af kulturelle og historiske mål!
På Mindoro er der pænt med turister og sex industri hvis du vælger at bosætte dig midt i det. Men det er pragtfuldt sted, hvis man går 5 minutter ud af byen!
Stairways er et dansk drevet børnehjem. Tjek det eventuelt på nettet, de får en masse støtte fra DK. Lars hedder ejeren og han er en fin fyr.
Trist med den ulykke du har været ude for. Vær opmærksom på ikke at der er en forfærdeligt masse sand i Filippinerne og infrastruktur er på INGEN måde ligeså god som andre steder i asien.. (Enkelte steder naturligvis undtaget, som alle andre steder i verden er der også steder i Filippinerne hvor ikke alle pengene havner i de forkerte hænder :-)
Jeg planlægger at rejse til Fillipinerne sammen med min teenagedatter. Vi planlægger et par måneder, måske tre, hvis pengene slår til, men hvilken tid på året er den bedste? Vi havde tænkt på at rejse lige efter nytår, altså i jan. 2009.
Bor man på hotel, eller lejer man et hus. Jeg er nok mest stemt for at leje et hus, men sikkerheden skal selvfølgelig være i orden. Vi rejser sammen med vores Fillipinske au pair, en ung mand på 28 år. Kan han event. få problemer når vi skal tilbage til Danmark igen, vi skulle jo gerne have ham med tilbage.
Det ville være dejligt med råd fra nogen mere erfarne, på forhånd tak.
Katla
Hvis jeg skal give jer et godt råd......så LAD VÆRE MED AT LEJE.
I vil ikke opholde jer længe nok til at det kan betale sig (det er som regel forbundet med et indskud på 2-3 måneders leje at starte på sådan noget). For det andet vil i være bundet til det samme sted, hvilket vil begrænse jeres lyst til at rejse rundt, da i vil føle at i mister penge på den lejlighed eller det hus i har lejet.
Hvis i holder jer fra de dyre hoteller, men prøver at bo på resorts, kan i måske forhandle jer til en månedlig pris, der er fordelagtig, men hvis det skal lykkes, ville det nok være bedre at tage herud i Juli-August-September (Lav sæson), da de fleste resorts, og især beach resorts er ret tomme på det tidspunkt og nærmest villige til at gøre hvad som helst for at få nogle betalende gæster.
Der er ikke så mange muligheder for at leje hus i Manila for en kort periode, og selv hvis der var, ville det blive ret dyrt.
Ikke for at gø op ad "Whorist 1's" træ, ville jeg tro at det største udbud af huse, rækkehuse eller lejligheder til leje af Expat's er beliggende i Angeles City og måske en smule i Olongapo/Subic.
Det er absolut ikke altid tilrådeligt at leje af Filippinere, men på den anden side er der også rådne æbler iblandt mange af de Expat's der udlejer boliger etc.
Hilsen,
Jan
Tusind tak for jeres svar. Jeg er lige kommet hjem fra en lille uges ferie i Tyskland, min første og absolut sidste ferie i et land som man i reglen blot kører igennem, for at komme andre steder hen. Dette er ganske forståeligt for mig nu, for et mere ugæstfrit land skal man da lede længe efter, engelsk hverken kan eller vil de tale, der er absolut ingen skiltning på andet end tysk, ikke engang på hotellet med 4 stjerner og spørger man pænt om noget på engelsk er der kun sure miner. Nå, nok om det, bare jeg da havde sparet pengene til vores tur til Fillipinerne :o)
Jeg kan gå med en albuestok over korte strækninger, men jeg VIL til Fillipinerne og er indstillet på at tage det som det kommer. Før min ulykke elskede jeg at rejse, men har ikke været særlig langt omkring siden, så nu skal det være.
Jeg har skam tænkt mig, at benytte mig af min au pair og hans families hjælpsomhed, det er skønne mennesker, som jeg har fuld tillid til og vi glæder os til at opleve det "rigtige" land og forhåbentlig få et godt indblik i kulturen. Vi hører naturligvis en del om landet fra vores au pair, men han glæder sig faktisk også til at opleve andet end Manila, hvilket han vist ikke rigtig har gjort før.
I denne weekend skal vi min datter og jeg iøvrigt til stor fillipinsk fødselsdag her i Danmark. Det er vores forrige au pair, som nu er under uddannelse her, der holder fødselsdag. Vi skal være sammen med 40-50 andre gæster, flest fillipinere, men selvfølgelig også danskere, hvilket vi glæder os meget til. Der skulle vel ikke være andre herinde fra forummet, som vi kunne ske at løbe ind i?
Nå men mange tak for de fremkomne forslag, jeg vil kigge lidt på det hele og derefter gerne vende tilbage til jer, det er jo skønt med den erfaring at trække på.
M.v.h.
Katla
Hvis I vil se, hvad der bl.a. kan gøres for gadebørnene på Filippinerne, Så er det en god ide at besøge Stairway Denmarks sted på Mindoro, lidt uden for Puerto Galera. Vi har selv været en tur forbi, men det er efterhånden 8 - 9 år siden, det var et besøg værd dengang.
Se deres hjemmeside: www.stairwaydenmark.dk, der finder du flere oplysninger
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.