PDA

Se fuld version : God nyhed for rejsende

LarsKyhnau
01-08-08, 04:02
Filippinernes største luftfartsselskab flytter fra og med i dag alle afgange til NAIA terminal 3. Det er dermed slut med at skulle gennem den gamle og overfyldte indenrigslufthavn, medmindre man flyver indenrigs med et af de små selskaber som Asian Spirit e.l. Både PAL og Cebu Pacific flyver således nu fra NAIA.

http://www.cebupacificair.com/aboutus/press/2008/07292008.html

JanHansen
01-08-08, 09:19
Hej Lars.

Saa vidt jeg kan se, saa er det ikke alle PAL's afgange, der er flyttet til T3. Mig og kaeresten skal til Bohol naeste fredag med PAL, og det er fra T2. Jeg ved ikke om de i fremtiden har planer om at flytte alle afgange til T3, men indtil videre er det i hvert fald ikke allesammen.

Mvh.
JanH

Niels
02-08-08, 19:37
Tak for den oplysning. Jeg drager i hvert tilfælde et lydeligt lettelsens suk. Jeg kan ikke erindre at have været et kedligere sted end den gamle domestic.

Jeg synes det er lidt uklart med PAL. Kiggede på deres hjemmeside og det så ikke ud til
at de flyttede alverden. Da min kæreste skal flyve til Bangkok med PAL om mindre end en måned er det nok klogt at finde ud af det.

Bedste hilsner

Niels

LarsKyhnau
03-08-08, 23:18
PAL har hele tiden fløjet fra NAIA og ikke fra den gamle indenrigslufthavn. Og det er rigtigt, at de fleste af deres fly stadig går fra terminal 2 i NAIA og ikke fra den nye terminal 3.

Det viste sig i øvrigt, da jeg rejste til Danmark her i weekenden, at overskriften på mit indlæg er noget misvisende. Den nye terminal 3 er nemlig langt fra færdig, men alligevel har man på præsidentens foranledning flyttet samtlige Cebu Pacifics afgange derover.

Det fungerede mildest talt ikke særlig godt, idet såvel flyet fra Dumaguete til Manila som det fra Manila til Shanghai var cirka 3½ time forsinket, og i hovedsagen p.g.a. kaos i den nye terminal 3. Det er således langt fra alle gates, som endnu er operationelle, og ved ankomst fra Dumaguete måtte vi derfor vente en stiv time ude på landingsbanen, før der var en gate ledig til vores fly.

Herudover er informationssystemet ikke færdig, så den eneste måde at finde ud af, hvilken gate ens fly går fra, er ved at lytte godt efter, hver gang en meddelelse bliver læst op. Endelig er man endnu ikke kommet længere end til at støbe fundament de steder, hvor det er meningen, at der skal ligge restauranter, butikker o.l., så muligheden for at købe mad og drikke, medens man sidder og venter i timevis i lufthavnen, er yderst beskedne.

Cebu Pacific har annonceret nyheden om deres flytning til terminal 3 med sloganet "every Juan to terminal 3". Efter min mening havde det nok været smart, hvis man havde ventet et stykke tid endnu med at sende "every Juan" derover og i stedet havde sendt nogle flere håndværkere.

Skal man flyve med Cebu Pacific i den nærmeste fremtid er det en god ide at væbne sig med tålmodighed og måske en lille madpakke. Og desuden sørge for, at der er ekstra god tid, hvis man efter at have fløjet med Cebu Pacific, skal rejse videre på en anden flybillet.

Jeg havde heldigvis sørget for at have masser af tid mellem de enkelte fly, så udover at det selvfølgelig er dødsygt at sidde og glo så mange timer i en lufthavn, så gav forsinkelserne mig ikke problemer af nogen art.

LarsKyhnau
04-08-08, 06:41
Som et lille P.S. kan man sige, at hvis man tænker i turist-fremme baner, altså hvad kan Filippinerne gøre for at tiltrække flere "almindelige" turister, så er en manøvre som at tage en totalt ufærdig lufthavnsterminal i brug godt nok til ren dumpekarakter.

Os, som har en fast tilknytning til landet, smiler jo bare og ryster lidt på hovedet over den slags. Men for folk, som er vant til at rejse i lande, hvor tingene er noget bedre organiserede, så er en oplevelse, som den jeg havde i weekenden, ærlig talt noget af en turn-off. Der er godt nok meget lang vej igen, før Filippinerne bare kommer på niveau med andre Sydøstasiatiske lande som f.eks. Thailand eller Malaysia. For slet ikke at tale om Kina.

Prøv at forestille jer, at man under store reklamefanfarer havde taget den nye terminal 3 i Kastrup lufthavn i brug og flyttet alle SAS fly derover, såvel uden- som indenrigs. Men at man ikke havde åbnet mere end 3 ud af de planlagte 14 gates i udenrigsafdelingen, at der ikke var noget elektronisk informationssystem, at der heller ikke stod på folks bording-pass, hvilken gate, de skulle rejse fra, og at den eneste mulige forplejning efter security check bestod i, at man havde givet en fyr lov til midlertidigt at stille sin pølsevogn op midt på gulvet......

Nej vel? Det kan man simpelthen ikke forestille sig. Only in the Filippines... :)

whorist#1
07-08-08, 14:30
taget er endnu engang kollapset i den nye terminal:

Lawmaker questions NAIA-3’s safety after ceiling collapse
Thursday, August 7, 2008
Muntinlupa Rep. Rufino Biazon sought yesterday a congressional investigation into the safety of the newly opened Ninoy Aquino International Airport Terminal 3 (NAIA-3).

He proposed the inquiry two days after a part of the ceiling at the NAIA-3’s Gate 133 collapsed. Another part of the building’s ceiling caved in two years ago.

Pending the investigation and an inspection by an internationally accredited airport safety inspection company, Biazon said the use of NAIA-3 by domestic carriers should be suspended.

“We cannot sacrifice the safety of travelers, local or foreign, and airport workers,” he said. “A single accident will mean huge losses in revenues. We could just imagine the international repercussions and bad publicity an accident will generate.”

Biazon is a member of the House oversight committee on NAIA-3. He and other congressmen have urged authorities to open the building to scrutiny by international safety agencies before allowing even domestic carriers to use it.

A NAIA-3 task force headed by Mike Defensor, former chief of staff of President Arroyo, has given the go-signal for the operation of the new passenger building. Cebu Pacific was the first to use it.

Airline workers have echoed Biazon’s call for a safety inspection of the terminal and for suspending its use in the meantime.

In a letter to congressmen, Romeo Sauler, vice president of the Philippine Airline Employees Association, said the collapse of the ceiling at Gate 133 “meant that the new terminal is not yet really ready for operation.”

“The safety of airport workers is at stake. There should be no trial and error in operating an airport as we could be jeopardizing the lives of workers and passengers. Their safety must never be compromised,” he said.

He said the government should subject the new airport to thorough inspection to avoid a bigger tragedy in the future.

“Most of the facilities and equipment inside the terminal are not yet fully functional,” he added.

Sauler said NAIA-3 does not have a safety certification from the International Civil Aviation Organization, which sets guidelines and standards for airport safety; and the International Air Transport Association, a trade organization for airlines.

He said they would advise Philippine Airlines (PAL) management against using NAIA-3 until inspection by reliable organizations is done and the building’s safety is established.

PAL is using NAIA Terminal 2 while other international carriers use NAIA Terminal 1. – Jess Diaz

k.o.m.

Samarjan
07-08-08, 14:45
Gad vide om den terminal nogensinde bliver fuldt åbnet?