PDA

Se fuld version : Vigtig sticker i pas vedr. familiesammenføring

minskatforevigt
05-08-08, 09:01
Imigrationsmyndighederne i Filippinerne forlanger fra i år (2008) at alle filippiner der vil bosætte sig eller arbejde i et andet land bliver registreret hos CFO. Min kone har netop været "møllen" igennem.
Det var ikke nødvendig at hun tog tilbage til Botol (Cebu) hvor er født. Hun deltog i manila.

Det er meget vigtig at have orden i alle dokumenter, kopier ect. i orden når man starter, ellers vil sagsbehandlingen trække ud. Hvis alt er i orden kan det gøres på en dag.
Her er hvad min kone brugte 4-5 timer på idag. Det er på engesk, og er en beretning fra det "virklige liv" i Manila:

First I went to PRI SM Foundation 2nd floor Banco De Oro 24-22 Taft Avenue Metro Manila infront of La Salle University
started at S-1
PROCEED TO s-2
1. S-1 and get a form
2. S-2 and fill out the form
3. Go back to S-1 and pay 250 pesos for the certificate
4. Go back to S-2 for picute taking
5. Proceed to S-3 to watched movie/video clip about the filipina got married a dutch and had bad experienced
after that we were waiting until someone called our names
and when my name called i went to the other room for the 1 on 1 enterview (couseling room)
and after the 1 on 1 interview i've been waited for few minutes and she gave me the certificate

after that proceed to CFO an other location in Manila.
it was 4 windows
1st window... showed photo copy of passport, visa and the certificate and the lady showed me if it was correct spelling the name of you and mine and after that she gave me a form
after filled out the form i proceed to window 2
and he checked if it was all okay
and after that so everything's fine
i proceed to window 4 to pay 400 pesos
and after paid she gave me a receipt and waiting until our name to call
to released the passport at the window 3

that's all! i thank you

....... hvis der spørgsmål vil vi gerne prøve at hjælpe.

Samarjan
07-08-08, 14:24
Ja, de er komplet gale i bøtten.
De opfandt OFW (Overseas Foreign Worker) ordningen delvist fordi, deres idiotiske politiske elite (de rige) ikke vil have et registerings system som f.eks vores personnummer register.
Det er jo farligt! Man kan jo bruge sådan noget til at beskatte folk med!!
Når man nu havde alle disse mennesker, der arbejdede i udlandet og for det meste spillede det meste af deres løn op (mændene...hvis de ikke brugte pengene på bordel), kunne man jo tvinge dem ind i en ordning, hvor de ikke kan få et pas med mindre de kommer med en ansættelseskontrakt, der igen skal igennem OFW møllen. Alle kontrakterne er lavet på den måde at den stakkel der skal til udlandet og arbejde bliver tvunget til at skrive under på, at vedkommende kun får rådighed til ca. 20-30% af sin løn, og resten skal sendes direkte til en Filippinsk bankkonto, hvor de selvfølgelig bliver beskattet.........men de rige slipper jo.
Herregud. de render stadig rundt og banker på døre i Makati hvert år, for at opdrive skat, ligesom vi gjorde det for 400 år siden!

Hilsen,
Jan

minskatforevigt
08-08-08, 06:16
awwwww ...... de har et stykke vej endnu, men på en måde tror jeg også de vil hjælpe deres borger:(
Alt andet lige, syntes jeg det er en ok idé at de får lidt - meget lidt - indstigt i livet her i vesten. Jeg mener, der er eksempler på "par" der møder hinanden online og efter en måned rejser partneren til Filippinerne og efter 2 dage bliver de gift ........ det er sygt i min verden. Det er hovedløst af begge parter, og stinker af panik, jeg tror man kan komme galt afsted på denne måde. Det er da også noget af det den personlige samtale går ud på.

Carsten
19-08-08, 10:21
Min kone rejste hertil på et turistvisum udstedt i hendes gamle pas (udstedt før vi blev gift i Cebu) Hun skulle derfor ikke have denne sticker. Her har vi nu søgt FS i udlæninge -styrelsen og venter nu på vores sag bliver færdig (håber det går hurtigt).

Jeg spekulere nu på...at hvis hun nu rejste til fillipinerne, om hun så ville blive afkrævet den omtalte sticker fra OSF når hun skulle rejse tilbage til Danmark igen Hun er jo ikke registreret som imigrant da hun rejste som turist.

En anden ting har hun fået mit famillie navn da vi blev gift?? Det fremgår ikke af vielsesattesten. Er der nogen der kender reglerne om dette..

minskatforevigt
19-08-08, 22:33
Hej Carsten

Det er min opfatelse at hun ikke kan tage tilbage uden hun skal en tur gennem CFO systemet, bare det at skulle have et nyt pas kan blive et problem uden omtaltet sticker. Men jeg tror ikke det letter processen hvis hun tager tilbage til Filippinerne når sagen om FS løber her i DK.

Saginglangangmaypuso
08-12-08, 00:38
Hej forum

Jeg er lige stødt ind i dette emne om sticker i passet, hvis man vil have FS og jeg er mildest talt lidt forvirret.

Er det overhovedet muligt for ens kone/mand at komme til DK på turistvisum uden sticker i passet og så søge om FS, uden at det skaber problemer efter, det her er trådt i kraft? Eller er det bare noget, der bliver aktuelt når ens ægtefælle så fx. besøger familien på Filippinerne igen efter, at FS er opnået? Altså jeg tænker på om CFO kan spænde ben for ansøgningen om FS, fordi der ikke er blevet givet noget sticker fra starten af.

Og er der nogen, der ved, hvilke papirer det er, at de kræver for at få stickeret?

Hvis der er nogen, der kan lette min forvirring lidt, siger jeg mange tak! :)

Samarjan
08-12-08, 02:23
Det lyder som et typisk eksempel på Filippinsk dumhed, der mere går ud på at få nogle penge i kassen.
De viser film om personer, der har haft en dårlig oplevelse med en udlænding, ergo er det farligt at gifte sig med en udlænding, ligesom det er farligt at blive Au Pair, hvilket så må standses med alle midler.
Mærkeligt nok laver de ingen regler for alle de tilfælde af Filippinske kvinder, der bliver udsat for vold i deres ægteskaber med Filippinske mænd.
På nogle områder er de desværre himmelråbende naive.

Carsten
31-12-08, 01:55
Ja det er muligt at komme til dk uden den sticker for det gjorde min kone. Nu har hun fået et visum H i sit pas så hvis hun rejste til Fillipinerne skal hun sandsynligvis have den omtalte sticker i sit pas for at komme retur til Danmark igen.

Hun har heller ikke deltaget i det omtalte seminar, man hun rejste også på et pas som var udstedt før vi blev gift. Hvis hun skal have pas efter hun er gift tja så tror jeg de forlanger den omtalte sticker.

Så vi har altså omgået systemet ved en udrejse på turistvisum på et pas før hun blev gift.

Carsten
31-12-08, 01:58
jeg glemte at tilføje at hun søgte FS efter hun kom her til Danmark Det var lidt nemmere mht papirgangen men det tog desværre 5 måneder at få opholdstilladelsen men så havde jeg da glæde af hendes selskab imens

Kim P. Nyberg
31-12-08, 12:34
Sanging........meget langt navn,

Visum kan du få ved at sende en ansøgning til US. Ansøgningsskemaet kan fås hos det lokale politi, hvis du bor udenfor Københavnsområdet. Det vil være en god idé at vedlægge en kopi af dit invitationsbrev til din udkårne til ansøgningen. Vær opmærksom på, at US kan kræve at du stiller en bankgaranti på den trælse side af 50.000 kr, også selvom det kun er visum der søges, såfremt I ikke er gift inden hendes ankomst. Er I gift med hinanden, kan kravet ikke stilles.

Gifter I jer heroppe efter hun er ankommet, og derefter søger om FS, stjæler staten hver en krone på din bankgaranti, og stiller krav om en ny garanti på et lidt højere beløb.

Med venlig hilsen og godt nytår

Kim P. Nyberg

LarsKyhnau
01-01-09, 02:00
Som Kim skriver, kan det blive en hel del dyrere at miste en bankgaranti til den danske stat end at deltage i det "giftes med en udlænding" seminar. Og et bryllup på Filippinerne er også en del billigere - og måske sjovere? - end et bryllup i Danmark.

Så jeg ville bare se det seminar som en del af al det bureaukrati, man alligevel skal igennem, og ikke lade det styre planlægningen af hele forløbet. De danske udlændingeregler er under alle omstaendigheder et langt større problem og vel at mærke et problem, som vil forfølge en i mindst 7 år efter den første opholdstilladelse er givet.

Så skal man planlægge efter at "omgå" noget, så skal det helt klart være de danske udlændingeregler, man "omgår" og ikke det filippinske bryllupsseminar. Så bliv gift på Filippinerne, men start herefter med at bo cirka 10 uger i Sverige eller Tyskland, når konen skal til Europa, og søg saa familiesammenføring i Danmark efter EU-reglerne i stedet for de danske regler.

Så slipper I for at stille bankgaranti, I har lov til at bo i en fremlejet bolig i Danmark på lige fod med alle andre, konen får 5 aars opholdstilladelse med det samme og herefter en permanent, hun skal ikke op til nogen idiotisk invandringsprøve fra slutningen af 2009 og hun er væsentligt bedre stillet i tilfælde af dødsfald eller skilsmisse.

JanHansen
03-02-09, 10:50
Hej..

Vi er selv midt i hele denne proces omkring bryllup, seminar osv., men er blevet lidt i tvivl omkring disse sticker og seminarer..

Vi fik nemlig at vide på City Hall, at vi ikke behøvede at møde op til pre-marital og family planning seminar, da min kæreste har noget skolegang, som hun skal følge (god undskyldning!)..

Jeg ved ikke om jeg har forveklet de seminarer med det, som dette emne handler om, omkring registering hos CFO?? For jeg spurgte til bevis/sticker, som bevis for at have "deltaget" i disse seminarer og det kunne vi ikke få..

Så et hurtigt spørgsmål: Er disse pre-marital og family planning seminar vigtige for at min forlovede kan forlade landet eller er det kun for at få Marriage License??
Eller er det kun registreringen hos CFO der er det??

Mvh.
JanH

Kim P. Nyberg
03-02-09, 11:53
Jan,

Da min frue og jeg blev gift på Filippinerne i december 2005, skulle vi igennem dette seminar alene for at de ville godkende, at hun giftede sig med en udlænding. Vi fik heller ikke nogen sticker eller bevis for at have været gennem seminariet. Så svaret er at det er for at hun kan få marriage licence. Med mindre de har skruet på reglerne siden 2005.

LarsKyhnau
03-02-09, 14:56
Pre-marital og family planning seminar er en generel rådgivning til ALLE par, som ønsker at gifte sig på Filippinerne. Altså også de rent filippinske.

Herudover er der så et seminar specielt for de kvinder, som har giftet sig med en udlænding. Men det skal de først deltage i, hvis de ønsker at immigrere til deres udenlandske mands hjemland, ikke for at blive gift.

Det er altså groft sagt et seminar om, hvor grueligt galt det nu kan gå, når man sidder der helt alene i f.eks. Danmark uden at have sin familie i nærheden, og det så viser sig, at man har giftet sig med Frankenstein :)

Seminaret har fået mange "hug" her i forum, og også fra undertegnede. Og jeg tvivler da også på, om det generelt hjælper disse kvinder noget særligt. Men som det f.eks. fremgår af den nylige tråd om en kvinde, som har meget store problemer med sin danske mand, så er der da en grund til, at de har indført det. Og hvis de laver det ordentligt og f.eks. lægger vægt på at fortælle, hvor kvinderne kan henvende sig for at få hjælp, hvis det går galt, så er det vel egentlig lidt i orden.

Kim P. Nyberg
03-02-09, 16:29
Lars,

Ved det seminar, som vi var til, fortalte kvinden fra kommunen derude rent ud, at hun ikke kendte noget til forholdene i Danmark, men hun nævnte noget om, hvad en kvinde på Filippinerne kunne gøre hvis ægteskabet røg i problemer. Hun blev noget paf, da jeg fortalte hende, at vi her til lands har krisecentre for voldsramte kvinder, og jeg forklarede i overskrifter hvad de går ud på. Det havde hun aldrig hørt om før, men syntes det var et super godt tilbud til borgerne.

Vesti
04-02-09, 09:34
Hvis der er nogen der skal bruge en lejlighed i en periode i Tyskland så kan jeg måske hjælpe lidt ca.250 euro pr. mdr. 35 km fra Rostock. Vesti

JanHansen
05-02-09, 06:11
Tak for det.

Saa hvis vi kan undgaa pre-marital og family planning, saa kan vi roligt goere det?

Og Vesti, dit tilbud om lejlighed hoerer vist en ny traad til. Har selv bopael i London, saa det bliver ikke det store problem ;)

Mvh.
JanH

JanHansen
21-06-09, 15:40
Min kone er nu kommet igennen CFO også og der har indtil ikke været problemer med at undgå de to seminare jeg spurgte ind til i min sidste indlæg.
Minskatforevigt har startet tråden med et glimrende referat af hvad der sker på CFO. Her er hvad min kone sagde vedr. CFO:

I've been there around 9:30am and the time they will start is 10:00am so it's good to be there earlier than their time.. Then I paid 250php for the counseling fee and they gave me a form to fill out with my personal details. After that they introduced us to what we will be our seminar.. Then they showed a film with stories about filipinas who got abused by their spouse.. It's very rude.. Then we have a one on one interview by the persons there. They asked me about our relationship and if you have work there, and about what we will do if it's our first time to travel. Something like that.. Then after the interview they asked me pictures from our wedding. I gave them two of them. Then they gave me a paper and took pictures of me and then I went directly for another branch of CFO to get a green paper. I have to use that in the immigration. I also have to use that one to get the sticker in my passport when I get the visa. That one cost 400php. I got the green paper around 3pm. Waited so long time to get that.

-----

Hvis der er nogle spørgsmål, så spørg endelig!
Vi har i øvrigt fået at vide, at når vi søger EEA Family Visa på den britiske ambassade, så skulle der gå max 15 dage inden fruen har sit visa! Hun mangler kun mine papire nu før hun kan starte. Det bliver forhåbentlig en dejlig sommer :)

Mvh.
JanH

Samarjan
22-06-09, 13:55
Min kone er nu kommet igennen CFO også og der har indtil ikke været problemer med at undgå de to seminare jeg spurgte ind til i min sidste indlæg.
Minskatforevigt har startet tråden med et glimrende referat af hvad der sker på CFO. Her er hvad min kone sagde vedr. CFO:

I've been there around 9:30am and the time they will start is 10:00am so it's good to be there earlier than their time.. Then I paid 250php for the counseling fee and they gave me a form to fill out with my personal details. After that they introduced us to what we will be our seminar.. Then they showed a film with stories about filipinas who got abused by their spouse.. It's very rude.. Then we have a one on one interview by the persons there. They asked me about our relationship and if you have work there, and about what we will do if it's our first time to travel. Something like that.. Then after the interview they asked me pictures from our wedding. I gave them two of them. Then they gave me a paper and took pictures of me and then I went directly for another branch of CFO to get a green paper. I have to use that in the immigration. I also have to use that one to get the sticker in my passport when I get the visa. That one cost 400php. I got the green paper around 3pm. Waited so long time to get that.

-----

Hvis der er nogle spørgsmål, så spørg endelig!
Vi har i øvrigt fået at vide, at når vi søger EEA Family Visa på den britiske ambassade, så skulle der gå max 15 dage inden fruen har sit visa! Hun mangler kun mine papire nu før hun kan starte. Det bliver forhåbentlig en dejlig sommer :)

Mvh.
JanH

Jeg kan ikke lade være med at smile, når jeg læser om det cirkus en stakkels Filippinsk pige skal igennem, bare fordi hun har giftet sig med et frygteligt blegansigt.
Gad vide om de også ville give os stakkels udlændinge seminarer for at advare os imod Philippines Finest (PNP). Når man falder i kløerne på dem, føles det jo nogle gange som om man er blevet udblokket med en størrelse 47 hvor solen aldrig skinner :D
Jeg har nu ikke hørt, at de tilbyder deres mange piger der rejser ud som maids i den store verden det samme seminar, og de bliver gud hjælpe mig misbrugt på en ret regulær basis.

Saginglangangmaypuso
14-09-09, 20:27
Hej allesammen,

Min kone står og skal igennem CFO seminaret på et tidspunkt og jeg har været ved at prøve at finde ud af, hvad der lige præcis kræves med hensyn til vielsesattest derovre.

Jeg har haft kontaktet den Filippinske ambassade i Norge og har nu fået på plads, hvordan man laver en "report of marriage" og bliver registreret i NSO. Men de kunne samtidig ikke fortælle mig, hvad det er for en vielsesattest, der skal bruges i forbindelse med selve CFO seminaret. Der står på CFO's hjemmeside, at det er en vielsesattest, der er legaliseret af den Filippinske ambassade i Norge, de skal bruge. Skal man så til at sende endnu en vielsesattest til legalisering i den Filippinske ambassade i Norge, efter at man er blevet registreret i NSO (de beholder jo den anden, man sender i forbindelse med "report of marriage")?

Derudover fik jeg at vide at registreringen af "report of marriage" kun vil tage et par uger, men samtidig blev der insisteret på, at vi ligeså godt kunne få lavet et nyt pas til min kone med mit efternavn. Samlet tid seks uger. Men nu blev vi altså gift i Danmark og min kone vil gerne beholde sit efternavn. Kan det virkelig passe, at man skal til at igennem alt dette pashalløj også?

Jeg håber, I kan hjælpe med jeres erfaringer herinde, for jeg synes ærligt talt ikke, der er meget information at hente på deres hjemmeside deroppe. Jeg takker på forhånd :)

Saging

Samarjan
15-09-09, 03:18
Med mindre i bor i Norge, kan jeg ikke se, hvorfor i skal bruge en certificering fra den Norske Ambassade. Hvis i er blevet gift i Filippinerne og har fået jeres vielsesattest certificeret hos NSO, kan i få den certificeret på det Danske Konsulat.
Det samme ville jeg mene gælder hvis i er blevet gift i Danmark.
Jeg mener ikke man skal blande den Norske Ambassade ind i det, med mindre der er tale om en familiesammenførings sag.
Lars og Kim er nok de rette at spørge her.

LarsKyhnau
15-09-09, 12:41
Det er korrekt, at den norske ambassade kun håndterer ansøgninger om familiesammenføring eller visum på vegne af den danske stat. Øvrige konsulære affærer håndteres af det danske konsulat.

Saginglangangmaypuso
15-09-09, 19:59
Tak til Lars og Samarjan!

Det er rigtigt nok, at det er pga. familiesammenføring, at vi gerne vil have kigget på det :)

Der, hvor jeg er i tvivl, er, hvilke papirer i form af vielsesattest, som man skal have med til CFO seminaret i Manila. Så vidt jeg kan forstå, er det papirer, der først skal godkendes af deres ambassade i Oslo iogmed, at vi er blevet gift i Danmark. Men hvordan og hvorledes det foregår, har jeg ikke kunnet finde ud af.

Er der nogen, der har prøvet CFO seminaret?