PDA

Se fuld version : Jul på Phils

Gringo
05-08-08, 23:08
Hejsa

Er der nogle der har kan fortælle hvordan det er med at holde jul på Filippinerne ?
MHt, udsmykning . etc. ?
familie sammnekomster i julen . giver man gaver ?
Har set alletiders flotte jule udsmykning i Thailand .. .
hvordan er vejret på den tid ?
venligst
Gringo

LarsKyhnau
06-08-08, 11:43
Hej Gringo

Filippinerne er jo katolikker, og julen fejres stort set som i andre katolske lande. D.v.s. juleaften er ikke så vigtig som i Danmark, 1. juledag er den egentlige højtid. Man fejrer faktisk begyndelsen af julen kl. 24.00 om aftenen d. 24/12. Altså lidt som vi fejrer overgangen til det nye år d. 31/12 kl. 24.00. Man fejrer denne begyndelse på julen ved at spise :)

Da man ikke har grantræer i landet er såvel julepynt som "juletræer" lavet af plastic. Man giver hinanden julegaver, men slet ikke i samme omfang som i Danmark (det har man jo ikke penge til). Som "rig" hvid mand vil det blive forventet, at du giver julegaver til din kæreste og hendes familie i èt eller andet omfang. På Filippinerne er det "tilladt" at fejre jul med sine venner, hvorimod nytårsaften tilhører familien. Altså lige modsat Danmark.

I den nordlige del af landet er december en tør og behagelig årstid med temp. omkring 30 grader og en del sol. I resten af landet er vejret stort set, som det er i 9-11 ud af årets øvrige 11 måneder. December-februar er dog en mindre heldig årstid at besøge Samar, det østlige Leyte samt det nordøstlige Mindanao, da det i denne del af landet er den mest regnfulde årstid.

Se evt. mine fotos fra en meget våd jul på det nordøstlige Mindanao i 2005 på www.filippinernefoto.dk

Samarjan
07-08-08, 13:55
Tjaaahhhhhh, JUL i Filippinerne.........Er det ikke det ståhej, der begynder allerede i September?
En Filippinerne med respekt for sig selv (og hvis han har råd) iklæder gerne sit hus i så mange kulørte lys og lamper, at selv Mr. Griswall fra "Fars Fede Juleferie" ville tude af misundelse. Deres i forvejen overbelastede elværker får vist lov til at køre helt ud i det røde område, når der skal fejres jul.
Jeg har nævnt før (vistnok til Niels' store glæde) at jeg ind i mellem har fået mit hus til at ligne en blanding mellem et elektrisk kunststykke af Asger Jorn og et blinkende krydsermissil.
Jul herude er ikke kun hyggeligt men også skide skægt, når man går rundt og ser på, hvor mange lysende engle ens naboer kan få klemt rundt på deres gavle.

Nytår (bare en forlængelse af julen, der jo varer til Påske) er også sjov, især når man render ind til naboen og sprænger hans frues blomsterbed og grøntsager i luften med et par tæpper sodavandsflaske store kanonslag.
Her er nærmest kedeligt i Singapore, når jeg tænker på nytår i Filippinerne.

Hilsen,
Jan

PNO
07-08-08, 16:00
Det ser ud til at jeg skal medbringe høreværn og sikkerhedsbriller på min næste tur :) :)
Forsøger dog at at undgå at være i bymæssig bebyggelse.
Hvordan mon der er i Dauin på Negros den aften? :) :)

Hilsen

PNO

Niels
07-08-08, 18:39
Hej PNO

Bring hellere for meget end for lidt og vær glad for at JanSamar er i Singapore, så
han ikke sprænger hele 'butikken' i luften.

Jeg kan simpelthen ikke dy mig for at henvise til denne :

http://www.filippinerne.dk/forum/showthread.php?t=1009

Ikke på grund af min fjollede historie, men der er et par meget veloplagte svar.

Man bliver jo næsten hensat til lidt julestemning :-)

Bedste hilsner

Niels