PDA

Se fuld version : muligt kolera udbrud på filippinerne 21 døde!

tap
06-08-08, 15:57
Suspected cholera outbreak in Philippines kills 21

By OLIVER TEVES, Associated Press Writer
August 6, 2008

A suspected cholera outbreak in a remote southern Philippine township has killed 21 people and sickened at least 50 others, the mayor and the Red Cross said Wednesday.

Most of the victims of the outbreak in several mountainous hamlets near Palimbang town in Sultan Kudarat province were children, Mayor Samrud Mamansual said. The area is about 600 miles south of Manila.

Mamansual blamed poor water supplies and inadequate sanitation. He said the first deaths were reported Monday in the village of Milbuk among members of the Manobo tribe who get their drinking water from a waterfall.

Mamsansual, speaking by telephone, said the municipal government delivered intravenous drips and medicines to control diarrhea.

He said 21 people have died in the outbreak, including three children on Wednesday.

Red Cross volunteer Marilou Torres said those who died succumbed to severe dehydration, but laboratory tests were yet to confirm it was cholera. All victims suffered from diarrhea and vomiting, typical symptoms of the disease.

The municipal health officer, who was visiting the affected villages, could not be reached by cellular phone.

The area is so remote that it takes five hours by car to reach Palimbang from General Santos City, the nearest medical center 100 miles away, plus another four-hour hike to get to the villages, Torres said.

She said the Red Cross discovered the cases after trying to check a report that seven people had died from hunger in Palimbang.

A similar outbreak in the neighboring village of Ligaw three months ago killed eight people and sickened 60 others.

Cholera outbreaks are not uncommon in the Philippines, especially during the rainy season.

Cholera is a severe gastrointestinal disease often caused by consuming water or food contaminated with fecal matter.

Samarjan
07-08-08, 13:38
Gad vide om jeg får prygl, hvis jeg betror alle herinde, at jeg ikke er overrasket?

Jeg har jo set det fra min frues familie samt alle i landsbyen. Hygiejne er ikke det, de bruger mest tid på i skolerne i Filippinerne, desværre. Hepatitis A er jo et relativt normalt fænomen herude. Jeg skulle lære hele fruens familie at man altså vasker hænder, når man har været på toilettet. I begyndelsen kiggede de på mig som om jeg var komplet gal.

En simpel test man kan foretage er at kigge på toiletterne i deres lufthavne ha-ha. Hvis man er forvænt med tilstanden af offentlige toiletter i f.eks Singapore, besvimer man nok, når man ser deres offentlige toiletter i deres lufthavne.
:p

Hilsen,
Jan

opjm2105
07-08-08, 13:52
Samarjan, Jeg kan ikke helt genkende din beskrivelse af renligheden hos filippinerne men det er måske forskelligt fra sted til sted !!! Jeg er lige ved at påstå at mange filippinere er mere renlige end Danskerne.
Jeg var i den internationale lufthavn i Cebu i marts og dens toiletter var der ikke noget at klage over.
Venlig hilsen
Ole.

Samarjan
07-08-08, 14:06
Det er rigtigt at Cebu er renere end Manila, men tro mig, når jeg fortæller dig, at renlighed ikke er noget, de gør et stort nummer ud af i Filippinerne.
Leverbetændelse er en meget normal ting i Filippinerne, hvorimod du nærmest bliver isoleret og behandlet som om du har pest, hvis du dukker op med sådan noget i Danmark.
Jeg er faktisk dødsens alvorlig, når jeg fortæller dig, at det kun er de højere uddannede Filippinere jeg har mødt, der har en nogenlunde normal forståelse for hvordan sygdomme som leverbetændelse, tyfus og cholera opstår.
Jeg har spurgt læger herude om især leverbetændelse, og svaret var, at det jo er sæsonbetonet!!! Tilfældende stiger i regnsæsonen. Jeg har lige for 5 måneder siden måttet afskedige en Filippinsk Maskinchef, fordi han dumpede med et brag til hans offshore medical. Han testede positiv for både Hep A og Hep B. Hep A, som er meget normal i Filippinerne, får man hovedsagligt kun, når hygiejnen ikke er i orden. Hep A kan let helbredes, hvis man opdager det i tide. Hep B, som praktisk talt alle nyfødte bliver vaccineret imod, er meget mere alvorlig, men desværre også meget normal herude. Den er hovedsaglig overført via ubeskyttet sex eller ved anden blanding af kropsvædsker.

Hilsen,
Jan

opjm2105
08-08-08, 14:42
Jeg er stadig ikke enig med Dig i at Du genereliserer alle Filippinere til ikke at være renlige, det er muligt at i Din omgangskreds det er tilfældet, men Jeg har været gift i 25 år med en fra Phil. og kommet samt har hus i Cebu og familien samt omgangskreds derude er abselut ligeså renlige som os andre, det er klart at bor folk i et dårligt område, det vi betragter som slum er det svært at holde en ordentlig hygliejnisk standart.
Med hensyn til sygdomsbekæmpelse er det Jo også et spørgsmål om økonomi, om den almindelige mand/kvinde overhovedt har råd til at blive behandlet, det syntes Jeg ikke man skal bebrejde Dem.
Men Jeg må sige Jeg beundre dem, prøv at se når børnene skal i skole hvor fine og rene de er i tøjet, samt når man er ude og handle, de fleste er meget velsoigneret og pæne i tøjet.
Jeg ved selv hvor nusset man bliver bare man skal en tur ud at handle, det er varmt, støvet samt osen fra bilerne klæber til en.
Med Venlig Hilsen
Ole.

Samarjan
08-08-08, 16:15
De er rigtig nok pæne og rene i tøjet, når de går i skole de kære små. Det nytter bare ikke ret meget, hvis de aldrig får lært enten hjemmefra eller i skolen at vaske hænder, når de har besøgt et toilet.

Hepatitis har ikke ret meget at gøre med fattigdom andet end der selvfølgelig er flere tilfælde i de meget fattige områder. Hos de mere velhavende ser man ikke så mange tilfælde af Hep A, men flere tilfælde af Hep B, hvilket har lidt at gøre med kulturen med at være lidt løs på tråden (have elskerinder), hvilket en stor del af den mandlige del af befolkningen dyrker.
Det eksisterer såmænd også i Vesten, men der har mændene bare ikke gang i ligeså mange damer, som de kan have herude. Det er jo et tegn på status.
Jeg har arbejdet med Filippinere af alle samfundslag lige fra de rigeste til de stakler fra Tondo og indtrykket er ikke en generalisering af befolkningen, men der er mange flere der aldrig lærer noget om grundliggende hygiejne, end der er af højere uddannede der lærer om det.
Man behøver kun observere Filippinere (mere normalt i Manila) og deres forhold til skraldespande. De fleste vil automatisk smide et stykke affald på jorden, selvom der er en skraldespand 15 meter væk. Det er desværre også ved at blive normen i Danmark.

Man skal ikke planlægge udfra sygdomsbekæmpelse, men udfra sygdomsforebyggelse. Hvis man oplyser de fattige om, hvordan man får de forskellige sygdomme, hvilke ting man skal tage sig i agt for o.s.v så ville man måske ikke have de problemer. Det er altid bedre at forebygge.

Det er ikke nemt. Det er lidt ligesom at prøve at forklare de fattige, at det ikke er en god ide at bruge de få Peso de kan få fat i til cigaretter, Tanduay samt spille på haner, der hakker på hinanden.

Vi lever i et meget fattigt område. Det er selvvalgt, og jeg har f.eks været nede i de 3 skoler, der er i og omkring landsbyen for at finde ud af, hvad og hvordan børnene bliver undervist i grundlæggende hygiejne og her taler vi ikke kun om at vaske hænder efter et toilet besøg, men også hvordan man opbevarer fødevarer o.s.v.
Det tog 2 år, men nu bliver børnene undervist efter samme retningslinjer, vi bruger til søs samt i offshore industrien. Hygiejne relaterede sygdomme i landsbyen er næsten forsvundet. Der er dog lang vej igen, da en del mænd i området dør unge på grund af ryge og alkohol relaterede sygdomme samt en del hjertetilfælde som sikkert nok er grundet deres madkultur, hvor de spiser fedt (gris er billigere end fisk) og ikke ligefrem svælger i grøntsager.

Statistisk set tror jeg Filippinerne er et af de lande i Fjernøsten, der har den største andel af Hepatitis tilfælde pr. 1000 indbyggere, og det må der jo være en grund til.

Op til første halvdel af tresserne var Filippinerne den næststørste økonomi i Fjernøsten. Nu er de tæt på bunden. Hvad gik galt?

Hilsen,
Jan

whorist#1
09-08-08, 13:23
jan du har fuldstændig ret,et lille eksperiment man kan foretage er på toiletterne i hvilket som helst mall hvor klientellet jo afspejler hele befolkningen rig som fattig,meget få vasker hænder efter deres toilet besøg de er som regel mere interesseret i at sætte deres hår,og toiletterne !! puha ingen toiletpapir og sæderne altid overpisset,hvad bruger de når de har lavet stort? klør fem?
filippinere er forfængelige men ikke specielt hygiejniske,hverken personligt eller køkkenhygiejne,men når man som jan skriver ikke ved bedre hvad så ?

k.o.m.

opjm2105
09-08-08, 13:23
Samarjan,
Du har ret i mange af dine betragtninger og skriver i øvrigt mange fine ting i dine indlæg, men lige netop den hvor du mener filippinere er meget urenlige i forhold til os andre, der bliver vi ikke enige, måske da de familier jeg omgås både på Phil. samt her i landet er ligeså renlige som os, hvis du da mener at det er standarten !!!
I øvrigt tror Jeg ikke Danskerne er meget bedre til at vaske hænder efter et toiletbesøg, Jeg ser dagligt folk forlade toilettet meget hurtigt på arbejdspladsen uden at vaske hænder, og de er ikke kun der ude for at rede deres hår.
Da vi ikke bliver enige om dette emne er det mit sidste ord i denne tråd.
Mange Venlige Hilsner
Ole.

Kim P. Nyberg
11-08-08, 11:29
Min filippinske svigerinde fortalte mig på Chikka kort efter nyheden blev lagt her på sitet, at hun godt kendte til udbruddet, som var i et bjergområde stort set lige uden for døren. Hun henviste dels til, at folkene i dette område drikker af vandet, der løber ned ad bjergene, og det er ikke særligt rent. Dels minder hun også om at hygiejnen i området generelt ikke er noget at prale af.